تو به متهم در امور کیفری

تو به متهم در امور کیفری

تو به متهم در امور کیفری یکی از مباحث و نهادهای پر کاربرد در قانون مجازات اسلامی است. تو به متهم در امور کبفری جایگاه ویژه ای نزد متهمین و مجرمینی است که می خواهند با تو به از مجازات گریز داشته و در پی اصلاح خود باشند. در حقوق جزای اسلام تو به به عنوان یکی از موارد سقوط مجازات است. اگر شرایط تو به مهیا باشد به عنوان یکی از معاذیر قانونی معافیت از مجازات در قانون مجازات اسلامی جدید راهگشای متهمین و مجرمان واجد شرایط می‌باشد. این یادداشت با عنوان تو به متهم در امور کیفری توسط گروه وکلای مهر در سایت موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت محمدرضا مهری وکیل پایه دادگستری نگارش شده است.

سوالات متداول در خصوص تو به متهم در امور کیفری

  • شرایط احراز تو به متهم چیست؟ تو به در جرایم تعزیری به چه صورت اعمال می‌شود؟ تو به متهم در جرایم حدی چه جایگاهی دارد؟
  • آیا تو به پس از صدور رای نیز موجب معافیت از مجازات می‌شود؟ وکیل خوب کیفری در تهران جهت مشاوره حقوقی چگونه قابل دسترسی است؟
  • آیا تو به متهم در دادسرا پذیرفته می‌شود؟ شرایط تعلیق اجرای مجازات در صورت احراز تو به متهم چیست؟

شرایط احراز تو به متهم در امور کیفری

تو به ریشه دینی و اخلاقی دارد و منظور از تو به ندامت قلبی و پوزش  با زبان و اهتمام جدی و دائمی بر ترک گناه است. در قران کریم و احادیث متعدد بر بازگشت به راه خدا از طریق تو به از گناهان تاکید بسیار شده است. خدای متعال به پذیرش تو به بندگان خود  وعده داده است. لذا، تو به جایگاه ویژه‌ای در مجازات ‌های اسلامی دارد و اگر متهم از جرایم خود به معنای واقعی تو به کند، راه برای بازگشت و بخشش وی در مواردی وجود دارد. در تعریف تو به می توان گفت پشیمانی از گناه و تصمیم جدی بر ترک گناه و بازگشت به سوی خدا تو به نام دارد. درست است که تو به از نهادهای مربوط به معافیت از مجازات معرفی شده است اما باید دانست تو به متهم در صورتی اثر گذار است که دادگاه صالح به رسیدگی، پشیمانی متهم از رفتار مجرمانه و اصلاح وی را احراز نماید. از این رو تو به متهم در امور کیفری تنها به صرف بیان وی احراز نمی‌شود. پس تشخیص و تمایز تو به واقعی از تو به غیر واقعی با دادگاه است و در واقع دادگاه  قاضی دادگاه است که تصمیم می گیرد متهم به معنای واقعی تو به کرده و از رفتار خود احساس ندامت و پشیمانی می کند یا تو به را صرفا راهی جهت فرار از مجازات در نظر گرفته است. پس چنانچه تو به متهم در امور کیفری توسط دادگاه احراز نشود اجرای تو به و سقوط یا تخفیف مجازات وجهه قانونی نخواهد داست.

مصادیق رابطه نامشروع

جایگاه تو به متهم در جرایم تعزیری

قانون‌گذار تو به در برخی از جرایم تعزیری را موجب سقوط مجازات ها و در برخی دیگر از جرایم تعزیری را موجب تخفیف مجازات اعلام نموده است. ماده 115 قانون مجازات اسلامی تو به در جرایم تعزیری درجه یک تا پنج موجب تحفیف مجازات است. همچنین تو به در جرایم تعزیری تعزیری درجه شش، هفت و هشت در صورتی که پشیمانی متهم از جرم و ندامت و اصلاح وی احراز شود موجب سقوط مجازات است. در این خصوص لازم به ذکر است اولا درجات مجازات تعزیری مطابق ماده 19 تعیین شده است ثانیا به موجب تبصره 2 ماده 115 قانون مجازات تو به در جرایم موجب تعزیرات منصوص شرعی جایگاهی ندارد.

جایگاه تو به در جرایم حدی

تو به در جرایم موجب حد به شرح ذیل موثر است:

تو به متهم قبل از اثبات جرم

در همه حدود به جز حد قذف و محاربه با تو به متهم قبل از اثبات جرم و احراز اصلاح و ندامت وی برای قاضی دادگاه حد ساقط می‌شود. لازم به ذکر است تو به در حد محاربه فقط در صورتی موثر است که محارب قبل از دستگیری و یا قبل از تسلط بر محارب، تو به نماید.

تو به مجرم پس از اثبات جرم

در تمام حدود به جز قذف با تو به مجرم پس از اثبات جرم چنانچه اثبات جرم مبتنی بر اقرار باشد امکان تقاضای عفو مجرم توسط دادگاه از رییس قوه قضاییه برای درخواست عفو از مقام معظم رهبری وجود دارد.

در زنای به عنف و لواط به عنف و اکراه و اغفال با تو به مجرم حد از او ساقط می‌شود و تنها به حبس یا شلاق تعزیری درجه شش یا هر دو مجازات محکوم می‌شود. بنابراین حتی اگر زنای به عنف یا لواط به عنف محقق شود و قبل از اثبات جرم متهم تو به نماید و ندامت وی احراز شود حد از وی ساقط می‌شود اما پس از اثبات جرم، حد اجرا نخواهد شد و مجازات فوق قابلیت اجرا دارد.

اخذ وجه بر خلاف قانون به نفع دولت

برای تو به در سرقت حدی قانون مجازات اسلامی حکم خاصی بیان نموده است. بر اساس قانون در سرقت حدی که موجب مجازات حبس ابد است یعنی سرقت حدی در مرتبه سوم، با مصلحت اندیشی مقام معظم رهبری سارق از حبس آزاد می‌شود  و اگر رهبری صلاح بداند می‌تواند مجازات او را به تعزیر دیگری تبدیل نماید.

تو به در جرایم موجب دیه وقصاص

تو به در جرایم موجب دیه وقصاص  و حد قذف به هیچ عنوان ساقط کننده مجازات نیست و در هر حال مجازات اجرا می‌شود به این خاطر که دیه و قصاص از جرایم علیه تمامیت جسمانی است و ضمن اینکه جنبه عمومی دارد برای قربانی یا اولیای دم او جنبه خصوصی داشته و حق ایجاد می کند لذا چون از حق الناس است تو به موجب عدم قصاص یا عدم پرداخت دیه نخواهد شد.

امکان تو به متهم در دادسرا

شاید برخی از حقوقدانان بر این باور باشند که تنها قاضی دادگاه می‌تواند شرایط تو به متهم را احراز نماید و تو به متهم در دادسرا پذیرفته نیست. امکان یا عدم امکان تو به متهم در دادسرا بحث مفصلی دارد که در این یادداشت نمی گنجد. در این خصوص تنها می توانیم بگوییم که تو به از موارد سقوط مجازات و در نهایت قرار موقوفی تعقیب است که هم قبل از اثبات جرم و هم پس از اثبات جرم تحت شرایطی امکان‌پذیر است. از انجا که مقامات دادسرا مجاز به صدور قرار موقوفی تعقیب است لذا احراز و اثبات تو به توسط قضات دادسرا و در پی ان اصدار قرار موقوفی تعقیب بلا اشکال است و تو به متهم در دادسرا نیز چنانچه حقیقی تشخیص داده شود موثر خواهد بود.

وکیل برای شکایت از آدم ربایی

بهترین وکیل پایه یک دادگستری در پرونده‌های کیفری

شرایط و آثار تو به متهم در امور کیفری و اینکه در چه جرایمی تو به متهم پذیرفته می‌شود نیاز به تسلط بر قواعد حقوقی و مواد قانونی دارد. چنانچه شما عزیزان در خصوص چگونگی تو به متهم و شرایط احراز تو به در امور کیفری سوالاتی دارید حتما با وکیل پایه یک دادگستری مشاوره داشته باشید. موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره گیری از وکلای خوشنام به مدیریت محمدرضا مهری به شما عزیزان در تمامی پرونده‌های کیفری مشاوره حقوقی ارائه نموده و قبول وکالت می‌نمایند.

علی مهری – کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

5/5 - (14 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *