درخواست دریافت حق اولاد در آلمان

درخواست دریافت حق اولاد در آلمان

 

طبق قوانین حمایتی از کودکان، کشور آلمان حقوق و منافع گوناگونی را برای کودکان در نظر می‌گیرد. حق اولاد (kindergeld) یکی از این حقوق است. مهاجران به کشور آلمان که مالیات پرداخت می‌نمایند، همچون آلمانی‌ها، در صورت داشتن فرزند، محق به استفاده از حق اولاد می‌باشند. حق اولاد از سوی دولت آلمان برای کمک به پرداخت بخشی از هزینه‌های مربوط به تربیت و پرورش فرزندان اختصاص داده می‌شود.

موسسه حقوقی و داوری بین ‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با داشتن بزرگترین سایت مهاجرتی به زبان فارسی در دنیا، اطلاعات لازم و کاربردی برای شما فارسی ‌زبانان عزیز که مقیم کشور آلمان بوده و یا قصد مهاجرت به این کشور اروپایی و صنعتی برای اخذ اقامت از طریق کار یا ثبت شرکت را داشته، را ارائه می‌‌دهد.

 

ثبت درخواست برای دریافت حق اولاد در آلمان

والد یا وکیل وی با مراجعه به اداره منافع خانواده (Familienkasse)، زیر مجموعه‌ی اداره کار محلی (Agentur fur Arbeit)، فرم مربوطه تکمیل و امضا کرده و درخواست دریافت حق اولاد را ثبت می‌نماید. در این فرم، شماره شناسایی مالیاتی کودک باید قید شود. این شماره بعد از ثبت مشخصات کودک در اداره ثبت محلی (Einwohnermeldeamt) دریافت می‌شود. پیش از سال 2008، این شماره شناسایی به کودک ابلاغ می‌گردید. از سال 2008 به بعد این شماره شناسایی در اختیار اداره منافع خانواده قرار می گیرد. به علاوه که این شماره شناسایی در کارت مالیات یا گزارش مالیات بر درآمد نیز ذکر می‌شود.

در صورتی که نسبت به تصمیم اداره منافع خانواده اعتراضی داشته باشید، می‌توانید درخواست تجدید نظر بدهید. مهلت اعتراض تا یک ماه پس از اطلاع از تصمیم اداره منافع خانواده است.

تحصیل پزشکی در آلمان

مدارک لازم برای درخواست حق حضانت اولاد

  • شماره شناسایی مالیاتی کودک
  • گواهی تولد (اصل و ترجمه مدرک)
  • گواهی تحصیلی در مدرسه ابتدایی یا دبیرستان
  • تاییدیه رسمی معلولیت که در پاسپورت نیز قید می‌شود (برای امتداد حق حضانت اولاد تا 25 سالگی)
  • گواهی اشتغال به خدمات داوطلبانه (برای امتداد حق حضانت اولاد تا 25 سالگی)
  • پاسپورت پدر یا مادر (سرپرست کودک)
  • گواهی اقامت در آلمان
  • گواهی ثبت اقامت (Haushaltsbescheinigung)

 

میزان مبلغ پرداختی به عنوان حق اولاد

مبلغ پرداختی به عنوان حق اولاد، 194 تا 225 یورو در ماه بوده و به حساب بانکی در یکی از بانک‌ های آلمان به نام سرپرست فرزند واریز می‌شود. طبق قوانین جدید آلمان (مصوب ژانویه 2018)، 194 یورو در ماه برای هر کدام از دو فرزند اول، 200 یورو برای فرزند سوم و 225 یورو برای هر یک از فرزندان بعدی پرداخت می‌شود.

 

چه کسانی می‌توانند حق اولاد در آلمان دریافت نمایند؟

به طور کلی طبق قانون فدرال منابع کودک آلمان، هر فردی که در آلمان مالیات بر درآمد پرداخت می‌نماید، در صورت داشتن فرزند، می‌تواند از منافع حق اولاد بهره ‌مند گردد. حق اولاد به فرزندان مجرد زیر 18 سال تعلق می‌گیرد. البته ممکن است تا 25 سالگی نیز ادامه یابد. شرایط تمدید پرداخت حق اولاد برای فرزندان 18 تا 25 سال، اشتغال به تحصیل در دوره‌ های حرفه ‌ای، اشتغال به خدمات داوطلبانه (JFDG)، عدم اشتغال به کار (در این حالت پرداخت حق اولاد تا 21 سالگی ادامه دارد)، معلولیت، اشتغال به خدمت سربازی می‌باشد.

حق اولاد به فرزندخواندگان، فرزندان همسر و افرادی که (تا 18 و در موارد خاص تا 25 سال) با پدربزرگ یا مادربزرگ خود زندگی می‌کنند نیز تعلق می‌گیرد. تنها یک نفر می‌تواند (یا پدر یا مادر، یا پدرخوانده یا مادرخوانده، یا پدربزرگ یا مادربزرگ) حق اولاد را دریافت نماید. برای مثال زنی را در نظر بگیرید که سه فرزند 3، 5 و 7 ساله داشته و بعد از جدایی یا فوت همسر به خانه پدری خود بر می‌گردد. این زن یک برادر 17 ساله نیز دارد. پدر این زن که پدربزرگ بچه‌ ها محسوب می‌شود، تنها در قبال فرزند خود (پسر 17 ساله) حق اولاد یعنی 194 یورو در هر ماه دریافت می‌نماید. این زن نیز برای فرزندان خود مجموع مبلغ 588 یورو (194+200 × 2) را به عنوان حق حضانت اولاد دریافت می‌نماید.

ثبت شرکت در آلمان

حتی اگر شما مقیم آلمان باشید، اما فرزند شما در آلمان نباشد هم می‌توانید مدعی دریافت حق اولاد شوید. طبق قوانین آلمان تا پیش از 1 ژانویه 2018، در صورتی که به تازگی از حق خود در خصوص انتفاع از حق اولاد آگاه شده‌اید، به شرط استمرار اقامت و کار در آلمان، می‌توانید برای دریافت حق اولاد خود تا 4 سال قبل اقدام نمایید. طبق قوانین جدید، شما تنها می‌توانید مدعی دریافت حق اولاد برای 6 ماه گذشته شوید.

 

بهترین وکیل مهاجرتی به آلمان در تهران

موسسه حقوقی و داوری بین ‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری، با سالها تجربه‌ی مفید در زمینه مهاجرت به آلمان، همراه شما در تمامی مراحل مهاجرت به آلمان می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درخواست دریافت حق اولاد در آلمان با کارشناسان ارشد مهاجرت در دپارتمان مهاجرت و حقوق بین ‌الملل طلیعه عدالت و مهر پارسیان و برترین گروه وکلای تهران تماس حاصل نمایید.

دپارتمان مهاجرت و حقوق بین‌الملل طلیعه عدالت و مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *