دادخواست لغو حضانت

دادخواست لغو حضانت

دادخواست لغو حضانت


امروز با موضوع دادخواست لغو حضانت با شما هستیم.

سلب حضانت از یکی از والدین که بعد از طلاق، عهده دار حضانت فرزند شده اند، با اثبات عدم صلاحیت اخلاقی و ارتکاب جرم، امکان‌پذیر است.

دادخواست سلب حضانت که در لسان حقوقی از ان به عنوان دادخواست لغو حضانت یاد می‌شود، به این معنی است که با تقدیم دادخواست و طرح دعوای سلب حضانت، مدعی عدم صلاحیت اخلاقی و یا مالی، جهت نگهداری و سرپرستی فرزند، نسبت به طرف مقابل می شویم.

تعدادی از موکلین و کاربران با طرح سوالاتی درباره سلب حضانت و شرایط دادخواست سلب حضانت، از طریق ایمیل موسسه، به گروه وکلای مهر، تکلیف جمع آوری مطالب درباره دادخواست لغو حضانت فرزند را داده اند.

نکات مهم در موضوع دادخواست سلب حضانت

  • آیا سوال شما در خصوص دادخواست لغو حضانت است؟
  • آیا مراحل حقوقی دادخواست لغو حضانت در دستگاه های قضایی را می دانید؟
  • آیا در خصوص چگونگی دادخواست لغو حضانت اطلاعاتی دارید؟
  • آیا از رویه بررسی دادخواست لغو حضانت مطلع هستید؟
  • آیا می دانید چه کسانی قانونا می‌توانند دادخواست لغو حضانت دهند؟
  • آیا شما به وکیل متخصص جهت طرح دعوی لغو حضانت نیاز دارید؟

در مقاله پیش رو که توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، سعی بر آن شده است که شرایط و قوانین دادخواست لغو حضانت در نظام حقوقی ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و پاسخ سوالات شما عزیزان به صورت کامل شرح داده شود.

دادگاه طلاق

حق حضانت و آثار حقوقی آن

همان طور که می دانید با جدایی والدین از یکدیگر، حق نگهداری از کودک و ملاقات والدین با کودک، تابع قوانین و مقررات خاصی قرار می گیرد که در قانون از ان با عنوان “حضانت” یاد می‌شود. فی الواقع حضانت، نگهداری از جسم کودک و تربیت و سرپرستی او است که حق و تکلیف والدین است.

در حقوق ایران حضانت طفل تا 7 سالگی بر عهده ی مادر است.

پس از 7 سالگی در صورتی که طفل دختر باشد، حضانت وی تا 9 سالگی و در صورتی که پسر باشد، حضانت وی تا 15 سالگی بر عهده ی پدر خواهد بود. بنابراین دختر پس از سن 9 سالگی و پسر پس از سن 15 سالگی از سن حضانت خارج می‌شوند و تشخیص اینکه نزد مادر خود باشند یا پدر، بر عهده ی خودشان است.

منظور از سن دختر 9 سال تمام قمری و پسر 15 سال تمام قمری است.

از آنجایی که قانون، حضانت را تا 7 سالگی به مادر داده است، نیازی به اثبات امری از سوی مادر نیست و دادگاه مکلف است خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات قانون حکم به استرداد طفل صادر نماید. حکم صادر شده درباره حضانت مادر نیز فورا، قابل اجراست.

همچنین در صورت بروز اختلاف بین والدین در خصوص حضانت کودک پس از 7 سالگی، با تشخیص دادگاه در این مورد تصمیم گیری خواهد شد.

اما نکته مهم این است که در هر شرایطی برای واگذار نمودن حضانت اطفال، معیار و ملاک مصلحت کودک خواهد بود. در طلاق های توافقی، دادگاه حسب توافق طرفین تصمیم گیری می‌نماید. همچنین والدین، می‌توانند به نفع یکدیگر از حق حضانت خود صرف نظر نمایند.

لیست اموال قابل توقیف برای مهریه

در نتیجه، توافقات و قراردادهای بین والدین در خصوص حق حضانت فرزندشان لازم الاجراست مگر انکه بر خلاف مصلحت کودک باشد.

در صورتی که مادر پس از طلاق، ازدواج نماید، حق حضانت فرزندان اعم از دختر یا پسر از وی سلب می گردد و در این صورت حق حضانت با پدر خواهد بود.

با فوت هر یک از والدین حق حضانت به طرف دیگر تعلق می گیرد.

بنابراین اگر پدر فوت نماید حق حضانت با مادر خواهد بود نه با جد پدری، مگر انکه جد پدری درخواست نماید و اعطای حضانت به مادر را خلاف مصلحت کودک تشخیص دهد. در قانون مدنی بیان شده است هر کدام از والدین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات طفل خود را دارد و تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به ان، در صورت اختلاف بین والدین، با محکمه است.

بنابراین حق ملاقات والدین با طفل، حتی در صورت وجود فساد اخلاقی مادر یا پدر قابل اسقاط نیست. همچنین پدر یا مادری که حضانت فرزند را بر عهده دارد، نمی‌تواند او را از محل حضانت خارج کند مگر ان‌که در شرایط ضروری از دادگاه برای انتقال اجازه بگیرد.

دادخواست لغو حضانت (سلب حضانت)

حق حضانت می‌تواند در شرایط خاصی که مصلحت طفل را به مخاطره می اندازد از والدین سلب شود. بنابراین لغو حضانت یا سلب حضانت امکان‌پذیر است. کما انکه در قانون نیز بیان شده است:

هرگاه در اثر عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی پدر و مادری که طفل تحت حضانت او است، صحت جسمی یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، دادگاه می‌تواند با تقاضای بستگان، قیم و یا رئیس حوزه قضایی، ترتیب مقتضی دیگری را برای حضانت کودک اتخاذ نماید.

وکیل خانواده محدوده جردن

 بنابراین هر یک از والدین، یعنی پدر یا مادر در صورت تشخیص عدم صلاحیت طرف مقابل مبنی بر نگهداری و سرپرستی کودک خود، می‌توانند با مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست لغو حضانت و اثبات دلایل مبتنی بر عدم صلاحیت طرف مقابل، سلب حضانت را از دادگاه درخواست نمایند.

بنابراین صرف ادعای عدم صلاحیت یکی از والدین کافی نمی باشد و دلایل مورد ادعا باید به اثبات برسد. دادخواست لغو حضانت به دلیل عدم صلاحیت می‌تواند به دلایل ذیل باشد:

مصادیق منجر به لغو حضانت عبارتند از:

  • ابتلا به بیماری روانی ضمن تشخیص و تایید پزشکی قانونی موجب سلب حضانت می‌شود.
  • اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار، نیز موجب لغو حضانت خواهد شد.
  • اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا، از موارد لغو و سلب حضانت است.
  • تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف، کودک را از حضانت خارج می کند.
  • سوءاستفاده از طفل یا اجبار او به ورود به مشاغل ضداخلاقی مانند فساد، فحشا، تکدی‌گری و قاچاق.
  • کار وقت‌گیری که مانع نگه‌داری شایسته طفل باشد، یا سهل‌انگاری و بی‌توجهی مداوم به سلامت جسمانی یا تربیت اخلاقی طفل ( با تشخیص دادگاه)، با عث لغو حضانت است.

مدارک لازم جهت طرح دادخواست لغو حضانت

  • کارت ملی و شناسنامه متقاضی که تصویر همه صفحات ان لازم است.
  • سندی که ثابت کننده عدم صلاحیت یکی از والدین برای حضانت فرزند باشد.
  • رای دادگاه مبنی بر واگذاری حضانت فرزند.
  • تکمیل دادخواست لغو حضانت یا دادخواست سلب حضانت.

پس از تکمیل دادخواست لغو حضانت یا دادخواست سلب حضانت توسط وکیل پایه یک دادگستری و یا وکیل خانواده، فرد متقاضی، می‌تواند شخصا در تهران و مراکز استآن‌ها، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست لغو حضانت را تقدیم نماید. در سایر شهرها، دادخواست سلب حضانت، مستقیم به دفتر دادگاه خانواده تقدیم می‌شود.

پیش پرداخت مهریه چقدر است

وکیل متخصص جهت طرح دعوی لغو حضانت

آیا شما به وکیل متخصص جهت طرح دادخواست لغو حضانت نیاز دارید؟

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر و به کارگیری بهترین  وکیل پایه یک دادگستری در امور خانواده، در سطح ایران و در سطح بین‌الملل، آماده ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌باشد.

گروه وکلای مهر تحت سرپرستی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با بیش از 15 سال سابقه قضایی و وکالت می باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشور است.

 

وکیل مطالبه افت قیمت خودرو

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل حضانت در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (22 امتیاز)

5 دیدگاه

  • سلام. .قت بخیر. ببخشید سوالی داشتم از خدمتتان. در صورتی که هر یک از زوجین در طلاق توافقی حق حضانت فرزندان را به دیگری واگذار کند، آیا بعدها میتواند از تصمیم خود منصرف شود و مجددا تقاضای حضانت آنها را بنماید؟

    • سلام. بله، زیرا حضانت هم حق است و هم تکلیف والدین. چنانچه ماده 1168 قانون مدنی صراحت دارد: نگهداری اطفال، هم حق و هم تکلیف ابوین است. بنابراین، همانگونه که پدر یا مادر حق حضانت یعنی نگهداری اطفال را در سنینی از زندگی آن‌ها دارند، نسبت به آن‌ها تکلیفی هم دارند و تکلیف را نمی‌توان از خود ساقط کرد. به عبارت دیگر، پدر یا مادر نمی‌تواند حق فرزند را ساقط نماید.
      جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید از وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.

  • سلام من همسرم اعتیاد داره و ما میخوایم از هم جدا بشیم و یک فرزند هم داریم بچه من اگر پیش پدرش بمونه حتما دیوونه میشه میخواستم بدونم که آیا امکان سلب حضانت از پدر به دلیل اعتیاد وجود دارد ؟

    • سلام و عرض احترام
      در صورت اثبات اعتیاد مضر امکان سلب حضانت پدر از سوی دادگاه خانواده وجود دارد.
      در صورت نیاز به مشاوره با وکیل تخصصی برای پرونده خانواده با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *