دادخواست ابطال برگ اجرایی مالیاتی

قرارهای تامین و نظارت قضایی

قرارهای تامین و نظارت قضایی


امروز با مشاوره حقوقی درباره  دادخواست ابطال برگ اجرایی مالیاتی همراه شما هستیم.

  • آیا امکان توقف عملیات اجرایی برگ اجرای مالیات وجود دارد؟
  • مرجع رسیدگی به دادخواست ابطال برگ اجرایی مالیاتی کجاست؟
  • چگونه از برگ اجرایی مالیاتی در دیوان عدالت اداری شکایت کنیم؟

مرجع رسیدگی به دعوای ابطال برگ اجراییه مالیاتی

درتاریخ : 1392/08/05 به شماره : 9209970907800518

مرجع صلاحیت‌دار رسیدگی به دعوای ابطال برگ اجراییه مالیاتی هیأت حل اختلاف مالیاتی است.

آقای ش.س. سردفتر اسناد رسمی … پارس‌آباد دادخواستی به‌طرفیت اداره امور مالیاتی پارس‌آباد به خواسته ابطال برگ اجرایی مالیاتی شماره ۵۶۱۹۰ـ ۱۹/۱۱/۹۱ الف. به شرح دادخواست تقدیم نمود.

شعبه دوّم دادگاه عمومی پارس‌آباد پس از رسیدگی طی دادنامه ۰۰۲۰۰۳۸۷ مورخ ۲۲/۳/۹۲ به استناد ماده ۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم قرار عدم صلاحیت به شایستگی هیأت حل اختلاف مالیاتی صادر کرد.

پرونده در اجرای ماده ۲۸ قانون آیین دادرسی مدنی به دیوان‌عالی کشور ارسال که به این شعبه ارجاع شده است.

به تاریخ بالا هیأت شعبه تشکیل پس از قرائت گزارش عضو ممیّز و اوراق پرونده مشاوره انجام چنین رأی می‌دهد.

رای دیوان درباره مرجع صالح جهت رسیدگی به دادخواست ابطال برگ اجرایی مالیاتی

با توجه به موضوع خواسته و مجموع محتویات پرونده و ماده استنادی، قرار صادره موجّه تشخیص و با تأیید رأی مذکور پرونده از طریق آن دادگاه به مرجع ذیصلاح ارسال می‌شود.
رئیس شعبه ۱۸ دیوان‌عالی کشور ـ مستشار
احمدی ـ شمس

ماده 216 قانون مالیات های مستقیم

مرجع رسیدگی به شکایات ناشی از اقدامات اجرایی راجع به مطالبات دولت از اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی که طبق مقررات اجرایی مالیاتها قابل مطالبه و وصول می باشد هیات حل اختلاف مالیاتی خواهد بود .

مشاور حقوقی شرکت ها

به شکایات مزبور به فوریت و خارج از نوبت رسیدگی و رای صادر خواهد شد رای صادر قطعی و لازم الاجراء است.

تبصره 1-در مورد مالیات های مستقیم در صورتی  که شکایت حاکی از این باشد که وصول مالیات قبل از قطعیت به موقع اجرا گذارده است هر گاه هیات حل اختلاف مالیاتی شکایت را وارد دانست ضمن صدور رای به بطلان اجرائیه حسب مورد قرار رسیدگی و اقدام لازم صادر یا نسبت به در آمد مشمول مالیات مودی رسیدگی و رای صادر خواهد کرد.

رای صادره از هیات حل اختلاف قطعی است.

تبصره 2-در مورد مالیات های غیر مستقیم هر گاه شکایت اجرایی از این جهت باشد که مطالبه مالیات قانونی نیست مرجع رسیدگی به این شکایت نیر هیات حل اختلاف مالیاتی خواهد بود و رای هیات مذبور در این باره قطعی و لازم الاجراء است.

مفاد این تبصره شامل جرائم قاچاق اموال موضوع عایدات دولت و بهای مال قاچاق از بین رفته و نیز آن دسته از مالیات های غیر مستقیم که طبق مقررات مخصوص که به خود در مراجع خاص باید حل و فصل شود نخواهد بود.

آیا می توان از رای هیات حل اختلاف مالیاتی در دیوان عدالت اداری شکایت نمود؟

آراء هیات حل اختلاف مالیاتی که طبق قانون قطعی هستند قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری می باشند.

بازداشت اموال بدهکار مالیاتی

ماده۵۷ آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده ۲۱۸ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ با آخرین اصلاحات مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰

هرگاه مؤدی بر طبق ماده ۱۶۱ قانون مالیات‌های مستقیم (با آخرین اصلاحات مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰) تأمین سپرده باشد، این تأمین مانع از بازداشت سایر اموال او که وصول مالیات از آن محل سهل‌تر باشد، نیست.

وکیل جرایم مالیاتی تهران

ولی پس از وصول طلب دولت، اداره امور مالیاتی مکلف است فوراً نسبت به رفع تأمین اقدام کند.

دستور موقت توقیف عملیات اجرایی مالیاتی

ماده۵۸ ـ شکایت از اقدامات اجرایی یا درخواست توقف موقت عملیات اجرایی و یا درخواست رفع اثر از اقدامات اجرایی مانع از ادامه عملیات اجرایی نمی‌گردد مگر در موارد ذیل:

الف) مؤدی نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی حسب مقررات این آیین‌نامه اقدام نماید و یا معادل میزان بدهی، وجه نقد یا تضمین بانکی و یا وثیقه ملکی بسپارد و یا ضامن معتبرکه اعتبارضامن مورد قبول اداره امور مالیاتی باشد، معرفی نماید.

ب) براساس رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی مـوضوع مـاده ۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم مبنی برتوقف عملیات اجرایی؛

در صورتی که هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم دلایل شاکی را قوی بداند و یا شکایت شاکی مستند به سند رسمی یا احکام قطعی مراجع قضایی یا اسناد اداری باشد، بدون اخذ تأمین قرار توقف عملیات اجرایی را صادر می‌نماید.

 ج) نقض رای هیأت حل اختلاف مالیاتی توسط شورای عالی مالیاتی یا دادنامه صادره توسط دیوان عدالت اداری و یا مراجع قضایی ذی‌صلاح؛

با توجه به تکلیف قانونی شعب دیوان عدالت اداری مبنی بر رسیدگی خارج از نوبت پس از صدور دستور موقت، مسئولین ذی‌ربط سازمان امور مالیاتی کشور مکلفند در اسرع وقت و در فرجه قانونی نسبت به ارسال پاسخ به شعب دیوان اقدام نمایند.

د) پرونده‌های موضوع تبصره ماده۱۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم در صورت قطعیت مالیات در هیأت حل‌اختلاف مالیاتی موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم مطرح و چنانچه مطالبه مالیات از غیرمؤدی موردتأیید هیأت یادشده قرار گرفته باشد حکم بر مطالبه مالیات، کان لم یکن تلقی می‌گردد.

ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانکی

تبصره ـ توقف عملیات اجرایی جز در موارد مصرح در این ماده، تخلف انتظامی بوده و دادستان انتظامی مالیاتی موظف به رسیدگی و تقاضای مجازات متخلف یا متخلفین از هیأت عالی انتظامی می‌باشد.

ماده۵۹ ـ اشخاص ثالثی که پرداخت مالیات دیگری را تعهد یا ضمانت کرده یا به موجب قانون مکلف به کسر و ایصال مالیات دیگری می‌باشند و نسبت به پرداخت مالیات با مؤدی مسئولیت تضامنی دارند؛ چنانچه نسبت به مطالبات و مالیات‌های قطعی‌شده و مورد اجراء، از اقدامات اجرایی شکایت نمایند صدور قرار توقف عملیات اجرایی به طریق مقرر در ماده ۵۸ این آیین‌نامه و بندها و تبصره آن خواهد بود.

ماده۶۰ ـ شکایت به عنوان اشتباه در محاسبه در مرحله اجرایی مانع از ادامه عملیات اجرایی نخواهد بود.

فوت یا حجر مودی حین عملیات اجرایی

ماده۶۱ ـ هرگاه مؤدی مالیاتی در حین عملیات اجرایی فوت نماید و یا محجور شود، عملیات اجرایی تا زمان معین‌شدن ورثه قانونی درمورد متوفی و یا نصب قیم در مورد محجور، متوقف می‌شود.

لیکن اداره امور مالیاتی می‌تواند در صورتی که جزء ماترک متوفی و یا جزء دارایی محجور، موجودی نقدی باشد، به میزان بدهی و با رعایت تشریفات قانونی قبل از تعیین‌شدن ورثه قانونی و یا نصب قیم توسط مراجع ذی‌صلاح، موجودی نقدی را توقیف نماید.

تبصره ـ چنانچه بین وراث متوفی، صغیر یا محجوری باشدکه ولی قهری نداشته باشد، عملیات اجرایی نسبت به سهم صغیر یا محجور تا تعیین قیم متوقف می‌گردد.

مشاوره حقوقی دادخواست ابطال برگ اجرایی مالیاتی

تهران- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت دکتر مهری

نمونه شکایت ورشکستگی به تقلب

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر وکیل محمد رضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه تنظیم دادخواست ابطال برگ اجرایی مالیاتی

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

2/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *