برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم

برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم

برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم


امروز با بررسی موضوع برای گرفتن مهریه از با شما هستیم.

مهریه حق زن است. این جمله را مکرر شنیده‌ایم. جمله ای که تعهد مالی برای شوهر ایجاد می‌کند و زن می‌تواند به محض اجرا گذاشتن مهریه، شوهر را تحت فشار قرار دهد.

سوالی که در تماس با موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به دفعات پرسیده شده است این است که که زن برای گرفتن مهریه از کجا باید شروع کند و چگونه می‌تواند مهریه را مطالبه نماید.

از همین رو وکیل خانواده موسسه حقوقی مهر پارسیان همکار گروه وکلای مهر نوشتاری در خصوص نحوه مطالبه مهریه تهیه و تنظیم نموده است.

سوالات متداول در خصوص نحوه مطالبه مهریه

  • مطالبه مهریه از چه روش‌هایی امکان پذیر است؟
  • آیا برگه ای که در شب بله بران توسط زوجین نوشته می‌شود به عنوان مهریه در مراجع پذیرفته می‌شود؟
  • مطالبه مهریه از طریق دادگاه چه تفاوتی با مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت دارد؟
  • بهترین وکیل مطالبه مهریه کیست؟ بهره مندی از وکیل در دعاوی خانوادگی چه مزایایی دارد؟
  • خدمات گروه وکلای مهر در خصوص معرفی وکیل مطالبه مهریه چیست؟

 مهریه و انواع آن

مهریه یا صداق مالی است که مطابق شرع و قانون، با توافق زوجین تعیین می‌شود. مهریه برای زن حق مالی و برای مرد تعهد ایجاد می‌نماید. به موجب قانون مدنی به محض وقوع عقد نکاح، زن مالک مهر می‌شود.

مهریه ضمن عقد نکاح به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه می‌تواند تعیین شود. چنانچه مهریه عندالمطالبه باشد زن هر زمان که بخواهد می‌تواند اقدام به مطالبه نماید و به هیچ عنوان لازم نیست که دارایی مرد ثابت شود هرچند در صورت عدم دارایی، مرد می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه نماید. اما در مهریه عندالاستطاعه، زن زمانی می‌تواند مطالبه مهریه نماید که اثبات نماید مرد دارای اموالی است و با معرفی مال از جانب مرد، دادگاه یا اداره اجرای ثبت مبادرت به توقیف مال می‌نماید. در مهریه عندالاستطاعه بر خلاف مهریه عندالمطالبه، زن از حق حبس نمی‌تواند بهره‌مند شود.

نمونه رای مجازات تهیه و انتشار آثار مستهجن

نحوه مطالبه مهریه

جهت مطالبه مهریه قانون دو روش پیش‌بینی نموده است که در اجرا تفاوت‌هایی با هم دارند البته زن می‌تواند جهت مطالبه مهریه به هریک از دو روشی که بخواهد اقدام نماید.

مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده

چنانچه زن بخواهد مهریه را از طریق دادگاه مطالبه نماید به نکاتی باید توجه نماید. مطابق قانون حمایت خانواده چنانچه مهریه مال منقول مانند سکه، وجه رایج، طلا و غیره باشد زن می‌تواند به دادگاه محل سکونت خود و یا دادگاه محل اقامت زوجه مراجعه نماید اما اگر مهریه مال غیر منقول مانند آپارتمان و زمین باشد به موجب ماده 12 قانون حمایت خانواده باید به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه نماید.

مطالبه مهریه از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

جهت مطالبه مهریه، زن می‌تواند به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نموده و دادخواست خود را تقدیم نماید. از آنجا که دادخواست مطالبه مهریه، دعوای مالی محسوب می‌شود زن مکلف به پرداخت هزینه دادرسی می‌باشد.

دادخواست مطالبه مهریه از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود و مدیر دفتر، وقت رسیدگی تعیین می‌نماید. زن می‌تواند هنگام تقدیم دادخواست مطالبه مهریه، اقدام به درخواست صدور قرار تامین خواسته نماید. در صورتی که اموال معرفی شده جهت تامین خواسته از مستثنیات دین نباشد دادگاه مبادرت به صدور قرار تامین خواسته می‌نماید.

چنانچه زوج دارایی کافی جهت پرداخت مهریه نداشته باشد می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه تقدیم دادگاه نماید و دادگاه حسب مورد با توجه به دلایل زوج، موافقت یا عدم موافقت خود را بیان می‌دارد.

معرفی وکیل خانواده در خصوص مطالبه مهریه از دادگاه

جهت مطالبه مهریه و درخواست صدور قرار تامین خواسته با وکیل خانواده موسسه حقوقی مهر پارسیان مشاوره نمایید. چنانچه زوجه جهت مطالبه مهریه به همراه وکیل پایه یک دادگستری اقدام نماید پس از محکومیت مرد به پرداخت مهریه می‌تواند هزینه دادرسی و حق‌الوکاله ای که به وکیل پرداخت نموده است را نیز از مرد مطالبه نماید.

نحوه دفاع در پرونده آدم ربایی

 

نحوه مطالبه مهریه از طریق ادارات اجرای ثبت

از آنجا که سند ازدواج یک سند رسمی است زن می‌تواند بدون نیاز به مراجعه به دادگاه، مهریه خود را مطالبه نماید. در این روش ابتدا زن باید اقدام به دریافت اجراییه نماید. مرجع صالح به صدور اجراییه به موجب بند ج ماده 2 آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، دفتر ازدواجی است که عقد نکاح را ثبت کرده است.

 

مراحل صدور اجراییه

اجراییه به تقاضای زن یا وکیل وی صادر می‌شود. درخواست صدور اجراییه به صورت کتبی است. به موجب بند 3 آیین نامه مذکور تقاضای صدور اجراییه برای مهریه، فرم مخصوصی دارد که در دفاتر ازدواج موجود است.

پس از درخواست صدور اجراییه، چنانچه 2 شرط فراهم باشد سردفتر اجراییه صادر می‌نماید. شرط اول آن است که مهریه به موجب سند رسمی باشد. شرط دوم اینکه مهریه منجز باشد یعنی معلق و مشروط نباشد.

 

خدمات گروه وکلای مهر در خصوص معرفی وکیل مهریه

همان‌طور که بیان شد مطالبه مهریه به دو روش انجام می‌شود. چنانچه قصد مطالبه مهریه را دارید یا اینکه همسر شما خواهان مطالبه مهریه است قبل از هر اقدامی با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره نمایید.

موسسه حقوقی مهر پارسیان با بهره‌مندی از گروه وکلای مهر که جملگی از وکلای مجرب در دعاوی خانوادگی از جمله طلاق، مهریه، نفقه و غیره می‌باشند مشاوره حقوقی به صورت تلفنی یا حضوری داشته باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

رجوع از هبه به فرزند

 

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه

09121281014

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره مهاجرت محمدرضا مهری

5/5 - (41 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام
    لطفا کمکم کنید من دخترم 6 سال ازدواج کرده و دوسال متاسفانه ناراحتی اعصاب گرفت و کلا پریشون بدحال و گاهی حتی فراموشی دوره ای میگیره و کسی به خاطر نمیاره من متوجه شدم دامادم 1 ماه قبل دخترم برد محضر خونه و ازش امضا گرفت که مهریه اش رو ببخش ؟ الان دخترم تازه یکم متوجه شده ما چه کاری میتونیم انجام بدیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *