بررسی قانون جدید پولشویی

بررسی قانون جدید پولشویی

بررسی قانون جدید پولشویی


امروز با موضوع بررسی قانون جدید پولشویی با شما خواهیم بود

پولشویی به فرایند‌هایی گفته می‌شود که برای پنهان کردن منشا مجرمانه پول‌های حاصل از فعالیت‌های مجرمانه به کار می‌رود.

پولشویان درآمد حاصل از کارهای خلاف را وارد تجارت و معاملات قانونی نموده و با انجام مراحلی سعی بر قانونی جلوه دادن پول‌ها می‌نمایند.

پولشویی آثار مخربی بر اقتصاد سالم و قانونی دارد و حتی جنبه‌های اجتماعی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پولشویی دارای خصوصیات و ویژگی خاص است که این خصوصیات عبارتند از : جرمی سازمان یافته، جرمی دراز مدت و مستمر، عملیات آن فرامرزی است و مشابه سرمایه جهانی عمل می‌کند و سود حاصل از آن نیز مصرف فعالیت‌های غیر قانونی می‌شود.

قانون پولشویی مصوب 1386 می‌باشد که در سال 97 لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به آن الحاق شد.

در این لایحه اصلاحیه پولشویی را بدین صورت تعریف کرده است: پولشویی عبارت‌اند از:

1- تحصیل (به دست آوردن)، تملک (مالک شدن)، نگهداری یا استفاده از عواید (درآمد) به دست آمده از ارتکاب جرایم با علم به منشا مجرمانه آن

2-  تبدیل، مبادله یا انتقال عوایدی (درآمد) به منظور پنهان کردن یا کتمان کردن منشا مجرمانه آن با علم به اینکه به طور مستقیم یا غیر مستقیم از ارتکاب جرم به دست آمده با کمک به مرتکب جرم منشا به نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نگردد.

3) پنهان یا کتمان کردن یا تغییر دادن اطلاعات مربوط به ماهیت واقعی، منشا، محل، نقل و انتقال، جابه‌جایی یا مالکیت عوایدی (درآمد) که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در نتیجه جرم تحصیل (به دست آمده) شده باشد.

روشهای اثبات کلاهبرداری

نکات مهم موضوع بررسی قانون جدید پولشویی

ریاست و اداره مقابله با پولشویی به چه صورت میباشد؟

به منظور هماهنگی برای پیشگیری و مقابله با جرایم پولشویی و تامین مالی تروریسم، شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی و با عضویت وزرای صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات، امور خارجه، رییس قوه قضاییه و دیگر موارد مقرر در قانون تشکیل می‌شود.

ساختار و تشکیلات شورای عالی مقابله با جرایم پولشویی زیر نظر چه مرجعی می‌باشد؟

تعیین راهبردها و برنامه ریزی در جهت اجرای قانون، تهیه و پیشنهاد آیین‌نامه‌های لازم در خصوص اجرای قانون به تصویب هیت وزیران می‌باشد که کلیه آیین‌نامه‌های اجرایی شورا پس از تصویب هیت وزیران برای تمامی اشخاص حقیقی (انسان) و حقوقی (شرکت و موسسه و نهاد و…) ذی ربط این قانون لازم‌الاجرا خواهد بود.

چه اشخاصی طبق قانون جدید مکلف به اجرای آیین‌نامه‌های مصوب در زمینه پولشویی هستند؟

کلیه مشاغل غیرمالی و موسسات غیر انتفاعی و همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله بانک مرکزی، بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری، بیمه‌ها، بیمه مرکزی، صندوق قرض‌الحسنه،بنیادها و موسسات خیریه، شهرداری‌ها، صندوق بازنشستگی، نهادهای عمومی غیر دولتی، تعاونی‌های اعتباری، صرافی‌ها، بازار سرمایه بورس‌های اوراق بهادر و سایر بورس‌ها، شرکت‌های کارگزاری، صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین موسساتی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر نام می‌باشد. از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی ایران و غیر آن، مکلفند آیین‌نامه‌های مصوب هیت وزیران در ارتباط با پولشویی و تامین مالی تروریسم را اجرا کنند.

مجازات پولشویی چه می‌باشد؟

مرتکبین جرم پولشویی علاوه بر استرداد (پس دادن) درآمد و عواید حاصل از ارتکاب جرم مشتمل بر اصل و منافع حاصل به جزای نقدی به میزان یک چهارم عواید (به دست آمده‌ها) حاصل از جرم به نفع دولت محکوم می‌شوند که باید به حساب درآمد عمومی واریز کنند.

وکیل تضمینی بانکی

چنانچه عواید حاصل از جرم به اموال دیگری تبدیل یا تغییر یافته باشد، همان اموال ضبط و در صورت انتقال به ثالث با حسن نیت، معادل آن از اموال مرتکب ضبط خواهد شد.

مرتکبین جرم منشا، در صورت ارتکاب جرم پولشویی، علاوه بر مجازات‌های مقرر مربوط به جرم ارتکابی، به مجازات‌های پیش‌بینی شده در این قانون نیز محکوم خواهند شد.

مرتکب جرم پولشویی در صورت عدم ارتکاب جرم منشا صرفا به مجازات مقرر در این قانون محکوم خواهند شد.

در صورتی که جرم پولشویی به صورت سازمان یافته ارتکاب یابد موجب تشدید (شدید شدن) در مجازات می‌شود.

اشخاص حقوقی مرتکب جرم پولشویی علاوه بر مجازات‌های مقرر در قانون مجارات اسلامی، به جزای نقدی معادل دو یا چهار برابر وجوه یا ارزش مالی که مورد پولشویی واقع گردیده محکوم خواهند شد.

رسیدگی به جرم پولشویی در صلاحیت چه دادگاهی است؟

منظور از صلاحیت دادگاه این است که چه دادگاهی به موجب قانون می‌تواند به یک موضوع و پرونده رسیدگی نماید.

از دادگاه‌های عمومی در تهران و در صورت نیاز در مراکز استان‌ها به امر رسیدگی به جرم پولشویی و جرایم مرتبط اختصاص دارد.

وکیل متخصص در جرایم پولشویی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهرپارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکانپذیر است.

مجازات دزدیدن نوزاد

09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

  • دوستی برای من مبالغ در حدود چهارصد میلیون تومان طی چند مرحله ارسال گرداند و درخواست تبدیل آن ها به ارز دیجیتال را توسط اینجانب داشت و به این دلیل خودش اینکار را انجام نداد که با ارزهای دیجیتال آشنایی نداشته و همچنین به سبب اینکه تبعه پاکستان است و نمیتواند در صرافی های ایرانی احراز هویت کند. از ابتدا امر تا زمانی که خودم پی به این موضوع بردم که واریز پول ها از حساب یک شخص ایرانی دیگر در سیستان و بلوچستان که من هیچ شناختی از وی ندارم به حساب من انجام ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌شده، ‌طرف مقابلم ادعا داشت که پول ها متعلق به خود وی است و من برای او این خرید ها را انجام میدهم. همچنین تمام عناوین واریزی های بانکی به حساب من را خرید پوشاک ثبت کرده که خلاف واقع می باشد. وی هم اکنون منکر طرف حساب بودن با من است و میگوید تو با خود شخص واریزکننده معامله داشته ای و من هم هرگونه تسویه حساب را منوط به قبول مسئولیت پول ها توسط وی کردم و اقدام به ارسال اظهارنامه ای با این محتوا برای وی کرده ام که نسبت به قبول مسئولیت و تایید طرف حساب بودن با من تعیین تکلیف کند و نسبت به منشا پول های واریزی شفاف سازی به عمل آورد ولی پاسخی ارسال نمیکند. لازم به ذکر است که دو شاهد و مدارک بسیاری اعم از پیامک، مکالمه ضبط گردیده و … وجود دارد که جملگی اثبات میکنند که من برای وی این ‌‌خرید ها را انجام داده ام و هیچ گونه اطلاع رسانی و شفاف سازی از بابت اینکه این پول ها متعلق به اشخاص دیگری است نداشته است طی این مدت. در حال حاضر من چگونه و تحت چه عنوانی می توانم از وی شکایت کنم تا نسبت به سو استفاده احتمالی از حساب های من در رابطه با انجام پولشویی ناخواسته توسط من پیگیری به عمل اورم

    • سلام موضوعی که مطرح کردین جرم نیست و صرف واریز وجه به حساب شما نمیتونه به عنوان پولشوئی تلقی بشه.
      چولشوئی جرم ثانویه است که لازمه منبع درآمدی که پولها از اون راه به دست اومده نامشروع باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *