شکایت از دکتر زنان و ماما

امروز با موضوع شکایت از پزشک زنان و ماما با شما هستیم.

ماما به شخصی اطلاق می شود که تحصیلات مامایی را در حد کارشناسی و کارشناسی ارشد، برابر مقررات در مراکز آموزش داخلی و خارجی به پایان رسانیده و موفق به اخذ پروانه رسمی مامایی از مقامات صلاحیت دار مربوطه شده باشد.

او باید قادر به نظارت، مراقبت و توصیه به زنان در طی دوران حاملگی، زایمان و دوره بعد از زایمان، هدایت زایمان‌ها به مسئولیت خود و مراقبت از نوزاد و شیرخوار و کودک زیر شش سال باشد.

این مراقبت شامل پیشگیری،کشف حالات غیر طبیعی در مادر و کودک، فراهم ساختن کمک های پزشکی و اجرای اقدامات اورژانس در نبود کمک پزشکی می‌باشد.(پس در زمانی که کمک پزشکی موجود باشد این مسوولیت ماما منتفی است)

ماما وظیفه مهمی در مشاوره و آموزش بهداشت نه تنها برای زنان بلکه برای خانواده و جامعه دارد. کار ماما باید  شامل: آموزش دوران بارداری، آماده کردن والدین برای پذیرش وظائف پدری و مادری، تنظیم خانواده، و مراقبتهای کودک و بعضی از موارد تشخیص و درمان بیماریهای شایع دستگاه تناسلی زنان و مشاوره دوران یائسگی می باشد.

وکیل تحصیل مال نامشروع

او می‌تواند در بیمارستانها، درمانگاهها، واحد های بهداشتی ،منازل (مشاوره مامائی و زایمان در منزل ) و هر شکل دیگری از ارائه خدمات درمانی کار کند.

نکات مهم شکایت از دکتر زنان و ماما در تجویز دارو و تکالیف داروخانه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر از تجویز اشتباه دارو توسط پزشک دچار مشکل شدیم چه کنیم؟

اگر داروخانه داروی اشتباه یا فاسد دهد چه مجازاتی دارد؟

ماما چه داروهایی می‌تواند تجویز نماید؟

[/stextbox]

وفق آیین نامه تعیین حدود صلاحیت ماما، ماما می‌تواند داروهای زیر را تجویز نماید

۱- انواع ویتامین ها خوراکی ویتامینهای گروه B بصورت آمپول و کپسول ، قرص و شربت ،قطره و پماد ویتامین A+D

۲-ترکیبات آهن و مواد معدنی بصورت قرص و کپسول

۳-واکسن ضد کزاز و یا توام بالغین

۴-داروهای ضد درد قرص و شیاف و آمپول و مسکن هائی مانند  هیوسین، استامینوفن، مفنامیک اسید، دیکلوفناک، ایبوپروفن

۵-محلولهای ضدعفونی کننده

۶-سرمهای  قندی ۵% قندی نمکی ، رینگر لاکتات

۷-قرص و شربت آنتی اسید و ضدنفخ ( آلومینیوم ام جی ، ام جی اس ، پانکراتین ، دایجستیو ،دایمتیکون)

۸-ملین های مجاز دوران بارداری

۸-سنتو سینون

۹- داروهای بی حسی موضعی بصورت پماد و آمپول (مثل لیدوکائین برای ترمیم اپی زیاتومی )

۱۰- پماد و شیاف آنتی هموروئید

۱۱- آمپول پروژسترون

۱۲- قرص و آمپول مترژن( داخل عضله) و با در نظر داشتن شرایط بیمار

۱۳- آنتی بیوتیکها مثل  پنی سیلین و مشتقات آن، آمپی سیلین ( خوراکی و تزریقی ) سفالکسین خوراکی ،داکسی سیکلین ،

آموکسی سیلین) خوراکی (با رعایت ملاحظات تشخیصی مثل حساسیت به پنی سیلین وگرفتن سابقه آلرژی

۱۴- آمپول روگام

۱۵-سولفات منیزیم (دوز اولیه در واحد های تسهیلات زایمانی و در موارد اورژانس)

۱۶- داروهای مورد نیاز جهت احیاء

مرور زمان در امور کیفری

۱۷- کرم ، ژل- پماد، قرص خوراکی وشیاف و قرص واژینال ، کلوتریمازول ، نیستاتین ، بتادین ، تریپل سولفا ،مترونیدازول ،

میکونازول و ترکیبات مشابه

۱۸- داروهای ضد خارش SAFE در حاملگی مانند لوسیون ژرانیوم

۱۹-انواع قرصهای ضد بارداری

۲۰-با توجه به رواج داروهای گیاهی و ورود آن به دسته داروهای کشور و بی خطر تشخیص دادن آنها  انواع داروهای گیاهی مجاز در بارداری و شیردهی قابل تجویز است.

آیا تشخیص اشتباهی ماما جرم است؟

چنانچه بیماری به پزشک مراجعه کند و پزشک بیماری را تشخیص ندهد، این موضوع حتما به معنی خطاکار بودن پزشک نیست. باید توجه کرد که ماهیت بیماری‌های انسان و مسائل پزشکی بسیار پیچیده است؛ به طوریکه گاهی تشخیص بسیار ساده و گاهی هم بسیار دشوار است؛ چرا که بیماری‌ها همیشه تظاهرات یکسان و استانداردی ندارند و گاهی تظاهرات‌شان تیپیک نیست و ممکن است پزشک را به اشتباه بیندازند.

تشخیص این موضوع که آیا پزشکی که بیماری‌ای را در یک یا چند جلسه ویزیت تشخیص نداده، آیا دچار خطای پزشکی شده است یا خیر؟ تشخیصی بسیار فنی و تکنیکال است که از عهده یک فرد ناآگاه به امور پزشکی و حتی یک متخصص معمولی بر نمی‌آید.

در این زمینه معمولا گروهی از متخصصان درباره اینکه این تشخیص درست بوده یا نه، اظهار نظر می‌کنند. پس پیشنهاد می‌شود قبل از طرح شکایت علیه پزشک با وکیل مجرب در این زمینه تماس حاصل نمایید تا بتواند از نقطه نظر حقوقی در حضور متخصص در این زمینه موضوع شما را بررسی نماید.

اگر از اشتباه ماما آسیبی به مادر یا طفل رسید تکلیف چیست؟

طبق قانون اگر صدمه‌ای به کسی به دلیل خطای پزشکی وارد شود این صدمه باید جبران شود، در حوزه مالی یا خود پزشک این صدمه را جبران می‌کند و یا بیمه مسئولیت پزشکان را می‌پردازد و میزان آن نیز بر اساس ملاک‌های پزشکی قانونی مشخص می‌شود. البته گاهی برخی خطاهای پزشکی جنبه انتظامی هم پیدا می‌کنند و خطا آنقدر جدی است که نظام پزشکی مجازاتی غیر از مجازات مالی مانند بستن مطب و … هم برای پزشک در نظر گرفته است. بنابراین احکام مجازات‌ها بر اساس درجه خطا مشخص می‌شود.

قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

اگر داروخانه به دارو به مردم ندهند یا گرانفروشی کنند یا داروی فاسد ویا اشتباه بدهد چه مجازاتی برای این اعمال در نظر گرفته شده است؟

جالب توجه است که جرایم تعیین شده توسط قانون گذار برای مجازات داروخانه‌های خاطی سنگین و متفاوت است. اگر چه تعیین و بررسی دقیق هر یک از جرایم بر عهده نهاد نظارتی مربوطه است، اما بعضی از جرایم تعیین شده به این شکل است.

داروخانه دار براساس قانون تعزیرات حکومتی موظف است تمام کالاهای خریداری شده را تا اتمام موجودی به مردم بفروشد و در صورت خودداری، در مرتبه اول به اخطار کتبی با درج در پرونده و الزام به عرضه کالا با قیمت تعیین شده، مرتبه دوم جریمه نقدی تا مبلغ ۵۰۰ هزار ریال، مرتبه سوم قطع سهمیه تا مدت سه ماه و مرتبه چهارم تعطیلی موقت تا یک سال محکوم می شود.

البته در این مورد موضوع اثبات جرم مطرح است و تخلف باید به اثبات برسد.هم چنین در عرضه اشتباه دارو اگر استفاده از مواد دارویی منتهی به فوت بیمار شود، قانونگذار مجازات سخت اعدام را پیش بینی کرده است. البته این مجازات اعدام به این شرط است که دلیل فوت تنها به واسطه استفاده از دارو ی اشتباه یا فاسد باشد، اما اگر یکی از علل فوت باشد، زندان در مقاطع مختلف زمانی پیش‎بینی شده است.

برای گران فروشی دارو هم مجازات های نقدی تا چند برابر قیمت دارو با توجه به تکرار و دفعات گران فروشی مشخص شده است.

چه راه‌هایی برای شکایت از داروخانه‌های متخلف وجود دارد؟

با توجه به قوانین  موضوعه در  زمینه حقوق مصرف کننده، در مورد جرایم و  مجازات‌های به وجود آمده توسط داروخانه ها راه‌هایی برای طرح شکایت وجود دارد تا در صورت وجود شکایت و یا خطای رخ داده از سوی داروخانه بتوانیم از آن مسیرها حق خود را پیگیری کنیم.

جعل سند در ثبت املاک و اسناد

نخستین محل برای شکایت و البته ساده ترین آن تماس تلفنی با سامانه دانشگاه علوم پزشکی است. برای اعلام هرگونه تخلف داروخانه‌ها در هر زمینه‌ای می‌توانید به شماره تماس ۱۴۹۰ اطلاع داده و کد پیگیری شکایت خود را دریافت کنید.

در صورت لزوم نیز برای شکایت حضوری به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مراجعه نمایید.

شکایت از گرانفروشی داروخانه

مسئله مهمی که شاید خیلی از ما درگیر آن باشیم و در مراجعات مختلف به داروخانه نیز برایمان رخ داده باشد، تفاوت قیمت درج شده بر روی جعبه دارو قیمت دریافتی داروخانه باشد.

دلیل اصلی این اتفاق که در سراسر کشور نیز وجود دارد، ناتوانی واحدهای تولید دارو در درج قیمت جدید بر روی بسته بندی آنهاست. در طول سال با تغییر قیمت تمام شده دارو برای شرکت‌های داروساز، قیمت هر دارو ممکن است تفاوت‌های زیادی کند.

اما به دلیل این که قیمت درج شده قیمت اولیه است، نمی توان آن را تغییر داد.

به همین علت داروخانه ها ناگزیر از اعمال قیمت جدید داروها هستند چون با قیمت بالاتر خود داروخانه آن دارو را خریداری کرده است.

البته دراین میان افرادی نیز پیدا می شوند که از این فضا سوء استفاده کرده و قیمت های چندین برابری را اعمال می‌کنند.

برای حل این مسئله می توانید با تماس با سامانه ۱۴۹۰ قیمت عرضه شده را اطلاع داده تا در صورت گران فروشی بیش از حد واقعی با آن دارو خانه برخورد صورت بگیرد.

دومین راهکاری که در قوانین و مقررات برای این مسئله به آن اشاره شده سازمان نظام پزشکی است که تخلفات اداری و انتظامی داروسازها را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و نتیجه آن برخورد انتظامی با داروساز خواهد بود که موارد مختلفی از جریمه مانند توبیخ کتبی تا لغو پروانه داروخانه در نظر گرفته می شود.

وکیل تضمینی تصادفات رانندگی

مسیر دیگری که برای شکایت از داروخانه وجود دارد، مراجعه به تعزیرات حکومتی است.

داروخانه هم چون دیگر واحدهای صنفی موجود در بازار باید تحت قوانین تعزیرات حکومتی قرار داشته باشد و در صورت تخلف این نهاد نظارتی به شکایات صورت گرفته رسیدگی خواهد کرد.

در صورت وقوع آسیب ناشی از تخلف داروخانه در دادن داروهای فاسد و یا غیر مجاز در تهران ‌می‌توانید به دادسرای ویژه جرایم پزشکی و دارویی مراجعه نموده و در سایر شهرستان‌ها به دادسرای محل وقوع جرم.

وکیل شکایت از دکتر زنان و ماما

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث پزشکی یا مامایی یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر 

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *