الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی

الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی

الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی


امروز با بررسی موضوع الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی با شما هستیم.

الزام به تنظیم سند رسمی، دعوای مالی قابل طرح در دادگاه محل وقوع ملک است.

هدف افراد از تنظیم عقود و معاملات با یکدیگر، ایجاد رابطه ی مالی و حقوقی به منظور رفع و تامین نیازهای مالی خود می‌باشد.

به همین منظور، افراد، انگیزه های خود را در قالب عقود و معاملات مطرح می کنند به همین دلیل با ایجاد تعهد برای خود، انتظار دارند که طرف مقابل بر اساس توافق دو طرف، به انجام تعهدات خویش پایبند باشد و ان را به نحو احسن و در موعد مقرر انجام دهند.

یکی از مواردی که در قانون، طرفین قرارداد، بر اساس ان عقد تشکیل می دهند و بسیار در حال گسترش می باشد، انتقال ملک سرقفلی است که این ملک مالک، و مستاجر ان در صورت انتقال به او می‌باشد.

بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر، هرگاه انتقال ملک با سرقفلی باشد، برای این انتقال باید حتما سند رسمی تنظیم گردد تا بتوان قابل استناد بر اساس قانون باشد.

نکات مهم در موضوع الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی

  • – ماهیت سرقفلی چیست؟
  • – شرایط لازم برای ایجاد حق سرقفلی چه می باشد؟
  • – تنظیم سند رسمی سرقفلی به چه نحو می باشد؟
  • – الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی چگونه انجام می‌شود؟
  • – مرجع صالح به رسیدگی به دعوی الزام تنظیم سند رسمی سرقفلی کجاست؟
  • – ماهیت دعوی الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی چیست؟

ماهیت سرقفلی

سرقفلی، از زمره حقوق و امور مالی متعلق به مالک ان می باشد،که برای دارنده ان می‌تواند حق هرگونه تصرف را ایجاد نماید.

وکیل متخصص حقوق مصرف‌کننده

در واقع شرط ایجاد و وجود این حق در ملک تجارتی می‌باشد.هرگاه مالک ملک و عین تجارتی، بخواهد ان را به شخص دیگری منتقل کند، می‌تواند در ضمن انتقال ملک به نحو عین یا منفعت، مبلغی را از منتقل الیه خود تحت عنوان سرقفلی بخواهد که با پرداخت این مبلغ، حق و مالک سرقفلی می باشد که مالک به او انتقال داده است.

سرقفلی از جمله حقوق مالی متعلق به مال غیر منقول می باشد که در ملک تجارتی ایجاد می گردد.

در صورتی که مالک عین در حین اجاره و یا انتقال عین، مبلغی را از مستاجر یا مالک دریافت نکند، حق مطالبه‌ی سرقفلی را در پایان اجاره نخواهد داشت و این حق سرقفلی را هم مستاجر در پایان عقد اجاره ندارد.

شرایط لازم برای ایجاد حق سرقفلی

برای ایجاد حق سرقفلی، قانون شرایطی را مطرح کرده است که از جمله ی ان، حق سرقفلی در ملک تجاری ایجاد می گردد و این حق در املاکی که دارای کاربری اداری یا مسکونی هستند ایجاد نمی‌شود.

شرط دیگر ان این می باشد که مالک عین ملک تجارتی، با انتقال ملک، مبلغی را بابت سرقفلی از مستاجر یا منتقل الیه دریافت کرده باشد.

در صورتی که این مبلغ از مستاجر اخذ نشده باشد، حق سرقفلی برای او ایجاد نخواهد شد و مالک هم در پایان مدت اجاره حق گرفتن سرقفلی را از مستاجر نخواهد داشت.

اگر در ضمن عقد اجاره شرط شده باشد که مستاجر حق انتقال منافع عین مستاجره و یا اجاره به غیر را نداشته باشد‌،در این صورت با داشتن حق سرقفلی نمی‌تواند ان را به دیگری اجاره دهد و حق گرفتن مبلغی هم بابت انتقال حق سرقفلی از مستاجر دیگر را نخواهد داشت.

نمونه رای اعاده دادرسی حقوقی

همچنین در صورتی که مالک ملک تجارتی را به مستاجر بدون گرفتن مبلغی بابت حق سرقفلی اجاره داده باشد، مستاجر می‌تواند در صورت اجاره به غیر با اخذ مبلغی به عنوان سرقفلی، از مستاجر غیر بگیرد ولی مستاجر غیر در صورت پایان اجاره حق گرفتن سرقفلی را از مالک ندارد و باید به مستاجر اولی رجوع نماید.

تنظیم سند رسمی سرقفلی

در صورتی که مالک یا مستاجر بخواهد بابت انتقال حق سرقفلی مبلغی را بگیرد، در این صورت انتقال سرقفلی را به موجب یک قرارداد مبنی بر انتقال سرقفلی تنظیم می کنند تا در زمان مقرر با حضور در دفاتر اسناد رسمی، انتقال سرقفلی به موجب سند رسمی انجام گیرد و این انتقال می‌تواند به موجب اجاره و یا انتقال مالکیت ملک تجاری باشد.

در قانون روابط موجر و مستاجر، الزامی برای تنظیم قرارداد اجاره به صورت سند رسمی و یا عادی وجود ندارد.

همچنین در الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی تحت شرایطی می توان برای انتقال، سند رسمی تنظیم کرد.

به طور کلی ثبت و تنظیم اسناد به طور رسمی اختیاری است ولی در مواردی که قانون بیان کرده است باید انتقال سرقفلی به موجب سند رسمی‌ باشد.

با توجه به اینکه ثبت کلیه ی املاکی که قبلا در دفتر املاک ثبت شده،کلیه ی این معاملات راجع به منافع ان هم باید به ثبت برسد.

سرقفلی هم از منافع ملک حساب می‌شود و به همین خاطر انتقال حق سرقفلی ملکی که قبلا در دفاتر ثبت، ثبت شده است باید به موجب سند رسمی‌باشد.

بنابراین با توجه به اینکه حق سرقفلی به موجب و به تبع انتقال ملک و یا منافع ملک تجارتی انجام می‌شود، هرگاه ملک تجارتی قبلا سابقه ی ثبتی داشته باشد و ثبت شده باشد، انتقال حق سرقفلی هم باید به موجب تنظیم سند رسمی می‌باشد.

وکیل ملک در قزوین

در صورتی هم که در نقاطی اداره ی ثبت اسناد و املاک وجود داشته باشد و املاک ان سابقه ی ثبتی نداشته باشد، باید معاملات نسبت به ان هم به ثبت برسد که سرقفلی هم شامل ان می‌شود.

الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی

در صورت اخذ مبلغی بابت انتقال سرقفلی توسط مالک یا موجر، آن‌ها موظف به تنظیم سند اجاره و تنظیم سرقفلی به موجب سند رسمی می‌باشد. باید در دفاتر اسناد رسمی حاضر گردند و ان را امضا نمایند.

در صورتی که مالک یا موجر از تنظیم سند رسمی سرقفلی، خودداری کند، مستاجر یا منتقل الیه می‌تواند الزام او را از دادگاه جهت تنظیم سند رسمی سرقفلی بخواهد.

در صورت استنکاف مالک یا موجر از تنظیم سند رسمی سرقفلی به موجب حکم دادگاه، نماینده ی قضایی دادگاه به جای مالک، اقدام به تنظیم و امضای سند رسمی سرقفلی می کند.

مرجع صالح جهت رسیدگی به دعوی الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی

صلاحیت رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی، با توجه به اینکه ناشی از ملک تجارتی و مال غیر منقول می باشد، در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیر منقول می‌باشد.

دعوی الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی، با توجه به مالی بودن و میزان تقویم و قیمت بالای ان و اینکه از بیست میلیون تومان بیشتر می باشد،در صلاحیت دادگاه می باشد و در صلاحیت شورای حل اختلاف نیست.

ماهیت دعوی الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی

دعوی الزام به تنظیم سند رسمی یک دعوی مالی است که به تبع ملک غیر منقول تجارتی حاصل می‌شود و در نتیجه از دعاوی ملک غیر منقول می‌باشد.

وکیل در شمال تهران

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی

وکیل پایه یک دادگستری، و دارای تجربه و سابقه کافی در موضوعات حقوقی مشاوره املاک و مستغلات، امکان ارائه مشاوره حقوقی مناسب درباره دعوای الزام به تنظیم سند رسمی سرقفلی را دارد.

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل سرقفلی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (25 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *