شرایط اعاده دادرسی در پرونده قتل عمد

شرایط اعاده دادرسی در پرونده قتل عمد

شرایط اعاده دادرسی در پرونده قتل عمد


شرایط اعاده دادرسی در پرونده قتل عمد

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان و گروه وکلای مهر تهران، به بررسی موارد استثنایی اعتراض به رای قطعی دادگاه ها در امور کیفری که از ان به موارد اعاده دادرسی در امور کیفری نام برده می‌شود پرداخته و به سوالات عزیزان درباره شرایط اعاده دادرسی در پرونده‌های کیفری و به وِیژه شرایط رسیدگی به اعاده دادرسی در پرونده‌های قتل عمد پاسخ خواهد داد.

 

موارد اعاده دادرسی در پرونده‌های قتل عمد

در پرونده‌های قتل در چه صورتی می‌توان تقاضاى اعاده دادرسى را مطرح نمود؟ با توجه به ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ این موارد عبارتند از:

الف. در مواردی که شخصی به اتهام قتل دیگری به مجازات محکوم می‌شود اما پس از صدور حکم دادگاه، مشخص می‌شود که شخص فوت نشده و زنده است.

ب. چند نفر با هم محکوم به ارتکاب قتل شوند ولی ان قتل به گونه‌ای اتفاق افتاده باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای ان قائل شد.

پ. دو شخص به صورت جداگانه به ارتکاب یک قتل واحد محکوم شوند اما احکام صادر شده درباره ان‌ ها با هم در تعارض آشکار باشد؛ به نحوی که بتوان گفت یکی از انان بی‌گناه است.

ت. درباره‌ی یک شخص به اتهام ارتکاب یک قتل، آراء متفاوتی صادر شده باشد.

مهاجرت ورزشکاران از طریق برنامه خوداشتغالی کانادا

ث. پس از صدور حکم قطعی در دادگاه، اثبات شود دلایلی که دادگاه بر مبنای ان ‌ها حکم صادر نموده‌، غیرواقعی بوده ‌است. مانند اینکه ثابت شود شاهدان به دروغ شهادت داده ‌اند.

ج. بعد از صدور حکم قطعی ادله‌ای مطرح شود که نشان دهد شخص محکوم، بی‌گناه بوده‌ است. این ادله باید پس از صدور حکم قطعی به وجود آمده باشند یا اگر قبل از صدور حکم وجود داشته ‌اند باید به نحوی باشند که دستیابی به ان ‌ها در ان زمان ناممکن بوده باشد.

د. پس از صدور حکم مشخص شود که عمل فرد جرم نبوده و یا اینکه مجازات تعیین شده، بیش‌تر از مجازات قانونی بوده ‌است.

 

اشخاصی که می‌توانند درخواست اعاده دادرسی مطرح نمایند

۱.اگر شخص محکوم زنده باشد؛ خودش و هم‌ چنین وکیل دادگستری یا نماینده قانونی او

۲.اگر شخص محکوم فوت کرده یا غایب باشد؛ همسر، ورثه و وصی او

۳.دادستان کل کشور

۴.دادستان مجری حکم قطعی دادگاه

 

مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست اعاده‌ دادرسی

صلاحیت رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی با دیوان عالی کشور است و درخواست اعاده‌ی دادرسی باید به دبیرخانه دیوان عالی کشور تسلیم شود. باید توجه نمود که دبیرخانه دیوان عالی کشور به درخواست هایی که از طریق پست واصل می‌شوند ترتیب اثر نمی‌دهد و اشخاصی که درخواست اعاده دادرسی دارند باید به صورت حضوری به دبیرخانه دیوان مراجعه نمایند. شعب دیوان عالی کشور، پس از دریافت درخواست اعاده دادرسی، اگر تشخیص دهند که این درخواست با یکی از موارد ذکر شده انطباق دارد، با صدور قرار قبولی اعاده دادرسی و تجویز رسیدگی مجدد، پرونده را برای رسیدگی مجدد به یکی از دادگاه‌ های کیفری ارسال می‌نمایند. در این صورت اجرای حکم تا زمان صدور حکم جدید متوقف خواهد شد. در صورتی هم که درخواست اعاده دادرسی با هیچ‌ یک از موارد فوق مطابقت نداشته باشد،با صدور قرار رد اعاده دادرسی، پرونده را جهت اجرای حکم اعاده می‌نمایند. درباره درخواست اعاده دادرسی باید به این نکته توجه نمود که صدور حکم هیچ تاثیری در مطرح نمودن این درخواست ندارد؛ یعنی حتی پس از اجرای حکم هم می‌توان درخواست اعاده دادرسی را مطرح نمود.

وکیل چک در کرمانشاه

بهترین وکیل اعاده دادرسی در پرونده قتل عمد

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان که از بهترین وکلای ایران و قضات بازنشسته دیوان عالی کشور تشکیل شده است، با تشکیل گروه وکلای مهر تهران، همواره نسبت به پذیرش پرونده‌های قطعی و انجام مراحل اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور به صورت ویژه عمل نموده و پس از مشاوره با بهترین وکلای دادگستری در ایران و کسب نظر ده وکیل برتر دادگسری در ایران نسبت به تقدیم درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور اقدام خواهد نمود.

جهت مشاوره آنلاین با بهترین وکیل کیفری تهران با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر تهران

۵/۵ - (۲ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *