توهین و افترا در فضای مجازی

توهین و افترا در فضای مجازی

توهین و افترا در فضای مجازی


امروز با موضوع توهین و افترا در فضای مجازی با شما هستیم.

حضور گوشی های تلفن همراه هوشمند و یا رایانه در قالب شبکه های اطلاع رسانی، بر شتاب گردش اطلاعات در جهان افزوده و قابلیت تحصیل اطلاعات را بسیار افزایش داده است. با وجود این، محیط سایبر و فضای مجازی، محیطی مخفی، آزاد و نامحدود است و بنابراین به نظم احتیاج دارد و اگر خلاف این باشد، هر صفحه از این محیط میتواند صحنه ی جرم و آشفتگی بسیار شود.

از جمله ی این جرایم، جرم توهین و افتراء در فضای مجازی است که متاسفانه در هیچ یک از قوانین موجود حتی قوانین جرایم  رایانه‌ای، به طور مستقیم به ان توجه نشده است.

دپارتمان جرایم سایبری و حقوق سایبری گروه وکلای مهر، با در اختیار داشتن بهترین وکلای جرایم اینترنتی، مصادیق توهین و افترا در فضای مجازی را مورد بررسی موشکافانه قرار داده است و نتیجه آن در وب سایت دفتر وکالت جرایم رایانه‌ای تهران قابل دسترسی می‌باشد.

سوالاتی که در خصوص توهین و افترا در فضای مجازی مطرح می‌شود

  • توهین در فضای مجازی چگونه محقق می گردد؟ مجازات توهین در فضای مجازی چیست؟
  • آیا توهین در فضای مجازی جرم انگاری شده است و قابل مجازات است؟ مجازات فحاشی در تلگرام و فضای مجازی چیست؟
  • آیا تحقق جرم افترا در فضای مجازی امکان‌پذیر است؟ اقدام علیه امنیت ملی در فضای مجازی چگونه محقق می‌شود؟
  • محل وقوع جرم و مرجع صالح به رسیدگی به این جرایم کجاست؟
  • دفتر وکالت جرایم سایبری در تهران و وکیل متخصص جرایم اینترنتی چگونه قابل دسترسی است؟
شکایت از شرکت برق

تحقق توهین در فضای مجازی

توهین در فضای مجازی نوع جدیدی از جرم توهین است که وسیله ی ارتکاب ان، رایانه یا گوشی تلفن همراه یا ابزار الکترونیکی مشابه است. این جرم به معنی نسبت دادن هر چیز وهن آور، اعم از دروغ یا راست، به وسایل مذکور در فوق، یا انجام دادن فعلی که در نظرعرف و عادت، موجب کسر شان یا باعث تحقیر و ذلت فرد شود، می‌باشد.

در فضای مجازی توهین در قالب نوشتن و بیان مطالبی اتفاق می افتد که جرم محسوب می‌شود.

در مورد تشخیص توهین در فضای مجازی نیز مانند واقعیت، باید به عرف توجه کرد. به عنوان مثال به کار بردن برخی الفاظ در فضای مجازی، خلاف عرف در ان فضا محسوب می‌شود. در حالی که ممکن است استفاده از ان لفظ در فضای واقعی هیچ ایرادی نداشته باشد و هم چنین است بر عکس ان؛ یعنی لفظی که در فضای واقعی توهین محسوب می‌شود ممکن است در عرف فضای مجازی ایرادی نداشته باشد.

جرم انگاری و مجازات توهین در فضای مجازی

طبق ماده ی 608  قانون مجازات اسلامی توهین عادی به اشخاص به عنوان جرم پیش‌بینی و جرم انگاری شده است ولی توهین در فضای مجازی در قانون مجازات پیش‌بینی نشده است و قانون جرایم رایانه‌ای نیز به جرم توهین در فضای مجازی نپرداخته است.

اما می توان گفت با توجه به ماده ی فوق الذکر و نحوه ی نگارش ان، با قید کردن عبارت «از قبیل» علاوه بر الفاظ رکیک که به صورت شفاهی توهین صورت می‌پذیرد، می توان با توجه به محیط کاربری فضای مجازی، که به صورت نوشتاری صورت می‌گیرد، جرم توهین هم در فضای مجازی با نوشتن و بیان کلمات وهن آور و رکیک می‌تواند صورت گیرد.

نمونه لایحه تجدیدنظرخواهی دیوان محاسبات کشور

اگرچه در ماده 16 قانون جرایم رایانه‌ای تحقق نشر اکاذیب در فضای مجازی را مقید به حتک حیثیت و حرمت می داند و در توهین هم منجر به هتک هیثیت شخص می‌شود، ولی برای تحقق نشر اکاذیب حتما باید موجب هتک حیثیت بشود و این به صورت مطالب کذب و دروغ خواهد بود.

ولی در توهین صرف بیان کلمات و الفاظ رکیک و وهن آور به صورت شفاهی یا کتبی جرم واقع می‌شود و مطلق است در حالی که جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی، جرمی مقید می باشد و نمی توان مجازات نشر اکاذیب در فضای مجازی را به عنوان مجازات توهین در فضای مجازی تعیین نمود.

بنابراین توهین در فضای مجازی جرم می باشد و می توان مجازاتی را که در باب توهین عادی تعریف شده، به عنوان مجازات در فضای مجازی هم تعریف کرد. مجازات توهین در فضای مجازی 74 ضربه شلاق تعزیری و یا جزای نقدی خواهد بود.

تحقق جرم افترا در فضای مجازی

افترا نسبت دادن صریح عمل مجرمانه به غیر و متضمن اسناد و اخبار است. اما وسیله ی اسناد در جرم افترا از اهمیتی برخوردار نمی باشد و بنابراین استفاده از هر وسیله‌ای مثل نوشتن، کاریکاتور، رایانه و اینترنت و پیامک تلفن همراه می‌تواند موجب تحقق جرم افترا شود. نتیجه انکه افترای لفظی در  فضای مجازی نیز امکانپذیر است چون همانظور که بیان شد وسیله ی اسناد از اهمیت برخوردار نمی باشد اما در افترای عملی چطور؟

در افترای عملی، شخص به جای افترا یا انتشار ان، با گذاشتن ادوات و  قانون 699 اشیای اتهام آور نزد کسی، وی را در مظان اتهام قرار می‌دهد و این نوع افترا در ماده مجازات اسلامی پیش‌بینی شده است.

کلاهبرداری اینترنتی

افترای عملی یک جرم مقید است که باید در نتیجه ی اقدامات مرتکب، شخص تحت تعقیب قرار گیرد و با این قید روشن می گردد که افترای عملی بر عکس افترای  لفظی در فضای مجازی قابل تحقق نیست.

محل وقوع جرم و مرجع رسیدگی به جرم توهین و افترا در فضای مجازی

در توهین و افترای مجازی، اینترنت فقط یک وسیله برای ارتکاب جرم است و نباید انرا با مکان ارتکاب جرم یکی دانست. در واقع محل وقوع جرم همان مکانی است که مجرم به نتیجه ی مورد نظرش دست یابد.

با توجه به وحدت ملاک توهین و افترا در فضای مجازی با مزاحمت تلفنی، می توان گفت که محل وقوع بزه توهین در فضای مجازی محل حدوث نتیجه و محلی که شخص مطالب وهن آور و افترا را دریافت کرده است، می‌باشد.

این موضوع از رای وحدت رویه شماره 721-21-4-90 هیات عمومی دیوان عالی کشور نیز به دست می‌آید: {وقوع بزه مزاحمت برای اشخاص به وسیله تلفن یا دستگاه های مخابراتی دیگر، بر اساس موضوع ماده 641 قانون مجازات اسلامی ان است که نتیجه ی مرتکب محقق گردد.}

محل وقوع نتیجه ی مزبور محل وقوع جرم محسوب می‌شود و مرجع رسیدگی نیز طبق قانون جرایم  رایانه‌ای، دادسرای جرایم رایانه‌ای می‌باشد.

بهترین وکیل جرایم فضای مجازی در تهران

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، به همراه تعدادی از وکلای مجرب و با تجربه در زمینه ی امور کیفری، اقدام به مشاوره و قبول وکالت مراجعین محترم می‌نماید، بنابراین در باب توهین و افترا در فضای مجازی می توانید از تجربه و تخصص ویژه ی گروه وکلای مهر، در این زمینه  بهره مند شوید.

وکیل کهنه کار ملکی در تهران

امکان مشاوره حقوقی آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری متخصص جرایم سایبری نیز برای عزیزان وجود دارد.

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

  • 021-88796143
  • 021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

  • 09120067669

دپارتمان حقوق و جرایم سایبری گروه وکلای مهر ایران

5/5 - (25 امتیاز)

2 دیدگاه

    • سلام وقت به خیر

      اصولاً بزهکار دانستن اشخاص حقوقی و تعیین مسؤولیت کیفری برای آنان مطابق مواد 20 و 143 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 متضمن قابلیت بزه‌دیده شناختن اشخاص مذکور نیست.

      ✅در جرایم مربوط به «هتک حرمت» هر جا امکان بزه‌دیده واقع شدن اشخاص حقوقی وجود داشته است؛ نظیر بزه اظهار اکاذیب موضوع مواد 698 و 746 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب 1375، قانون‌گذار به این امر تصریح کرده است.

      ✅بنابراین در جرایمی نظیر افترا موضوع ماده 697 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب 1375 و یا افترا خاص (قذف) موضوع ماده 245 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، بزه‌دیده واقع شدن اشخاص حقوقی منتفی است.

      دفتر حقوقی محمد رضا مهری
      وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *