دعاوی علیه سازمان امور مالیاتی

دعاوی علیه سازمان امور مالیاتی

دعاوی علیه سازمان امور مالیاتی

 

نظام جامع مالیاتی و تشخیص و وصول صحیح درآمد های دولت، در هر حکومتی، به عهده سازمان امور مالیاتی ان کشور است. سازمان امور مالیاتی ایران، به منظور یکپارچه کردن و افزایش توان نظام مالیاتی کشور به صورت سازمانی مستقل و دولتی، تحت نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل گردید. شرح وظایف و اختیارات سازمان امور مالیاتی کشور را می توانید در آئین نامه اجرایی بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور مطالعه فرمائید. یکی از مهمترین وظایف سازمان امور مالیاتی، تشخیص، مطالبه و وصول مالیات به روش های معمول و یا انجام عملیات اجرایی و طرح دعوا در محاکم است.

این صلاحیت سازمان امور مالیاتی، موجب طرح شکایت از سازمان امور مالیاتی، شکایت از ماموران مالیاتی و چالش هایی با مودیان مالیاتی خواهد شد که تحت عنوان دعاوی علیه سازمان امور مالیاتی و معرفی مرجع رسیدگی به جرایم کارمندان مالیاتی، همچنین مرجع شکایت از سازمان امور مالیاتی، توسط تیم تحقیقاتی حقوق عمومی و حقوق اداری گروه وکلای مهر، با همراهی تخصصی ترین موسسه حقوقی و داوری در ایران، در دفتر وکالت محمدرضا مهری بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در ایران، به صورت مقاله ای در سایت رسمی گروه وکلای مهر منتشر خواهد شد.

شماره موبایل وکیل ملکی در تعطیلات

 

نحوه اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی

پس از صدور و ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی به مؤدی، وی می‌تواند ظرف سی روز پس از ابلاغ، شخصا یا توسط وکیل تام الاختیار، به برگ تشخیص مالیاتی اعتراض کند. این اعتراض به مسول پرونده وی در اداره مربوطه تحویل شده و پس از ثبت اعتراض توسط مسول،  ظرف سی روز به این مدارک و درخواست رسیدگی می کند.

در صورت پذیرش اعتراض نسبت به تعدیل درآمد و تعیین مالیات، بر اساس مدارک ارائه شده اقدام خواهد نمود. اما اگر پذیرش اعتراض مؤدی توسط مسول مربوطه انجام نشد، موضوع در ظهر برگ تشخیص درج شده و پرونده به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع خواهد شد. در مرحله اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، اختیار توافق با مؤدی به رئیس گروه مالیاتی تفویض شده است. این اختیار جهت جلوگیری از ورود پرونده‌ها به هئیت های حل اختلاف مالیاتی است. در صوتی که مؤدی و رئیس گروه مالیاتی به مبلغی توافق نمایند، این موضوع صورتجلسه و برگ مالیات قطعی صادر می‌شود، مؤدی، موظف به پرداخت مالیات می‌باشد.

اگر برگ تشخیص مالیاتی ابلاغ قانونی شده باشد، یا مؤدی، بستگان یا خدمتکار وی از قبول برگ تشخیص امتناع ورزند و ظرف سی روز مراجعه ای جهت اعتراض یا توافق صورت نگیرد، در حکم معترض بوده و پرونده به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌شود.

 

هیئت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر

تمامی رای های صادر شده در هیئت های حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازم الاجراست مگر اینکه مودی مالیاتی و یا مامور مالیاتی، ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ رای بدوی، به ان اعتراض نمایند. میزان مالیات مورد قبول مودی، در زمان اعتراض به رای هیئت حل اختلاف بدوی مالیاتی، به حساب دولن واریز شده و نسبت به مازاد ان اعتراض مودی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. در صورتی که یکی از طرفین به رای هیئت بدوی اعتراض ننماید در مرحله تجدید نظر به اعتراض وی رسیدگی نخواهد شد و فقط به اعتراض معترض در فرجه مقرر رسیدگی می‌شود.

وکیل اداره تصفیه امور ورشکستگی تهران

 

شورای عالی مالیاتی

وظایف شورای عالی مالیاتی به عنوان مرجع عالی مالیاتی، علاوه بر رسیدگی به اعتراض به آراء قطعی هیئت های حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر، ارائه مشاوره در نظام مالیاتی کشور به رئیس کل سازمان امور مالیاتی می‌باشد. رسیدگی به موارد اعتراض مودی مالیاتی یا اداره امور مالیاتی به رای قطعی هیئت تجدید نظر مالیاتی، در چارچوب قوانین شکلی و بررسی رعایت قانون در رسیدگی های بدوی و تجدید نظر می باشد و شورای عالی مالیاتی حق ورود به ماهیت موضوع و تعیین یا رد مالیات را ندارد و در صورت احراز تخلف از مقررات قانونی، با نقض رای، پرونده را برای رسیدگی مجدد به هیئت حل اختلاف تجدید نظر مالیاتی هم عرض ارجاع خواهد نمود.

 

سپردن تامین جهت طرح پرونده در شورای عالی مالیاتی

هر گاه مودی به رای قطعی هیئت تجدید نظر مالیاتی اعتراض داشته باشد، مکلف است به میزان مالیات تعیین شده، وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی و یا وثیقه ملکی به عنوان تضمین نزد اداره امور مالیاتی بسپارد. در صورت سپردن تضمین، رای قطعی مالیاتی تا اتخاذ تصمیم در شورای عالی مالیاتی اجرا نمی‌شود. در غیر این صورت اعتراض مودی باعث توقف عملیات اجرایی نخواهد شد.

شکایت از سازمان امور مالیاتی در دیوان عدالت اداری

در موارد زیر می توان از تصمیمات سازمان امور مالیاتی به دیوان عدالت اداری شکایت نمود:

  • عدم اعتراض مودی به برگ تشخیص مالیاتی در موعد مقرر و عدم امکان طرح اعتراض در هیئت تجدید نظر مالیاتی، می‌تواند موجب ایجاد حق مودی در طرح دعوای اعتراض به تصمیم اداره امور مالیاتی شود.
  • شکایت از رای قطعی بدوی و تجدید نظر هیئت های حل اختلاف مالیاتی و هر مرجعی از قبیل کمیسیون، شورای عالی مالیاتی، هیئت سه نفره منتخب وزیر امور اقتصادی و دارایی، شورا و غیره در صلاحیت دیوان عدالت اداری می‌باشد.
نمونه قرارداد آزمایشی کار

 

مهلت تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری

اشخاص ساکن ایران سه ماه و اشخاص ساکن خارج از کشور شش ماه از تاریخ ابلاغ رای یا تصمیم قطعی سازمان امور مالیاتی، می‌توانند شکایت علیه سازمان امور مالیاتی را در تهران به دیوان عدالت اداری و در شهرستآن‌ها به دفاتر استانی دیوان عدالت اداری تقدیم نمایند. عذر موجه که باعث عدم اعتراض و شکایت یه تصمیم سازمان امور مالیاتی باشد نیز به شرط احراز در دیوان از مهلت ها کسر می‌شود.

 

شکایت کیفری از ماموران مالیاتی

کارکنان سازمان امور مالیاتی و نیز مدیران ادارات مالیاتی شهرستان ها و مدیران کل در صورت ارتکاب جرایمی مانند دریافت رشوه، گزارش خلاف واقع، تحصیل مال از طریق نامشروع و سایر موضوعات کیفری مرتبط با شغل خود، در دادسرای عمومی محل وقوع جرم محاکمه می‌شوند. مدیران کل استآن‌ها و مدیران رده های بالا طبق قانون آیین دادرسی کیفری، در دادسرای ویژه کارکنان دولت تهران تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. رسیدگی به سایر جرایم این اشخاص نیز در دادسرای عمومی انجام می‌شود. دادستانی انتظامی مالیاتی نیز مرجع رسیدگی به تخلفات انتظامی کارکنان و گزارش سوء جریان به مقامات قضایی را عهده دار است.

 

وکیل متخصص شکایت از سازمان امور مالیاتی در دیوان عدالت اداری

گروه وکلای مهر با هدف ارتقای سطح دانش علمی جامعه و بهره مندی اقشار جامعه، و همچنین امکان معرفی وکیل متخصص در دیوان عدالت اداری با هزینه‌های ثابت، مشاوره حقوقی در پرونده‌های اعتراض به مالیات بر ارث، اعتراض به مالیات املاک و مستغلات، مالیات مستغلات مسکونی خالی، و معرفی مراجع حل اختلاف مالیاتی و همچنین تنظیم متون اعتراض به تصمیمات مالیاتی را بر عهده می گیرد. جهت مشاوره حقوقی با مشاورین ما در تماس باشید.

امتیاز دهی به مقاله

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *