برای دریافت خسارت دیرکرد از خودروسازان چه باید کرد؟

برای دریافت خسارت دیرکرد از خودروسازان چه باید کرد؟

برای دریافت خسارت دیرکرد از خودروسازان چه باید کرد؟


امروز با موضوع بررسی این سوال که برای دریافت خسارت دیرکرد از خودروسازان چه باید کرد؟ با شما خواهیم بود.

موضوعی که این روزها اعتراض و شکایت جمعی از هموطنان را در پی داشته است، عدم ایفای تعهدات قراردادی از جانب شرکت‌های خودروسازی است.

عدم تحویل خودرو در موعد قانونی، عدم کیفیت خودروهای داخلی، افزایش قیمت خودروها بر خلاف قرارداد اولیه، موجی از نارضایتی را برای مشتریان به همراه داشته است که موجب شده مشتریان با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی و ایجاد کمپین در شبکه‌های اجتماعی، اعتراض خود را به مسئولان و شرکت‌های خودروسازی اعلام دارند.

برخی از خریداران در تماس با موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان خواستار اطلاع از چگونگی مطالبه خسارت دیرکرد تحویل خودرو می‌باشند. به همین دلیل وکیل پایه یک موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان همکار گروه وکلای مهر با تهیه نوشتاری به سوالات شما عزیزان پاسخ داده است.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص این سوال که برای دریافت خسارت دیرکرد از خودروسازان چه باید کرد؟

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت مطالبه خسارت تاخیر در تحویل خودرو به کدام قانون می‌توان استناد کرد؟

مرجع صالح جهت رسیدگی به تخلفات و جرایم عرضه‌کنندگان خودرو کجاست؟

بهترین وکیل پایه یک دادگستری در پرونده‌های مطالبه خسارت دیرکرد خودرو کیست؟

نمونه شکایت کیفری تصرف عدوانی
[/stextbox]

 

وظایف عرضه‌کنندگان خودرو یا نمایندگی‌های مجاز

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برای عرضه‌کنندگان خودرو یا نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروسازی جهت فروش خودرو وظایفی در نظر گرفته است:

ماده ۶ آیین‌نامه مقرر می‌دارد: « عرضه‌کننده موظف است به عقد قرارداد فروش با مصرف‌کننده اقدام نماید. در قرارداد فروش قید مشخصات خودرو مورد نظر از قبیل نشان تجاری، نوع، تیپ، رنگ و شرایط موضوع قرارداد مانند قیمت فروش، نرخ سود مشارکت، تاریخ تحویل خودرو با تعیین ماه و هفته تحویل، خسارت تاخیر در تحویل، فهرست متعلقات الزامی همراه خودرو از قبیل رادیو پخش، چرخ زاپاس، جک، آچار چرخ، کف پوش متحرک، مثلث خطر و تجهیزات درخواستی و ارایه یک نسخه از اصل قرارداد به مصرف‌کننده، الزامی است.

خودروسازان و واردکنندگان خودرو باید سامانه‌ای را برای آگاهی مشتریان از میزان و چگونگی دریافت خسارت‌های قانونی، راه‌اندازی کنند.

به موجب اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، خودروسازان و واردکنندگان خودرو مکلف می‌باشند در موارد ناشی از سوعملکرد، مبلغی را به عنوان خسارت وارده به خریداران پرداخت نمایند.

از موارد سوعملکرد دیرکرد یا تاخیر در تحویل خودروی فروخته شده است به نحوی که خودروسازان و واردکنندگان می‌بایست خسارت تاخیر در تحویل را به صورت روزشمار محاسبه و به خریداران خودرو پرداخت نمایند.

در این خصوص به موجب مفاد اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، خودروسازان و وارد‌کنندگان خودرو می‌بایست نسبت به راه اندازی سامانه‌ای جهت اطلاع خریداران و مشتریان از نحوه چگونگی دریافت خسارت‌های قراردادی و غیر قراردادی اقدام نمایند.

مستند قانونی مطالبه خسارت دیرکرد از خودروسازان

تبصره ۱ ماده ۱۹ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بیان می‌دارد: « در صورتیکه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات از ایفا هر یک از تعهدات خود در قبال خریدار خودداری کرده و یا آن را به صورت ناقص و یا با تاخیر انجام دهند مکلفند علاوه بر انجام کامل تعهد، خسارات وارده را جبران نمایند.»

اعتراض ثالث به رای داور

در این خصوص باید توجه داشت که مطابق قواعد عمومی قراردادها خسارت تاخیر در انجام تعهد با اصل تعهد که تحویل خودرو است جمع می‌شود. یعنی عرضه‌کننده خودرو نه تنها باید خودرو را تحویل خریدار دهد بلکه باید خسارت تاخیر را به صورت روز شمار محاسبه و پرداخت نماید.

مراجع صالح به رسیدگی در خصوص تاخیر در تحویل خودرو

به موجب قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده، چنانچه در تحویل خودرو تخلف صنفی صورت گیرد مرجع شکایت می‌تواند سازمان تعزیرات حکومتی باشد، که پس از رسیدگی به تخلفات صنف خودروسازی، عرضه‌کننده را به پرداخت خسارت تاخیر نیز محکوم می‌نماید.

خدمات گروه وکلای مهر

همان طور که بیان شد چنانچه شرکت‌های خودروسازی از انجام تعهدات قراردادی مانند تعهد به تحویل خودرو در موعد مقرر خودداری نمایند، خریدار می‌تواند با تنظیم دادخواست، الزام عرضه‌کننده را به تحویل خودرو و تنظیم سند رسمی خودرو بخواهد.

چنانچه شما عزیزان اقدام به خرید اتومبیل نموده و فروشنده از تحویل خودرو در موعد قانونی امتناع می‌نماید قبل از هر اقدام با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره نمایید. موسسه حقوقی داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره‌مندی از گروه وکلای مهر در تمامی دعاوی حقوقی به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین مشاوره حقوقی ارایه نموده و قبول وکالت می‌نمایند.

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای هماهنگی جهت مشاوره حقوقی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

شماره تماس وکیل پایه یک دادگستری در تهران

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

تغییر نحوه گرفتن مهریه از شوهر

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

 

 

۵/۵ - (۴ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *