رفع اثر از دستور موقت

امروز با موضوع رفع اثر از دستور موقت با شما هستیم.

صدور دستور موقت، بر اساس درخواست دادرسی فوری از طرف خواهان، قبل از طرح دعوای اصلی، حین رسیدگی به پرونده در دادگاه و یا به صورت مستقل، قابل صدور از طرف دادگاه می‌باشد.

زمانی که از اجرای دستور موقت دادگاه، به حقوق خوانده خللی وارد می‌آید و خوانده، خواستار رفع اثر از دستور موقت باشد، می‌تواند با تقدیم درخواست رفع اثر از دستور موقت، به دادگاه صادر کننده دستور موقت، و سپردن تامین برای رفع اثر از دستور موقت، نسبت به رفع اثر از دستور موقت اقدام نماید.

اما اعتراض به دستور موقت و تجدید نظر خواهی از دستور موقت، صرفا با اعتراض به رای صادر شده در اصل دعوا امکان‌پذیر است. درخواست رفع اثر از دستور موقت، فقط از سوی دادگاه صادر کننده قرار دستور موقت امکان‌پذیر است.

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به همراه گروه وکلای مهر و دفتر وکالت محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، با توجه به نیاز جامعه در آگاهی و اطلاع از اصطلاحات حقوقی، اقدام به تهیه مطالب مرتبط با چگونگی درخواست صدور قرار دستور موقت، رفع اثر از دستور موقت، اعتراض به قرار دستور موقت، لغو دستور موقت، نوع تامین برای رفع اثر از دستور موقت، و شرایط تنظیم درخواست رفع اثر از دستور موقت نموده است که در ادامه، خواهد آمد.

سوالات درباره نحوه تنظیم درخواست رفع اثر از دستور موقت

  • موارد ضروری صدور دستور موقت کدام است و برای صدور دستور موقت چه میزان خسارت احتمالی تعیین می‌شود؟
  • چگونه می توان رفع اثر از دستور موقت را تقاضا نمود و مرجع صالح برای اعتراض و در خواست رفع اثر از دستور موقت کدام دادگاه است؟
  • برای درخواست رفع اثر از دستور موقت، چه میزات خسارت احتمالی و تامین باید سپرد؟
  • آیا امکان به نتیجه رسیدن درخواست رفع اثر از دستور موقت بدون دخالت وکیل پایه یک دادگستری وجود دارد؟
  • بهترین وکیل در زمینه مشاوره تخصصی جهت درخواست صدور دستور موقت و درخواست رفع اثر از دستور موقت کیست؟
بهترین وکیل دادگستری چالوس

درخواست صدور دستور موقت

در مواردی که قبل از طرح دادخواست، حین رسیدگی به پرونده در دادگاه و تا زمان صدور رای قطعی در موضوع دعوا، خواهان، مدعی ورود ضرر و زیان احتمالی به موضوع دعوا باشد و بتواند دادرس دادگاه را در دادرسی فوری و صدور دستور موقت قانع نماید، با اخذ خسارت احتمالی که توسط خواهان تودیع می‌شود، دستور موقت مبنی بر منع انجام عملی، تکلیف به انجام عملی و یا توقیف مالی، صادر می‌نماید. قرار دستور موقت پس از ابلاغ قابل اجراست.

درخواست رفع اثر از دستور موقت

در دادرسی فوری، وقتی که دادرس دادگاه متقاعد به فوریت امر مورد ادعای خواهان گردید و نسبت به صدور قرار دستور موقت با توجه به دادخواست دستور موقت از سوی خواهان، دستور موقت لازم را صادر نمود، به همین نحو وقتی موجبات بقای دستور موقت را از بین رفته دید، نسبت به رفع اثر از دستور موقت در موارد ذیل اقدام می‌نماید:

  • در صورتی که دادخواست دستور موقت، قبل از طرح دعوای اصلی در دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد، طرح شده و قرار دستور موقت صادر شده باشد، خواهان موظف است ظرف بیست روز از صدور دستور موقت، نسبت به تقدیم دادخواست درباره اصل دعوا به همان دادگاه اقدام نموده و گواهی طرح دعوا را تسلیم دفتر دادگاه نماید. در صورت عدم طرح دعوای اصلی ظرف مهلت مقرر، دادگاه صادر کننده قرار دستور موقت با درخواست رفع اثر از دستور موقت توسط خوانده، از دستور موقت رفع اثر خواهد کرد.
  • در صورت سپردن تامین متناسب با موضوع دستور موقت توسط خوانده دعوا، و اقناع دادگاه مبنی بر مناسب بودن تامین سپرده شده، می‌تواند دستور رفع اثر از دستور موقت را صادر نماید.
  • اگر موجبی که فوریت امر را در صدور دستور موقت برای دادگاه اثبات نموده است، مرتفع شود و موجبی برای استمرار دستور موقت باقی نمانده باشد، دادگاه از قرار دستور موقت رفع اثر خواهد نمود.
وکیل ملک در بلوار دریا

اعتراض به قرار دستور موقت

رسیدگی فرجامی به رد یا قبول درخواست صدور دستور موقت، امکان‌پذیر نیست و همچنین اعتراض به قبول یا رد تقاضای دستور موقت نیز به صورت مستقل قابل پذیرش نخواهد بود. تنها زمانی که تجدید نظر خواهی و یا اعتراض به حکم دادگاه صورت می‌گیرد، می توان به صورت ضمنی از قرار قبول یا رد دستور موقت تجدید نظر خواهی کرد.

لغو دستور موقت

به موارد لغو دستور موقت در بند های بالا اشاره شده است. البته در صورت صدور حکم به بی حقی خواهان، دستور موقت نیز خود بخود لغو خواهد شد. در این صورت، پس از گذشتن یکماه از تاریخ صدور رای قطعی به بی حقی خواهان و عدم مراجعه خوانده جهت دریافت خسارت، از خسارت سپرده شده خواهان نیز رفع اثر می‌شود.

سپردن تامین برای رفع اثر از دستور موقت

سپردن میزان تامین برای رفع اثر از دستور موقت به نظر دادگاه صادر کننده دستور موقت بستگی دارد. معمولا دو برابر مبلغ خسارت احتمالی به عنوان تامین رفع اثر از دستور موقت از خوانده دریافت می‌شود و در بعضی از مواقع که مصلحت اقتضا نماید، این تامین می‌تواند ضمانت نامه بانکی و یا بازداشت ملک باشد. تامین مورد نظر بنا به تشخیص دادرس دادگاه تعیین می‌شود.

درخواست دستور موقت یا دادخواست دستور موقت

برای طرح بعضی از درخواست های حقوقی، از قبیل درخواست تامین خواسته، درخواست تامین دلیل، درخواست دستور موقت، درخواست سازش و…، هر چند متن قانون اشاره به درخواست داشته و حتی درخواست شفاهی را نیز پس از درج در صورت مجلس، قابل پذیرش می داند اما رویه دادگاه‌های حقوقی این است که با توجه به اینکه این گونه درخواست های حقوقی، مستلزم رعایت شرایط دادخواست از لحاظ تعیین خوانده، خواسته و انضمام دلایل و مدارک می باشد و همچنین لازم است تا هزینه دادرسی معادل دعاوی غیر مالی نیز پرداخت شود، این گونه درخواست های حقوقی باید در فرم مخصوص دادخواست تقدیم دادگاه شود.

وکیل متخصص ملکی

در تهران و مراکز استآن‌ها، درخواست صدور قرار تامین خواسته در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی طرح می‌شود و در سایر شهرستآن‌ها، مستقیما به دفتر دادگاه تقدیم می‌شود. اما درخواست رفع اثر از دستور موقت، می‌تواند طی لایحه ای به انضمام مدارک و مستندات به دادگاه صادر کننده قرار دستور موقت تقدیم شود و نیازی به تنظیم دادخواست رفع اثر از دستور موقت در فرم های مخصوص دادخواست نیست.

مشاوره حقوقی نحوه نگارش درخواست رفع اثر از دستور موقت

نحوه نگارش دادخواست در دعاوی حقوقی و تنظیم لوایح دفاعیه، از اهمیت به سزایی برخوردار است. گاهی جستجو برای یافتن قوانین مرتبط و انعکاس آن‌ها در دادخواست های تقدیمی به مراجع قضایی، و همچنین تطبیق موضوع با آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور و بهره گرفتن از نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه، تاثیر شگرفی بر روند دادرسی خواهد داشت. ممکن است شخصی به قصد بهره‌برداری و تهدید به موضوعی، اقدام به طرح دعوای حقوقی علیه شما نماید و با استفاده از هیجان غالب بر موضوع و عدم آگاهی از مسائل حقوقی اقدام به اخاذی نماید.

مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری جهت تنظیم دادخواست تقاضای دستور موقت، تقاضای رفع اثر از دستور موقت، مطالبه خسارت‌های ناشی از اجرای دستور موقت و همچنین نگارش لوایح حقوقی متناسب با موضوع دعوا، می‌تواند راهکار مناسبی ارائه نماید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

دعوای الزام به تحویل اسناد و مدارک

جهت انتخاب بهترین وکیل حقوقی در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

21-88795408

021-88796143

09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با بهترین وکیل دادگستری در ایران نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (29 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *