مجازات تبلیغات خدمات و محصولات پزشکی


مجازات تبلیغات خدمات و محصولات پزشکی

طبق ماده (۵) قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی، تبلیغات محصولات غذایی و دارویی فاقد مجوز جرم انگاری شده بود. اما با عمومیت یافتن جرایم مرتبط با فروش مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی و همچنین تبلیغات دروغین خدمات پزشکی و زیبایی در فضای مجازی و ماهواره ها، مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون جدید ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب رسان را با ذکر جزییات به تصویب رساند و تهیه آیین نامه اجرایی این قانون را به عهده وزارت بهداشت، درمان .و آموزش پزشکی قرار داد تا با تعیین مجازات تبلیغات خدمات و محصولات پزشکی آسیب رسان و غیر واقعی، گامی جهت سلامت جامعه بردارد.

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همکاری گروه وکلای مهر تهران، اقدام به درج قانون مصوب مجلیس که جهت اجرا، ابلاغ شده است، سعی در پاسخ به سوالات کاربران عزیز درباره موضوع قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب ‌رسان به سلامت در رسانه ‌های ارتباط جمعی داخلی و بین ‌المللی و فضاهای مجازی مصوب 22 خرداد 1397 دارد.

متن قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب ‌رسان به سلامت در رسانه ‌های ارتباط جمعی داخلی و بین ‌المللی و فضاهای مجازی

ماده۱ـ ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع که نوعا موجب گمراهی و فریب مخاطب شود به هر طریق از جمله رسانه ‌های داخلی و خارجی و یا فضای مجازی درباره آثار مصرف مواد و فرآورده‌ های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، گیاهی، طبیعی، مکمل و همچنین تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی و هرگونه خدمات سلامت ممنوع است و مرتکب به حبس یا جزای نقدی درجه شش (شش ماه تا دو سال حبس یا جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال) و محرومیت از فعالیت شغلی و اجتماعی مرتبط برای دو تا پنج سال محکوم می‌شود. در صورتی که به مصرف کننده خسارتی وارد شود علاوه بر جبران خسارت، معادل دو تا پنج برابر خسارت وارده به عنوان جزای نقدی به مجازات مذکور اضافه می‌شود.

استفاده از سیم کارت شخصی برای تبلیغات

تبصره۱ـ مصادیق اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع عبارتند از:

اطلاعات یا ادعاهای خلاف قوانین مربوطه که به حکم مراجع صالح قضائی با اخذ نظر کارشناسی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا مراجع قانونی صاحب صلاحیت درباره روش فرآوری، تولید، نامگذاری تجاری، خواص، ترکیب، منشا سودمندی، ارزش غذایی، روش درمانی و خدمات، آثار و منافع ناشی از ارائه خدمات یا درمان یا دارا بودن گواهی یا مجوز از مراجع داخلی یا خارجی در خصوص کالاها و خدمات موضوع این قانون مشخص می‌شود.

تبصره۲ـ انتشار تبلیغات موضوع این قانون از سوی رسانه‌ های جمعی موجب محکومیت مدیر مسوول در رسانه‌های چاپی یا مسوول ذی‌ ربط در سایر رسانه ‌ها به مجازات مندرج در این قانون می‌باشد. الزام به جبران خسارات شامل مواردی که ورود آسیب منتسب به تبلیغ‌کننده نیست، نمی‌شود.

ماده۲ـ سازمان غذا و دارو (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) موظف است نسبت به برچسب‌گذاری مواد و فرآورده‌ های محصولات موضوع این قانون از طریق بخش خصوصی صاحب صلاحیت، که صلاحیت آن‌ها را تعیین و اعلام می‌کند بر روی کلیه محصولات و فرآورده‌ های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، تجهیزات و ملزومات مصرفی و غیرمصرفی پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی در حدود امکانات شناسه‌ های منحصر به فرد جهت کنترل، اصالت و پیگیری محصولات اقدام کند.

تبصره۱ـ برچسب‌گذاری مواد و فرآورده‌ های موضوع این قانون به تشخیص سازمان غذا و دارو باید به گونه‌ای تعیین شود که آثار سوء و یا مفید احتمالی ان برای مصرف‌کنندگان قابل تمیز و تشخیص باشد.

ماده۳ـ کلیه وزارتخانه ‌ها و سازمان‌های ذی ‌ربط موظفند در جهت برخورد با تبلیغات موضوع این قانون در فضاهای مجازی و شبکه ‌های ماهواره ‌ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان غذا و دارو همکاری کنند.

وکیل دادسرای ارشاد سعادت آباد

ماده۴ـ در اجرای این قانون، رعایت مفاد سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب ۱۳۹۲/۴/۲۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی الزامی است.

ماده۵ ـ از تاریخ لازم ‌الاجرا شدن این قانون، ماده (۵) قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴/۳/۲۹ لغو می‌شود.

قانون فوق مشتمل بر پنج ماده و چهار تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و دوم خرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در مورخ ۱۳۹۷/۳/۳۰ به تایید شورای نگهبان رسید.

وکیل متخصص جرایم پزشکی در تهران

در صورتی که از تبلیغات دروغین ماهواره ای و فضای مجازی جهت تبلیغات خدمات پزشکی و محصولات پزشکی متحمل خسارت و ضرر و زیان مالی شده اید در تهران به دادسرای جرایم پزشکی و در شهرستان ها به دادسرای عمومی مراجعه فرمایید.

گروه وکلای مهر تهران در زمینه تخلفات و جرایم پزشکی، با داشتن بیش از هزار پرونده موفق، همراه شما در تمامی مراحل شکایت می‌باشد.

دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر تهران

5/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه

  • شهریور ٩٨ دنبال یه دندونپزشك برای انجام كار زیبایی بودم كه به طور اتفاقی با تبلیغات دكتر محمدعباس …. در فضای مجازی(اینستاگرام) dآشنا شدم.
    ایشون توی تبلیغات ادعا كردن كه كار لمینیت های لومینیز انجام میدن كه رنگ پذیری نداره و یه روكش نازكه كه با لمینیت های معمولی فرق داره و اصلا دندون تراش نمیخوره.
    من هم چون سلامت دندونام برام مهم بود و دندونام بجز رنگشون مشكلی نداشتن با صحبتهای ایشون راضی شدم كه این كار انجام بدم.
    جلسه اول سه میلیون كارت كشیدم مراحل قالب گیری انجام شد و قرار شد ٢٢ میلیون دیگه تا جلسه بعدی كه قالب دندونم آماده بشه به شماره حسابی كه ایشون داده بودم واریز كنم.
    این كار انجام دادم و رسید واریزی رو برای ایشون فرستادم و منشیشون وقت بعدی رو به من دادند كه جلسه اماده سازی دندون بود و من اصلا انتظار نداشتم دندونم تراش بخوره ولی حدود یك ساعت تمام پایه های دندون من تراش خورد اینقدر حساس شد دندونام كه با اب سرد و یا فشار و سرما تمام ١٦ تا دندونم درد میگرفت.
    وقتی به آقای دكتر اعتراض كردم گفتن كه این تراش نیست سطح و زبر كردیم در حالی كه دندونام ریز و كوچیكتر شده بود.
    نهایتا قرار شد سه هفته بعد برای چسبوندن لمینیت ها برم كه جالب اینجاست حتی موقع گذاشتن لمینیت ها بازم بعضی ازدندون هام تراش میخورد چون دقیقا اندازه نبود.
    بهر حال كار دندون هام كه تمام شد نفری ٥٠ هزار تومان به عنوان انعام به سه دستیار و منشی ایشون پرداخت كردم و از ایشون هم خیلی سپاسگذاری كردم اما دو هفته بعد دندون هام شروع به زرد شدن كردند.
    من با مطب تماس گرفتن و منشیشون كه هرگز اجازه نمیدن با خود دكتر صحبت كنم گفتن طبیعیه و از این زردتر نمیشه. اما هر روز شفافیت و سفیدی دنون هام كمتر میشد این در صورتی است كه من هیچ گونه دخانیاتی مصرف نمیكنم و به كافین حساسیت دارم حداقل روزی ٢ بار مسواك میزنم وحتی بعد از غذاهای رنگی مثل قورمه سبزی باز مسواك میزنم.
    هر ماه با مطب تماس میگرفتم و هر بار یك قول و وعده میدادند مثل دادن واتر جت كه اگر استفاده كنم لمینیت ها رنگ پذیری كمتر میشه منم راضی شدم كه شكایتی نكنم اما از واتر جت هم خبری نشد در نهایت بالاخره تونستم یه وقت پولیش به زحمت از ایشون بگیرم كه ایشون هم لطف كردن برای ساكت كردن من یه لایه از روی لمینیت منو با دیسك تراش دادن كه روزای اول فكر میكردم خب خدا روشكر درست شد اما بعد دیدم شیارهای روی دندونام به وجود اومده كه اتفاقا جرم های بیشتری روشون جمع میشه.
    برای بار دوم رفتم برای پولیش تعجب كردم كه چقدر سریع وقت پولیش دادن كه متوجه شدم برای این خدماتشون كه همه جا جز خدمات پس از كاره هزینه ٥٠٠ هزار تومانی گذاشتن این در صورتی كه روز اول دكتر تعهد كردن و به من گفتن تمام امور مربوط به لمینیت ها رایگانه.
    حالا چطور میتونم از ایشون شکایت کنم؟

    • سلام وقت به خیر
      شکایتتون رو هم به تعزیرات و هم دادسرای ویژه جرایم پزشکی با عناونین زیر تقدیم کنید:

      اول:فریب بیمار از طریق تبلیغات گسترده و بدون مجوز سازمان نظام پزشکی در فضای مجازی.

      به استناد ماده یک قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیر مجاز و آسیب ‌رسان به سلامت در رسانه ‌های ارتباط جمعی داخلی و بین ‌المللی و فضاهای مجازی

      دوم: ارائه کارت بدون اعتبار گارانتی و تضمین سه ساله خدمات به قصد فریب بیمار

      سوم: قصور پزشکی در انتخاب بیمار و روش انجام خدمات و همچنین وارد آوردن خسارت به وی

      محمدرضا مهری وکیل جرایم پزشکی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *