تغییر نحوه گرفتن مهریه از شوهر

تغییر نحوه گرفتن مهریه از شوهر

تغییر نحوه گرفتن مهریه از شوهر


امروز با موضوع تغییر نحوه گرفتن مهریه از شوهر با شما همراه هستیم.

مهریه از جمله حقوق مالی است که با ازدواج به بانوان تعلق می‌گیرد و مرد نیز به محض مطالبه زن باید آن را پرداخت نماید.

به اجرا گذاشتن مهریه و مطالبه آن توسط زن دارای رویه خاص است که در این مقاله با توجه به تغییر قوانین مربوط به آن، آنها را بررسی می‌نماییم.

بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان و بعد از ابلاغ بخشنامه‌ای که اخیرا صادر شده است و پر از حواشی که حکایت از برخورد رافت وار قوه قضاییه که با محکومین مهریه داشت،‌ منجر به حذف زندان مهریه ( پذیرش آسان اعسار (نداشتن توانایی مالی) محکومین مهریه) گردید.

این بار از دل قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی آیین‌نامه‌ای به عنوان یک ناجی پنهان به مدد آقایان محکوم به پرداخت مهریه رسید.

از این رو آیین نامه اجرایی شناسایی و توقیف اموال مدیون در اجرای مفاد اسناد رسمی در مورخه 04/26/ 1398 تصویب و ابلاغ گردید.

لذا از این پس برای مطالبه مهریه در وهله اول باید به اجرای ثبت مراجعه و در صورت طی شدن تشریفات مذکور از ثبت و عدم حصول نتیجه، ذی نفع حق دارد به دفترخدمات الکترونیک قضایی برای ثبت دادخواست مراجعه نماید.

این دفاتر نمی‌توانند پیش از مراجعه شخص به اجرای ثبت، دادخواست وی را ثبت نمایند.

با ما همراه باشید تا به بررسی آثار حقوقی تصویب این آیین‌نامه بپردازیم.

اگر شما هم اکنون درگیر و دار مطالبه مهریه هستید و یا قصد مطالبه مهریه و یا دفاع در مقابل مطالبه مهریه را دارید مطالعه این مقاله در کمتر از ده دقیقه به شما کمک شایانی خواهد نمود.

وکیل ملکی امانیه | وکیل در امانیه

نکات مهم تغییر نحوه گرفتن مهریه از شوهر

با تصویب این قانون آیا مردان بدهکار مهریه، دیگر زندانی نخواهند شد؟

قانون جدید مهریه شامل چه پرونده‌هایی می‌شود؟

نحوه اجرای مهریه طبق قانون جدید به چه شکل است؟

آیین‌نامه اجرایی شناسایی و توقیف اموال مدیون (بدهکار) در اجرای مفاد اسناد رسمی از چه تاریخی ابلاغ و لازم الاجرا شده است؟

در اجرای تبصره ۱ بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۳۹۵،‌ آیین‌نامه اجرایی شناسایی و توقیف اموال مدیون (بدهکار) در اجرای مفاد اسناد رسمی در ۹ ماده بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری و همکاری سازمان ثبت اسناد تنظیم و در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۲۲ به تصویب رییس قوه‌قضائیه رسید.

آیا آیین نامه مذکور فقط شامل محکومین مهریه می‌شود؟

پاسخ به این پرسش منفی است و این آیین نامه شامل کلیه اسناد رسمی الازم الاجرا همچون سند رهنی و … نیز می‌گردد.

نحوه مطالبه مهریه براساس این آیین نامه به چه شکل است؟

بستانکار اسناد رسمی لازم‌الاجراء برای مطالبه طلب خود ابتدا باید مطابق مفاد آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا از طریق اداره اجرای سازمان، اجرای مفاد سند را درخواست نماید.

طرح دعوی مطالبه موضوع همان اجرائیه تا پایان مهلت‌های مذکور در بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه در محاکم دادگستری امکان‌پذیر نخواهد بود.

چنانچه ظرف دو ماه پس از تقاضای صدور اجرائیه هیچگونه مال یا دارایی‌ از متعهد پرونده اجرایی شناسایی نشود یا مفاد اجراییه به هر دلیلی ظرف مدت شش ماه اجراء نگردد، ذینفع می‌تواند ضمن اعلام انصراف از ادامه عملیات اجرایی در ثبت، جهت طرح دعوی به مراجع قضایی مراجعه نماید.

نحوه شکایت از فرار مالیاتی

دوایر اجراء ثبت نیز مکلفند ضمن صدور گواهی لازم به درخواست ذینفع (شخصی که از طرح دعوا، سود و نفعی می‌برد)،‌ بدون اخذ هزینه‌های اجرایی نسبت به مختومه‌ نمودن پرونده اقدام نمایند.

مردی که اجراییه مهریه از ثبت علیه او صادر گردیده چگونه می‌تواند از خود دفاع نماید؟

بدهکاری که علیه او اجراییه صادر شده است، حق دارد که درباره صدور اجراییه به دادگاه شکایت کند و اگر اجراییه به ناحق علیه او صادر شده باشد، دادگاه دستور توقف عملیات اجرایی و ابطال اجراییه را صادر می­کند.

در این خصوص پیشنهاد می‌شود با آقای دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و قاضی سابق دادگستری مشاوره نمایید.

آیا این اجراییه نسبت به پرونده‌هایی که در حال حاضر در محاکم مطرح است اجرا خواهد شد؟

پاسخ به این پرسش منفی است و طبق اصول حقوقی قانون عطف به ماسبق (به گذشته سرایت نمی‌کند) نخواهد شد مگر در موارد خاص و نسبت به پرونده هایی که در حال حاضر در دادگاه مطرح یا مفتوح هستند این مقررات اعمال نخواهد نشد.

آیا حکم اعسار (نداشتن توانایی مالی) مردی که محکوم به پرداخت مهریه شده است در دوایر اجرای ثبت لحاظ می‌شود؟

در صورتیکه دادگاه صادرکننده رأی نخستین به تجویز تبصره ۳ بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه، دعوای اعسار متعهد سند لازم‌الاجراء را بپذیرد، پس از قطعیت به‌تقاضای وی گواهی مبنی بر قطعیت حکم اعسار جهت ارائه به اداره اجراء واحد ثبتی ثبت صادر می‌کند و در این صورت رای دادگاه برای مرجع ثبتی لازم الاتباع (باید تبعیت و اجرا شود) است.

چه مزایایی برای مطالبه مهریه از اجرای ثبت طبق آیین نامه جدید در نظر گرفته شده است؟

مطابق این آیین نامه با توجه به مکانیزه شدن روند اجرایی، امکان شناسایی سریع و توقیف اموال و حقوق مالی متعهدین پرونده‌های اجرایی برای ادارات اجراء فراهم می‌گردد.

تغییر سن و تغییر نام در شناسنامه

لذا ادارات اجراء ثبت به تقاضای بستانکار مکلفند به منظور شناسایی و توقیف اموال و حقوق مالی متعهدین اسناد لازم‌الاجراء از کلیه مراجعی که به‌ هر نحو اطلاعاتی در مورد اموال اشخاص دارند، استعلام لازم را به‌ عمل آورند.

از این رو نحوه پیگیری موثر در سرنوشت پرونده خواهد بود و پیشنهاد می‌گردد با توجه به این ظرفیت پیش‌بینی شده در قانون از وکیلی حاذق برای اجرای دقیق مفاد قانون بخواهید به این امور ترتیب اثر دهد.

پس از تقاضای صدور اجراییه از سوی بستانکارمهریه (زن)، اداره اجرای ثبت ظرف چه مدتی اموال شخص را شناسایی و توقیف خواهد نمود؟

وفق قانون اداره اجرای ثبت مکلف است نسبت به شناسایی و توقیف اموال و دارایی‌های متعهد ظرف دو ماه اقدام نماید.

با ابلاغ اجراییه مردی که محکوم به پرداخت مهریه شده وی در اجرای ثبت چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟

وی باید ظرف ۱۰ روز نسبت به انجام تعهد خود یا جلب رضایت متعهدٌ‌له (کسی که تعهد به نفع او شده است) اقدام کند و در این مدت فهرست اموال شناسایی و توقیف شده به صورت محرمانه در ادارات اجرا محفوظ و پس از آن برای وصول مطالبات اقدام خواهد شد.

اثر زیانبار این اجراییه طبق اصول مسلم حقوقی شامل چه مواردی است؟

هر چند مطالبه مهریه از ثبت نافی حق مراجعه به محاکم نخواهد بود اما به نوعی می‌توان اینگونه قلمداد نمود که تا حدی این آیین نامه با اصول قانون اساسی در تعارض است و حق مراجعه را محدود خواهد کرد.

صرف نظر از بحث علمی در این باب به عقیده نگارنده مقاله در ملاحظات عملی باید از منافع امیدوار کننده این قبیل آیین نامه ها چشم پوشید.

بیمه مهریه

چرا که در عمل امکان اطاله (طولانی شدن) پیگیری قوت خواهد گرفت و راه را برای فرار از تعهدات محکومین مالی خواهد گشود.

در نهایت فلسفه تصویب قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی را زیر سوال خواهد برد که ماحصل آن تضییع حق الناس را در پی خواهد داشت.

به طور مثال همانگونه که مستحضرید اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا فقط نسبت به اموالی انجام می‌شود که تردیدی در مالکیت بدهکار وجود نداشته باشد.

بنابراین اگر مال غیرمنقولی (اموالی که امکان جابجایی ندارند مثل خانه و زمین) باشد که مالکیت بدهکار نسبت به آن در اداره ثبت به طور رسمی ثبت نشده است، طبق ماده 22 قانون ثبت، هیچ یک از ادارات و محاکم نباید بر خلاف مندرجات اسناد رسمی و دفتر املاک چنین شخصی را مالک بشناسند و این خود راهی خواهد شد برای فرار از معرکه …

وکیل تضمینی قانون جدید مهریه

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و سایر وکلای موسسه حقوقی مهرپارسیان با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری دکتر محمدرضا مهری با سابقه قضایی، همه روزه با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه مشاوره حقوقی قانون جدید مهریه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

3 دیدگاه

  • سلام وکیل محترم پرسشی دارم ، اگر زنی قبلا ازدواج کرده باشد در نتیجه باکره نباشد و بعد آن با مرد دیگری ازدواج کند آیا در ازدواج دوم خود برای دریافت مهریه حق حبس دارد؟

    • سلام بله زن در هر ازدواج برای دریافت مهریه می تواند از اولین تمکین در آن ازدواج امتناع کند. و حق حبس برای او باقی است و در صورت اجبار و اکراه نیز از بین نمی رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *