الزام به تفکیک ملک

الزام به تفکیک ملک

الزام به تفکیک ملک


امروز با بررسی موضوع الزام به تفکیک ملک با شما هستیم.

انتخاب وکیل پایه یک دادگستری برای دعاوی ملکی و مشاوره حقوقی املاک، می‌تواند اولین گام جهت طرح دعوایالزام به تفکیک ملک باشد. کسب اطلاعات کافی حقوقی درباره موضوعی که از قوانین و مقررات ان بی‌اطلاع هستیم، ضرورت دارد.

نکات مهم در بررسی موضوع الزام به تفکیک ملک

  • آیا سوال شما در خصوص دعوی الزام به تفکیک ملک است؟
  • شرایط قانونی الزام به تفکیک ملک در رویه قضایی چیست؟
  • آیا مراحل حقوقی دعوی الزام به تفکیک ملک را در دستگاه های قضایی می دانید؟
  • آیا می دانید جهت طرح دعوای الزام به تفکیک ملک چه دادگاهی صالح است؟
  • آیا در خصوص نحوه الزام به تفکیک ملک اطلاعاتی دارید؟
  • آیا شما به وکیل متخصص جهت طرح دعوی الزام به تفکیک ملک نیاز دارید؟

در ادامه نوشتاری که  پیش روی شماست و توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مشاوره وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در دعاوی ملکی، برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده، سعی بر ان شده است که تفکیک ملک و مراتب حقوقی الزام به تفکیک ملک، و مفاهیمی چون افراز ملک، تقسیم مال مشاع و سایر موارد، به صورت کامل با توجه به قانون مدنی ایران و سایر قوانین موضوعه، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و به سوالات احتمالی شما عزیزان در این باره پاسخ جامع داده شود.

نمونه رای مطالبه وجه

تفکیک ملک

تفکیک ملک، یعنی تقسیم ملک به قطعات کوچک تر و با مفهوم افراز متفاوت است. زیرا افراز مختص به ملک مشاع است.

یعنی ملکی که چند مالک دارد. اما تفکیک ملک، می‌تواند برای ملکی که تنها یک مالک دارد نیز انجام بگیرد.

بنابراین به عنوان مثال کسی که مالک شش دانگ ملکی به مساحت شش هزار متر مربع است می‌تواند ان ملک را با رعایت شرایط قانونی، به قطعات متعدد ششصد متری تفکیک نماید.

تفکیک ملک، به این صورت انجام می گیرد که متقاضی تقاضای تفکیک ملک خود را (تهیه در دفاتر اسناد رسمی) به همراه نقشه تفکیک ملک، به اداره ثبت محل ارائه می‌دهد. پس از بررسی پرونده ی ارائه شده توسط اداره ثبت، پرونده متقاضی همراه با نقشه تفکیک، جهت تایید و موافقت با تقاضای تفکیک به شهرداری محل ارجاع داده می‌شود.

اگر پس از گذشت ۲ ماه از تاریخ ارجاع به شهرداری، پاسخی بابت تقاضای تفکیک داده نشد اداره ثبت می‌تواند راسا اقدام به تفکیک نماید.

افراز و تفکیک ملک مشاع

در ملک مشاع هر یک از شرکا می‌توانند با رضایت شرکاء دیگر، ملک را مورد افراز قرار دهند. در صورت عدم رضایت هر یک از شرکا، شریک دیگر می‌تواند از طریق مراجع ثبتی مراتب را پیگیری نماید. حتی در صورت اعتراض امکان مراجعه به دادگاه حقوقی محل وقوع ملک وجود دارد. بنابراین افراز ملک مشاع هم از طریق اداره ثبت و هم از طریق دادگاه حقوقی قابل پیگیری است.

اما تفکیک ملک، تنها از طریق اداره ثبت قابل انجام است.

برای افراز ملک مشاع، ملک باید دارای سند رسمی باشد یا اینکه پس از انتشار آگهی مورد اعتراض واقع نشده باشد. بنابراین اگر ملک داراس سند رسمی نباشد، قابل افراز نیست.

وکیل پایه یک دادگستری

در صورت قابل افراز بودن ملک مورد نظر، رئیس اداره ثبت پرونده را برای معاینه محلی و انجام مراحل نقشه ‌برداری به نقشه بردار ثبت ارسال می کند.

اگر پس از بررسی های لازم در نهایت ملک قابل افراز اعلام شود به تمام شرکا ابلاغ می‌شود که اگر اعتراضی مبنی بر افراز ملک دارند اعتراض خود را برابر ماده ۲ قانون افراز و فروش املاک مشاع ظرف مدت ۱۰روز از تاریخ ابلاغ در دادگاه حقوقی محل وقوع ملک تقدیم نمایند.

اگر رأی دادگاه مبنی بر غیر قابل افراز بودن ملک باشد، شرکا می‌توانند تقاضای فروش ملک را به عمل آورند که پس از فروش ملک غیر قابل افراز، توسط دایره ی اجرای احکام مدنی سهم هر شریک پس از کسر هزینه‌های اجرایی، مابین ان ها تقسیم می گردد.

طرح دعوی الزام به تفکیک ملک

در دو حالت ممکن است دادخواست الزام به تفکیک ملک تقدیم شود.

حالت اول: گاهی اوقات ممکن است با توجه به وجود همه شرایط قانونی، اداره ثبت اسناد و املاک، نسبت به انجام تفکیک ملک اقدام ننماید و یا پس از گذشت دو ماه از تاریخ استعلام و عدم پاسخگویی شهرداری، نسبت به تفکیک ملک اقدام ننماید.

در این گونه موارد، علاوه بر حفظ حق طرح شکایت کیفری، حسب مورد در دادسرای ویژه کارکنان دولت و یا دادسرای عمومی، می توان دادخواست الزام به تفکیک ملک را به طرفیت اداره ثبت اسناد و شهرداری تقدیم دادگاه حقوقی نمود.

حالت دوم: زمانی که شخصی، آپارتمانی را قبل از صدور صورت مجلس تفکیکی و حتی قبل از تفکیک آپارتمان خریداری می‌نماید. بر اساس قرارداد طرفین، معمولا، فروشنده ملزم به تفکیک آپارتمان می‌باشد. در صورت عدم اقدام فروشنده به تفکیک مورد معامله، خریدار می‌تواند از طریق دادگاه حقوقی، دادخواست الزام به تفکیک مورد معامله را تقدیم نموده و دعوای الزام به تفکیک مورد معامله قابلیت استماع در این حالت را دارد.

وکیل فرجام خواهی تضمینی

مدارک لازم جهت دادخواست الزام به تفکیک مورد معامله

  1. کارت ملی و یا شناسنامه جدید.
  2. ثبت نام در سیستم ابلاغ قوه قضاییه(ثنا).
  3. تکمیل دادخواست الزام به تفکیک مورد معامله
  4. پرداخت هزینه دادرسی معادل دعاوی مالی با قیمت منطقه ای ملک.
  5. قرارداد یا سند خریداری ملک.
  6. گواهی اداره ثبت مبنی بر وصول درخواست تفکیک ملک.
  7. گواهی اداره ثبت اسناد و املاک محل مبنی بر مکاتبه با شهرداری و عدم پاسخگویی شهرداری ظرف ۲ ماه.

مزایای داشتن وکیل در پرونده الزام به تفکیک ملک

  1. تسریع در تشخیص مرجع صالح به رسیدگی و تشخیص موضوع دعوای الزام به تفکیک ملک و یا الزام به تفکیک مورد معامله.
  2. تهیه دادخواست و لوایح مورد نیز در دفاع از دعوای تفکیک ملک.
  3. درخواست به موقع استعلام و یا درخواست ارجاع به کارشناسی و تکمیل فوری مدارک مورد نیاز کارشناس.
  4. تذکر و اعتراض به اطاله احتمالی دادرسی.

وکیل متخصص در دعوی الزام به تفکیک ملک

آیا شما به وکیل متخصص در دعوی الزام به تفکیک ملک نیاز دارید؟

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

شماره های همراه

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

وکیل تخصصی الزام به تنظیم سند رسمی

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *