دعوا به طرفیت بیمه ­گر و مقصر حادثه

دعوا به طرفیت بیمه ­گر و مقصر حادثه

دعوا به طرفیت بیمه ­گر و مقصر حادثه


امروز با موضوع دعوا به طرفیت بیمه ­گر و مقصر حادثه در خدمت شما هستیم.

اصل جبران خسارت از جمله اصولی است که در بیمه­ های خسارت، اهمیت فوق العاده ­ای دارد.

در واقع، محاکم دادگستری مکلف­ اند در دعاوی بیمه­ای به اصل جبران خسارت کاملاً توجه کرده و اختلافات را در پرتو این اصل حل و فصل نمایند.

حق قائم مقامی بیمه گر نیز از اصل جبران خسارت می­آید و بیمه گذار را  از هر اقدامی که منافی این حق باشد، بر حذر می­دا­رد؛‌ در نتیجه این بیمه گر است که باید جبران خسارت بیمه گذار و یا اقدام منافی حق قائم مقامی خود را ثابت کند.

نکات مهم دعوا به طرفیت بیمه­ گر و مقصرحادثه

هدف از بیمه خسارت چیست؟

اگر اختلافی بین بیمه ­گر و بیمه ­گذار ایجاد شود، چه تصمیمی گرفته می­‌شود؟

بیمه­ گر تا چه میزان مسئول پرداخت خسارت است؟

برای مطالبه خسارت از بیمه ­گر چه باید کرد؟

 ماهیت بیمه خسارت چیست؟

در واقع، هدف از بیمه ی خسارت این است که پس از ایراد خسارت به مال بیمه شده، بیمه­ گر در مقام جبران این خسارت بر آمده و با پرداخت غرامت بیمه­گذار، وضعیت مالی او را به موقعیت قبل از حادثه برگرداند.

چون احراز خسارت برای الزام بیمه­ گر به جبران خسارت کافی است، پس اثبات هر ادعایی که اصل جبران خسارت را منتفی کند، با بیمه­ گر است.

در صورت اختلاف بین بیمه­ گر و بیمه­ گذار چه اتفاقی می­افتد؟

به عبارت دیگر، هرگاه بین بیمه­ گر و بیمه­ گذار در مورد جبران یا عدم جبران خسارت اختلاف حاصل شود با احراز خسارت، این بیمه­ گر است که باید به عنوان متعهد، جبران خسارت بیمه­ گذار را ثابت کند.

وکیل کلاهبرداری در نیاوران

به همین ترتیب، در صورتی که دلایل موجود در پرونده دارای قوت اثباتی برابر و در عین حال معارضی باشند، دادگاه رسیدگی کننده مکلف است با تکیه بر اصل جبران خسارت حکم خود را به نفع بیمه­ گذار صادر کند. بیفزاید.

اگر اشخاص متعددی خسارت را وارد کرده باشند، چه میزان از خسارت را می‌­توان طلب کرد؟

در مواردی که اشخاص متعددی خسارتی را وارد کرده اند و یا قانون گذار بیش از یک شخص را مسئول جبران خسارت می­داند، استحقاق زیان دیده، محدود به همان خسارتی است که به او وارد شده است و در هیچ حالتی زیان دیده حق ندارد خسارتی را که جبران شده دوباره بگیرد.

بیمه­ گر تا چه میزان مسئول پرداخت خسارت است؟

طبق قانون بیمه که ناظر بر حق قائم مقامی بیمه­ گر است، بیمه ­گر در حدودی که خسارات وارده را قبول یا پرداخت می­کند، در مقابل اشخاصی که مسئول وقوع حادثه یا خسارت هستند، قائم مقام بیمه ­گذار خواهد بود و اگر بیمه­ گذار اقدامی کند که منافی با عقد مذکور باشد، در مقابل بیمه­گر مسئول شناخته می­شود.

قائم مقامی بیمه گر با قبول و پرداخت خسارت تحقق می­یابد؛ بنابراین طلب بیمه­ گذار از مقصر حادثه توأم با تمامی حقوق مربوط به آن، به بیمه ­گر منتقل می­شود.

چه زمانی بیمه ­گذار حق مراجعه به مقصر حادثه را دارد؟

علاوه بر این، حق قائم مقامی مشروط و محدود به مبلغ پرداختی از سوی بیمه­ گر است و در نتیجه، هرگاه به دلایلی مبلغ پرداختی از سوی بیمه­ گر تمامی خسارات بیمه­ گذار را پوشش ندهد، بیمه­ گذار حق مراجعه به مقصر حادثه را داشته و دعوای قائم مقامی نیز منتفی است

وکیل متخصص در نیاوران

بیمه گذار از انجام چه فعالیت­هایی ممنوع شده است؟

بیمه­ گذار حق مصالحه با مقصّر حادثه را ندارد و به طور کلی از انجام هر عملی که دعوای بیمه ­گر را علیه مقصّر حادثه با مشکل مواجه سازد، ممنوع است و اگر مشکلی پیش بیاید، بیمه ­گر مسئولیتی ندارد.

بیمه­ گذار برای مطالبه خسارت از بیمه­ گر، باید چه کند؟

بیمه­ گذار برای مطالبه ­ی غرامت از بیمه­ گر، ابتدا باید ورود خسارت را ثابت کند.

درمقابل، بیمه­ گر نیز که مدّعی عدم استحقاق بیمه­ گذار در گرفتن غرامت است، باید ادّعای خود را مستند به دلایلی نماید که در خاتمه­ رسیدگی در مقابل دفاعیات بیمه­ گذار مقبول­تر باشد.

اما اگر بیمه ­گر فاقد چنین ادلّه ­ای باشد یا در فرض برابری دلایل طرفین، دادگاه ملزم است به اتکای اصل جبران خسارت، دعوای بیمه­ گر را باطل اعلام  کند.

وکیل متخصص دعوا به طرفیت بیمه ­گر و مقصر حادثه

قبول وکالت در پرونده های دعوا به طرفیت بیمه ­گر و مقصرحادثه،

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری،

توسط وکلای متخصص امکان پذیر است.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری و مسعود تیموری وکلای پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

شماره تلفن وکیل دعوا به طرفیت بیمه ­گر و مقصرحادثه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

شماره تلفن وکیل دعوا به طرفیت بیمه­ گر و مقصرحادثه

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با دفتر حقوقی محمدرضا مهری از طریق شماره موبایل های اعلامی امکان پذیر است.

وکیل چک کیفری

موسسه حقوقی مهر پارسیان

5/5 - (18 امتیاز)

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!