اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات

اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات

اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات


با بررسی موضوع اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات همراهتان هستیم.

اراضی ­ملی و مستثنیات آن

به موجب لایحه قانونی ملی شدن جنگل‌ها در سال۱۳۴۱، از تاریخ تصویب این تصویب‌نامه قانونی، عرصه (زمین) و اعیانی (بنا) کلیه جنگل­ها و مراتع و بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی کشور، جزء اموال عمومی محسوب می‌شود و متعلق به دولت است، حتی اگر قبل از این تاریخ افراد آن را تصرف کرده باشند و سند مالکیت هم گرفته باشند.

در یک نوع از تقسیم‌بندی، املاک و اراضی به اراضی­خصوصی (دارای مالک خاص)، اراضی ­وقفی و اراضی­ ملی تقسیم می‌شوند.

به کلیه جنگل‌ها و مراتع و بیشه‌های طبیعی و اراضی (زمین‌های) جنگلی کشور که متعلق به دولت می‌باشند، اراضی ­ملی گفته می­شود. و هر زمین و بنایی که در موارد گفته شده وجود نداشته باشد و دارای سندمالکیت به نام اشخاص خاص و حقیقی نباشد، به آن مستثنیات گفته می‌شود.

معیارهای تشخیص اراضی­ ملی از مستثنیات

باتوجه به این­ که تشخیص اراضی­ ملی از مستثنیات (اراضی دارای سابقه احیا و کشاورزی) کاری تخصصی و در حیطه وظایف کارشناسان رسمی دادگستری است، ولی معیارهایی برای تشخیص اراضی­ ملی از اراضی کشاورزی وجود دارد، که آگاهی از آن­ها خالی از لطف نیست. بر این اساس، اگر زمینی قبل از تاریخ تصویب قانون ملی شدن جنگل­های کشور مصوب سال1341 یا قبل از تاریخ صدور برگ تشخیص، یک یا چند یا همه ویژگی­های ذیل را داشته باشد، احیا شده یا مستثنیات است و جزو اراضی ­ملی به­ شمار نمی­رود؛

  • اگر بنابر عرف و در عمل به ­عنوان زمین کشاورزی (زارعی یا باغی) مرسوم و معرف باشد.
  • اگر بنابر عرف و در عمل داخل مجموعه اراضی مزروعی منطقه یا روستا واقع باشد.
  • اگر در حوزه آبیاری یک منبع آبی مثل: چاه، چشمه، قنات، رودخانه و … قرار داشته باشد.
  • اگر تسطیح شده و برای عملیات زراعت و آبیاری آماده شده باشد.
  • اگر دارای شیب نامتعارف و تند نباشد و عرفا و عملا بنام زمین دیم­زار مرسوم باشد.
  • اگر زمین دیم­زار و محدوده قانونی یا ثبتی یا عرفی معین داشته باشد.
  • اگر تحجیر شده باشد.
  • اگر جوی­های قدیمی یا آثار جوی­های قدیمی منشعب از بندهای رودخانه­ای در بالا دست زمین مشاهده شود.
  • اگر جوی­های قدیمی یا آثار جوی­های قدیمی که آب قنوات یا چشمه سارات قدیمی را به زمین می­رسانده یا می­رساند در زمین مشاهده می­شود.
  • اگر درختان کهن سال در مسیر جوی­های قدیمی و اطراف و اکناف زمین وجود داشته باشد.
  • اگر اراضی مورد اختلاف در ذیل بالاترین جوی آبیاری موجود یا قدیمی واقع شد.
  • اگر بناهای قدیمی و ابنیه سنتی وابسته به کشاورزی مثل: خانه­باغ، کومه، محل نگهداری دام، آب­انبار و … یا آثاری از آن­ها در محل وجود داشته باشد.
  • اگر زمین به صورت بندسار باشد و منطقه پوشیده از بندسارهای متعدد قدیمی معروف به زوله باشد و سابقه و آثار بهره­مندی قدیمی از آب­های جاری بهاره را برای آب­ یاری محصول داشته باشد.
  • اگر در پوشش گیاهی زمین آثاری از گیاهان مرتعی چندساله و گونه­های پایای مرتعی نباشد.
  • اگر پوشش گیاهی موجود، آثار زراعت­های قبل و زراعت­های قدیمی­تر باشد.
  • اگر در عکس­های هوائی محل مورد نظر با استفاده از ابزار سه­بعدی، آثار احیای قدیمی مشاهده شود.
  • اگر زمین مورد نظر در نقشه­های هوائی که براساس عکس­های هوائی ترسیم شده­اند، در بخش اراضی مزروعی (رنگ زرد) واقع باشد.
وکالت جرایم اقتصادی

نکته: در مواردی اراضی احیا شده قدیمی دیمی در نقشه هوائی در بخش اراضی ­ملی (رنگ سفید) تعیین شده است.

  • اگر سن درختان قدیمی گواهی بر قدمت احیای باغ به ­خصوص در باغات دیم و اراضی شیب­دار بدهد.
  • اگر در مناطق دیم­زار راه­ها و گذرگاه­هایی باشد که حاکی از استفاده قدیمی از آن­ها فقط برای امر رفت و آمد به اراضی دیم­زار بوده و اینک متروکه شده و آثاری از آن­ها به جای باشد.
  • اگر در قسمتی از اراضی، آثاری از خرمنگاه­ های قدیمی مشاهده می­شود.
  • اگر در نحوه آرایش زمین آثار شخم، شیار، قطعه­بندی، کرت­بندی و بیجه­بندی­ های قدیمی که حاکی از مزروعی بودن باشد مشاهده می­شود.
  • اگر وضعیت و موقعیت مکانی زمین به ­نحوی باشد، که در عرف­ محل بنام چراگاه و مرتع معروف نباشد.
  • اگر شیب زمینی مناسب و جنس خاک مستعد زراعت باشد، اگرچه که ممکن است سال­ها دور از کشت بوده و آثار زراعت محو شده باشد، اما وضعیت ­زمین گویای این واقعیت باشد که در چنین زمینی در گذشته کشت و زرع می­شده ­است.
  • اگر چه با اجرای قوانین مربوط به ملی شدن اراضی و نرسیدن اعتراض مردمی در مهلت قانونی، اسناد مالکیت مردم باطل تلقی می­شود و باید سند جدید بنام دولت صادر شود، اما توجه به ادعای قدیمی مردم می­تواند کمک موثری در تشخیص قدمت احیای اراضی مورد اختلاف کند.

تشخیص اراضی­ ملی از مستثنیات

تشخیص اراضی ­ملی از مستثنیات، مهمترین و اساسی­ترین مرحله جلوه، مالکیت عمومی بر اراضی­ ملی و همچنین به ­نوعی زیربنای مالکیت اراضی ­ملی محسوب می­شود. در طی مرور زمان انسان­ها در منابع­ طبیعی دخل و تصرف نموده­اند و ماهیت آن را از طبیعی و بایر بودن خارج کرده­اند. قانونگذار به چنین تصرفاتی که قبل از ملی شدن جنگل­ها و مراتع واقع شده­ باشد، تحت­ عنوان مستثنیات بر اراضی، احترام گذاشته و آن ­را سبب مالکیت می­داند.

سازمان تعزیرات حکومتی

تشخیص به مجموعه اقداماتی اطلاق می­شود که به منظور شناسایی­، تشخیص و تفکیک اراضی­ ملی موضوع ماده یک قانون ملی شدن جنگل­ها از مستثنیات قانونی موضوع تبصره3 ماده2 قانون یادشده توسط سازمان جنگل­ها و مراتع و آب­ خیزداری کشور انجام و منتهی به جداسازی و ترسیم مرز دائمی بین اراضی ­ملی و مستثنیات اشخاص، ابطال مالکیت قبلی و اخذ سندرسمی مالکیت اراضی ­ملی به ­نام دولت می­گردد.

 موارد اعتبار یا بی­اعتباری برگ­تشخیص اراضی ­ملی

قانون­گذار ­برای صدور برگ­تشخیص رعایت تشریفاتی را الزامی نموده است که این پرسش قابل طرح است ضمانت اجرای عدم رعایت این الزامات در صدور برگ­­تشخیص چیست؟ در پاسخ می­توان به موارد ذیل به­عنوان ضمانت اجرائی که ممکن است موجب بی اعتباری یا ابطال برگ­تشخیص می­شود و یا نمی­شود، اشاره داشت؛

  • برخی از تشریفاتی که عدم رعایت آن­ها، موجب بی­اعتباری برگ­تشخیص می­گردد؛ برای مثال عدم تفویض اختیار از سوی مقام ذی­صلاح، عدم صدور برگ­تشخیص و یا عدم انتشارآگهی.
  • برخی از تشریفاتی که عدم رعایت آن­ها، موجب بی­اعتباری برگ­تشخیص نمی­گردد؛ برای مثال تشکیل پرونده، تحقیق از مطلعین، سیاهه تخلفات و تجاوزات، ترسیم نقشه و ترسیم کروکی.

مرجع صالح به رسیدگی به اعتبار و یا ابطال برگ­ تشخیص اراضی ­ملی

طبق قوانین دیوان عدالت اداری مصوب سنوات 1385و1360رسیدگی به آراء و تصمیمیات کمیسیون ماده56 قانون حفاظت و بهره­برداری از جنگل­ها و مراتع در صلاحیت دیوان عدالت اداری بوده است. اما پس از تصویب قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده۵۶ قانون جنگل­ها و مراتع مصوب 1367رسیدگی به اعتراضات مربوط به اجرای مقررات ملی شدن در صلاحیت کمیسیون ماده­واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی قرار داده شد و طبق همین قانون دیوان عدالت اداری مکلف گردید کلیه پرونده­های موجود در مورد ماده56 را که مختومه نشده است، به کمیسیون موضوع قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی ارجاع نماید.

ازدواج و طلاق ایرانیان خارج از کشور

لازم به ذکر است، با تصویب قانون دیوان عدالت اداری مصوب 25/3/1392 به صراحت قید گردید که رسیدگی به آراء کمیسیون ماده56 در صلاحیت دیوان نمی­باشد. لذا شعبه ویژه منابع ­طبیعی در مراکز استان­ها، دادگاه­ها و نیز کمیسیون ماده­واحده تعیین تکلیف اراضی اختلافی، صلاحیت رسیدگی به تمام اعتراضات و ایرادات بر عملیات تشخیص اراضی از مستثنیات را چه از لحاظ ماهوی و چه از لحاظ شکلی برعهده دارد.

مهلت اعتراض به تشخیص اراضی­ ملی از مستثنیات

طبق قانون افزایش بهره­وری بخش کشاورزی و منابع ­طبیعی مصوب ۱۳۸۹، آخرین مهلت ثبت اعتراض در کمیسیون هیأت ماده‌­واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده۵۶ قانون جنگل‌ها و مراتع مصوب1367 فقط تا یک­سال پس از تشخیص اراضی ­ملی تعیین شده بود، که این مهلت با تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت­پذیر سال1394 از یک­سال به پنج­سال تغییریافته است.

مرجع صالح رسیدگی به اعتراض تشخیص اراضی­ ملی از مستثنیات

رعایت مدت ثبت اعتراض از جهت تعیین مرجع صالح رسیدگی به اعتراض­ تشخیص اراضی ­ملی از مستثنیات حائز اهمیت است. زیرا که رعایت و یا عدم رعایت این مدت قانونی سبب احراز صلاحیت یکی از مراجع ذیل می­گردد؛

درصورت رعایت مهلت قانونی: مرجع صالح به اعتراض هیأت ماده‌­واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده ۵۶ قانون جنگل‌ها و مراتع مصوب 1367 است که هیأتی است مرکب از 7 نفرکه عبارت از افراد ذیل می­باشند؛

  • مسئول اداره کشاورزی،
  • مسئول اداره جنگل­داری،
  • عضو جهادسازندگی،
  • عضو هیأت واگذاری زمین،
  • یک نفر قاضی دادگستری،
  • دو نفر از اعضاء شورای اسلامی روستا یا عشایر محل مربوطه.

در صورت عدم رعایت مهلت قانونی: چنانچه شخص ذی­نفع با انقضاء مهلت قانونی اعتراض خود را در هیأت ثبت نکرده باشد، رسیدگی به اعتراض وی در صلاحیت شعب ویژه­ای که از سوی رئیس قوه­قضاییه ایجاد می­شود، قرار دارد.

وکیل چک برگشتی

نکته: مهلت قانونی ثبت اعتراض در ماده‌­واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده۵۶ قانون جنگل‌ها و مراتع، تا 5 سال از تشخیص اراضی­ ملی است.

امکان بازپس­گیری اراضی پس از قطعیت حکم دادگاه به نفع معترض تشخیص

پس از رسیدگی به اعتراض اشخاص نسبت به تشخیص اراضی ­ملی از مستثنیات، درصورتی­که به­ نظر دادگاه، اعتراض مطروحه وارد بوده و اراضی مورد اعتراض داخل در عنوان مستثنیات باشد، طبق قانون افزایش بهره­وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی 1389دولت مکلف است زمین را به صاحب آن مسترد نماید و اگر به هر دلیل تحویل عین زمین امکان­پذیر نباشد و همچنین درصورت رضایت مالک، عوض زمین یا قیمت کارشناسی شده آن پرداخت خواهدشد.

نکته: امکان­پذیر نبودن استرداد زمین ممکن است به سبب واگذاری آن به سایر اشخاص حقیقی یا حقوقی در قالب طرح­های عمرانی و … باشد که به هر ترتیب تشخیص این امر با دادگاه است و دادگاه می­تواند در این مورد به نظرکارشناس یا نتایج تحقیقات محلی و معاینه محل استناد نماید.

جهت دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل اعتراض به تشخیص اراضی ملی از مستثنیات در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (38 امتیاز)

30 دیدگاه

  • باسلام زمینهای پدری اینجانب توسط منابع طبیعی ملی شده وبه اداره راه وشهرسازی شهرهای تابعه تهران واگذار شد!!بعد از شکایت ورفت وآمدهای چندساله دادگاه رای داده به اینکه زمینهای ما از مستثنیات بوده ورای قطعی صادر شده الان نامه دادگاه رو برای اون اداره بردیم اداره میگه رای اعلامی هستش !!!!!واجرا نمیکنه برای ابطال سندی که به اسمشون خورده .       سوال آیا اگر ما شکایت دیگه ای یکنیم از اون اداره با عنوان ابطال سند و واگذاری آن……نتیجه میگیریم ….. دوم اینکه آیا رای دادگاه مبنی بر مستثنیات بودن زمین مورد ترافع ما با اون اداره   خودش گواه بر مالکیت پدر اینجانب هست یا خیر؟09196692826

    • سلام
      با توجه به تشخیص دادگاه مبنی بر مستثنیات دانستن اراضی شما، دلالت بر مالکیت پدر شما می کنه شما اگه دادخواست اثبات مالکیت اراضی و ابطال اسناد زمین رو خواسته باشید، باید اجرا کنه ولی اگه رای جنبه ی اعلامی بوده باشه نه تاسیسی باید برای ابطال اقدام کنید به موجب رای قطعی اثبات مالکیتتون می تونید برای ابطال اقدام کنید.

  • سلام هزار متر زمین ما مستثنیات داره ومیخوایم زمین رو بفروشیم وجد اندر جد تو این زمین ملک داشتیم حالا خریدار میخواد از اراضی ملی استعلام بگیره امکان داره جزء اراضی ملی باشه زمین ما با وجود مستثنیات و سکونت 70 ساله ما تو این زمین البته نه به جنگل نزدیک هست نه به رودخونه

    • سلام
      با توجه به سابقه ی ملکتون که جزء مستثنیات اراضی بوده و کاربری زراعی داشته شما باید یک، نظر کارشناس مبنی بر کاربری زراعی ملکتون رو تایید کنه و همچنین نقشه های هوایی هم زراعی بودن ملکتون رو تایید کنه و جزء اراضی ملی نباشه.

      • سلام
        زمین ساحلی به متراژ 1000 متر در نوشهر دارم
        با سند دوره شاه
        که این زمین مشاء زمینای کلی هست که در سند مادر ثبت شده
        که به صورت قولنانه ای خریداری شده تا سال 89 که من خریداری کردم
        ولی بعد خرید منابع ملی جزء زمینای خود تشخیص داده و متصرف شده
        زمین داخل شهر بوده تو بافت میباشد و از دریا فاصله ی 100 متری دارد
        چگونه من میتونم از منابع ملی خارجش کنم؟ ایا مستثنیاتی برای ملک من هست؟ حتی تنفیذ دادگاه هم دارم و نقشه یو تی ام هم زمین دارد کمک کنید ممنون

        • سلام مدارکتون باید بررسی بشه تا بتونیم راهنماییتون کنیم.
          برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.
          راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری
          021-88795408
          021-88796143
          شماره های همراه
          09120067661
          09120067662
          09120067663
          09120067664
          09120067665
          تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

  • سلام من ٦پلاك ثبتي تو يه شهرستان زمين خريداري كردم ولي بعد معامله فهميدم تو پلاك ها زكين ساخته شده زياده و فروشنده تو قولنامش ذكركرده بدون واگذاري ميباشد زمينها حالا چه دست قبل از اون چه خودش واگذاري داشته و اينكه من سند اجرايي واس بعضي از قسمتهاش گرفتم و بقيش هم در دست اقدامه و چندقواره اي هم فروختم ازشون حالا اون قواره هايي ك فروختم طرح شكايت كردن باعنوان فروش مال غير و اينكه زمينهااراضي ملي بوده ٣قواره زمين كارشناسي رفته تو يكي از زمينهامنو به عنوان مالك زده نماينده ثبت و تو دوتاي ديگر غير مالك اين درحاليست كه كل زمينهاي فروخته شده به صورت يه سند ازطريق دادگاه واگذارشده بهم ولي دوتااز قواره هايي كه فروختم قبل از من به وسيله ماده ١٤٨سند گرفتن كيخوايتم ببينم فروش مال غير محسوب ميشه؟؟؟

    • سلام
      اگر در مورد اراضی که خریداری کردین، سند رسمی صادر شده باشه، و قانونی بوده ،با توجه به اینکه می تونه سازمان اراضی اعتراض داشته باشه و زمین را متعلق به شما بدونه، این اختلاف حقوقیه ولی می تونه سونیت شما رو زایل کنه و منجر به انتقال مال غیر نشه

  • با سلام و عرض ادب خدمت حضرتعالی
    اینجانب زمینی را در منطقه اسب چران دماوند به شماره سند ۱ فرعی از پلاک ۵۵ اصلی
    از طلائیه داران زرین ایثار خرید کردم
    که در فرم کد رهگیری اعلام نمودند تا سال۱۴۰۰ سند تک برگی میدهند
    و می‌گویند این زمین سند دارد و جز مستثنیات هست و جز اراضی ملی نیست
    در صورتی که اداره ثبت اسناد دماوند می گوید شماره پلاک ۵۵ جز اراضی ملی هست
    در صورت امکان راهنمایی فرمایید
    با تشکر

  • با سلام ،لطفاراهنمایی بفرمایید ماده 56که روشهای تشخیص مستثنیات از اراضی ملی را توضیح داده،مهم عکسهای هوایی شماره 16و17میباشد،یا وجود هریک از بنها برای تشخیص کفایت میکند اگر چه عکس هوایی چیزی دیگری بگوید سپاسگزارم

  • سلام
    به نظر جنابعالی ایا اداره منابع طبیعی شهرستان میتواند به رای کمیسیون ماده 56 اعتراض نماید لطفا مستند قانونی بیان نماییدممنون میشم

    • تبصره 3 ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون جنگلها و مراتع
      *** چنانچه سازمان ها و مؤسسات دولتی به اجرای ماده 56 معترض بوده و این اعتراض از سوی هیأت مذکور در ماده واحده به جا تشخیص‌ داده شود با توجه به موقعیت و شرایط زمین نسبت به خلع ید از متصرفین اقدام به عمل می‌آید.

  • با سلام
    پدر بنده یک قطعه زمینی دارد به متراژ 4 تا 5 هزار متر مربع که 1500 مترمربع آن را منابع طبیعی مدعی است و می گوید جنگل است جالب اینجاست که بالا و اطراف زمین ما که مال فامیل ها هستش همگی باغ است و آباد. ما فرصت نکردیم آباد کنیم آن قسمت را و منابع ملی مدعی شده است. این زمین ها نسق ندارند پلاک ثبتی هم احتمالا ندارند و موروثی بود و پدرم از پدرش گرفته است. ما فقط یک دفترچه باغ چای و مرکبات داریم. به گفته پدرم باغ چای حدود 30 سالی می شود که داریم البته در حال حاضر چایی نمانده و خراب شده. دادگاه هم مارا محکوم کرده چه کار باید کرد؟ لطفا پاسخ صریح و سریع بفرمایید

  • سلام زمینی که توسط اداره منابع طبیعی ملی اعلام شده است و اکنون در محدوده شهری قرار گرفته و اداره مسکن و شهرسازی سند مالکیت به نام خود اخذ نموده است آیا متصرف ملک نسقی که در سال 1344 زمین را آباد نموده است باید بدوا دعوای اثبات مالکیت مطرح نماید یا در دادخواست همزمان دعوای اثبات مالکیت و اعتراض به برگ تشخیص را طرح نماید.؟ متشکرم

    • سلام
      بدون داشتن سند مالکیت و یا رای دادگاه مبنی بر مالکیت جهت اعتراض به رای ذینفع محسوب نمی شوید که امکان اعتراض به رای ملی اعلام شدن زمین داشته باشید. با توجه به ادعای مالکیت، بهترین روش مشاوره با وکیل متخصص این موضوع با ارائه اسناد و مدارک است تا مسیر درست تعیین شود

  • باسلام وخسته نباشید.پدرم زمینی به مساحت پنج هزارمترداردکه حدودپنجاه سال باغ چای بوده ولی حدودچندسالی است که ابادنکرده ودولت منابع ملی اعلام کرده ایامیتوانیم اعتراض کنیم نتیجه ای داردیابایدبیخیال شویم

    • سلام
      نتیجه اعتراض به رای ملی اعلام شدن زمین در دادگاه مشخص میشه و بدون نظریه کارشناس رسمی و استناد به نقشه های هوایی و از همه مهمتر مطالعه پرونده امکان اظهار نظر وجود ندارد.

  • سلام اداره منابع طبیعی با عنوان تخریب و تصرف عدوانی ازم شکایت کرد و توانست یک چهارم میزانی که در نظر داشت ، به عنوان اراضی ملی حکم بگیره و پرونده مختومه شد . حالا با دادخواست خلع ید و قلع و قمع دوباره بخاطر آن مقدار که نتونسته بود حکم بگیره ، شکایت حقوقی کرده ، آیا امکان داره برای یک زمین که کارشناسی شده و رای غیر ملی در دادگاه کیفری داده شده دوباره در دادگاه حقوقی دوباره بررسی بشه و یا احیانا رای دیگری داده بشه ؟ ممنون

    • اگر دادگاه کیفری رای به غیر ملی بودن زمین داده باشه که بعیده چنین اتفاقی افتاده باشه، و رای قطعی شده باشه، اعتبار امر مختومه دارد.

  • سلام
    جهت اثبات ملی نبودن،غیر از عکسهای هوایی و نظر کارشناس ،چه چیزهای دیگری قابل اهمیت است.
    مثلا مالک اولیه زمین و ……

    • جهت اثبات ملی نبودن، عکسهای هوایی و موقعیت زمین توسط کارشناس رسمی تامین دلیل میشه و به همراه سند زمین، گزارش کارشناسی که مختصات یو-تی ام زمین در آن درج شده شکایت حقوقی می شود.

      • برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.
        021-88663925
        021-88663926
        021-88663927
        021-88663628
        021-88799562
        021-88795408
        021-88796143
        09120067665
        تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.
        09120067669
        موسسه حقوقی مهر پارسیان

  • سلام وقت شما بخیر.بنده قطعه زمینی داشتم که ملی اعلام شده بود.به دادگاه حقوقی دادخواست دادم.و اداره منابع طبیعی استان هم با بررسی عکس های هوایی سال ۴۶ زمین را دارای سابقه کشت اعلام کرد.رای دادگاه به نفع بنده صادر شد و مهلت ۲۰ روزه اعتراض به پایان رسیده.خواستم بدونم ایا این رای دیگه الان قطعی شده یا امکان اعتراضی چیزی از طرف اداره منابع طبیعی وجود داره؟خواهش میکنم راهنمایی کنید.خیلی ممنونم

    • سلام قطعی شدن رای پس از گذشت 20 روز از ابلاغ به منابع طبیعی است نه 20 روز از گذشتن تاریخ رای

  • سلام وقت بخیر
    ما یک قطعه زمینی داریم که توسط اداره منابع طبیعی بموجب برگ تشخیص ملی اعلام شده
    و بعد واگذار شده به اداره مسکن و شهرسازی و و بعدا سند بنام سازمان ملی و مسکن صادر شده الان ما شکایت رو باید به طرف کدام اداره مطرح کتیم؟ فقط اداره منابع طبیعی کافی هست؟

    • سلام وقت به خیر
      نمیدونیم که منظورتون از شکایت چی هست.
      اگر اعتراض به ملی شدن ملک هست که باید به طرفیت منابع طبیعی باشه و ضمن اون ابطال سند مسکن و شهرسازی و ابطال سلسله انتقالات رو بخواهید.
      در این مورد بهتره از وکیل تخصصی ملک و اراضی ملکی مشاوره و کمک بگیرید.

      موسسه حقوقی بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *