درخواست صدور حکم حجر

پیشنهاد نصب قیم

پیشنهاد نصب قیم


امروز با موضوع درخواست صدور حکم حجر با شما هستیم.

انعقاد عقد و انجام معاملات، شرایطی دارد که با نبودن بعضی از این شرایط ابطال معامله حتمی است. بلوغ و عقل در عداد دو شرط از شرایط اساسی برای صحت معامله در قانون مدنی تعریف شده است.

گاهی ممکن است که شخصی از نظر سنی و جسمی به بلوغ رسیده باشد اما از جهت عقلی و ذهنی صغیر و یا سفیه محسوب شود. در این حالت، معاملات مالی و عقد نکاح، وصیت و سایر تعهدات مالی شخص سفیه یا مجنون اعتبار و ارزش قانونی ندارد و از درجه اعتبار ساقط است.

دادستان عمومی، به عنوان مدعی العموم، جهت حفظ و حراست از اموال اشخاصی که به دلیل زوال عقل و یا سفاهت، در معرض سو استفاده احتمالی دیگران قرار خواهند گرفت را به عهده دارد.

با پیشنهاد نصب قیم برای افراد محجور، سفیه و مجنون، از طریق قیم منصوب، نظارت کامل بر انجام امور مالی این گونه افراد صورت می‌گیرد. خیانت در امانت توسط قیم محجور یا سفیه نیز توسط دادستان قابل تعقیب می‌باشد. تیم تخصصی وکلای خانواده مهر، بهترین وکیل خانواده در تهران، به بررسی شرایط درخواست صدور حکم حجر، مراحل صدور حکم حجر، دادگاه صالح جهت صدور حکم حجر و دلایل اثبات حجر خواهد پرداخت.

جرم فریب در ازدواج

سوالات درباره درخواست صدور حکم حجر

  • مراحل صدور حکم حجر چیست و چه اشخاصی حق درخواست صدور حکم حجر را دارند؟
  • درخواست صدور حکم حجر به کدام مرجع تقدیم می‌شود؟
  • شکایت خیانت در امانت توسط قیم و سرپرست به کدام مرجع قانونی تقدیم می‌شود؟
  • دلایل اثباتی در پرونده درخواست صدور حکم حجر چیست و اعتبار دلایل اثبات حجر چگونه سنجیده می‌شود؟
  • بهترین وکیل خانواده در تهران کیست؟
  • نقش بهترین موسسه حقوقی تهران در پرونده‌های خانواده و امور حسبی چیست؟

مراحل صدور حکم حجر

با تشخیص پزشکی محترم قانونی بر اساس پرونده بالینی بیمار یا کسی که ادعای سفاهت وی شده است، ذینفع و یا دادستان عمومی و انقلاب، درخواست صدور حکم حجر را به دادگاه خانواده ارائه می‌دهد.

پس از تعیین وقت و تشکیل جلسه رسیدگی و عدم اعتراض به نظریه پزشکی قانونی و قطعیت ان، صدور حکم حجر امکان‌پذیر است. نکته قابل توجه این است که حکم حجر قابل اعتراض توسط ذینفع در دادگاه تجدید نظر می‌باشد.

در صورتی که قیم رعایت مصلحت و غبطه محجور را در معاملات و نگهداری و استفاده از اموال وی ننماید، علاوه به تعقیب کیفری به عنوان خیانت در امانت، طبق درخواست عزل قیم از سوی دادستان از سوی دادگاه منعزل شده و قیم جدید نصب خواهد شد.

درخواست صدور حکم حجر متوفی

اگر شخصی فوت شود که در زمان حیات خود، مجنون یا سفیه بوده است و این موضوع مورد ادعای کسی قرار نگرفته بود و پس از مرگ وی معاملاتی از این شخص کشف شده باشد، هر ذینفعی که انجام معامله شخص محجور خللی در حقوق وی ایجاد کرده باشد، و باعث تضییع حق وی شده باشد، با ارائه مدارک و مستندات می‌تواند درخواست صدور حکم حجر متوفی و ابطال معاملات و اقدامات انجام شده را تقدیم کند.

مجازات قتل زن زناکار

درخواست صدور حکم حجر متوفی، صرفا با شهادت شهود امکان‌پذیر نسیت و با عنایت به اینکه رسیدگی به پرونده‌های محجورین و آثار و تبعات حقوقی و مالی صدور حکم حجر، حتما مستندات پزشکی جهت ارجاع به پزشکی قانونی و اخذ نظریه کارشناسی پزشکی قانونی ضرورت دارد.

جهت مشاوره حقوقی درباره نحوه درخواست صدور حکم حجر متوفی با بهترین  موسسه حقوقی بین  المللی تهران و همکار گروه وکلای مهر مشاوره فرمایید.

نمونه حکم حجر

مرجع رسیدگی: شعبه اول دادگاه حقوقی رودهن  شماره دادنامه۷۵۴ تاریخ ۸ اسفند ۱۳۹۴

درباره درخواست خانم فاطمه ب میم و رییس اداره سرپرستی شهرستان دماوند به شماره ۲۳۴۵ مورخ ۴ دیماه ۱۳۹۴ دایر بر درخواست صدور حکم حجر خانم فتانه الف میم فرزند الف، دادگاه با توجه به نظریه پزشکی محترم قانونی شهرستان دماوند به شماره ۱۱۱۱۱۱۱ مورخ ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۳ که طی نظریه شماره ۲۶۷۹ اداره کل پزشکی قانونی استان تهران در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ جنون و حالت خطرنام مشارالیها را تایید نموده و تاریخ شروع جنون وی را از ابتدای سال ۱۳۵۹ بر اساس مدارک و پروده بالینی مورد تایید قرارداده است و با عنایت به اینکه به نظریه های مذکور اعتراض و ایرادی توسط ذینفع و قیم اتفاقی وی واصل نشده و همچنین مودای تحقیقات محلی نیز بیانگر داشتن حالت جنون و عدم افاقه خانم فتانه می باشد، به استناد و با مجوز مواد ۱۲۰۷، ۱۲۱۰،۱۲۱۱.۱۲۱۲ قانون مدنی، حکم حجر نامبرده را صادر و اعلام می‌نماید.

حجر مشارالیها متصل به زمان صغر نبوده و تاریخ شروع بیماری و حکم حجر از ابتدای سال ۱۳۵۹ تعیین می‌شود. رای دادگاه حضوری محسوب می‌شود و بیست روز پس ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدید نظر استان تهران توسط ذینفع می‌باشد.

دادخواست الزام زوج به تهیه منزل مستقل

محمد رضا مهری دادرس شعبه اول دادگاه حقوقی رودهن

آثار صدور حکم حجر

کلیه معاملات محجور در زمان حجر، پس از قطعیت رای دادگاه، قابل ابطال است و ذینفع می‌تواند درخواست ابطال معامله را به دادگاه حقوقی تقدیم نماید. در صورت عدم وجود مدعی، دادستان به عنوان مدعی العموم و رییس اداره سرپرستی وظیفه تقدیم دادخواست را دارد.

تعیین قیم و پیشنهاد نصب قیم به دادگاه خانواده توسط دادستان.

ممنوعیت هرگونه معامله ای که برای محجور تعهد مالی ایجاد نماید.

تبدیل به احسن کردن اموال محجور فقط با اجازه و نظارت دادستان توسط قیم انجام می‌شود.

بهترین وکیل خانواده در تهران

بررسی تخصصی پرونده‌های امور حسبی، درخواست صدور حکم حجر، درخواست صدور حکم رفع حجر، پرونده‌های انحصار وراثت و سایر امور مربوط به دادگاه خانواده و دادسرای امور حسبی و اداره سرپرستی، نیاز به راهبرد صحیح حقوقی دارد.

گروه وکلای مهر با ساماندهی و اختصاص همکاران وکیل به موضوعات دادگاه خانواده و دعاوی خانواده گامی جهت ارائه خدمات حقوقی به آحاد جامعه دارد.

بهترین موسسه حقوقی ایران و ثبت شده توسط بهترین وکیل خانواده در تهران، امکان ارائه مشاوره تخصصی خانواده به هم وطنان عزیز را دارد. جهت تعیین وقت مشاوره حقوقی حضوری با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

  • ۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

شماره های همراه

  • ۰۹۱۲۱۲۸۱۰۱۴
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

مقدار مهریه

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره مهاجرت محمدرضا مهری

۴.۸/۵ - (۱۴ امتیاز)

۱۲ دیدگاه

  • سلام.ما پدر بزرگمون تو کماس ولی زندس میخوام ببینم با درخواست هجر قیم انتخاب کنیم میتونه از حسابش پول برداشت کنه چون کلا هوشیاری خودشو از دست داده

  • سلام.برادر شوهرم از لحاظ ظاهری مشکلی ندارن ولی از لحاظ عقلی ، قادربه تصمیم گیری درباره اموالش نیست و همسرش تصمیم گیرنده است .آیا برادر ایشان می تواند برای قیمومیت وی اقدام کند

  • با سلام، پدر من حدود ۴ سال بود که سکته مغزی کرده بود و متاسفانه گوشه خونه افتاده بود و هر چند ماه یکی از برادرا نگهداریش میکردن، بعد از فوت ایشون و پس از گذشت چند ماه حالا که بحث تقسیم اموال شده، مشخص شده یکی از برادرا سند خونه رو زده به نامش، یکی هم زمین های کشاورزی رو، آیا با توجه به سکته مغزی و عدم توانایی به تصمیم گیری با وجود پرونده پزشکی و وجود شاهد، میشه سندها رو باطل کرد؟

  • سلام
    برای براردم پزشک تشخیص اسکیزوفرنی دادن و نامه دادن . با همین نامه باید مراجعه کنیم پزشکی قانونی برای استعلام محجوریت ؟

  • سلام من پدرم از لحاظ جسمی سالم ولی توانایی واگذاری اموالش را ندارد و همین امر باعث شده هرکدام از ورثه به شیوه های مختلف ازش بابت اموال کاغذ بگیرد و تحت فشار یک سری از ورثه بدون اطلاع از محتویات وکالت به پسر بزرگش وکالت داده .
    و تحت هرگونه فشار وتهدید از واگذاری اموالی که به سایر وراث داده انکار میکند.
    لازم به ذکر است که نامبرده دچار فراموشی جزیی شنوایی بسیار پایین میباشد.
    وهم اکنون بااین اوضاع دو تن از ورثه دچار آسیب جدی میشوند.آیا جهت جلوگیری از این وضع میتوان برای پدر درخواست حجر نمود چون هیچ کدام از ورثه به هیچ عنوان کوتاه نمیان .

  • سلام وقت بخیر…
    درخواست حجر و اخذ گواهی پزشکی قانونی رو به کجا باید برد؟ اول باید به دادگاه خانواده دادخواست حجر بدیم و دادگاه خودش ارجاع میده به کارشناسی پزشکی قانونی یا باید بریم پزشکی قانونی و اگر اینطوره، در مورد اخیر چطور میشه طرف برد پزشکی قانونی؟!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *