تفاوت موسسه حقوقی با دفتر وکالت

تفاوت موسسه حقوقی با دفتر وکالت

تفاوت موسسه حقوقی با دفتر وکالت


امروز با موضوع تفاوت موسسه حقوقی با دفتر وکالت با شما خواهیم بود.

شرکت‌‌های غیرتجاری برای اهداف غیرتجاری تشکیل می‌شوند که موسسین آن می‌توانند قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. موسسه حقوقی یکی از انواع شرکت‌های غیرتجاری محسوب می‌شود.

برای تشکیل موسسه حقوقی باید شرایط مقرر در قانون که مهم‌ترین آن قوانین ثبت است رعایت شود که در ادامه به آن می‌پردازیم. موضوع فعالیت موسسه حقوقی، انجام امور مشاوره حقوقی و وکالت می‌باشد.

دفتر وکالت توسط وکیل دادگستری تاسیس می‌شود و تمام امور دست وکیل دادگستری است که وکیل مذکور دارای پروانه وکالت است. هدف از ایجاد دفتر وکالت، از طرفی تامین منفعت عامه و از طرفی کمک به دستگاه قضایی می‌باشد.

دفتر وکالت نهادی کاملا مستقل و متمایز از سایر مشاغل حقوقی می‌باشد. در دفتر وکالت، حرفه وکلا  یکسان است و همه آنان از ابزار قانونی یکسانی برخوردارند اما شیوه استفاده از آن متفاوت است.

شغل وکالت تابع قوانین خاص و طبق مقررات دفتر وکالت برای امور وکالت که توسط شخص وکیل اداره می‌شود و در گروه مشاغل احصا شده در قانون تجارت نمی‌باشد.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص تفاوت موسسه حقوقی با دفتر وکالت

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

تفاوت‌های اصلی موسسه حقوقی با دفتر وکالت در چه می‌باشد؟

نکات حقوقی کمیسیون ماده صد

آیا ثبت موسسه حقوقی مجوزی برای فعالیت آن محسوب می‌شود؟

تخلفات دفتر وکالت شامل چه مواردی است؟

[/stextbox]

 

شرایط تاسیس موسسه حقوقی بین المللی

طبق دستور موقت صادره از شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری در تاریخ ۳/۱۰/۹۵ مبنی بر توقف ثبت و صدور شناسه ملی موسسات حقوقی به علت اقدام و تلاش دو وکیل دادگستری زیر نظر هیات رییسه کانون وکلای مرکز، که از این تاریخ به بعد ثبت موسسه حقوقی با ارایه پروانه وکالت قابل ثبت است.

این امر باعث شده است که تشکیل موسسه حقوقی که سابقا بدون هیچ‌گونه مرزی و بدون کارشناس حقوقی و وکیل شروع به کار می‌کردند و باعث آسیب رساندن به نهاد وکالت می‌شدند، جلوگیری شود.

برای ثبت موسسه حقوقی باید مراحل ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها انجام شود و آگهی ثبت موسسه حقوقی با توجه به شرایط و قوانین، از اداره ثبت شرکت‌ها صادر شود.

لزوم حضور وکیل در موسسه حقوقی و داوری

برای ثبت موسسه نیاز به حداقل دو عضو الزامی است با موضوع مشخص، کلیه خدمات حقوقی، مشاوره و انجام امور وکالت که حضور وکیل دادگستری دارای پروانه وکالت الزامیست.

موسسه حقوقی توسط جمعی وکیل و کارشناس حقوقی متخصص در زمینه‌های مختلف تشکیل می‌شود که این کار گروهی باعث می‌شود نتیجه بهتری حاصل شود.

موسسه حقوقی در واقع شخص حقوقی محسوب شده، در حالی که دفتر وکالت دارای استقلال حرفه‌ای است و نیازی به ثبت ندارد.

به موجب قانون تمام اشخاص حقوقی که به ثبت می‌رسند پس از ثبت باید در حوزه مالیاتی محل تشکیل موسسه، پرونده مالیاتی تشکیل داده و کد اقتصادی اخذ کنند و ملزم به گرفتن پلمپ دفاتر هستند، در حالی که این قانون شامل دفتر وکالت نیست.

تسهیلات بانکی خرید دین

تاسیس دفتر وکالت در محل مسکونی

دفتر وکالت که توسط وکیل دارای پروانه پایه یک اداره می‌شود باید در شهری که پروانه وکالت اخذ کرده‌اند دایر شود و وکیل می‌تواند تعدادی کارمند داشته باشد. دفتر وکالت می‌تواند در شرایطی در ساختمانی با کاربری مسکونی دایر شود.

هر چند اصل بر این است که نمی‌توان کاربری ملک را تغییر داد و استفاده برخلاف کاربری ملک کرد، اما در قوانین استنثناهای متعددی از قبیل دفتر وکالت، مطب پزشکی، دفتر اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق پیش‌بینی شده است. دفتر وکالت، دفتر کسب و پیشه محسوب نمی‌شود.

ثبت موسسه حقوقی به معنی مجوز فعالیت نیست

صرف ثبت موسسه حقوقی در اداره ثبت شرکت‌ها توسط افرادی که فاقد پروانه وکالت یا مشاوره حقوقی هستند، مجوزی برای فعالیت این موسسات نیست و هرگونه فعالیت این موسسات در زمینه ارایه خدمات مانند مشاوره حقوقی و وکالت دعاوی، جرم و قابل پیگیری است. پیشگیری و پیگیری تخلفات موسسات حقوقی زیر نظر قوه قضاییه است و کانون وکلا هیچ مسولیتی در قبال موسسات ندارند.

فعالیت موسسات حقوقی که توسط افراد غیر وکیل، اداره می‌شود تحت نظارت هیچ صنفی نیست و پروانه‌ای برای فعالیت این موسسات از هیچ مرجعی صادر نمی‌شود و مشمول قانون نظام صنفی نیستند. در فعالیت این موسسات فاقد وکیل دارای پروانه وکالت و یا مشاور حقوقی مربوطه، ایراد قانونی وارد است.

تخلف دفتر وکالت

با توجه به اینکه دفتر وکالت دارای استقلال می‌باشد و باید طبق قوانین کانون وکلا در محل پروانه وکیل دایر شود، چنانچه وکیلی، در شهری که پروانه وکالتش برای آنجا صادر نشده، دفتر وکالت دایر کند مرتکب تخلف انتظامی شده است و مرجع صالح برای رسیدگی، دادسرای انتظامی کانون وکلای دادگستری است که با توجه به این‌که وکیل، پروانه کدام شهر دارد، به کانون همان شهر باید مراجعه کرد.

وکیل در تجریش

وکیل متخصص در ثبت موسسه حقوقی و داوری

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل ثبت شرکت ها در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین دربراه شرایط ثبت موسسه حقوقی بین المللی نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *