جرایم مالی و توضیحات کامل مجازات آنها

جرایم مالی و توضیحات کامل مجازات آنها

جرایم مالی و توضیحات کامل مجازات آنها


امروز با بررسی موضوع جرایم مالی و توضیحات کامل مجازات آنها همراه با شما هستیم.

در جرایم مالی رویه‌ی محاکم و ضمانت اجرا‌های قضایی متنوع و گستردگی موضوعات سبب شده است تا عامه مردم نتوانند مسائل پیش روی خود را در باب جرایم مالی به آسانی تفکیک نمایند و آگاهی یابند که از چه طرقی می‌توان این مسائل را پیگیری نمود چرا که موضوع تعدی و تجاوز به حقوق مالی اشخاص هم از دیدگاه حقوق مدنی و هم از دیدگاه قانون جزا مورد حمایت قانونگذار قرار گرفته است.

به عنوان ملاک کلی در خاطر داشته باشید هرگاه نقض حقوق مالی اشخاص توام با عملیاتی بود باشد که از نظر قوانین جزایی جرم محسوب گردد و موجبات ضرر و زیان صاحب مال و اخلال در نظم اجتماعی را فراهم نماید باعث مسوولیت جزایی مرتکب آن خواهد شد، در ذیل این جرایم را به اختصار بررسی می نماییم و درصدد آن هستیم تا توضیحات کامل مجازات آنها را ارایه نماییم.

نکات مهم جرایم مالی و توضیحات کامل مجازات آنها

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جرایم مالی چه مصادیقی دارد و قانونگذار ما به صورت موردی چه مجازاتی برای آنها در نظر گرفته است؟

جرایم مالی نسبت به چه اشخاصی امکان دارد به وقوع بپیوندد؟

[/stextbox]

 

چه جرایمی به عنوان جرایم مالی‌ای در قانون مجازات اسلامی شناخته شده است؟

در اهم جرایم مالی هرگاه تعدی و تجاوز نسبت به حقوق مالی اشخاص، متضمن ربودن مال دیگری باشد به عنوان سرقت، و چنانچه انجام عملیات مجرمانه مرتکب، متضمن سپردن مال منقول (قابل تکان دادن از جایی به جای دیگر) عنوان آن خیانت در امانت خواهد بود و در صورتی که آن اعمال مجرمانه متضمن اغفال و گول زدن صاحب مال باشد به عنوان کلاهبرداری قابل تعقیب و مجازات خواهد بود.و آنگاه که چکی پرداخت نشدنی صادر گردد این عمل نیز یک جرم مالی خاص خواهد بود.

وکیل تجدید نظر پرونده کیفری

در تمام موارد فوق شرایط و ضوابطی خاص برای به وجود آمدن عمل مجرمانه در قانون تعریف گردیده که تشریح و رسیدن به کالبد این عناصر بدون مهارت حقوقی قابل تصور نیست.

لذا پیشنهاد می‌گردد خواننده بصیر این مطالب در صورت مواجه با پیچیدگی‌های این جرایم به وکیل حاذق در زمینه جرایم مالی مراجعه نماید و سکان هدایت پرونده کیفری را به وی سپرد تا از امواج و طوفان‌های نا به هنگامی که دریای متلاطم دادرسی کیفری جاری است در امان باشد .

کلاهبرداری به زبان ساده چیست و مجازاتی دارد؟

پیش از پرداختن به تبیین جرم کلاهبرداری به شما خواهیم گفت که چرا اکثر مردم اینچنین می‌پندارند که اگر جرمی به وقوع پیوست که حکایت از تضییع مال داشت حتما عنوان آن کلاهبرداری است، در پندار اکثر مردم به شکلی اشتباه اما مصطلح این باور رواج یافته است که کلاهبرداشتن از سر افراد و یا کلاه گذاشتن بر سر آنان ماهیت فلسفی یکسانی دارد یعنی بر اساس این عبارات طرف تبهکار را کلاهبردار می‌دانند و به طریق اولی طرفی را که زیان دیده است  شخصیست که کلاه بر سر او گذاشته شده است اما جرم کلاهبرداری‌ای که در قانون مجازات تعریف گردیده است با تعریف سنتی و عامیانه‌ای که از آن خواندیم متفاوت است.

در جرم کلاهبرداری شخصی مجرم، عملیاتی را به صورت متقلبانه انجام می‌دهد که در نهایت از این راه مالی را به دست آورد پس عنصر فریب یا همان مانورهای متقلبانه جزو جدایی ناپذیر این جرایم است پس اگر شخصی اقدام به خرید ملکی نمود اما فروشنده به هر بهانه‌ای از تنظیم سند به نام وی خودداری نمود این عمل نمی‌تواند اساسا کلاهبرداری باشد نسبت به خریدار، یا اگر پسری دختری را به قصد ازدواج با عناوین اجتماعی همچون پزشک جراح و .. فریب دهد نمی‌تواند عمل او کلاهبرداری باشد بلکه برای مثال این عمل فریب در ازدواج است و آثار حقوقی خود را دارد.

جرم مساعدت در فرار متهم

برای اینکه عملی کلاهبرداری شناخته شود مستلزم این است که مانورهای متقلبانه منتهی به تحصیل مال شود که بررسی پیچیدگی‌های آن در این باب نمی‌گنجد و تنها به این بسنده می‌کنیم که هر بردن مالی و یا هر تضییع مالی مصداق کلاهبرداری نمی‌تواند باشد و زیاندیده در برخی موارد می‌تواند از طرق دیگری مطالبه حق نماید.

صورخاص کلاهبرداری شامل این موارد است

: 1-ورشکستگی به تقلب، 2-تعدی نسبت به دولت،3-دسیسه و تقلب در کسب و تجارت، 4-تبانی و مواضعه برای بردن مال غیر، 5-انتقال مال غیر بدون مجوز قانونی،6- معرفی مال دیگری به عوض مال خود،7- تبانی در معاملات دولتی،8-تحصیل مال از طریق نامشروع،9-کلاهبرداری در امور ثبتی، 10-کلاهبرداری در امور شرکت‌ها، 11-کلاهبرداری رایانه‌ای

مجازات کلاهبرداری

الف: یک تا هفت سال حبس و پرداخت جزای نقدی معادل مال مورد کلاهبرداری در کلاهبرداری‌های ساده

ب:حبس از دو تا ده سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که کلاهبردار به دست آورده و  نیز انفصال ابد از خدمات دولتی در کلاهبرداری مشدد .

خیانت در امانت مجازات اصلی و تکمیلی  صور خاص

در تعریف خیانت در امانت خواننده گرامی را همین نکته بس که باید مالی به شخص به شکل امانت سپرده شود و همانطور که گفتیم خیانت در امانت در اموالی به وجود می آید که قابلیت جابجایی از نقطهه‌ای به نقطه‌‌ی دیگر را دارند چندان که اگر کسی منزل خود را به دیگری بسپارد و او آن را به شخص غیر اجاره دهد این عمل او خیانت در امانت نیست و حال اگر همین امانت خودرو شخص بود و به اجاره غیر داده می‌شد بزه خیانت در امانت محرز بود.

افترا

صور خاص خیانت در امانت:سو استفاده از ضعف نفس اشخاص خاص، سو استفاده از سفید مهر، اختلاس

مجازات : 6 ماه تا 3 سال حبس

انواع سرقت تعزیری و مجازات آن شامل چه مواردی است؟

سرقت یا همان ربایش می‌تواند علاوه بر اشیا شامل ربایش برق،ربایش آب،ربایش گاز،ربایش انسان، و ربایش مواد خوراکی و سریع الفساد گردد.و مطلب مهم در بحث سرقت علم سارق به تعلق داشتن مال مورد سرقت به دیگری است و انگیزه مجرمانه اصولاً در این مورد تاثیری ندارد.

و در این میان با سرقت‌های خاصی همچون سرقت مقرون به آزار،سرقت مسلحانه گروهی در شب،سرقت مسلحانه از بانک ها ،راهزنی، سرقت از موزه یا اماکن، کیف زنی، سرقت از محل حادثه، سرقت آب، برق، گاز، تلفن

از این رو تعیین میزان مجازات سرقت بسته به نوع آن متفاوت است.

 مجازات جرم صدور چک پرداخت نشدنی (چک بلامحل)

مجازات صدور چک بلامحل در سه مبلغ قابل تقسیم است:

 ۱. اگر مبلغ چک کمتر از ۱۰ میلیون ريال باشد تا ۶ ماه حبس دارد.

۲. اگر مبلغ چک از ۱۰ میلیون تا ۵۰ میلیون ريال باشد از ۶ ماه تا ۱ سال حبس دارد.

۳. اگر مبلغ چک بیش از ۵۰ میلیون ريال باشد از ۱ تا ۲ سال حبس دارد + ممنوعیت از داشتن دسته چک به مدت ۲ سال.

صدور چک از حساب مسدود با علم به مسدود بودن حساب، در حکم صدور چک بلامحل است و به حداکثر مجازات (۲ سال حبس) محکوم می‌شود و این جرم غیر قابل تعلیق است.

وکیل مدافع جرایم مالی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

کلاهبرداری از طریق تریدینگ

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث قوانین مالی یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

گروه وکلای مهر 

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *