بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها درباره پولشویی

بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها درباره پولشویی

بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها درباره پولشویی


امروز با موضوع بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها درباره پولشویی با شما همراه هستیم.

جدیدترین بخشنامه بانک مرکزی درباره پولشویی در تاریخ 25/11/1397 به مراجع ذی‌ربط ابلاغ شد طی این بخشنامه در خصوص اهمیت چند واژه که به متن لایحه اصلاحی قانون پولشویی اضافه شده است تاکید گردیده است، فلذا مرجع صدور بخشنامه شماره 418568/97 خواهان تدقیق هرچه بیشتر شبکه بانکی کشور نسبت به این واژگان دارای بار حقوقی قابل ملاحظه‌ای هستند شده است .

نکات مهم بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها درباره پولشویی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

در بخشنامه جدید به مواردی در قانون پولشویی تاکید شده است؟

وکیل متخصص جرایم پولی و بانکی در تهران چه ویژگیهایی دارد؟

این بخشنامه خطاب به کدام مراجع است ؟

[/stextbox]

مخاطب بخشنامه مذکور کدام مراجع هستند؟

این بخشنامه جهت اطلاع مديران عامل بانکهاي دولتي، غيردولتي، شرکت دولتي پستبانک، موسسات اعتباري غيربانکي و بانک مشترک ايران ـ ونزوئلا ابلاغ گردیده است.

متن بخشنامه جدید بانک مرکزی به بانک ها درباره پولشویی

با سلام؛احتراماً؛ به پيوست « قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشويي» مصوب جلسه علني روز سه شنبه مورخ سوم مهر ماه يكهزار و سيصد و نود و هفت مجلس شوراي اسلامي كه در تاريخ 15/10/1397 به تأييد مجمـع تشـخيص مصـلحت نظام رسيده، ايفاد ميگردد.

مزيد استحضار، در قانون مذكور ضمن بـازنگري در تعريـف «جـرم پولشـويي» اصـلاحاتي نسبت به نسخه قبلي قانون مصوب سال 1386 اعمال گرديده است.

از جمله اين كه، برخي عبارات و اصطلاحات شـايع و كاربردي در قانون از قبيل «معاملات و عمليات مشكوك» تعريف گرديده كه لازم است شبكه بانكي كشور در خصـوص آنها دقت نظر بيشتري اعمال نمايد. همچنين در خصوص تكاليف مقرر در مـاده (7) قـانون بـه ويـژه لـزوم شناسـايي مشتري و مالكان واقعي (ذي نفعان واقعي)، ضرورت ارائه گزارش معاملات و عمليات مشكوك يا «شروع» به آن هـا بـه مركز اطلاعات مالي، لزوم نگهداري سوابق وفق احكام مقرر و تـدوين معيارهـاي كنتـرل داخلـي و آمـوزش مـديران و كاركنان، اهتمام و جديت افزونتري نسبت به قبل مورد انتظار است.

کلیسای نوتردام گوژپشتی که آتش بر دوش شد

با عنايت به مراتب فوق، مقتضي است دستور فرمايند مراتب به قيد تسريع و بـا لحـاظ مفـاد بخشـنامه شـماره ۱۴۹۱۵۳/۹۶ مورخ ۱۶/۵/۱۳۹۶ به تمامي واحدهاي ذيربط آن بانک/مؤسسه اعتباري غيربانکي ابلاغ شده و علاوه بـر تمهيد مقدمات اجراي مفاد قانون مزبور، بر حسن اجراي آن نيز نظارت دقيق مبذول گردد .

بانک‌ها چه زمانی به پولشویی مشکوک می‌شوند؟

عملیات و فعالیت‌های پولشویی متضمن نوعی فریب دادن ماموران اجرای قانون است، به این صورت که مرتکبان جرایم مقدماتی (جرمی که موجب به دست آوردن مال نامشروع شده)، پس از کسب درآمدهای نامشروع با انجام اعمال خدعه‌آمیز، به‌دنبال فیدنمایی و مشروع جلوه دادن اموال هستند.

 

معمولا این افراد جرم پولشویی را به واسطه‌ اشخاصی انجام می‌دهند که در ارتکاب جرم اولیه دخالتی نداشته‌اند، حتی این امکان وجود دارد که این شخص از چگونگی و نوع جرم اولیه باخبر نباشد یا با انجام‌دهنده یا همان مباشر جرم اولیه تبانی کرده باشد.

هنگامی که پول نامشروع به سیستم مالی و به‌ویژه بانک سپرده می‌شود، ویژگی‌های آن به واسطه‌ میلیون‌ها معامله‌ بانکی که به‌طور روزمره اتفاق می‌افتند نامعلوم خواهد شد.

سیستم‌های بانکی چه وظیفه در قبال گزارش پولشویی دارند؟

سیستم های بانکی در مواجهه با پولشویی گزارشی به کمیته فرعی استان ارائه می‌دهند که طی آن اعلام می‌شود، این مشتری مشکوک به نظر می‌رسد و در ادامه این روند اداره پیشگیری پولشویی بررسی های لازم را انجام می دهد.

بانک پلیس نیست اما با توجه به اینکه وظیفه بانک اعلام موارد تخلف است، موارد مشکوک را بررسی و به مراجع ذی ربط گزارش می دهد.

وکیل دادسرای ناحیه ۶ تهران

ضمانت اجرای عدم ارایه گزارش پولشویی چیست ؟

با عنایت به اینکه پولشویی از نوع جرم ثانویه بوده، یعنی جرم  اولیه آن اعم از دزدی و یا و فروش مواد مخدر به وقوع پیوسته است. همه متصدیان و کارمندان موظف اند که در صورت مشکوک شدن به هر نوع مبادلات بانکی مشتریان، آن را گزارش داده و کارمندی که گزارشی ارایه ندهد از مصادیق مجرمانه و شریک جرم تلقی می‌شود.

وکیل پولشویی در کل  ایران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث پولشویی موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه،  و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

گروه وکلای مهر 

[/stextbox]

5/5 - (25 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *