شرایط تاسیس موسسه مشاوره حقوقی

شرایط تاسیس موسسه مشاوره حقوقی

شرایط تاسیس موسسه مشاوره حقوقی


امروز با موضوع شرایط تاسیس موسسه مشاوره حقوقی با شما خواهیم بود.

موسسه حقوقی طبق قانون تجارت جز موسسات غیرتجاری محسوب می‌شود، با موضوع مشخص انجام وکالت و مشاوره و به‌طور کلی امور حقوقی که توسط وکیل یا وکلای دادگستری تحت هر نام اداره می‌شود.

اعضاء موسسه حقوقی باید شرایط مقرر در قانون را دارا باشند و حداقل تعداد برای ثبت موسسه حقوقی دو عضو است. ثبت موسسه حقوقی از طریق اداره ثبت شرکت‌ها با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه انجام می‌گیرد.

در اساس‌نامه موسسه عبارت مشاوره حقوقی و انجام امور مربوط به وکالت از طریق وکلای معتبر دادگستری، قید می‌شود. موسسه حقوقی در واقع رابطه بین وکیل و موکل در زمینه امور وکالت است. موسسه حقوقی با حداقل دو عضو تشکیل می‌شود. طبق بخشنامه از سازمان ثبت اسناد و املاک حدود 5 سال قبل که اجازه ثبت موسسه حقوقی بدون داشتن پروانه وکالت دادگستری داده شد. واقعیت این است که بر فعالیت موسسات سازمان و مرجع خاصی نظارت ندارد.

طبق دستور موقت صادره از شعبه 45 دیوان عدالت اداری در تاریخ 3/10/95 مبنی بر توقف ثبت و صدور شناسه ملی موسسات حقوقی به علت اقدام و تلاش دو وکیل دادگستری زیر نظر هیات رییسه کانون وکلای مرکز، که از این تاریخ به بعد ثبت موسسه حقوقی با ارایه پروانه وکالت قابل ثبت است و این امر باعث شده است که تشکیل موسسه حقوقی که سابقا بدون هیچ‌گونه مرزی و بدون کارشناس حقوقی و وکیل شروع به کار می‌کردند و باعث آسیب رساندن به نهاد وکالت می‌شدند، جلوگیری شود.

نکات مهم در زمینه شرایط تاسیس موسسه حقوقی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

ابطال عملیات اجرایی ثبت

تفاوت موسسه حقوقی با شرکت تجاری در چیست؟

شرایط و مدارک مورد نیاز ثبت موسسه حقوقی چه می‌باشد؟

شرایط اعضاء موسسه حقوقی چه می‌باشد؟

آیا موسسات حقوقی مشمول مالیات می‌شوند؟

[/stextbox]

 

وجه تمایز موسسه حقوقی با شرکت‌ تجاری

منظور از شرکت‌های تجاری اشخاص حقوقی هستند که مجاز به فعالیت‌‌های تجاری و کسب و کار طبق قانون تجارت هستند و موسسه حقوقی و یا دیگر موسسات، اشخاص حقوقی هستند برای مقاصد غیرتجاری مانند امور فرهنگی، هنری و یا علمی ایجاد می‌گردند. می‌توان گفت تفاوت اصلی شرکت و موسسات در قلمرو فعالیت نوع اهداف این دو شخص حقوقی می‌باشد.

شرایط ثبت موسسه حقوقی

1)ثبت موسسات حقوقی نیاز به ارایه پروانه پایه یک وکالت

2) حداقل دو عضو برای تاسیس موسسه

3) سرمایه موسسه که به صورت نقدی باید حداقل به میزان 1000000 ریال باشد.

4) تابعیت موسسه باید ایرانی باشد و قابل تغییر نیست.

5) انتخاب نام موسسه باید دارای شرایطی از قبیل، اسم خاص، دارای معنی و فارسی باشد، مطابق با فرهنگ اسلامی باشد، دارای سه سیلاب باشد،

مدارک لازم جهت تاسیس موسسه حقوقی

1)تکمیل تقاضا‌نامه مریوط به موسسه حقوقی

2) تکمیل اساس‌نامه موسسه حقوقی

3) کپی مدارک شناسایی

شرایط اعضا برای تاسیس موسسه حقوقی

1)تمدید مستمر پروانه وکالت

2) عدم وجود سابقه محکومیت کیفری و محکومیت انتظامی از درجه 4 به بالا

3) عدم اشتهار به فساد و اعمال منافی با شغل وکالت

4) عدم اشتغال در دفتر وکالت دیگر و عضویت در موسسات مشابه دیگر

مقررات مالیاتی ناظر به موسسات حقوقی

قوانین مالیاتی ناظر به موسسه حقوقی با امور مالیاتی اشخاص حقیقی تفاوت اساسی دارد و به موجب قانون مالیات، مالیات مربوط به فعالیت‌های موسسه حقوقی از ماخذ کل درآمد مشمول مالیات فعالیت انتفاعی آن‌ها به نرخ 25 درصد می‌باشد. موسسات حقوقی ملزم به نگهداری دفاتر کل و روزنامه می‌باشند و هم‌چنین مکلفند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان مربوط به دفاتر و اسناد و مدارک خود را به اداره مالیاتی محل فعالیت اصلی موسسه هر ساله تسلیم نمایند.

اعتراض ثالث اجرایی

چنانچه وکیل دادگستری فعالیت وکالتی خود را در قالب موسسه حقوقی انجام می‌دهد، در سال مالیاتی فقط یک اظهارنامه مالیاتی تسلیم اداره مالیات می‌نماید و نیازی به تسلیم دو اظهارنامه نیست.

دلایل اهمیت موسسات حقوقی

اولین نقش اساسی موسسات حقوقی، مبارزه با مجموعه‌های حقوقی که صرفا نامشان حقوقی است و نوعی کارچاق‌کنی از سوی غیر حقوق‌دانان اداره می‌شود. با تجمیع وکلا  افکار به نسبت یک نفر افزایش یافته و این به نفع موکلین خواهد بود و وکلا نیز می‌توانند خدمات اجتماعی موثرتری به جامعه ارایه دهند. موسسه حقوقی با داشتن قسمت‌های تخصصی می‌تواند در ارایه خدمات حقوقی نقش موفق‌تری داشته باشد.

درباره موسسه حقوقی ما

موسسه حقوقی مهر پارسیان با گروه وکلای مهر، در عرصه‌های حقوق داخلی و حقوق بین‌الملل یکی از برترین‌گروه‌های وکلای ایران می‌باشد. موسس گروه وکلای مهر، آقای محمد رضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری که با آمار بالای پرونده موفق در عرصه حقوق مهاجرت و حقوق تجارت بین‌الملل، می‌باشد. موسسه حقوقی مهر پارسیان تنها خدمت صادقانه و علمی به مردم ایران اسلامی را بدون اعتنا به موسسات حقوقی غیر مجاز و وکیل‌نما، را دستور کار خود قرار داده و به منشور اخلاقی موسسه حقوقی مهر پارسیان پای بند بوده و می‌باشد.

وکیل متخصص در زمینه تاسیس موسسه مشاوره حقوقی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای آگاهی از شرایط جدید ثبت موسسه حقوقی، شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره دراین زمینه، با گروه وکلای مهر همکار موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید. برای انتخاب وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، همه روزه از ساعت‌های 9 الی 19 و پنجشنبه‌ها 9 الی 15 با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

نحوه توقیف اموال دولت و شهرداری

88799562-021

88795408-021

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *