تحصیل در چین

تحصیل در چین

چین کشوری پهناور در منطقه‌ی شرق آسیا و پایتخت ان پکن می‌باشد. زبان رسمی چین، ماندارین و واحد پولی ان یوان است که هر 5/6 یوان چینی معادل یک دلار آمریکا می‌باشد. اقتصاد چین بعد از آمریکا و اروپا در مقام سوم دنیا قرار دارد؛ چرا که با صنایع بزرگ خود در زمینه های آهن، استیل، ذغال سنگ ، ماشین آلات ، نفت و … نیاز بیشتر کشورهای جهان را برآورده می کند و همین باعث تقویت روز افزون ان کشور می‌شود. تحصیل در چین به 2 زبان انگلیسی و چینی امکان‌پذیر است. کشور چین دارای تعداد بسیار زیادی دانشگاه، مراکز آموزش عالی و کالج است که اعتبارشان باعث بالا رفتن رتبه‌ی علمی چین در دنیا شده است.

هر ساله تعداد زیادی از دانشجو یان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در چین به این کشور سفر می کنند به طوری که در حال حاضر نزدیک به چهارصد هزار دانشجو از سرتاسر جهان مشغول به تحصیل در چین می‌باشند. تعداد زیادی از رشته های تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و حتی دکترا در دانشگاه های چین به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. به همین دلیل برای تحصیل در چین اشراف به زبان انگلیسی کفایت می کند. موسسه حقوقی بین‌المللی و داوری طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همکاری بزرگترین گروه وکلای بین‌المللی، گروه وکلای مهر، با کارشناسان ارشد حقوق بین‌الملل، در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در چین پرداخته و با تشریح چگونگی اقدام جهت اخذ پذیرش در چین و چگونگی دریافت بورسیه، تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت در چین، مهاجرت به چین از طریق سرمایه گذاری، ثبت شرکت، ازدواج و کاری با شما عزیزان همراه خواهد بود.

سوالات متداول درباره تحصیل در چین

  • شرایط تحصیل در چین چیست؟
  • آیا از مدارک لازم برای تحصیل در چین اطلاع دارید؟
  • مزایای تحصیل در چین چیست؟ تحصیل رایگان در چین چگونه امکان‌پذیر است؟
  • هزینه تحصیل و زندگی در چین به چه میزان است؟
  • آیا اقامت پس ازتحصیل برای دانشجو یان بین‌المللی در چین وجود دارد؟
  • آیا امکان دریافت بورس برای دانشجو یان بین‌المللی وجود دارد؟
  • بهترین وکیل مهاجرتی تحصیل در چین کیست؟
  • آیا بهترین موسسه مهاجرت به چین را می شناسید؟
ویزای کار چین

مدارس چین

مقاطع مدارس در چین به شرح زیر است:

  • مقطع دبستان: که برای دوره سنی 6 تا 12 سال است و از نوع تحصیلات اجباری به شمار می رود.
  • مقطع راهنمایی: که برای دوره سنی 13 تا 15 سال است و از نوع تحصیلات اجباری به شمار می رود.
  • مدارس ارشد(دبیرستان): که برای دوره سنی 16 تا 18 سال است. . دانش آموزانی که معدل و نمرات بالایی داشته باشند می‌توانند وارد مدارس ارشد شوند.ادامه تحصیل در این مقطع اختیاری است ودانش آموزان بسیاری هستند که با گذراندن دوره راهنمایی می‌توانند وارد بازار کار شوند. دبیرستان‌های چین اهمیت بسیاری برای والدین دارند، چرا که با انتخاب درست مدرسه، آینده تحصیلی و شغلی فرزندانشان بهتر تضمین می‌شود.

دانشگاه های چین

تحصیل در چین در مقطع کارشناسی حدود 4 الی 5 سال زمان می برد و متوسط هزینه جهت تحصیل 3000 تا 4000 دلار در سال برآورد می‌شود. حداکثر سن جهت تحصیل در این مقطع با در دست داشتن مدرک متوسطه، 25 سال و در صورت گذراندن حداقل 2 سال از دوره کارشناسی، 35 سال می‌باشد. زبان تحصیل در اکثر دانشگاه ها زبان چینی است اما در عین حال، هستند دانشگاه های بسیاری که به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به مدت 2 الی 3 سال و با میزان هزینه در حدود 4000 تا 5000 دلار در سال است. حداکثر سن جهت تحصیل در این مقطع با وجود داشتن مدرک لیسانس، 35 سال و در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد 45 سال می‌باشد. زبان تحصیل در این مقطع بسته به انتخاب دانشجو می‌تواند چینی و یا انگلیسی باشد.

مهاجرت به چین

تحصیل در مقطع دکترا به مدت 3 الی 4 سال و با میزان هزینه در حدود 5000 دلار در سال می‌باشد. حداکثر سن جهت تحصیل در این مقطع 40 سال است. همانند دوره کارشناسی ارشد ، دانشجو یان مخیر به انتخاب زبان انگلیسی یا چینی می‌باشند. اما نکته مهم انکه میزان شهریه در دانشگاه هایی که به زبان چینی تدریس می‌شود به مراتب کمتر است.

تحصیل پزشکی در چین

تحصیل پزشکی در چین یکی از گزینه های مناسب برای کسانی است که می خواهند به راحتی به مدرک معتبر بین‌المللی دست پیدا کنند. چرا که چین یکی از کشورهای پیشرو در زمینه پزشکی می باشد و فارغ التحصیلان این رشته به راحتی می‌توانند در سایر نقاط جهان مشغول به کار شوند. تحصیل در دوره های پزشکی چین به مدت زمان 6ساله نیازمند است و این درحالی است که متقاضیان عزیزباید زیر 30 سال سن داشته باشند. برای تحصیل رشته پزشکی درچین معمولا آزمونی جهت پذیرش دانشجو برگزار نمی‌شود و حتی برخلاف رشته دندانپزشکی که نیازمند آیلتس 5/5 است، نیاز به مدرک آیلتس نمی باشد و صرف تسلط بر زبان کفایت می کند.

روال این گونه است که متقاضی رشته پزشکی باید دیپلم تجربی داشته باشد. البته دارندگان دیپلم ریاضی نیز می‌توانند بعد از پاس کردن چند درس اصلی وارد رشته پزشکی شوند. خوشبختانه زبان مورد نیاز جهت تحصیل، انگلیسی می باشد اما جهت اطلاعات بیشتر برای برقراری ارتباط با بیماران، در زمان کارآموزی به دانشجو یان بین‌المللی معمولا چند واحد زبان چینی ارائه می‌شود. میزان شهریه دانشگاه 6000 تا 7000 دلار در سال می‌باشد. نکته مهم این که رشته پزشکی در چین امکان بورس ندارد و فقط مشمول کمک هزینه تحصیلی و تخفیف می‌شود.

ثبت شرکت در چین

بورسیه تحصیلی در چین

بورسیه تحصیلی در چین به 5 قسم دولتی، محلی، موسسه کنفوسیوس، دانشگاهی و پژوهشی تقسیم می‌شود. به علت وجود بیشترین استفاده از بورس دولتی، به ذکر اقسام ان می‌پردازیم.

  • بورس دو جانبه: این بورسیه که می‌تواند به صورت کامل و یا پوششی باشد، قابل ارائه برای کلیه مقاطع دانشگاهی و همچنین محققان است. متقاضیان باید از طریق سازمان های اعزام کننده در کشور خود اقدام به اخذ بورسیه کنند. میزان کمک هزینه از 20000 تا 45000 یوان در سال است و اگر بورسیه به طور کامل باشد ، کمک هزینه‌های زندگی و بیمه درمانی و خوابگاه نیز بسته به مقطع مورد نظر پرداخت خواهد شد.
  • بورس برنامه گریت وال: این بورس از طریق کمیسیون ملی یونسکو ارائه می‌شود که در جهت حمایت از دانشجو یان کشورهای در حال توسعه می باشد و فقط پژوهشگران عمومی و ارشد می‌توانند از این بورس استفاده کنند.
  • بورس برنامه اتحادیه اروپا: این بورس که به صورت کامل ارائه می‌شود، برای کلیه مقاطع و همچنین محققان عمومی و ارشد بوده و مخاطب ان دانشجو یان عضو اتحادیه اروپا هستند که باید از طریق نمایندگی های فرهنگی و آموزشی چین مقیم اتحادیه اروپا اقدام کنند.
  • بورس دانشگاه های چین: این بورس توسط خود دانشگاه ها تخصیص داده می‌شود که معمولا تمام هزینه ها را پوشش می‌دهد. این بورس برای مقاطع ارشد و دکترا بوده و مخصوص دانشجو یان ممتاز می‌باشد.
  • بورس برنامه Aun: Aun مخفف Asean University Network و به معنای شبکه دانشگاهی آسه ان است. مخاطب بورس Aun دانشجو یان عضو کشورهای آ سه ان( اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) می باشد که در مقطع ارشد و دکترا می‌توانند از این بورس بهره مند شوند.
  • بورس برنامه Pif: Pif مخفف Pacific Island Forum  است که برای استفاده‌ی دانشجو یان از کشورهای جزایر پاسیفیک( جزایر اقیانوس آرام) جهت تحصیل در چین می‌باشد. این بورس یک بورسیه کامل و مخصوص کلیه مقاطع و محققان ارشد است.
  • بورس برنامه Wmo: این بورس یک بورس کامل تحصیلی است که برای دانشجو یان در تمام مقاطع می باشد و متقاضیان این بورس کسانی هستند که خواهان انجام تحقیق و مطالعه در زمینه های هواشناسی، هیدرولوژی، نظارت و مدیریت منابع آب هستند و جهت دریافت ان باید از طریق سازمان هواشناسی جهانی(Wmo) اقدام کنند.
  • بورس Marine: این بورس که به بورس دریایی معروف است بورسی کامل و برای دانشجو یان کارشناسی ارشد و دکترا از کشورهای ساحلی دریای جنوب چین، اقیانوس آرام، آقیانوس هند و کشورهای همسایه اطراف ان و یا از کشورهای در حال توسعه آفریقایی و آمریکایی می‌باشد.
  • بورس Mofcom: از سال 2015بورس تحصیلی Mofcom توسط وزارت بازرگانی چین برای تقویت ارتباط و همکاری میان چین و سایر کشورها و همچنین توسعه استعدادهای کشورهای در حال توسعه تنظیم شده است. این بورس عمدتا جوانان و استعدادهای میانسال را حمایت می کند تا تحصیلات تکمیلی خود را در چین ادامه دهند.
ویزای توریستی چین

هزینه زندگی در چین

پرواضح است که تحصیل در هر کشوری مستلزم هزینه‌هایی ازجمله هزینه زندگی، اقامتگاه، حمل و نقل و … می‌باشد. زندگی در کشور چین نیز از این قاعده مستتثنی نمی‌باشد. به خصوص اگر فرد متقاضی، شهرهای بزرگ و پرجمعیت چین را برای زندگی یا تحصیل انتخاب کند. اما نکته حایز اهمیت این که، چین جزو کشورهای کم هزینه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و کانادا و استرالیا می‌باشد. به طورکلی هزینه زندگی در چین حدود 3000 تا 3500 یوان در ماه می باشد که این هزینه برای هر‌ فرد نسبت به نوع محل زندگی و اجاره بها و خوراک و پوشاک و …متغیر است.

دانشجو یان بین‌المللی جهت تامین هزینه‌های خود می‌توانند ضمن تحصیل، به کار پاره وقت روی بیاورند. برای تحصیل در چین، چیزی تحت عنوان حق کار وجود ندارد. بلکه دانشجو یان برای انجام کار باید ضمن اجازه از دانشگاه و اداره امنیت عمومی با دارا بودن شرایطی، مشغول به کار شوند.

مزایای تحصیل در چین

  • هزینه‌های تحصیلی مناسب
  • رنکینگ بالای دانشگاه های چین
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در همه مقاطع و بیشتر رشته ها
  • امکان اخذ پذیرش از دانشگاه های چین بدون داشتن مدرک زبان چینی
  • امکان اخذ اقامت دائم

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی در چین

  • آخرین مدارک تحصیلی و ریزنمرات تایید و ترجمه شده
  • کلیه مدارک شخصی از قبیل پاسپورت، شناسنامه و…
  • توصیه نامه برای دانشجو یان ارشد یا دکترا در صورت تایید استاد راهنما
  • ارائه پروپوزال
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • رزومه
  • ارائه مدارک تمکن مالی

بهترین وکیل مهاجرت به چین

موسسه مهاجرتی دادآور مهر

عزیزانی که متقاضی تحصیل در کشور چین هستند، می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر روش های اخذ اقامت در چین از طریق ازدواج، سرمایه گذاری و ثبت شرکت، با موسسه حقوقی بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان که بهترین موسسه مهاجرتی در ایران، به مدیریت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری، می باشد و با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل نمایند.

دپارتمان حقوق بین‌الملل گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *