جرم جعل شناسنامه

جرم جعل شناسنامه

جرم جعل شناسنامه


امروز با موضوع جرم جعل شناسنامه همراه شما عزیزان هستیم.

با توجه به افزایش جمعیت و توسعه جوامع، صدور شناسنامه با هدف شناسایی افراد یک جامعه و همچنین با هدف بهره مندی تمام افراد جامعه از حقوق و تکالیف قانونی در نیل به ایجاد نظم و امنیت در جامعه از ملزومات بنیادین و اساسی تمام جوامع بشری می‌باشد.

از طرف دیگر گسترش روابط سیاسی و اجتماعی، تبادلات مورد اعتماد و قانونی و به دور از هرگونه تزویر و خدعه را اقتضا می‌نماید.

به همین دلیل نوشته ها و اسنادی که ما بین افراد جامعه با اهداف گوناگون مبادله می‌شود می‌بایست از صحت و اصالت لازم برخوردار باشد.

شناسنامه به عنوان یکی از اسناد سجلی پرکاربرد، از جمله اسناد رسمی است که همواره بسیار پر کاربرد بوده و همیشه به عنوان سندی است که مورد تعرض و جعل قرار گرفته است.

با وجود وضع قوانین کیفری و اعمال مجازات حبس، متاسفانه هر روزه شاهد ارتکاب جرم جعل شناسنامه و اسناد سجلی هستیم در این مقاله که توسط مشاور موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان بهترین موسسه حقوقی ایران به مدیریت محمدرضا مهری نوشته شده است از انجا که جعل شناسنامه و به طور کلی جرم جعل از جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی است سعی نموده ایم مستندات قانونی جرم جعل شناسنامه، مجازات جعل و مراجع صالح به رسیدگی جرم جعل شناسنامه و استفاده از سند مجعول را برای شما عزیزان تشریح نماییم.

تظاهرات غیر قانونی

سوالات رایج در ارتباط با جرم جعل شناسنامه

مستندات قانونی جرم جعل شناسنامه چیست؟

مجازات جعل شناسنامه و اسناد سجلی چیست؟

آیا جعل شناسنامه، جعل سند رسمی محسوب می‌شود؟

مجازات استفاد از شناسنامه جعلی چیست؟

مرجع صالح به رسیدگی جرم جعل شناسنامه کجاست؟

بهترین وکیل پایه یک دادگستری در طرح شکواییه جعل شناسنامه و اسناد رسمی، پیگیری پرونده‌های کیفری در دادگاه و دادسرا کیست؟

مرجع صدور شناسنامه

صدور و نگهداری شناسنامه، تغییر و اصلاح مندرجات شناسنامه تنها با مجوز مراجع اداری یا قضایی خاص است. هر شخص به هر نحوی از انحا در متن شناسنامه تغییر، جایگزینی یا خدشه وارد آورد و یا بدون مجوز قانونی از ان استفاده نماید مطابق قانون محکوم به مجازات می‌شود. بنابراین اگر کسی شناسنامه خود یا دیگری را مخدوش نماید اعم از الحاق، تراشیدن، خراشیدن و غیره به عنوان جاعل اسناد رسمی تعقیب و مجازات می‌شود. همچنین برای استفاده کننده سند نیز مجازات پیش‌بینی شده است.

مصادیق جعل در قوانین جزایی

مطابق قوانین جزایی مهمترین مصادیق جعل شناسنامه عبارتند از:

  • به وجود آوردن اسناد و مکتوبات بدون مجوز قانونی
  • قلم بردن بدون مجوز از نهادهای ذیصلاح به منظور تغییر اعداد یا کلمات
  • بازسازی امضای اشخص اعم از حقیقی یا حقوقی یا مهر آن‌ها
  • الحاق و اضافه کردن موارد جدید در اسناد و مکاتبات
  • هر نوع تراشیدن یا خراشیدن متن یا نوشته با هدف از بین بردن کلمه یا تغییر ان
  • درج تاریخ به جای تاریخ قبلی در سند

جعل شناسنامه مطابق قانون مجازات اسلامی

در قانون مجازات اسلامی در کتاب تعزیرات از ماده ۵۲۳ تا ۵۴۲ به جرم جعل اختصاص داده شده است.

آدرس جدید دادسرای جرایم اقتصادی تهران

انواع و اقسام جعل در نوشته ها و اسناد توسط قانون گذار جرم انگاری شده است.

با عنایت به اینکه جعل در اسناد دولتی، جعل در اسناد رسمی یا عادی باشد مجازات متفاوتی در نظر گرفته شده است.

از انجا که شناسنامه از جمله اسناد سجلی و اسناد رسمی (سند رسمی سندی است که مطابق ماده ۵۲۳ جعل شناسنامه با هریک از مصادیق جعل که بیان شد  توسط کارمند دولت در حیطه صلاحیت کارمند دولت و با رعایت قوانین و تشریفات قانونی تنظیم شود مثل پاسپورت یا شناسنامه ) محسوب می‌شود.

مطابق ماده ۵۲۳ جعل شناسنامه با هر یک از مصادیق جعل که بیان شد محقق شود چنانچه به قصد تقلب و ورود ضرر به غیر باشد می توان جاعل را به مجازات جعل در اسناد رسمی محکوم نمود که جعل شناسنامه یا سند رسمی حسب مورد می‌تواند توسط مامورین دولتی یا اشخاص عادی انجام شود که در ذیل به تفاوت مجازات آن‌ها می‌پردازیم.

مجازات جعل شناسنامه توسط کارمندان دولتی

در مورد جعل شناسنامه و اسناد سجلی  که توسط کارمندان دولت و مسوولان دولتی محقق می‌شود ماده ۵۳۲ قانون مجازات اسلامی بیان حکم نموده است که مطابق ان چنانچه جاعل مسوول یا کارمند دولت باشد ضمن مجازات های اداری که ممکن است برای وی مقرر گردد به حبس تعزیری از یکسال تا پنج سال یا به پرداخت جزای نقدی از شش تا سی میلیون ریال محکوم خواهد شد.

همچنین مجرم می‌بایست طبق قانون خسارات وارده را نیز جبران نماید.

مجازات جعل شناسنامه توسط اشخاص عادی 

در پاراگراف بالا به مجازات جعل شناسنامه توسط مامورین دولتی اشاره شد.

وکیل دادسراهای تخصصی تهران

ماده ۵۳۳ قانون مجازات اسلامی برای اشخاصی که کارمند دولت نیستند مرتکب جعل شناسنامه یا اسناد سجلی می‌شوند مجازات خفیف تری در نظر گرفته است که بر اساس ماده ۵۳۴ چنانچه مرتکب شخص عادی یا به عبارت بهتر کارمند دولت نباشد ضمن جبران خسارات وارده به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۳ سال یا پرداخت جزای نقدی از سه میلیون ریال تا ۱۸ میلیون ریال محکوم خواهند شد.

مجازات استفاده از شناسنامه جعلی مطابق قانون مجازات اسلامی

ماده ۵۳۵ قانون مجازات اسلامی برای اشخاصی که از اسناد رسمی مجعول مانند شناسنامه جعلی استفاده می کنند نیز مجازات تعزیری پیش‌بینی کرده است که مطابق قانون چانچه استفاده کننده علم به مجعول بودن داشته باشد ضمن اینکه ی بایست خسارات وارده را جبران نماید به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۳ سال یا جزای نقدی از ۳ میلیون ریال تا ۱۸ میلیون ریال محکوم خواهد شد.

مستندات قانونی جعل شناسنامه مطابق قانون تخلفات، جرایم و مجازات های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه

انچه تا کنون بیان شد مجازات جعل شناسنامه و اسناد سجلی مطابق قانون مجازات اسلامی بوده است که در واقع چنانچه جعل شناسنامه به قصد متقلبانه بوده باشد جاعل مطابق قانون مجازات اسلامی، تعقیب و مجازات می‌شود.

لیکن اگر قصد متقلبانه که در تعریف جعل مطابق ماده ۵۲۳ قانون مجازات احراز نگردد مرتکب مطابق قانون تخلفات، جرایم و مجازات های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه محکوم خواهد شد.

مجازات چاپ شناسنامه جعلی

 ماده ۱۳ قانون تخلفات، جرایم و مجازات های مربوط به اسناد سجلی برای اشخاصی که مبادرت به چاپ غیر قانونی شناسنامه و اسناد سجلی و همچنین تهیه مهر های شاسنامه و یا ساخت ان می‌نمایند حبس از ۲ تا ۵ سال و پرداخت جزای نقدی از دو میلیون ریال تا پنج میلیون ریال جزای نقدی در نظر گرفته است. همچنین در ادامه ماده برای شخصی که تکرار به جرم می‌نماید اشد مجازات را در نظر گرفته است.

شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی به پلیس فتا

  ماده ۱۴ قانون تخلفات، جرایم و مجازات های اسناد سجلی، برای استفاده کنندگان شناسنامه ای که مطابق ماده ۱۳ تهیه شده است نیز مجازات حبس از ۱ تا ۳ سال و جزای نقدی پانصد هزار ریال تا یک میلیون ریال پیش‌بینی نموده است.

تشکیل گروه یا باند جهت جعل شناسنامه و اسناد سجلی

ماده ۱۶ قانون تخلفات، جرایم و مجازات های مربوط به اسناد سجلی برای اشخاصی که با تشکیل شبکه، باند یا گروه اقدام به جعل شناسنامه و اسناد سجلی می‌نمایند مجازات اشد حبس تعزیری از ۵ تا ۱۵ سال و همچنین جزای نقدی یک میلیون ریال تا ده میلیون ریال در نظرگرفته است.

مرجع صالح به رسیدگی به جرم جعل شناسنامه

مرجع صالح به شکایت از جرم جعل اعم از جعل اسناد رسمی مانند جعل شناسنامه و جعل اسناد عادی مانند قولنامه دادسرای عمومی است. شاکی می‌تواند با مراجعه به دادسرا و طرح شکواییه شکایت خود را ثبت نماید. پس از تفهیم اتهام به متهم و اعتقاد بازپرس مبنی بر مجرمیت متهم، قرار جلب به دادرسی صادر می‌شود. پس از تایید قرار جلب به دادرسی توسط دادستان و صدور کیفر خواست توسط ایشان، پرونده حسب مورد به دادگاه کیفری یک یا کیفری دو ارسال خواهد شد تا متهم در دادگاه محاکمه شود.

بهترین وکیل پایه یک دادگستری

چنانچه شما عزیزان از جرم جعل و استفاده از سند مجعول متضرر و یا با اتهام جعل شناسنامه متهم شده اید، جهت طرح شکایت و پیگیری پرونده و تهیه لایحه دفاعیه در پرونده‌های کیفری حتما با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص امور کیفری  مشورت نمایید.

وکیل جرایم پزشکی مشهد

موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره مندی از گروه وکلای مهر به سرپرستی محمدرضا مهری بهترین وکیل کیفری تهران، در تمامی پرونده‌های کیفری، حقوقی، ثبتی به شما عزیزان مشاوره حقوقی ازایه داده و قبول وکالت می‌نمایند.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی ۹ و پنجشنبه‌ها ۱۵ الی ۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

وکیل متخصص جعل شناسنامه

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

۵/۵ - (۲۳ امتیاز)

۳ دیدگاه

    • سلام

      براساس قانون داشتن همزمان شناسنامه اصلی و دریافت شناسنامه المثنی توسط فرد جرم بوده و مجازات دارد

      دریافت شناسنامه المثنی از نظر قانونی هیچ منعی ندارد

      اما دریافت همزمان شناسنامه المثنی همزمان با داشتن شناسنامه اصلی خلاف قانون است

      در همین رابطه فردی که شناسنامه المثنی دریافت کرده موظف است پس از پیدا شدن شناسنامه اصلی خود ظرف ۱۰ روز نسبت به تحویل شناسنامه المثنی به اداره ثبت احوال اقدام کند

      بنابراین در صورتی که فرد شناسنامه اصلی خود را پیدا کند یا با وجود داشتن شناسنامه اصلی اقدام به دریافت شناسنامه المثنی کند، مجرم است و مطابق قانون این شخص به پرداخت جزای نقدی از ۲۰۰/۰۰۰ ریال تا ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریال محکوم می‌شود و در صورت تکرار دادگاه مکلف به تعیین حداکثر مجازات است

      موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *