قانون مبارزه با پولشویی ایران چیست؟

قانون مبارزه با پولشویی ایران چیست؟

قانون مبارزه با پولشویی ایران چیست؟


امروز با پاسخ به این سوال که قانون مبارزه با پولشویی ایران چیست با شما هستیم.

قانون مبارزه با پول‌شویی اصلی‌ترین قانون حاکم بر اقدامات ضد پول‌شویی ایران است. این قانون مشتمل بر دوازده ماده و هفت تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ به تأیید شورای نگهبان رسید. و سپس در سال 97 مورد اصلاحات اساسی قرار گرفت از جمله نهادهای اجرایی این قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی می‌باشد.

نکات مهم قانون مبارزه با پولشویی ایران چیست؟

به پولشویی در چه دادگاهی رسیدگی می‌شود؟

تکلیف اموال حاصل از پولشویی چیست؟

پولشویی در کشور خارجی توسط تبعه ایران یا علیه ایران قابل پیگیری است؟

پولشویی چیست؟

پولشويي عبارت است از:

تحصيل، تملك، نگهداري يا استفاده از عوايد حاصل از ارتكاب جرائم با علم به منشأ مجرمانه آن.

تبديل، مبادله يا انتقال عوايدي به منظور پنهان يا كتمان ‌كردن منشأ مجرمانه آن با علم به اينكه به طور مستقيم يا غيرمستقيم از ارتكاب جرم به ‌دست آمده يا كمك به مرتكب جرم منشأ به‌ نحوي كه وي مشمول آثار و تبعات قانوني ارتكاب آن جرم نشود.

‎‎‎‎پنهان يا كتمان ‌كردن منشأ، منبع، محل، نقل و انتقال، جابه ‌جايي يا مالكيت عوايدي كه به ‌طور مستقيم يا غيرمستقيم در نتيجه جرم تحصيل ‌شده باشد.

مسئولیت اثبات صحت معاملات اموال بر عهده کیست؟

وفق قانون هرگاه احتمال زیادی  به عدم صحت معاملات و تحصيل اموال وجود داشته باشد مانند آن كه با توجه به شرايط  موجود امكان تحصيل آن ميزان دارايي در يك زمان مشخص وجود نداشته باشد دارایی فراتر از سطح انتظار باشد در این صورت  مسؤوليت اثبات صحت آنها برعهده متصرف اموال است که علم قاضی در این خصوص رهگشا است.

مجازات گران فروشی و کم فروشی و تقلب

چنانچه شخصی که ادعا علیه او مطرح شده است اسناد راستی آزمایی را ارایه نکند چه مجازاتی در انتظار وی خواهد بود؟

عدم تقديم اسناد مثبته كه قابل راستي ‌آزمايي باشد به حكم دادگاه مستوجب جزاي نقدي به ميزان يك‌ چهارم ارزش آن اموال خواهد بود، در اين صورت اصل مال موضوع قانون مبارزه با پولشویی تا زمان رسيدگي قضایي توقيف مي شود و چنانچه پس از رسيدگي اثبات شود دارا شدن مشروع بوده از مال رفع توقيف می شود و در غير اين ‌صورت آن مال ضبط مي شود.

چنانچه جرم پولشویی در خارج از خاک کشور ایران اتفاق بیفتد تحت چه شرایطی در ایران قابل پیگیری است؟

در این صورت پیگیری منوط به این است جرم واقع ‌شده در خارج از كشور جمهوري اسلامي ايران نيز مطابق قانون جرم باشد، یعنی علاوه بر اینکه عمل مذکور در ایران جرم شناخته شود طبق قانون کشور خارجی نیز آن عمل جرم باشد.

مرکز اطلاعات مالی چگونه موسسه ای است و چه وظایفی دارد؟

مركز اطلاعات مالي يك مؤسسه دولتي تابع وزارت امور اقتصادي و دارايي است. اين مركز متشكل از رئيس و به تعداد لازم معاون و گروههاي كارشناسي از قبيل كارگروه حقوقي قضائي، پيگيري و نظارت، تحليل و بررسي اطلاعات مالي مي ‌باشد. رئيس مركز از ميان افراد داراي حداقل ده سال سابقه مديريتي يا قضائي مرتبط و با شرايط زير با رأي حداقل دو سوم اعضاي شورا و با حكم رئيس شورا منصوب مي شود.

دوره رياست چهار سال و تجديد آن براي يك ‌بار مجاز است. تشكيلات اين مركز در چهارچوب اين قانون بر اساس آيين ‌نامه ‌اي است كه توسط شورا تدوين مي شود و به ‌تصويب هيأت وزيران مي ‌رسد.

مجازات شروع به جرم

چه ضابطینی حق ورود و پیگیری جرایم مرتبط با پولشویی را دارند؟

علاوه بر ضابطين عام، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در جرائم اين قانون و قانون مبارزه با تأمين مالي تروريسم ضابط دادگستري مي‌ باشند.

قانونگذار چه ضمانت اجرایی برای افشای اطلاعات و اسناد گردآوری شده موضوع این قانون در نظر گرفته است؟

اطلاعات و اسناد گردآوري ‌شده در اجراي قانون پولشویی، صرفاً در جهت كشف و رسيدگي به جرائم استفاده مي‌شود و  افشاي اطلاعات و اسناد يا استفاده از آنها به نفع خود يا ديگري به طور مستقيم يا غيرمستقيم توسط مأموران دولتي يا ساير اشخاص مقرر در اين قانون ممنوع بوده و متخلف به مجازات حبس تعزيري درجه پنج محكوم خواهد شد.(حبس بیش از 2 تا پنج سال را در پی خواهد داشت)

قانونگذار چه برخوردی با پولشویی سازمان یافته دارد؟

در صورتي كه جرم پولشويي به صورت سازمان يافته ارتكاب يابد، موجب تشديد در مجازات به ميزان يك درجه خواهد بود.

کدام دادگاه صلاحیت رسیدگی به جرم پولشویی را خواهد داشت؟

شعبي از دادگاههاي عمومي در تهران و در صورت نياز در مراكز استان ‌ها به ‌امر رسيدگي به جرم پولشويي و جرائم مرتبط اختصاص مي‌ يابد. البته تخصصي ‌بودن شعبه مانع رسيدگي به ساير جرائم نمي ‌باشد.

وکیل مدافع  پولشویی در ونک

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث  قانون مبارزه با پولشویی  یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه،  و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

  • 021-88799562
  • 021-88795408
  • 021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

مجازات اخاذی و تهدید با چاقو

09121281014

09120067665

گروه وکلای مهر 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *