تفاوت توهین با قذف

تفاوت توهین با قذف

تفاوت توهین با قذف

 

فحاشی، توهین و قذف از مواردی هستند که در قانون مجازات اسلامی، به عنوان جرم، برای آن‌ها کیفر و مجازات تعیین شده است. تشخیص عمل ارتکابی در تطبیق با عنوان مجرمانه مندرج در قانون مجازات اسلامی، به عهده قاضی رسیدگی کننده به اتهام شخص است. در بسیاری از موارد به دلیل شباهت های بسیار در ارکان جرم توهین و قذف، ممکن است به اشتباه شکایت قذف مطرح شود ولی عنوان جرم ارتکابی به توهین و فحاشی نرزدیکتر باشد. گروه وکلای مهر پارسیان با مشارکت بهترین وکیل کیفری ایران، نسبت به پاسخگویی به سوالات عزیزان درباره تفاوت توهین با قذف، اقدام خواهد نمود.

تشخیص تفاوت توهین با قذف

استفاده از لفظ حرام زاده از مصادیق توهین است و قذف محسوب نمی‌شود. مستند قانونی این نظر، رای قطعی شعبه دادگاه تجدید نظر استان تهران می باشد که با تکیه بر ماده 608 قانون مجازات اسلامی صادر شده است.

تاریخ رای نهایی 27/03/1393

شماره رای نهایی: 9309970223800382

رای بدوی

درباره شکایت آقای ع.ف. علیه آقایان 1- الف.م. فرزند ع.، 30 ساله، اهل تهران، فاقد سابقه کیفری 2- م.ن. فرزند ع.، 37 ساله، اهل و ساکن تهران، فاقد سابقه کیفری با وکالت آقایان 1- س.م. و ح.د. دایر به شرکت در ضرب و جرح عمدی و اخلال در نظم عمومی و شکایت متقابل متهمین علیه شاکی دایر به فحاشی؛ دادگاه با عنایت به شکایت شکات و اقرار متهمین به درگیری و نظریه پزشکی قانونی و ملاحظه سی‌دی‌های ضمیمه پرونده ماخوذ از دوربین مداربسته و سایر قرائن و امارات و ملاحظه متن کیفرخواست تنظیمی، مجموعا بزه انتسابی به متهمین را محرز دانسته مستند به مواد 608 و 618 از قانون مجازات اسلامی مصوب 75 و 709 و 714 از قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 متهمین ردیف 1 و 2 را توزیعا مشترکا و به لحاظ ایراد صدمات حارصه‌های لاله گوش چپ پرداخت یک‌صدم دیه کامله و حارصه بند میانی انگشت 3 دست چپ یک‌صدم از دیه یک بند انگشت و بابت دامیه گونه راست دو صدم دیه کامله و بابت کبودی سرین چپ یک و نیم هزارم دیه کامله ظرف یک سال از تاریخ حادثه 27/8/92 در حق آقای ع.ف. محکوم می‌نماید. و در خصوص اتهام دیگر متهمین دایر به اخلال در نظم و اتهام آقای ع.ف. دایر به فحاشی هر یک از متهمین ردیف 1 و 2 را به تحمل 91 روز حبس و تحمل50 ضربه شلاق تعزیری و متهم  ردیف 3 (ع.ف.) را به تحمل 74 ضربه شلاق تعزیری موضوع فحاشی محکوم می‌نماید و توجهاً به فقد سابقه کیفری هر سه متهم مستند به مواد 46 و 49 از قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 قرار تعلیق اجرای مجازات‌های حبس و شلاق متهمین را به مدت یک سال صادر و اعلام می‌نماید تا چنانچه در ایام تعلیق مرتکب جرایم عمدی  شوند حکم تعلیقی اجرا گردد. رای دادگاه حضوری و ظرف 20روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان می‌باشد.

شکایت از پزشک گوش و حلق و بینی

رییس شعبه 1141 دادگاه عمومی جزایی تهران

رای دادگاه تجدید نظر

تجدیدنظرخواهی آقای ع.ف. نسبت به ان بخش از دادنامه شماره 9309970214100007 مورخ 18/1/93 صادره از شعبه 1141 دادگاه عمومی جزایی تهران که برابر ان در خصوص اتهام آقایان الف.م. فرزند ع. و م.ن. فرزند ع.؛ دایر بر اخلال در نظم عمومی حکم به تحمل 91 روز حبس و 50 ضربه شلاق تعزیری صادر و قرار تعلیق اجرای مجازات به مدت یک سال صادر گردیده وارد نیست زیرا رای دادگاه بدوی در این قسمت بر اساس مو ازین قانونی اصدار یافته است و دلیل و مستندی که موجبات نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته را در این قسمت فراهم نماید به دادگاه ارائه ننموده و با رد تجدیدنظرخواهی با استناد به بند الف ماده 257 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه تجدیدنظرخواسته را در این بخش تا=یید می‌نماید. در خصوص تجدیدنظرخواهی ایشان راجع به عدم رسیدگی به اعتراض وی نسبت به قرار منع تعقیب در خصوص اتهام متهمان دایر بر تخریب این دادگاه مواجه با تکلیفی نیست و به دادگاه بدوی متذکر می‌شود در این خصوص اظهار عقیده نمایند. تجدیدنظرخواهی آقایان س.م. و ح.د. به وکالت از آقایان الف.م. و م.ن. نسبت به ان قسمت از دادنامه تجدیدنظرخواسته که برابر ان در خصوص اتهام آقای ع.ف. به اتهام فحاشی حکم به تحمل 74 ضربه شلاق صادر و قرار تعلیق اجرای ان به مدت یک سال صادر گردیده وارد نیست و به کار بردن لفظ ((حرامزاده)) قذف تلقی نمی‌گردد و دلیل و مستندی که نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته را در این قسمت ایجاب نماید به دادگاه ارائه ننمودند. بنا به ‌مراتب مذکور، دادگاه با رد تجدیدنظرخواهی، دادنامه تجدیدنظرخواسته را در این قسمت تایید می‌نماید. در خصوص تجدیدنظرخواهی ایشان نسبت به بخش دیگر دادنامه از جهت محکومیت موکلانشان به پرداخت دیه در حق تجدیدنظرخوانده بابت بزه ایراد ضرب و جرح عمدی، نظر به این‌که دیه آسیب‌های وارده کمتر از خمس دیه کامل می‌باشد به استناد بند دال ماده 232 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری قرار رد تجدیدنظرخواهی صادر می‌نماید. رأی صادره قطعی است.

شیوه اعتراض به احکام مالیاتی

مستشاران شعبه 38 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

بهترین وکیل کیفری ایران

پذیرش مشاوره حقوقی درباره شرایط تشخیص تفاوت توهین با قذف، دفاع از پرونده‌های شکایت از اتهام قذف و توهین، قبول مشاوره حقوقی کیفری و حقوقی در سراسر ایران، در تخصص گروه وکلای مهر پارسیان می‌باشد.

جهت مشاوره با بهترین وکیل کیفری تهران و همکار گروه وکلای مهر با ما تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر تهران

5/5 - (32 امتیاز)

2 دیدگاه

    • سلام، با توجه به ماده 252 قانون مجازات اسلامی، نسبت به شخصی که این لفظ را به کاربردید مرتکب جرم توهین و نسبت به پدرر و مادرشان جرم قذف متصور می‌باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *