دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده صد

دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده صد 

امروزه با افزایش تراکم شهری و گسترش نا موزون و غیر اصولی ساختمان‌ ها، قانون گذار با تقنین در مساله ساخت و ساز و با ایجاد محدودیت‌هایی که ارمغان آور نظم در فضای شهری است، سعی بر سامان دهی ساخت ‌و سازها داشته است. از جمله قوانین مصوب در این زمینه، ماده100 قانون شهرداری‌ ها است که مالکان اراضی و املاک واقع در محدوده شهری را ملزم به اخذ پروانه ساختمان می‌نماید، کمیسیون ماده 100 که از کمیسیون‌های اداری و مرجع اختصاصی تشکیل شده خارج از دادگستری محسوب می‌شود، متشکل از نماینده های وزارت کشور، دادگستری، نماینده ی شورای اسلامی و نماینده شهرداری است در میان اعضا، نماینده شهرداری حق رای ندارد و فقط برای ادای توضیحات در جلسات این کمیسیون حضور می‌یابد. به تجویز قانون در مواردی مانند؛ احداث بنای زاید بر مساحت زیر بنای ذکر شده در پروانه ساختمان، احداث بنا بدون پروانه ساختمان، عدم احداث پارکینگ و یا غیر قابل استعمال بودن ان، در موارد تعرض به معابر شهری، عدم استحکام بنا، تغییر کاربری بنا، عدم رعایت اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی و… صلاحیت رسیدگی دارد. بهتر است بدانیم رسیدگی در کمیسیون ماده 100 شهرداری بدون حضور ذی‌نفع و پس از ذکر موارد تخلف و اخذ لایحه دفاعیه شخص پروند صورت می‌گیرد.

در این نوشتار که توسط موسسه حقوقی بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تهیه شده است به بررسی رویه قانونی اعتراض به کمیسیون ماده 100، نحوه‌ی تنظیم دادخواست ان و همچنین معرفی بهترین وکیل پایه یک دادگستری، محمدرضا مهری در امور مربوط به کمیسیون ماده 100 در تهران، پرداخته‌ ایم.

مشاوره با وکیل در واتساپ

سوالات مرتبط با دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده صد

  • کدام مرجع برای تقدیم دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده100 صالح است؟
  • مهلت تقدیم دادخواست برای اعتراض به رای کمیسیون ماده100چه مقدار است؟
  • آیا به صرف اعتراض و تقدیم دادخواست اجرای رای قطعی صادره از کمیسیون ماده 100 متوقف خواهد شد؟
  • کدام اقدام تامینی را ضمن اعتراض به رای کمیسیون ماده100 می‌توان درخواست نمود؟
  • در هر مرحله از اعتراض به رای کمیسیون ماده100 چه کسانی حق شکایت خواهند داشت؟
  • بهترین وکیل حقوقی ایران و متخصص در پرونده کمیسیون ماده 100 در تهران کیست؟

مرجع صالح برای اعتراض به رای کمیسیون ماده صد

وفق بند 2 ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، دیوان موظف به رسیدگی به اعتراضات و شکایت از آرای قطعی رای کمیسیون ماده صد قانون شهرداری‌ها از جهت نقض قوانین و مقررات آن‌هاست و رایی قطعی محسوب می‌شود که پس از صدور رای در مرحله بدوی، کمیسیون تجدید نظر نیز ان را تایید کند و یا در مهلت قانونی برای اعتراض که 10 روز پس از صدور رای بدوی است، مالک یا ذی‌نفع اقدام به اعتراض ننماید. شهرداری موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ نسبت به پاسخگویی در دیوان عدالت اداری اقدام نماید.

مهلت تقدیم دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده صد

مهلت تقدیم دادخواست، برای اشخاص مقیم خارج از کشور 6 ماه و برای اشخاص داخل کشور 3 ماه از تاریخ ابلاغ رای یا تصمیم قطعی خواهد بود. موضوع شکایت باید واضح و منجز باشد، در صورت وجود هرگونه ابهام، اخطاریه‌ای برای رفع ابهام به شاکی ابلاغ می‌شود و مهلت رفع این ابهام 10روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه است، در غیر این صورت دیوان عدالت اداری، نسبت به قسمت مبهم قرار ابطال صادر می‌نماید. لازم به ذکر است در صورتی که تصدیق اسناد مربوط به واحدهای دولتی و عمومی از سوی معترض ممکن نباشد و یا نتواند تصویری از ان ضمیمه خواسته خود نماید، دیوان مکلف است دادخواست را پذیرفته و خود اقدام به مطالبه مدارک از دستگاه مربوطه می‌نماید.

ابطال مزایده و سند رسمی

اقدام تامینی برای دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده صد

اعتراض به رای قطعی کمیسیون ماده 100 موجب توقف اجرای ان نخواهد شد و شاکی در صورت تمایل به متوقف نمودن اجرای آرای کمیسیون می‌تواند اقدامات تامینی را از دادگاه بخواهد، البته این امر منوط به ادعای شاکی مبنی بر غیرقابل جبران بودن خسارت و احراز ان از سوی قاضی شعبه خواهد بود ودادگاه با بررسی موارد مذکور اقدام به صدور دستور موقت می‌نماید. در موارد رد دادخواست یا اسقاط و ابطال ان دستور موقت لغو خواهد شد.

اشخاص محق برای اعتراض به رای کمیسیون ماده صد

رسیدگی در دیوان عدالت اداری طبق قانون تشکیلات و آیین دادرسی ان در دو مرحله صورت پذیر است، در مرحله بدوی، اشخاص حقیقی و حقوقی حق شکایت دارند ولی در مرحله تجدیدنظر، شهرداری‌ها نیز حق اعتراض نسبت به رای را خواهند داشت و مهلت تجدیدنظرخواهی از ان برای اشخاص مقیم خارج از کشور 2 ماه و اشخاص مقیم ایران 20 روز از تاریخ ابلاغ است.

نمونه دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده صد

ریاست محترم دیوان عدالت اداری

با سلام، احتراما به استحضار می‌رساند اینجانب …. فرزند …… به شماره ملی……… به رای شماره …. مورخ …. کمیسیون تجدیدنظر ماده 100 که در تایید رای مورخ …. کمیسیون بدوی با ادعای احداث بنای زاید در ملک اینجانب حکم به تخریب صادر گردیده، اعتراض داشته و به انضمام مستندات پیوست که مثبت زیر بنای مناسب ملک برای احداث طبقات بیشتر است و همچنین به استناد ماده 11 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری تقاضای نقض رای مذکور را دارم. با توجه به اینکه ممکن است در صورت اجرای رای قطعی کمیسیون ماده صد معترض عنه، امکان جبران خسارات وارده وجود نداشته باشد، تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر توقف اجرای حکم تا صدور رای نهایی در دیوان را دارم.

وکیل پایه یک دادگستری

نمونه رای اعتراض به رای کمیسیون ماده صد

شعبه 30 دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایت خواهان به طرفیت شهرداری تهران، با خواسته اعتراض به رای شماره …..کمیسیون ماده صد که به واسطه عدم اعتراض ذینفع، قطعی و قابل اجرا شده است، با توجه به مستندات و مدارک پیوست در پرونده و همچنین لایحه دفاعیه خواهان، به انضمام تاییدیه استحکام بنا توسط کارشناس رسمی، حکم به تخریب بنا که توسط کمیسیون ماده 100 صادر شده در مغایرت با حکم قانون است. لذا به استناد مواد 1، 7، 13 و 14 قانون دیوان عدالت اداری، حکم به تخریب بنا نقض و جهت رسیدگی مجدد به مرجع هم عرض ارجاع می‌گردد.

بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در تهران

جهت اخذ مشاوره حقوقی در امور مربوط به پروانه ساختمان می‌توانید با موسسه حقوقی محمدرضا مهری، برترین وکیل پایه یک دادگستری تهران مشاور و مدیر موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت مهر پارسیان تماس بگیرید. تنظیم دادخواست اعتراض به رای کمیسیون ماده 100، لایحه دفاعیه در دعوای اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 و قبول وکالت تخصصی در دیوان عدالت اداری، از خدمات ویژه گروه وکلای مهر تخصصی ترین گروه وکلای ایران می‌باشد.

به قلم نرگس پارسی‌نژاد-کارشناس ارشد حقوق اقتصادی

4/5 - (5 امتیاز)

35 دیدگاه

  • با سلام سال ۹۵ رای کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر شده . و بنده متاسفانه بدلیل بی اطلاع بودن هیچ اعتراضی نکردم . ۵۰ درصد مبلغ جریمه رو هم پرداخت کردم .توانایی پرداخت الباقی رو ندارم. آیا راهی برای اعتراض بعد ۲ سال به رای وجود دارد ؟ 

  • با سلام برای بنده حکم کمیسیون ماده صد برای اعاده وضعیت ملک به مسکونی صادر شده که بعنوان داروخانه استفاده می‌شده وجواز و همه مدارک هم کامل بوده اما کمیسیون به صرف اینکه شاکی خصوصی از همسایگان وجود داشته توجهی به جواز و مستندات نکرده است. الان حکم قعطی و مهلت همه اعتراض ها پایان یافته آیا میتوانم تقاضای دستور موقت به عدم اجرای حکم را از دیوان عدالت بکنم و به موازات تقاضای اعاده دادرسی کنم؟ و میخواهم بدانم آیا شاکی خصوصی ثالث از همسایگان هم می‌تواند به دستور و احکام دیوان اعتراض کند؟

    • سلام
      شما می تونید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید و در صورت وجود ضرر و تعسر می تونید تقاضای دستور موقت هم بکنید ولی شخص ثالث نمی تونه به رای قطعی کمیسیون 100 در دیوان عدالت شکایت کنه

  • سلام من در زمینی که در یک شهرک ویلایی که در سهیلیه کرج دارم یک کانکس 84متری گذاشته ام آیا مشمول ماده صد شهرداری می باشد؟

  • با عرض سلام.
    حدود یکسال و نیم پیش زمینی را در یک شهرک 32 پلاکی خریداری کرده و شروع به ساخت نمودیم. 13 پلاک دیگر در این شهرک ساخته شده و مالکین در آن مستقر میباشند.
    زمین خریداری شده دارای پروانه و مجوز ساخت بوده و همچنین دارای امتیازات برق و آب نیز بوده.
    الان حدود 80 درصد ساخت تمام شده و در مرحله نازک کاری هست که جهاد کشاورزی دستور توقف ساخت رو داده و ادعا داره که پروانه های صادر شده برای شهرک غیر قانونی هست و در داخل بافت روستا نیست!!!! ایا من مسئول صادر شدن پروانه های به فرض مورد دار هستم؟
    دکتر خواهشا کمی راهنمایی کنید .کل زندگیمون تبدیل به استرس شده چون در این شرایط سخت اقتصادی تمام زندگیم رو هزینه کردم و الان هم نمیدونم که باید چکار کنم. واقعا چند روزه 2 تا خانواده داغون شدیم ممنون میشم کمکم کنیدچند جا دیگه هم مطرح کردم اما متاسفانه جوابی ندادند

    • با سلام، مستندات می بایست بررسی شود. جهادکشاورزی موضوعی را به صورت کتبی به شما اعلام کرده یا خیر؟ صرفاً خارج از بافت روستا هست یا جزء منابع طبیعی است؟

  • باسلام.
    من ساختمانی به مساحت ۱۸۷ متر در دو طبقه دارم یعنی همکف و طبقه اول…
    سوال؟ آیا میتوانم فعلا طبقه همکف را به کسی دیگه رسما واگذار کنم…و برای طبقه دوم که مالک خودم باشم تقاضای ماده صد کنم و جریمه فقط طبقه اول رو پرداخت کنم با توجه به اینکه کابری زمین آموزش عالی می باشد؟
    ممنون از جواب شما

  • خانه ای خریدم که در انتهای یک کوچه 1 متری و بن بست واقع شده و کمیسیون ماده 100 برای عدم احداث پارکینگ برای من که فقط خریدار منزل بودم حدودا 10 میلیون جریمه بریده در صورتی که اصلا کوچه ماشین خور نیست…

    • با سلام، مستندات می بایست بررسی شود. چرا که ممکن است در نقشه ی اولیه جای پارکینگ تعبیه شده باشد.

  • با سلام و عرض ادب خدمت جناب محمدرضا مهری
    احتراما، در سال 92 به شهرداری مراجعه کردم تا مجوز ساخت بر روی یک قطعه زمین با کاربری مسکونی را دریافت نمایم
    شهرداری منطقه برای زمینهای فاقد سند مجوزی ندادند ، لذا شروع به ساخت کردم و با توجه به اخطارهای مکرر در سال 93 یک ساختمان شامل یک طبقه همکف و یک طبقه اول را احداث و به پایان رساندم ، در پیگیریهای همان اخطارهایی که بدستم رسید ، پرونده ای در کمسیون ماده صد تشکیل و نهاینا در مرحله اول و تجدید نظر رای بر تخریب صادر فرمودند در ادامه این رسیدگی به دیوان عدالت ادارای مراجعه و دیوان پرونده را مجددا به شهرداری منطقه ارسال کردند تا رسیدگی مجدد بعمل اورند ، آخرین حکم ماده صد نیز مبنی بر تخریب صادر و رای تخریب را منوط به اجرای پروژه توسط شهرداری و در هنگام نوسازی ذکر کردند ، با همین روزنه درخواست گاز شهری را نمودم وپس از موافقت از سوی شهرداری ، شخصا متوجه شدم که کارشناس قبلی شهرداری موقعیت مکانی ام را اشتباه نشان داده که بر همان اساس رای تخریب داده شد ( علت تجاوز به معابر از نظر شهرسازی) ، حالیه در صدد اصلاح پرونده با موقعیت مکانی جدید هستند ، ایا با درخواست شهرداری کمسیون ماده صد میتواند اصلاحیه صادر نماید یا اینکه میبایست با گزارش جدید کارشناس مجددا در خواست رای نماییم ؟ ضمنا در مورد عدم استفاده در این چهار ساله به همان دلیل رایی که تخریب صادر کرده بودند میتوانم در خواست ضرر وزیان کنم یا خیر ؟ با تشکر از شما

    • سلام بله امکان اعاده دارسی در دیوان عدالت اداری وجود دارد. اما مطالبه خسارت با مستندات قانونی از طریق دادگاه حقوقی امکان پذیر است.

  • با سلام خدمت جناب دکتر.در يک کوچه 8 متري ملک روبه روي ما در سال92 پروانه گرفته و انتهاي همان سال عمليات سفت کاري را تمام کرد.ما هم در ابتداي سال 93 پروانه ساخت گرفته و با تعداد طبقات و کاربري کاملا مشابه آن تا ميانه سال اسکلت ساختمان را به اتمام رسانديم.اکنون براي گرفتن پايان کار براي حدود 400 متر اضافه بناي ما حدود 300ميليون جريمه کميسيون صد( به علاوه حدود 100 ميليون عوارض پروانه) صادر شده.اين در حاليست که ملک روبه رو با داشتن 500 متر اضافه بنا و صرفا با توجه به پروانه و ساخت مربوط به سال92، 50 ميليون جريمه کميسيون صد پرداخت کرده!!!پاسخ شهرداري هم اين است که قيمت هاي جرايم سال 93 مصوب شوراي شهر افزايش داشته.
    حال سوالم از حضرتعالي اين است که آيا اميدي به شکستن راي در ديوان عدالت اداري هست؟
    آيا اعتراض به افزايش بيش از 6 برابر جرايم در طي يک سال که از طريق مصوبه شورا حاصل شده قابل مطرح و قبول شدن در ديوان عدالت هست؟

    • سلام
      مصوبات غیر قانونی شورای شهر در دیوان عدالت اداری قابل ابطال است و گروه وکلای مهر در این زمینه چندین پرونده موفق داشته.

  • دوستان اگر کسی تجربه دارد منو کمک کند من بابت اضافه بنا به مقدار 75 متر در بنای 1300 متر دجار 300 میلیون جریمه شدم نیاز به راهنمایی شما هستم

    • سلام اگر رای کمیسیون ماده 100 قطعی نشده می تونین اعتراض کنید
      در صورت رد اعتراض در دیوان عدالت اداری امکان اعاده دادرسی هم وجود داره
      اگه نیاز به وکیل دارید با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

  • سلام اگر دستور موقت در دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم اجرای رای صادر نشود، اجرای رای متوقف نخواهد شد.
    درباره خسارت هم باید به دادگاه عمومی مراجعه شود

  • سلام.ملک بنده به همراه 5 مالک دیگه که جمعا 3 ملک میشود جهت نوسازی به صورت مشارکت در ساخت به سازنده ای واگذار شد.بعد مشخص گردید ملک فاقد استحکام بنا میباشد که ماده 100 رای به تخریب داده و قطعی گردید.سازنده به همراه یک نفر از مالکین که سهم کمی هم دارد به رای ماده100 در دیوان اعتراض کرده و دیوان بعد از برسی حکم ماده 100 رو تایید کرده و رای له تخریب بنا داده.البته مدت 20 روز جهت اعتراض وقت داده بود که دوباره سازنده اعتراض نموده.سوال بنده این است با توجه به اینکه بنده و 3 مالک دیگه خواهان اجرای رای ماده 100 هستیم چکونه میتوان در دیوان اعلام رضایت کنیم.از طرفی کارشناس رسمی دادگستری بعد از برسی ساختمان نظر بر عدم استحکام بنا رو داده

    • سلام و عرض احترام
      اجرای رای قطعی کمیسیون ماده صد شهرداری، در صورتی که معترض به این رای، دستور موقت مبنی بر منع اجرا تا زمان رسیدگی صادر ننموده باشد، متوقف نخواهد شد.
      در صورت صدور دستور موقت هم تا زمان رسیدگی و صدور رای قطعی از دیوان عدالت اداری، اجرای رای متوقف خواهد شدو امکان اجرای رای نیست.
      اما اگر دستورم وقتی از دیوان صادر نشده باشد، امکان پیگیری و اجرای رای رو از طریق اجراییات شهرداری دارید.
      موسسه حقوقی مهر پارسیان

  • با عرض سلام
    حدود بیست و پنج سال پیش باغی را خریداری نمودم درهمان تاریخ درصورت وضعیت منابع طبیعی محصوربودن و داشتن خانه قید شده با داشتن پروانه ۱۲۰۰ متر سالن ساخت فروشنده از فرمانداری تهران بوده که سیصد متر گاوداری سنتی با سقف پلیت
    و اطاق کارگری ساخته شد و بعد از بیست سال با رای دادگاه دستور سند صادرشده با توجه به اینکه ملک در منطقه کوهستانی 10کیلو متری اتوبان همت و شهرک دانشگاه جنب روستای وردیج قرار دارد وحدود هشت سال است که حریم شهرداری منطقه ۲۲ مستقر و امور را مدیریت میکند و بناها ی موجود را به تازگی به کمسبون ماده صد فرستاده شده با وجودی که مدارک ارسال شده رای تخریب داده شده و درمرحله اعتراض هستیم 1..ایا این موضوع به کمسیون ۹۹ مربوط نمیشود 2…گویا اصلا مدارک مطالعه نمیشود چه باید کرد لطفا راهنمایی فرمایید

  • سلام،خواهش میکنم جواب بدین،،،درسال ۹۷یه خونه خریداری کردیم همکف هستش،ساختمان چهارطبقه و هشت واحد میباشد زمین ساختمان ساخته شده دارای سند بوده و دارای بنچاق لازمه هم میباشد،درسال۸۶ازطرف ماده صد کارشناسش اومده بررسی کرده و رأی به قلع واعاده به حالت پروانه را داده است و نوشتن بدلیل داشتن رأی رفع خلاف ملک مالیت نداشته و موهوم تلقی میگردد و خرید و فروش اینگونه املاک ممنوع میباشد،سوالم اینه که میشه به طریقی رأی شکسته بشه و فقط جریمه پرداخت کرد یا حکم تخریب داره با توجه به اینکه نزدیک به ۱۲ساله که هیچ اعتراضی نسبت به این رأی نشده،،آیا نهایتا میشه واسه این همکف سند گرفت یا خیر؟ساختمان حدود۱۲ساله که ساخته شده است،ممنون میشم راهنمایی کنین،

    • سلام برای پاسخ به سوالتون حتما باید مدارک و سمتندات شما توسط وکیل پایه یک دادگستری بررسی بشه و امکان انجام یا عدم انجام بهتون اعلام بشه
      021-88663925
      021-88663926
      021-88663927
      021-88663628
      021-88799562
      021-88795408
      021-88796143

  • با سلام و احترام
    یک همشهری زمینی به مساحت 16متر مربع با ثمره ایام بازنشستگی خریداری نموده و جهت گذران زندگی اقدام به ساخت مغازه ای نموده است..قیمت زمین 60میلیون بوده و حالا کمیسیون ماده 100 بنده را حدود 48 میلیون و 12میلیون جریمه کرده/…تکلیف ایشان چیست که تمام دارایی خود را به امید فراهم کردن یک منبع درآمد صرف این کسب و کار کرده است؟

  • سلام . برای طبقه دوم ما در پروانه ساخت که مربوط به سال 90 هست مجوز ساخت مکمل دادند ولی ما مسکونی ساختیم یعنی هم اشپزخانه داراد و هم اتاق خواب و الان کمیسیون ماده 100 رای تخریب در رای اول داده در حال حاضر ما در متن اعتراض چه چیزی بنویسیم تا رای از تخریب به جریمه داده شود ؟

    • سلام باید پروندتون توسط وکیل مطالعه بشه تا بتونیم لایحه براتون تنظیم کنیم

  • سلام
    اینجانب در سال 75 یک باب مغازه در یک پاساژ به صورت سرقفلی خریداری نمودم،مالک مغازه با شهرداری توافق به تامین پارکینگ و پروانه داشته که تا بحال این موضوع محقق نشده و ماده صد رای به قلع و تخریب ملک داده است با عنایت به ذینفع بودن اینجانب ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام موضوع پرونده شما تخصصی هست و نیاز به مشاوره با وکلای موسسه رو دارین

  • سلام ببخشید سوالی داشتم هزینه حق الوکاله برای دیوان راجب رای کمیسیون ماده صد چقدر هست؟ ممنون میشم به ایمیل ارسال فرمائید

    • سلام حق الوکاله دیوان عدالت اداری بسته به نوع پرونده و وکییلی که انتخاب میفرمایید متفاوت خواهد بود.
      در جلسه با وکیل میزان دقیق حق الوکاله و نحوه پرداخت مورد توافق قرار خواهد گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *