سرقت گاز شهری

سرقت گاز شهری

استفاده غیر مجاز از گاز، آب و برق شهری و روستایی و به صورت کلی استفاده غیر مجاز و پنهانی از انفال و انشعابات عمومی و دولتی، در قانون مجازات اسلامی و بخش تعزیرات، جرم انگاری شده است. با توجه به تعلیمات دین اسلام و تعالیم اخلاقی همه ادیان، ربودن مال متعلق به دیگری، ممنوع است و ضمانت اجرای این ممنوعیت، در قوانین جزایی بسیاری از کشورها، محکومیت به مجازات های نقدی و بعضا تحمل محکومیت حبس و جبران خسارات وارده از جرم می‌باشد. تولید و انتقال، گاز، برق، آب و سایر خدمات عام المنفعه که دولتها متکفل انجام ان هستند از محل پرداخت حق اشتراک و بهای گاز و برق و آب مصرفی تا حدودی تامین گشته و مابقی به صورت سوبسید توسط دولت ها پرداخت می‌شود. در اکثر کشورها، هزینه واقعی مصرف انرژی از مصرف کننده به انضمام مالیات های متعلقه دریافت می‌شود. جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهایی است که اقدام به پرداخت یارانه و یا سوبسید در این گونه امور می‌نماید. سرقت گاز شهری و یا سرقت برق و آب یکی از پدیده های مذموم است که علاوه بر محکومیت مجازات سرقت گاز شهری و یا نیروی برق، جبران خسارت وارده را می طلبد. دفتر وکالت محمد رضا مهری بهترین وکیل حقوقی ایران و تهران، پاسخ سوالات احتمالی شما در باب سرقت گاز شهری، مجازات دستکاری کنتور گاز و برق، مرجع صالح برای رسیدگی به جرم سرقت گاز شهری و جرم سرقت کنتور گاز شهری را خواهد داد. با موسسه بین‌المللی حقوقی مهر پارسیان، تنها موسسه رسمی حقوقی در ایران، همراه باشید.

وکیل کلاهبرداری خرم آباد

سوالات احتمالی درباره سرقت گاز شهری

آیا همیشه سرقت گاز شهری، موجب محکومیت است؟ سرقت برق و آب شهری چگونه قابل تحقق است؟ مرجع رسیدگی به جرم سرقت گاز شهری کجاست؟ مجازات دستکاری کنتور گاز و برق چیست؟ جرم سرقت اموال عمومی چیست؟ جرم سرقت برق چه زمانی محقق می‌شود؟ استفاده غیر مجاز از انشعابات عمومی چیست؟ بهترین وکیل کیفری جهت دفاع در پرونده سرقت گاز شهری و سرقت برق کیست؟

مجازات سرقت گاز شهری

سرقت گاز شهری، آب، برق، فاضلاب و یا اشتراک خدمات فناوری اطلاعات و خدمات ارتباطی، قبلا به استناد ماده 660 قانون مجازات اسلامی با اصلاحات بعدی قابل مجازات بود. اما با تصویب قانون مجازات استفاده کنندگان غیر مجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز ماده 660 قانون مجازات اسلامی نسخ شد و مجازات سرقت گاز شهری و سایر موارد اعلامی در صدر، به شرح زیر اعلام شد.

  • استفاده از خدمات و انشعابات مذکور در بالا، بدون دریافت مجوز برای مصارف خانگی و یا استفاده غیر مجاز با داشتن انشعابات مذکور و خرید امتیازات، موجب محکومیت به جبران خسارت وارده و سایر حقوق مربوطه و همچنین پرداخت بیست تا هشتاد میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت خواهد بود. در موضوع مصارف غیر خانگی، مجازات جزای نقدی، علاوه بر جبران خسارات و سایر حقوق، یک تا دو برابر بهای خدمات مصرفی تعیین می‌شود.
  • در صورت تکرار جرایم فوق، حسب مورد به حداکثر مجازات قانونی محکوم شده و انشعاب آن‌ها بین سه تا شش ماه قطع خواهد شد.

مجازات دستکاری کنتور گاز و برق

  • تصرف یا تغییر و دستکاری در کنتور گاز، برق، آب، شبکه های فاضلاب و تلفن که منجر به اخلال در عملکرد آن‌ها و عدم ثبت دقیق مصرف شود، علاوه بر الزام به اعاده به وضع سابق، به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و پرداخت بیست تا هشتاد میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم می‌شود. اگر مرتکب از ماموران دستگاه مربوط باشد و یا جرم سازمان یافته انجام شده باشد به حداکثر مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود.
  • تخریب تاسیسات گاز رسانی، آتش زدن، از کار انداختن و یا هر نوع خرابکاری دیگر در تاسیسات و وسایل مورد استفاده عمومی مانند شبکه های فاضلاب، آب، برق، مایکروویو، شبکه های گاز رسانی و انتقال نیرو و سایر موارد که مورد مصرف عمومی دارند و با سرمایه دولت یا دولت و بخش خصوصی برای استفاده عمومی ایجاد شده اند و یا علایم راهنمایی و رانندگی و سایر علایمی که برای حفظ جان اشخاص ایجاد شده اند، به غیر از مواردی که قصد اخلال در نظم و امنیت جامعه را داشته باشد، موجب محکومیت به حبس از سه تا ده سال خواهد بود. شروع به جرایم مذکور موجب محکومیت به زندان یک تا سه سال و در صورتی که به قصد اخلال در نظم و امنیت جامعه باشد به مجازات محاربه محکوم خواهد شد.
مشاوره حقوقی شکایت از جعل سند

نمونه رای مجازات دستکاری کنتور گاز و سرقت گاز شهری

درباره اتهام آقای ع س فرزند عتیق دایر بر دستکاری در تاسیسات گاز رسانی و سرقت گاز شهری، دادگاه با توجه به اعلام گزارش اداره گاز رودهن، نظریه کارشناس محترم منتخب که مصون از اعتراض باقی مانده است و اقرار و اعتراف صریح و مقرون به واقع متهم که استفاده غیرمجاز از گاز شهری ( سرقت ) را پذیرفته  ولی مدعی است که تاسیسات از قبل دستکاری شده بود، هر چند که ممکن است دستکاری کنتور گاز و تاسیسات گاز شهری از قبل توسط اشخاص دیگری انجام شده باشد ولی استفاده متهم از گاز شهری با علم و اطلاع و همچنین اقرار صریح وی، جایی برای دفاع از اتهام باقی نمی گذارد. دادگاه با رد دفاع غیر موجه متهم، ارتکاب بزه توسط وی را محرز و مسلم می داند و با استناد به مادتین 660 و 687 قانون مجازات اسلامی متهم را به اتهام دستکاری در تاسیسات گازرسانی به تحمل سه سال حبس تعزیری و به اتهام سرقت گاز شهری به تحمل شش ماه حبس تعزیری و پرداخت خسارت وارد شده به شرکت گاز ( که در زمان اجرای حکم پس از استعلام از شرکت گاز بابت میزان خسارت وارد شده ) و جزای نقدی معادل مبلغ گاز سرقت شده پس از اعلام نظر اداره گاز در حق صندوق دولت، محکوم می‌نماید و در نهایت با توجه به جوان بودن وی و نداشتن سابقه کیفری با رعایت ماده 22 قانون مذکور مجازات های حبس نامبرده را جمعا به تحمل نود و یک روز حبس تعزیری تقلیل و تخفیف می‌دهد چرا که به دلیل عدم ابراز ندامت وی از ارتکاب عمل سرقت اموال عمومی و عمچنین عدم جبران خسارات وارده به شرکت گاز، مستحق تخفیف بیشتری نیست. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان تهران می‌باشد. محمد رضا مهری دادرس شعبه 101 دادگاه عمومی جزایی رودهن

وکیل اخلال در نظام اقتصادی کشور

موسسه حقوقی مهری در تهران

دفتر وکالت محمد رضا مهری بهترین وکیل حقوقی در تهران، که پس از اخذ پروانه وکالت توسط ایشان و پشت سر گذراندن سابقه قضاوت در دادگاه‌های خانواده، کیفری و حقوقی، اقدام به ثبت موسسه حقوقی بین‌المللی رسمی در ایران به اتفاق وکلای پایه یک دادگستری نمود، ضمن موشکافی در پرونده‌های موکلین و دقت کافی در تهیه لوایح حقوقی، آماده پذیرش پرونده‌های سرقت گاز شهری، اتهام محاربه و افساد فی الارض و اتهام تخریب اموال عمومی و دستکاری در تاسیسات خدمات عمومی می‌باشد. گروه وکلای مهر که بر گرفته از موسسه حقوقی مهری در تهران می باشد، همزمان برای هر پرونده دو وکیل پایه یک دادگستری را به کار گرفته و ضمن دفاع از پرونده‌هایی که اطلاع و سوء نیتی در انجام بزه نباشد، مانع تضییع حقوق موکلین خواهد شد. سپردن پرونده‌های حقوقی و کیفری به بهترین تیم حقوقی کشور، تضمین کننده انجام قانونی پرونده‌های عزیزان می‌باشد.

3.3/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *