جرایم علیه خانواده

جرایم علیه خانواده

 

جهت تشکیل خانواده و جریان یافتن موضوع ازدواج، شرایطی در قانون پیش‌بینی شده است که در شمار نظم عمومی قرار دارند. مجری برقراری نظم عمومی به معنی عام، حکومت است که این وظیفه را به دستگاههای تحت امر خود تفویض می‌نماید.

وظیفه نظارت بر دستگاههای مجری قانون بر عهده قوه مجریه و وظیفه رسیدگی به تخلفات و جرایم بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عهده قوه قضاییه گذارده شده است.

مجریان و متولیان امر ازدواج که با ارتکاب جرایم و یا معاونت در جرایم علیه خانواده، باعث ورود ضرر و زیان به افراد می‌شوند بر اساس قانون حمایت از خانواده دارای مسئولیت کیفری، و در صورت ارتکاب و اثبات جرایم، محکومیت به تحمل مجازات مربوطه را خواهند داشت. در این بین، سردفتران ازدواج و طلاق و پزشکان مرتبط با صدور گواهی برای افراد خانواده در نوک پیکان جرایم دولتی و حکومتی علیه خانواده قرار گرفته اند.

گروه وکلای مهر تخصصی ترین گروه وکلای ایران و تهران، در این مقاله به بررسی مسئولیت کیفری در جرایم دولتی علیه خانواده به صورت تخصصی پرداخته و پاسخ سوالات عزیزان در این موضوع توسط محمدرضا مهری بهترین وکیل خانواده در ایران، داده خواهد شد.

 

جرایم پزشکان علیه حقوق خانواده

صدور گواهی پزشکی خلاف واقع – عدم صدور گواهی پزشکی

پیش‌بینی امکان داشتن فرزند ناقص و یا دارای اختلالات ژنتیک و نیز انجام آزمایشات عدم ابتلا به بیماریهای خطرناک واگیردار برای هر یک از زوجین، به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نهاده شده است. واکسیناسیون زوجین در برابر بیماریهای احتمالی بعدی، طبق مصو به و آیین نامه وزارت بهداشت نیز در صلاحیت وزارت خانه مذکور می‌باشد. هر پزشکی که صلاحیت انجام و صدور گواهی سلامت قبل از ازدواج از بیماریهای واگیردار و انجام آزمایشات ژنتیک و اعتیاد بر اساس قانون به وی سپرده شده باشد و با عمد و سوء نیت از دادن و صدور گواهی امتناع ورزد و یا در هنگام طلاق، از صدور گواهی وجود جنین یا گواهی عدم بارداری خودداری ورزد و یا اینکه در موارد مذکور، اقدام به صدور گواهی خلاف واقع نماید، برای بار اول به محرومیت درجه شش از اشتغال به طبابت و برای بار دوم و بالاتر به حداکثر مجازات محرومیت مندرج در درجه شش مجازات ها محکوم خواهد شد.

مدارک لازم جهت بخشش مهریه

اگر ضرر و زیانی نیز از این بابت به اشخاص وارد شده باشد امکان مطالبه خسارت و ضرر و زیان از پزشک وجود دارد.

 

جرم ترمیم پرده بکارت توسط پزشک

سوال: در صورت ترمیم پرده بکارت پس از رابطه نامشروع دختر و آسیب پرده بکارت توسط پزشک و وقوع تدلیس در ازدواج، امکان طرح شکایت معاونت در تدلیس در ازدواج، از پزشک وجود دارد؟

پاسخ: در پاسخ به این سوال باید روشن شود که ترمیم پرده بکارت به چه دلیلی انجام شده است. اگر هدف شخص و پزشک در ترمیم پرده بکارت، باکره جلوه دادن دختر یا بانو باشد، و قصد هر دو بر فریب شخص ثالث در ازدواج باشد با فراهم بودن سایر شرایط می توان شکایت از پزشک به عنوان معاون در جرم تدلیس در ازدواج را مطرح نمود.

 

جرایم سردفتران ازدواج و طلاق علیه خانواده

ثبت ازدواج خلاف قانون

  • ثبت ازدواج طرفین بدون اخذ گواهی سلامتی پزشکی و گواهی عدم اعتیاد از مراکز مجاز معرفی شده توسط وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یکی از موارد ثبت ازدواج خلاف قانون است.
  • ثبت ازدواج زن تبعه ایرانی با مرد خارجی بدون اخذ اجازه از دولت ایران، جرم محسوب می‌شود.
  • ثبت ازدواج مجدد مرد بدون اخذ حکم اجازه ازدواج مجدد از سوی دادگاه خانواده.

ثبت طلاق، فسخ نکاح و بطلان نکاح خلاف قانون

  • ثبت طلاق بدون صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم قطعی طلاق از سوی دادگاه خانواده.
  • ثبت طلاق بر اساس حکم طلاق دادگاه‌های خارجی بدون تنفیذ حکم توسط دادگاه خانواده ایران.

در موارد فوق، سردفتر ازدواج و طلاق مرتکب جرم شده اند. علاوه بر مجازات انتظامی و تکلیف به جبران خسارت در صورت مطالبه مدعی خصوصی به محرومیت از اشتغال به سردفتری طبق درجه ۴ مجازات های قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

مشاوره حقوقی مطالبه مهریه از ورثه

اجرای صیغه عقد زن شوهردار برای دیگری یا به ازدواج در اوردن زنی که در عده طلاق یا وفات است.

به استناد ماده ۶۴۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵، عقد کردن زن شوهردار یا زنی که در عده فوت یا طلاق مرد دیگری است، برای شوهر جدید، موجب محکومیت به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و یا پرداخت جزای نقدی از ۳ میلیون تا ۱۸ میلیون ریال و تا ۷۴ ضربه شلاق می‌باشد. مجازات ممنوعیت به سردفتری ازدواج و طلاق به عنوان تکمیل مجازات برای سردفتران در این جرم تعیین شده است. البته باید توجه داشته باشیم که وقوع جرم با علم و اطلاع شرط محکومیت عاقد و سردفتر می‌باشد.

 

نمونه شکایت کیفری ثبت ازدواج بدون رعایت شرایط قانونی

سرپرست محترم دادسرای ناحیه یک تهران

با سلام و احترام، این جانب………….. فرزند……که در تاریخ۱/۱/۱۱۱۱ با آقای م ه به موجب سند رسمی ازدواج در دفتر ازدواج شماره ۱۱۱ تهران ازدواج نموده ام، بدین وسیله مراتب شکایت کیفری خود را از همسرم و سردفتر ازدواج به شرح زیر اعلام می نمایم.

با توجه به اینکه طبق قانون حمایت خانواده، انجام آزمایشات اعتیاد و سایر آزمایش های اعلامی و ژنتیکی و گروه خون الزامی می باشد، پس از دریافت نامه از سردفتر با همسرم به درمانگاه….واقع در تهران مراجعه نمودیم و پس از نمونه گیری در عصر همان روز مراجعه، پاسخ توسط همسرم از مرکز بهداشتی تحویل گرفته شد.

اخیرا متوجه شدم که همسرم قبل از ازدواج به مواد مخدر صنعتی اعتیاد داشته و این موضوع را با تبانی سردفتر و جعل گواهی پزشکی، موضوع اعتیاد خود را مکتوم گذاشته است.

وکیل توقیف اموال

این موضوع در یکی از نوشته های همسرم که به صورت روزانه در تقویم خود یاداشت می کند، مشاهده نمودم که در زمان عقد به سردفتر ازدواج مبلغ ۵۰ میلیون ریال پرداخت نموده است و وقتی موضوع را جو یا شدم اقرار نمود که بابت این موضوع بوده است.

حال با توجه به اقرار صریح همسرم که فایل صوتی ان ضمیمه پرونده می باشد، تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبردگان را دارم.

 

وکیل خانواده در تهران

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه تخصصی وکلای خانواده مهر، معتبرترین گروه وکلای ایران، با مدیریت محمدرضا مهری بهترین وکیل خانواده در ایران، تمامی دعاوی کیفری خانواده و همچنین دعاوی مالی خانواده را با نازلترین حق الوکاله و با حضور دو وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی به انجام خواهد رساند. جهت مشاوره درباره نحوه مطالبه مهریه عند الاستطاعه، مطالبه مهریه عند المطالبه، نحوه طرح شکایت فریب در ازدواج، دفاع از حقوق مالی زوجه و همچنین مشاوره حقوقی خواستگاری و نامزدی با بهترین وکیل خانواده در تهران تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *