شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق


امروز با موضوع شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق با شما خواهیم بود.

مهریه یا صداق مالی است که زن بر اثر ازدواج مالک آن می‌گردد و مرد ملزم به دادن آن است. طبق قانون مدنی همین که نکاح به طور صحیح واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل هم برقرار می‌شود.

مهریه جنبه مالی نکاح است که به محض وقوع صحیح عقد زن مالک مهریه می‌باشد و چنانچه با وقوع طلاق زن مهریه خود را مطالبه نکرده باشد این حق همچنان با شرایطی برقرار است.

دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، با انجام موفق بیش از 1000 پرونده خانواده به صورت موفق، آخرین تحولات حوزه حقوق و قوانین خانواده را برای عزیزان مورد بررسی قرار می دهد.

شرط گرفتن مهریه بعد از طلاق به 2 مرحله قابل تقسیم است:

مرحله اول: وقوع طلاق قبل از نزدیکی،

مرحله دوم: وقوع طلاق بعد از نزدیکی

مورد اثر‌گذار دیگر در شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق، نوع مهریه ( مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه) است.

به مجرد عقد زن مالک مهر است و می‌تواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد و اگر مهر عین باشد، به محض عقد به مالکیت زن درمی‌آید و زن می‌تواند تصرف مالکانه داشته باشد و این شرایط حتی بعد از طلاق نیز برقرار است.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق چه می‌باشد؟

مراحل گرفتن مهریه بعد از طلاق چه می‌باشد؟

وکیل کوچک کردن سن

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق در صورتی‌که مهریه مشخص نشده باشد به چه صورتی می‌باشد؟

بهترین وکیل پرونده مهریه در تهران کیست؟

[/stextbox]

 

موارد اثر‌گذار در شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق

اگر طلاق توافقی باشد و زن میزانی از مهریه خود را بخشیده باشد و یا در قبال طلاق شرط بخشش مهریه را تعیین نکرده باشد امکان مطالبه مهریه فراهم است.

در انواع طلاق یا در پروسه گواهی عدم سازش این طور نیست که زن باید کل مهریه خود را برای گرفتن طلاق ببخشد بلکه با توجه به نوع طلاق و توافقات می‌تواند بخشی از مهریه و یا کل آن را، حتی بعد از طلاق مطالبه نماید. اگر در طلاق توافقی بابت مهریه بین زوجین توافقی شده باشد و زوج به تعهدات خود عمل نکند زوجه می‌تواند به اسثتناد مدارک از طریق دادگاه مطالبه مهریه کند.

هرگاه وقوع طلاق بعد از نزدیکی باشد مهر گرفته شده توسط زن، همچنان در مالکیت زن می‌ماند و چنانچه وقوع طلاق قبل نزدیکی باشد و زن مهر خود را مطالبه کرده باشد، نصف مهریه به شوهر تعلق می‌گیرد و مالکیت زن نسبت به نصف مهریه از بین می‌رود.

در صورت وقوع طلاق قبل از نزدیکی و عدم تعیین مهر، زن مستحق مهرالمتعه خواهد بود و در صورت وقوع طلاق قبل بعد از نزدیکی و عدم تعیین مهر، زن مستحق مهرالمثل خواهد بود. مهرالمتعه در واقع مالی است شوهر به تناسب وضع اقتصادی خود به زن می‌دهد.

در شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق مراحل بدین شکل می‌باشد :

  • دادگاه یا شورای حل اختلاف 2) اجرای ثبت
چگونه مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟

زن می‌تواند برای مطالبه مهریه خود بعد از طلاق اقداماتی از قبیل، توقیف اموال، ممنوع‌الخروجی زوج و در شرایطی حتی درخواست جلب زوج را داشته باشد.

زمان معینی برای مطالبه مهریه بعد از طلاق وجود ندارد و هر زمان که زن اراده کند می‌تواند برای مهریه اقدام کند حتی بعد از فوت مرد این اقدام امکان‌پذیر است.

در شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق از طریق دادگاه نیازمند دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی می‌باشد که زن می‌تواند بابت هزینه دادرسی دادخواست اعسار از پرداخت دهد.

قابل ذکر است که در مهریه عندالاستطاعه امکان جلب زوج و امکان ممنوع‌الخروجی نیست و می‌توان در صورتی‌که زوج مالی داشته باشد،آن را توقیف کرد.

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق در موارد مختلف

چنانچه مال غیرمنقول به عنوان مهریه باشد زوجه می‌تواند در صورت استنکاف زوج به انتقال سند از طریق مراجع قضایی احقاق حق کند. چنانچه برای پرداخت مهریه کسی ضمانت کرده باشد می‌توان به طرفیت ضامن مورد‌نظر برای مطالبه مهریه طرح دعوی کند.

چنانچه مهریه وجه نقد باشد بر طبق قانون مهریه به نرخ روز محاسبه می‌شود و ملاک نرخ روز پرداخت مرد است.

اگر مهریه سکه طلا باشد می‌توان از دو روش دادگاه و اجراییه ثبت به اجرا گذاشت.

وکیل متخصص مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

سرعت و دقت در مطالبه مهریه از اهمیت بالایی برخوردار است که شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره در زمینه مهریه بعد از طلاق و قبل از طلاق، با گروه وکلای مهر همکار موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

برای انتخاب وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، همه روزه از ساعت‌های 9 الی 19 و پنجشنبه‌ها 9 الی 15 با شماره‌های زیر تماس بگیرید

اعاده دادرسی در دادگاه ویژه روحانیت

021-88799562

021-88795408

021-88796143

موسسه حقوقی مهر پارسیان

[/stextbox]

 

5/5 - (22 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *