اعتراض به قرار عدم استماع دعوی


اعتراض به قرار عدم استماع دعوی

طبق رای وحدت رویه دیوان عالی کشور که در حکم قانون بوده و برای همه دادگاه های تالی و عالی لازم الاتباع است، دعاوی تصرف عدوانی، خلع ید و بعضی از دعاوی ملکی، در مناطقی که ثبت ملک در آن‌ها الزامی است، به استناد ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد و املاک، در صورتی قابل طرح است که خواهان یا مدعی دارای سند مالکیت باشد و یا مالکیت خود را در دادگاه ثابت نموده باشد.

در مواردی که شخصی از طریق پیش خرید آپارتمان را خریداری نموده ولی به واسطه عدم اتمام عملیات اخذ پایان کار و صورت مجلس تفکیکی، انتقال رسمی سند مالکیت، به بعد از تحویل آپارتمان و تسلیم مبیع موکول می‌شود، در صورت عدم تحویل آپارتمان یا ملک در موعد مقرر چه چاره ای اندیشیده می‌شود؟

پرسش‌های متداول اعتراض به قرار عدم استماع دعوی

  • آیا صدور قرار عدم استماع دعوا در این گونه موارد منطبق با قانون و انصاف قضایی است؟
  • از نحوه اعتراض به قرار عدم استماع دعوی در پرونده الزام به تسلیم و تحویل مبیع اطلاعی دارید؟
  • نمونه لایحه اعتراض به قرار عدم استماع دعوا چگونه قابل دسترسی است؟
  • وکیل متخصص دعاوی ملکی و وکیل پایه یک ملکی در تهران چه ویژگیهایی دارد؟
  • دادگاه حقوقی صالح جهت طرح دعاوی ملکی در تهران کجاست؟
  • برای اعتراض به قرار عدم استماع دعوا چه اقدامی لازم است؟
  • هزینه اعتراض به قرار عدم استماع دعوا چگونه تعیین می‌شود؟
  • مرجع رسیدگی به اعتراض به قرار عدم استماع دعوا کجاست؟
قرار منع تعقیب

دپارتمان تحقیق و پژوهش گروه وکلای مهر تخصصی ترین گروه وکلای ملکی در ایران، با بررسی نمونه اعتراض به قرار عدم استماع دعوی در پرونده الزام به تحویل مبیع به پرسش های شما پاسخ خواهند داد.

نگاهی بر قرار عدم استماع دعوا

هنگامی که یکی از ارکان طرح دعوای حقوقی با شرایط مندرج در قانون آیین دادرسی مدنی و قوانین موجد حق مفقود باشد و دادگاه ورود به ماهیت دعوا و با اصطلاح استماع دعوا را منطبق با قانون نداند، بدون رسیدگی در ماهیت موضوع، قرار عدم استماع دعوا را صادر می‌نماید.

در مواردی مانند دادخواست استرداد مال امانی یا دعوای رفع تصرف ملک توسط سرایدار یا کارگر، در صورتی که مالک قبل از تقدیم دادخواست و طرح دعوا، اظهارنامه قانونی ارسال نموده باشد، دعوای وی قابل استماع نیست، یا پدری که جهت مطالبه طلب فرزندش طرح دعوا نموده در حالی که فرزند اهلیت طرح دعوا را دارد، ذینفع محسوب نمی‌شود و در این گونه موارد قرار عدم استماع دعوا صادر می‌شود.

هر چند قرار عدم استماع دعوا حکم و قاطع دعوا نیست اما در قالب دادنامه به طرفین ابلاغ می‌شود.

در صورتی که خواهان استدلال و توجیه دادگاه را قبول نداشته باشد و یا دادگاه در انطباق موضوع دعوا با رایی که صادر نموده دچار اشتباه شده باشد، خواهان یا مدعی می‌تواند ظرف بیست روز پس از ابلاغ قرار عدم استماع دعوا، اعتراض خود را به دادگاه تجدید نظر تقدیم نماید. قرار عدم استماع دعوا در هر صورت حضوری محسوب می‌شود چرا که دارنده حق اعتراض خواهان است، که دعوا توسط وی طرح شده است و کاملا روشن است که خوانده به قرار عدم استماع دعوا اعتراض نخواهد کرد.

وکیل متخصص دعاوی ملکی در تهران

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با هدف ارتقای دانش حقوقی هم وطنان با تشکیل گروه وکلای مهر و استفاده از وکیل متخصص دعاوی ملکی در تهران و ایران، تمامی خدمات حقوقی از قبیل قبول وکالت در پرونده‌های حقوقی و ملکی، مشاوره حقوقی در پرونده‌های ملکی، تنظیم دادخواست در دعاوی ملکی و همچنین تنظیم لایحه تجدید نظر خواهی در دعاوی ملکی می‌نماید. در صورت تکمیل بودن دلایل و مدارک خود پس از مشاوره با تخصصی ترین گروه وکلای ملکی ایران، تعقیب دعوا را به وکلای ما بسپارید.

ابطال وکالت بلاعزل

در ادامه نمونه لایحه اعتراض به قرار عدم استماع دعوا که توسط گروه وکلای مهر تهیه و تنظیم شده است جهت مطالعه خواهد آمد.

نمونه اعتراض به قرار عدم استماع دعوا

ریاست محترم دادگاه تجدید نظر استان تهران

موضوع: لایحه تجدید نظر خواهی

با سلام و احترام، اینجانبان به وکالت از خانم ل ( تجدیدنظرخوانده ) حسب اظهارات و مستندات ایشان در خصوص تجدید نظرخواهی از رای شماره ۹۷۳۶ صادره از شعبه ۲ دادگاه عمومی حقوقی بخش رودهن به استحضار عالی می رسانیم :

شرح ما وقع:

تجدیدنظر خوانده ( ردیف اول ) آقای گ به شرح مبایعه نامه پیوست به شماره ۳۱۳۰۷ مورخ ۱۵فروردین نود و شش اقدام به فروش یک دستگاه آپارتمان مسکونی با مشخصات مندرج در مبایعه نامه مذکور می‌نماید و ثمن معامله را نیز دریافت نموده و بر اساس بند ماده ۵ قرارداد فی مابین مقرر گردید آپارتمان در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ تحویل گردد،

تاریخ تنظیم سند رسمی طبق بند ۴ قرارداد مذکور ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ توافق و تعیین شده است، لذا با توجه به عدم تحویل ملک، تقاضای صدور حکم به محکومیت تجدید نظرخوانده به تحویل ملک گردید که منجر به صدور قرار عدم استماع دعوی از شعبه ۲ دادگاه عمومی حقوقی بخش رودهن به استناد ماده۲۲ قانون ثبت در خصوص رسمی نبودن سند تجدید نظر خواه ( موکل ) صادر گردید.

لذا طبق ماده ۳۴۸ قانون آ د م جهات تجدید نظر خواهی از دادنامه مذکور عبارت است از عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی و مخالف بودن رأی با مو ازین شرعی و مقررات قانونی که در این خصوص نکات ذیل قابل ذکر است:

اخراج ثلث از ترکه

دلایل اعتراض:

اول:

با توجه به اصل لزوم قراردادها و استناد به ماده ۲۱۹ قانون مدنی و اصل صحت ماده ۲۲۳ قانون مدنی و اینکه انعقاد قرارداد بیع فی ما بین، بر اساس قرارداد عادی تنظیمی مورد انکار و تردید قرار نگرفته است و به موجب ماده ۳۶۲ قانون مدنی از آثار بیع صحیح این است که بایع را به تحویل و تسلیم مبیع ملزم می‌نماید.

دوم:

از ماده ۲۲ قانون ثبت و دیگر مواد قانون ثبت، عدم تحقق بیع را نمی توان استنتاج نمود با استناد به مواد ۳۲۸ و ۳۲۹ قانون مدنی سند عادی را نمی توان عدم تحقق بیع دانست و سند رسمی از ارکان تحقق بیع نمی‌باشد. تنظیم و انتقال سند رسمی صرفا به دلیل رعایت نظم عمومی و موضوعی تشریفاتی است و عقد بیع و شرایط ان نیز به نحو صحیح بین طرفین منعقد شده و در کلانتری آبعلی در پی بروز اختلاف در مالکیت، مالک رسمی ملک نیز بر مالکیت موکل صحه گذارده است.  لذا بیع، تحقق یافته است و بایع ملزم به تحویل مبیع در زمانی که بین طرفین مقرر شده است، می‌باشد.

سوم:

همچنین ثبتی بودن معاملات و اسناد مربوطه در ماده ۲۲ قانون ثبت را نهایتا می توان در مقام اقامه دعوی علیه اشخاص ثالث لازم دانست و طبق تصریح ماده ۲۳۱ قانون مدنی معاملات و عقود فقط درباره متعاملین و قائم مقام قانونی آن‌ها مؤثر دانسته است. لذا می توان نتیجه گرفت که قرارداد بیع مذکور بین طرفین صحیح و لازم الاتباع می‌باشد.

چهارم:

اصل حاکمیت اراده که از مواد قانونی من الجمله ۱۹۱ و ۳۳۹ قانون مدنی انعکاس یافته است اقتضا می‌نماید که هر ماهیت حقوقی که اراده دو طرف یک قرارداد انشا می کند، در عالم اعتبار و حقوق تحقق یابد و هیچ مانعی جلوی اراده و خلاقیت انسان را نگیرد. مگر اینکه مانع مذکور برخاسته از یک مصلحتی باشد که توان رو یارویی با اصل آزادی اراده را داشته باشد، لذا در پرونده مطروحه با توجه به اینکه موکل ( تجدیدنظر خواه ) کل ثمن معامله را پرداخت نموده است و طبق قرارداد فی مابین قرار تحویل ملک ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ تعیین شده و تاریخ تنظیم سند رسمی دو سال پس از تحویل مبیع می‌باشد.

دفتر وکیل متخصص سعادت آباد

حال به علت عدم ایفای تعهد تجدید نظرخوانده موکل در شرایط سختی به سر می برد  و دچار مشکلات عدیده ای گردیده است، لذا مصلحت و عدالت و انصاف قضایی حکم می کند در این خصوص، آزادی اراده طرفین مصلحت و انصاف قضایی لحاظ گردد. استناد و تفسیر قانونی قاضی محترم شعبه ۲ دادگاه حقوقی رودهن، منجر به تضییع حقوق و مشکلات موکل نگردد، بلکه رأی باید در جهت حفظ حقوق و آرامش و مصلحت افراد و پایبندی طرفین به تعهدات صادر گردد.

پنجم:

همچنین علاوه بر موارد فوق قابل ذکر است که طبق عرف معاملات املاک زمانی که خریدار ۸۰% از مبلغ ثمن معامله را پرداخت نماید، فروشنده ملزم به تحویل ملک می باشد و این درحالی است که همانطور که به استحضار رسید موکل ( تجدیدنظر خواه ) کل ثمن معامله را پرداخت نموده است ولی در تاریخ مقرر و تعهد شده توسط فروشنده مبیع به ایشان تحویل نگردیده است.

ششم:

ورود ضرر و زیان به موکل در جایی بیشتر به چشم خواهد آمد که فروشنده تعمدا یا بدون تقصیر از انجام امور اداری و پرداخت حقوق قانونی به شهرداری و دارایی طفره رفته و با داشتن خلاف در ساختمان موفق به دریافت گواهی پایان کار و صورت مجلس تفکیکی طی سالها نشود، آیا منصفانه است که موکل، آپارتمانی را که موعد تحویل ان شده و آماده می باشد، به دلیل سوء برداشت از قوانین، تا زمان آماده شدن سند مالکیت، نتواند به تصرف خود در اورد و از ان استیفای منفعت نماید؟؟

هفتم:

از آثار حقوقی و تبعات عقد بیع، مالکیت بایع بر ثمن است که محقق شده است اما مالکیت موکل بر مبیع با توافق طرفین و امکان استفاده از ان، چگونه با حکم قانونی که باید از قراردادها حمایت کند، معلق به داشتن سند مالکیت شده است؟؟

بنا به مراتب مذکور و با توجه به اینکه حکم شعبه دوم دادگاه حقوقی رودهن در تعارض با قوانین موجد حق و انصاف قضایی است، تقاضای رسیدگی و صدور حکم به نقض دادنامه مورد اشاره و صدور حکم طبق ستون خواسته را داریم. منوط به نظر عالیست.

وکیل دعاوی ملکی فرمانیه

با احترام مجدد محمد رضا مهری و دلارام بصیرت وکلای تجدید نظر خواه

مرجع رسیدگی به قرار عدم استماع دعوا و هزینه اعتراض به قرار عدم استماع دعوا

دادخواست اعتراض به قرار عدم استماع دعوا در تهران و مراکز استآن‌ها به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم می‌شود و در شهرهایی که هنوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افتتاح نشده است، به دفتر دادگاه صادر کننده قرار عدم استماع دعوا تقدیم می‌شود تا به دادگاه تجدید نظر استان مربوطه ارسال شود.

هزینه دادرسی اعتراض به قرار عدم استماع دعوا معادل دعاوی غیر مالی محاسبه و دریافت می‌شود. شما می توانید تنظیم لایحه تجدید نظر خواهی و دادخواست اعتراض به قرار عدم استماع دعوا را به وکیل پایه یک دادگستری و متخصص دعاوی ملکی بسپارید.

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره های تماس

  • ۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵
  • ۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶
  • ۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷
  • ۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

 

[stextbox id=’info’]

مشاوره حقوقی امور کاری و استخدامی

مشاوره حقوقی امور پولی و بانکی

مشاوره حقوقی امور مالی و مالیاتی

مشاوره حقوقی بورس و اوراق بهادار

مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی

مشاوره حقوقی خانواده

مشاوره حقوقی آنلاین

مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره حقوقی حضوری

[/stextbox]
۴.۸/۵ - (۲۲ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *