اعتراض به رای تعزیرات حکومتی

اعتراض به رای تعزیرات حکومتی

سازمان تعزیرات حکومتی، سازمانی مستقل و تحت نظارت وزرات دادگستری می‌باشد. حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده، همیشه دغدغه دولت ها بوده و هست. اما نهادهایی نیز برای مقابله با اقدامات سوداگران و متخلفانی که باعث بروز و افزایش تورم در قیمت خدمات و کالاها می‌شوند، مانند سازمان تعزیرات حکومتی، با هدفی مشخص تشکیل شد که در مقاله ای با عنوان سازمان تعزیرات حکومتی در سایت گروه وکلای مهر، تخصصی ترین گروه وکلای ایران، قابل مطالعه است. با توجه به تعیین صلاحیت هایی که شعب بدوی و تجدید نظر سازمان تعزیرات حکومتی در رسیدگی به تخلفات و جرایمی خاص دارند، در نوشتار پیش رو که توسط بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در ایران تهیه شده است، به نحوه اعتراض به رای تعزیرات حکومتی، مرجع رسیدگی به اعتراض به رای تعزیرات حکومتی، نمونه درخواست اعتراض به رای تعزیرات حکومتی و معرفی بهترین وکیل پرونده‌های تعزیرات حکومتی در تهران خواهیم پرداخت.

موسسه حقوقی بین‌المللی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همراهی گروه وکلای مهر مشاوره حقوقی درباره نحوه اعتراض به رای تعزیرات حکومتی را به صوت علمی و مستدل بررسی می‌نماید.

مباحث قابل طرح درباه اعتراض به رای تعزیرات حکومتی

  • صلاحیت های شعب بدوی تعزیرات حکومتی چیست و به چه نوع تخلفاتی در سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود؟
  • شعب تجدیدنظر سازمان تعزیرات حکومتی و رییس سازمان تعزیرات حکومتی چه اختیاراتی در نقض رای دارند؟
  • اعتراض به رای بدوی تعزیرات حکومتی به کدام مرجع تقدیم می‌شود؟
  • اعتراض به رای تجدید نظر تعزیرات حکومتی قابل رسیدگی در کدام مرجع قضایی است؟
  • صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به اعتراض به رای تعزیرات حکومتی شامل چه مواردی می‌شود؟
  • آیا دیوان عدالت اداری در رسیدگی به اعتراض به رای تعزیرات حکومتی می‌تواند رای جدید صادر نماید؟
  • بهترین وکیل تهران در اعتراض به رای تعزیرات حکومتی کیست؟ بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در تهران کیست؟
  • آیا می توان در اعتراض به رای تعزیرات حکومتی خسارات دادرسی را مطالبه نمود؟
وکیل دیوان عالی کشور

تخلفات قابل رسیدگی در سازمان تعزیرات

گران فروشی: فروختن کالا و عرضه خدمات به مبلغی بیشتر از نرخ های مصوب و عدم اجرای مقررات قیمت گذاری و هر نوع اقدام دیگری که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات شود از مصادیق گران فروشی محسوب می‌شود.

تقلب و کم فروشی: اگر کالا و خدمات با کیفیت یا کمیتی کمتر از میزان مقادیر مورد خریداری به مشتری عرضه شود کم فروشی و تقلب صورت گرفته است.

احتکار: انبار کردن کالای مورد نیاز به قصد گران فروشی و افزایش قیمت احتکار است.

عرضه خارج از شبکه: فروش و توزیع کالا با عدم رعایت مقررات حاکم بر توزیع و از طریق مبادی تعیین شده توسط دولت، یکی از تخلفات قابل رسیدگی در سازمان تعزیرات حکومتی است.

عدم درج قیمت بر روی کالا یا عدم رعایت ارائه قیمت خدمات: درج قیمت بر روی کالا به وسیله برچسب یا اتکیت فروشی در قفسه انجام می‌شود و درباره خدمات نیز باید قابل رویت توسط مراجعین باشد.

مخفی کردن  و خودداری از عرضه کالا: به قصد گران فروشی یا تبعیض در ارائه و فروش

عدم صدور فاکتور رسمی: تحویل ندادن فاکتور فروش کالا که باید مطابق با فرم های تعیین شده وزارت اقتصادی و دارایی باشد و یا صدور فاکتور فروش خلاف واقع از مصادیق تخلفات می‌باشد.

عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری و توزیع: مراجعه نکردن به مراجع قانونی جهت ارائه مدارک لازم قیمت گذاری بر روی کالا یا خدمات بیش از سه ماه از تاریخ ترخیص کالای وارداتی یا تولید محصول داخلی از تخلفات اقتصادی محسوب می‌شود.

قرار رد دعوا

عدم الزام به تعهدات وارد کنندگانی که از ارز دولتی استفاده می کنند: در صورتی که سبب عدم اجرای تعهدات و یا کاهش کیفت یا کمیت کالا شده و باعث خروج ارز از کشور شود.

عدم التزام به اجرای تعهدات تولیدکنندگان که از ارز دولتی استفاه می کنند.

نداشتن پروانه کسب

نداشتن پروانه بهره‌برداری واحدهای تولیدی

فروش کالا در داخل کشور به صورت ارزی و ریالی

قاچا کالا و ارز در موارد خاص

وقوع برخی از تخلفات پزشکی از قبیل عدم پذیرش بیماران اورژانسی

تمامی صلاحیت های مربوط به تخلفات و جرایم قابل رسیدگی در سازمان تعزیرات حکومتی را  در مقاله ای به عنوان سازمان تعزیرات حکومتی در بخش مقالات کیفری وب سایت موسسه حقوی  بین‌المللی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان مطالعه فرمایید.

دادخواست اعتراض به رای تعزیرات حکومتی

شروع رسیدگی در شعب دیوان عدالت اداری نیاز به تقدیم دادخواست از سوی ذینفع دارد. قرارهای عدم صلاحیت که از سوی سایر مراجع قضایی به شایستگی و صلاحیت دیوان عدالت اداری صادر می‌شود، نیازی به تقدیم دادخواست جدید ندارد. دادخواست اعتراض به رای تعزیرات حکومتی در فرم های مخصوص دادخواست و مشتمل بر مشخصات کامل شاکی اعم از شخص حقیقی  یا حقوقی می‌باشد.

در صورتی که اعتراض به رای تعزیرات حکومتی از سوی وکیل پایه یک دادگستری تقدیم دیوان عدالت اداری می‌شود مشخصات کامل وکیل موضوع شکایت و خواسته شرح شکایت مدارک و دلایل مورد استناد نگاشته شده رونوشت یا تصویر خوانا و گواهی شده اسناد و مدارک به تعداد خوانده ها و یک نسخه جهت درج در پرونده تقدیم دبیرخانه دیوان عدالت اداری در تهران و نمایندگی مراکز استان ها می‌شود.

مجتمع قضایی شهید صدر تهران

مهلت اعتراض به رای تعزیرات حکومتی

اشخاص داخل کشور سه ماه و ایرانیان مقیم خارج از کشور شش ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی یا تصمیم سازمان تعزیرات حکومتی امکان اعتراض به رای تعزیرات حکومتی را دارند. بررسی شرایط ابلاغ و مهلت ان بر اساس عمومات بخش ابلاغ در قانون آیین دادرسی مدنی می‌باشد.

شعب بدوی و تجدید نظر سازمان تعزیرات حکومتی مکلفند در رای یا تصمیم خود تصریح نمایند که رای یا تصمیم صادر شده ظرف مدت مذکور قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری می‌باشد.

نمونه رای مجازات تخلف عدم حضور در داروخانه

شاکی به طرفیت اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران، به رای شماره ۱۱۱۱۱۱ صادر شده از شعبه دوم تجدید نظر تعزیرات حکومتی، دادخواستی را در دیوان عدالت اداری مطرح نموده است. به موجب حکم مذکور و با توجه به مستندات پرونده که دال بر صدور حکم به تعطیلی داروخانه متعلق به شاکی می باشد، ورود شکایت از سوی شاکی، با نظر بر ماده ۱۵ قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی وارد است. چرا که ماده مذکور هیچ دلالتی بر تعطیلی دائم داروخانه ندارد. همچنین مدلول ماده مذکور مجازات تخلف عدم حضور در داروخانه را برای مسوول فنی در ساعت مقرر در داروخانه معین نموده است. دیوان با توجه به ماده مذکور و صدور حکم خلاف قانون، حکم به ورود شکایت و نقض دادنامه مذکور و ارجاع به شعبه هم عرض صادر و اعلام می‌نماید.

تحلیل و نقد رای دیوان در اعتراض به رای تعزیرات حکومتی

  • با دقت نظر در رای دیوان عدالت اداری در موارد اعتراض به رای تعزیرات حکومتی، مشخص می‌شود که دیوان عدالت اداری هیچ گاه رسیدگی ماهیتی ننموده و فقط تشخیص انطباق یا عدم انطباق حکم با قوانین و مقررات موجد حق به عهده شعب دیوان عدالت اداری قرار دارد. دیوان عدالت اداری پس از نقض رای، رسیدگی مجدد را به شعبه هم عرض صادر کننده رای قطعی ارجاع می‌نماید. هر چند شعبه مرجوع الیه پس از نقض رای دیوان تکلیفی در تبعیت از نظر دیوان عدالت اداری ندارد.
  • هر چند که اعتراض به رای تعزیرات حکومتی در قالب درخواست از دیوان عدالت اداری مطرح می‌شود ولی لازم است که خواسته اولیه شاکی در فرم های مخصوص دادخواست دیوان عدالت اداری تقدیم شود. دفاتر استانی دیوان عدالت اداری در دادگستری کل استآن‌ها نیز دادخواست اعتراض به رای تعزیرات حکومتی را پذیرفته و به دیوان عدالت اداری ارسال می‌نمایند.
نمونه دادخواست ابطال سند شهرداری

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در تهران         

طرح هرگونه دادخواست در دیوان عدالت اداری، تنظیم دادخواست اعتراض به رای تعزیرات حکومتی، اعتراض در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری و تهیه و تنظیم انواع لوایح حقوقی و کیفری، با همکاری گروه وکلای مهر، تخصصی ترین گروه وکلای دادگستری در ایران، با همکاری وکیل پایه یک دادگستری و قاضی سابق دیوان عدالت اداری، امکان‌پذیر است. گروه وکلای مهر با همراهی و مشاوره دفتر وکالت محمد رضا مهری بهترین وکیل حقوقی تهران و ایران، افتخار همکاری با وکلای سایر کشورها را دارد. شناسایی و اجرای حکم داوری خارجی در ایران، قبول وکالت در پرونده‌های داوری، قبول وکالت در اعتراض به رای داوری و سایر پرونده‌هایی که نیاز به تخصص در امور داوری داخلی و بین‌المللی دارند، به وسیله دفتر وکالت محمد رضا مهری در تهران و همکاران در تمامی شهرهای ایران قابل انجام است.

امتیاز دهی به مقاله

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *