بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار


امروز با معرفی بورس اوراق بهادار با شما هستیم.

جهت دریافت مشاوره در خصوص سفته و دیگر اسناد تجاری با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

بازار بورس

درگذشته نه چندان دور افراد، سرمایه نقد خویش را نزد خود نگه می داشتند، علت این امر را می توان نبود سازمان و نهادی که بتواند این اعتماد را ایجاد کند و نداشتن آشنایی با سازمآن‌های سرمایه گذاری دانست.تجار و حتی افراد عادی می‌توانند به میزان دارایی و سرمایه خود در شرکت های بزرگ سرمایه گذاری کرده و در سود ان شریک شوند.از جمله ی این بازارهای سرمایه گذاری میتوان به بازار بورس و اوراق بهادار اشاره کرد.

بازار بورس اوراق بهادار یک بازار قانون‌مند و ساختاریافته است که در آن، سهام شرکت‌ها و اوراق اسناد مشارکت عرضه می‌شود. این بازار یکی از بهترین بازارهای سرمایه‌گذاری است که در صورت شناخت و تسلط کامل به آن می‌توان معاملات پرسودی را انجام داد. بازار بورس اوراق بهادار به دو بازار اول اصلی و اول فرعی و بازار دوم تقسیم می شود و شرکت ها بر اساس شرایط و قوانین می توانند در هریک از بازار های بورس پذیرش شوند و نماد آنها مورد معامله قرارگیرد. البته پذیرش در این بازار نیازمند کسب تأییدیه ای است که پس از بررسی های گوناگون و به نسبت دشواری صورت می گیرد. بسیاری از شرکت ها موفق به کسب مجوز پذیرش در این بازار نمی شوند و نمی توانند به بازار بورس وارد شوند. به همین دلیل بسیاری از شرکت ها، برای ورود به دیگر بازار ها اقدام می کنند.

انواع قراردادهای بانکی

بورس اوراق بهادار به بازار متشکل و رسمی سرمایه گفته می‌شود،که در ان اوراق مشارکت و قرضه ی دولتی و خصوصی تحت مقررات و ضوابط خاص مورد معامله قرار میگیرد و جهت حمایت از صاحبان سرمایه ی راکد و دارندگان پس انداز و جذب سرمایه ی افراد و بخش خصوصی جهت تامین پروژه های سرمایه گذاری بلند مدت می‌باشد.

بورس اوراق بهادار

در بازار بورس اوراق بهادار می‌توان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار یا اسناد مالی باارزش کرد. دلیل تأسیس این بازار، جلوگیری از خسارت‌های‌ سنگین سرمایه‌گذاران بود. در گذشته، تمام ضررهای مالی متوجه خود سرمایه‌گذار می‌شد، که این موضوع، احتمال ورشکستگی کامل را به دنبال داشت و جبران آن بسیار مشکل بود. به همین خاطر بسیاری از کشورهای جهان به ‌منظور حمایت از سرمایه‌گذاران، بازار بورس اوراق بهادار را تأسیس کردند.

مزیت های بازار بورس اوراق بهادار

از مزیت های بازار بورس می توان به موارد ذیل اشاره داشت؛

  • بورس از طریق جذب و به کار انداختن سرمایه‌های راکد، حجم سرمایه‌گذاری در جامعه را بالا می‌برد.
  • بورس بین عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان سرمایه ارتباط برقرار می‌کند و معاملات بازار سرمایه را تنظیم می‌نماید.
  • همچنین با قیمت‌گذاری سهام و اوراق بهادار تا حدودی از نوسان شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.
  • بورس مردم را به پس‌انداز تشویق و بدین وسیله باعث به‌کارگیری پس‌انداز مردم در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.
  • بورس سرمایه لازم برای اجرای پروژه‌های دولتی و خصوصی را فراهم می‌آورد.
  • سود بیش تر نسبت به سایر روش های سرمایه گذاری .
  • اطمینان از قانونی بودن این روش.
  • وجود شفافیت و اطلاع از اوضاع بازار در هر زمان.
  • قابلیت تبدیل به نقد شدن با سرعت و سهولت.
وکیل خانواده ولنجک

کارکردهای اصلی بازار بورس اوراق بهادار

با این تعریف از بازار بورس ، که در آن دارایی‌های واقعی و مالی فرایند کشف قیمت و خرید و فروش را طی می کنند. در مورد کارکردهای اصلی بازار بورس به طور خلاصه می‌توان به موارد ذیل اشاره داشت؛

  • مدیریت انتقال ریسک
  • شفافیت بازار
  • کشف قیمت
  • ایجاد بازار رقابتی

بازار بورس، در واقع به دنبال جمع‌آوری سرمایه‌ها و پس‌اندازهای کوچک، برای تامین سرمایه مورد نیاز برای فعالیت‌های اقتصادی است. فعالیت‌ سرمایه‌گذاران در این بازار، تکمیل‌کننده چرخ‌دنده‌های ریز و درشت اقتصاد کشور خواهد بود.

انواع اوراق بهادار در بورس

انواع اوراق بهادار در بازار بورس عبارتاند از؛

۱. سهام عادی

سهام عادى یک نوع دارائى مالى است که نشان‌دهنده مالکیت در یک شرکت است. از ویژگى‌هاى سهام عادى مى‌توان حق مالکیت، مسئولیت محدود سهامداران، حق رأى و کنترل شرکت و حق تقدم در خرید سهام جدید را نام برد.

۲. سهام ممتاز

سهام ممتاز نوعی اوراق بهادار است که دارنده آن نسبت به درآمدها و دارایی‌های شرکت،حق یا ادعای محدود و معینی دارد. این نوع از سهام را به دو دلیل ممتاز می‌نامند: سود این سهام قبل از سهام عادی پرداخت می‌شود.در زمان انحلال شرکت یا فروش دارایی‌ها، بعد از تسویه بدهی‌های شرکت، ابتدا صاحبان سهام ممتاز حقوق خود را دریافت می‌کنند و سپس باقیمانده دارایی‌ها به صاحبان سهام عادی می‌رسد.

۳. مشتقات

ابزار مشتقه، اوراق بهاداری هستند که به خودی خود ارزش ذاتی ندارند و ارزش آن ها براساس دارایی اصلی دیگری تعیین می شود. به عبارت دیگر براساس یک دارایی اصلی یا زیربنایی، اوراق بهاداری فرعی ایجاد می شود.این اوراق بهادار با وجود آن که ارزش ذاتی ندارند ولی مانند یک اوراق بهادار مستقل در بورس معامله می شوند. ابزار مشتقه ی بسیار متنوعی در بازارهای بین المللی وجود دارند ولی مهم ترین آن ها در ایران اختیار معامله و قرارداد آتی هستند که در ادامه به طور خلاصه شرح داده می شوند.

جرم جعل

۴. قرارداد آتی

قرارداد آتی (futures contract) نوعی ابزار مشتقه است که قابلیت خرید و فروش در بازارهای مالی را دارد.در این قرارداد طبق عقد صلح یک طرف (فروشنده) توافق می کند در سر رسید معین ، مقدار معینی از کالای مشخص را در عوض قیمتی که الان تعیین می کنند به طرف دیگر (خریدار) تحویل دهد.

۵. صکوک

اصطلاح صکوک برگرفته از واژه عربی صک به معنای چک، نوشته بدهکار، سفته و قبض بدهی است و به طور معمول، به عنوان اوراق قرضه اسلامی تعریف می‌شود.تمایزی که میان این دو تعریف از صکوک وجود دارد، اساسی و مهم است، چرا که با تاکید بر این تفاوت، هدف از به کارگیری صکوک به عنوان ابزاری جدید در بانکداری اسلامی، تقلید از اوراق قرضه مبتنی بر بهره در بانکداری معمول نیست، بلکه ایجاد ابزاری ابتکاری است که منطبق بر قوانین شریعت اسلام باشد.

اقسام بازار بورس

بازار بورس به سه دسته ی کلی تقسیم می‌شود

بورس کالا: در این بورس ، فروشندگان کالای خود را عرضه کرده و بعد از انجام کارشناسی و قیمت گذاری به خریداران ارائه می‌شود. معمولا مواد خام و مواد اولیه در این نوع مورس ارائه می گردد. بورس کالا به دو نوع فیزیکی و بازار ابزار مشتقه تقسیم می‌شود.

حق الوکاله چک برگشتی

بورس ارز: خرید و فروش پولهای خارجی در این بورس انجام می‌شود .

بورس اوراق بهادار: دارایی هایی از قبیل سهام و اوراق مشارکت مورد معامله ی این نوع بورس است.

فرابورس: فرابورس با ساختاری همانند بورس با شرایط معامله و پذیرشی ساده جهت گسترش حوزه شمول بازار بورس ایجاد گردید.

صدور چک در معاملات ملکی

از مهم ترین وظایف فرابورس ایران می توان به ساماندهی و هدایت بخشی از بازار سرمایه که شرایط ورود به بورس اوراق بعهادار را نداشته اند یا راغب به ورود سریع تر به بازار را دارند با به دست آوردن کم ترین شرایط در اسرع زمان ممکن وارد بازار شده و کلیه مزیت های شرکت های پذیرنده در بازار اوراق بهره مند می شوند .

فرابورس (over the counter)که به اختصار otc خوانده می شود با مجوز شورای عالی بورس و تحت نظر سازمان بورس اوراق بهادار تشکیل گردیده است .

مزیت های پذیرش شرکت ها در فرابورس

  • تامین مالی ارزان و آسان
  • سهولت تبدیل به نقدینگی سهام
  • امتیاز استفاده از معافیت مالیاتی
  • نقل و انتقال سریع و کم هزینه
  • شفافیت و اعتبار قیمت سهام
  • اطلاع رسانی یکنواخت و عادلانه به سرمایه گذاران
  • امکان وثیقه گذاری سهام و دریافت ساده تر تسهیلات بانکی
  • معرفی شرکت و محصولات به اقشار جامعه و افزایش اعتبار شرکت
  • خروج غیرتشریفاتی از فرابورس

وکیل و مشاور حقوقی بورس در تهران

جهت دریافت مشاوره در خصوص سفته و دیگر اسناد تجاری با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل بورس اوراق بهادار در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *