اصلاح سند مالکیت بدون مراجعه به دادگاه

سوال: آیا امکان ابطال سند مالکیت بدون حضور در دادگاه و صدور سند جدید به نام مالک در صورتی که در مراحل ثبت و صدور سند اشتباهی شده باشد وجود دارد؟

 

پاسخ: در مواردی که در مندرجات سند رسمی و یا اشتباه مامور ثبت، مفاد سند با واقعیت منطبق نباشد و بر اثر حیله یا جعل انجام نشده باشد، بنا به مجوز صادر شده طبق ماده 20 قانون ثبت اسناد؛ امکان ابطال سند مالکیت قبلی و صدور دستور مبنی بر صدور سند مالکیت جدید با مشخصات صحیح از سوی هیات نظارت ثبت بدون مراجعه به دادگاه حقوقی و صدور رای دادگاه امکان‌پذیر است. مواردی که می توان بدون حکم دادگاه سند را اصلاح کرد به شرح زیر است:

  • اشتباه و سهو قلم بر اثر عدم دقت کافی و اشتباه محرز مامور ثبت بدون عمد و جعل
  • بر اثر اشتباه مامور ثبت با متصدی دفتر املاک در نوشتار اشتباه شده باشد.
  • اختلاف مندرجات دفتر املاک با محتو یات سند رسمی.
  • اختلاف ثبتی در دفتر املاک با حکم قطعی دادگاه.
  • اشتباهاتی که در دفتر املاک وارد شده و یا در سند درج شده باشد.
  • اشتباهات رخ داده هنگام انجام عملایت تفکیکی

در سه مورد اول، هيات نظارت ثبت، دستور ابطال يا اصلاح سند را صادر خواهد کرد، حتی اگر اشتباه موجود، مخل به حقوق ديگران باشد. در دو مورد اخير، هيات نظارت، تنها زمانی دستور اصلاح يا ابطال را می‌دهد كه اشتباه را مخل به حقوق ديگران تشخيص ندهد. در صورت وجود تعارض با حقوق دیگران و ثالث، موضوع در صلاحیت دادگاه حقوقی خواهد بود.

پاسخ به تجدیدنظرخواهی حکم چک

در صورت نیاز به مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی امور ثبتی و همچنین معرفی بهترین وکیل ملکی تهران، با گروه وکلای مهر، تخصصی ترین گروه وکلای تهران تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق ثبتی گروه وکلای مهر تهران

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *