حقوق مالکیت معنوی

حقوق مالکیت معنوی

حقوق مالکیت معنوی


امروز با موضوع حقوق مالکیت فکری با شما خواهیم بود. 

مالکیت فکری در معنای وسیع و گسترش یافته، به معنای مجموعه حقوق قانونی است که در نتیجه‌ی آفرینش ‌های فکری در زمینه‌ های صنعتی، علمی، ادبی و هنری به افراد اعطا می‌گردد.

عموما کشورها به دو دلیل مهم اقدام به وضع قوانین برای حمایت از اموال فکری می‌کنند: یک به منظور اعطای حق اعمال حقوق قانونی معنوی و مادی به پدیدآورندگان، نسبت به آثار خلق‌ شده و همینطور دسترسی به این آثار برای عموم مردم؛ دیگر اینکه به منظور ترویج خلاقیت، انتشار نتایج حاصل از آن و همینطور تشویق تجارت منصفانه آن‌ها که در نهایت منجر به پیشرفت اجتماعی و اقتصادی می‌گردد.

موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان در راستای آگاهی جامعه از مسائل و موضوعات جدید حقوقی و با تمرکز بر اطلاع رسانی دقیق حقوقی به اتفاق گروه وکلای مهر، برترین گروه وکلای ایران، اقدام به تشریح آثار و پیامدهای نقض حقوق مالکیت فکری افراد نموده است.

نکات مهم حقوق مالکیت فکری

  • هدف حقوق مالکیت فکری چیست؟
  • حقوق مالکیت فکری به چند دسته تقسیم می‌شود؟
  • علت اهمیت حقوق مالکیت فکری چیست؟
  • چطور افراد عادی از حقوق مالکیت فکری بهره می‌برند؟

هدف حقوق مالکیت فکری

به طور کلی، هدف حقوق مالکیت فکری حمایت از پدیدآورندگان آثار و دیگر تولیدکنندگان کالاها و خدمات فکری، از طریق اعطای حقوق انحصاری با مدت محدود، به منظور کنترل بهره‌ برداری از آثارشان است.

وکیل ملک همدان

این حقوق انحصاری تنها با بخش غیرعینی و فکری آثار و کالاها ارتباط دارد و نه عین آن‌ها، حقوق مالکیت فکری به طور سنتی به دو دسته تقسیم می‌شود: حقوق مالکیت صنعتی و حقوق مالکیت ادبی و هنری.

تقسیم‌بندی حقوق مالکیت فکری

حقوق مالکیت صنعتی شامل اختراع، علائم و طرح‌های صنعتی و نشانه‌های جغرافیایی است.

حقوق مالکیت ادبی و هنری شامل حمایت از آثار ادبی ( از قبیل: رمان‌ها، اشعار و نمایش‌نامه‌ها)، فیلم‌ها، آثار موسیقیایی و آثار هنری ( از قبیل: طراحی، نقاشی، عکس و مجسمه) و همچنین طرح‌های معماری است.

حقوق مالکیت فکری به پدیدآورندگان، مالکان حق اختراع، طرح صنعتی و آثار دارای کپی‌رایت، اجازه‌ی بهره‌برداری مادی از آثار خود را می‌دهد.

به این حقوق در ماده ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره شده است که مقرر می‌دارد هر کس حق دارد از حقوق مادی و معنوی دستاوردهای علمی، ادبی و هنری خود بهره‌مند گردد.

اهمیت این حقوق برای اولین‌بار در کنوانسیون پاریس برای حمایت از حقوق مالکیت صنعتی (۱۸۸۳) و همچنین کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری (۱۸۸۶) به رسمیت شناخته شد که هر دوی این معاهدات توسط سازمان جهانی مالکیت فکری تدوین شده است.

اهمیت حقوق مالکیت فکری

ابتدا باید گفت پیشرفت و رفاه بشر به خلق و اختراع آثار جدید در حوزه تکنولوژی و فرهنگ بستگی دارد، مضاف بر اینکه حمایت قانونی از آثار جدید سبب ایجاد انگیزه برای خلق بیشتر و نوآوری می‌گردد و در نتیجه حمایت حقوق مالکیت فکری سبب توسعه اقتصادی، ایجاد صنایع و مشاغل جدید و همینطور افزایش کیفیت زندگی می‌گردد.

وکیل اختلافات مالیاتی

یک نظام مالکیت فکری منصفانه و کارآمد می‌تواند به کشورها برای تشخیص پتانسیل مالکیت فکری، به عنوان یک کاتالیزور توسعه اقتصادی، اجتماعی و رفاه فرهنگی، کمک کند. مضافا اینکه حقوق مالکیت فکری می‌تواند به ایجاد تعادل در شکاف میان منافع مبتکران و منافع عمومی جامعه، از طریق فراهم کردن محیطی که در آن خلاقیت و ابتکار شکوفا گردد، کمک نماید.

بهره‌مندی افراد عادی از حقوق مالکیت فکری

حقوق مالکیت فکری پاداش تلاش و خلاقیت است که سبب تسریع پیشرفت بشریت می‌گردد. چند مثال ساده:

یک فیلم چند میلیارد دلاری، صفحه ‌های موسیقی، صنعت نشر و برنامه ‌نویسی که سبب لذت میلیون‌ها نفر می‌شوند، بدون وجود حمایت کپی‌رایت وجود نخواهند داشت.

بدون اعطای ورقه‌ ثبت اختراع از طریق سیستم پتنت، پژوهشگران و مخترعین تمایل کمتری به خلق محصولات کارآمدتر برای مصرف‌کنندگان خواهند داشت.

بدون وجود حمایت قابل اتکاء بین‌المللی برای علامت تجاری و همینطور اجرای مکانیزم ‌هایی برای جلوگیری از فروش کالاهای تقلبی یا سرقت ادبی و هنری، مصرف‌کنندگان قادر نخواهند بود با اطمینان‌ خاطر اقدام به خرید چنین محصولات و خدماتی نمایند.

خدمات گروه وکلای مهر در موضوع حقوق مالکیت فکری

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری و حضور گروه وکلای مهر، با حضور مشاوران ارشد حقوق مالکیت فکری ضمن ارائه مشاوره تخصصی در دعاوی حقوق مالکیت فکری، به ارائه خدماتی همچون ثبت داخلی و بین‌المللی اموال فکری، شامل ثبت اختراع، علامت تجاری و طرح ‌های صنعتی؛ به هموطنان عزیز در سراسر ایران و سایر کشورها می‌پردازد. برای اخذ مشاوره تخصصی با کارشناسان ارشد در دپارتمان مالکیت فکری در تماس باشید.

ثبت بین المللی اختراع

شماره های تماس جهت برقراری ارتباط:

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

 

دپارتمان حقوق مالکیت معنوی گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *