قانون بهداشت آپارتمان

قانون بهداشت آپارتمان

قانون بهداشت آپارتمان


امروز با بررسی موضوع قانون بهداشت آپارتمان با شما هستیم.

مردی در همسایگی آپارتمان ما دائما زباله‌های عجیب و غریب جمع می‌کند و داخل مشاعات نگه می‌دارد و  باعث شده آسیب به بهداشت مجتمع برسدو محیط را آلوده کرده است، چگونه با او مقابله کنیم؟

مطمئنا در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می‌تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد، آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون است که مهمترین اثر این آشنایی و آگاهی را می‌توان در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست بنابراین، امروز تلاش داریم تا موضوع ایجاد آلودگی در آپارتمان را بررسی نماییم.

همه ما بارها شاهد ریختن زباله در معابر از سوی برخی شهروندان بوده‌ایم، به طوری که این نوع هنجارشکنی برای عده‌ای به کاری عادی تبدیل شده است.

ریختن زباله در معابر یکی از معضلات بسیار مهم بهداشتی و اخلاقی است که موجب رنجش دیگران و نادیده انگاشتن حقوق شهروندی می‌شود. شاید برای شما هم پیش آمده باشد در مجمتع محل زندگیتان همسایه‌ای باشد که با بی مبالاتی زباله خود را کف آسانسور می‌گذارد و شیرابه کثیف و متعفن از زیر کسیه زباله او سرازیر می‌شود و راهرو و محیط اطراف را آلوده می‌نماید.

یا در همسایگی شما شخصی قرار دارد که او تمایلی به رعایت نظافت ندارد و علیرغم تذکرهای مکرر از کار خود دست بر نداشته و به هر بهانه‌ای محیط را آلوده می‌سازد، پس اگر با چنین معضلاتی دست و پنجه نرم می‌نمایید خواندن این مقاله برای شما مفید و رهگشا خواهد بود

مراحل رسیدگی دعوی کیفری

نکات مهم ایجاد آلودگی در آپارتمان

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

آیا ریختن تعمدی زباله در مشاعات جرم است؟

آیا ریختن اشیاء بی ارزش و مستهلک در لابی جرم است؟

آیا رعایت نکردن نظافت داخل واحد آپارتمان به نحوی که باعث شیوع بیماری و یا بوی تعفن به محیط آپارتمان گردد جرم است؟

[/stextbox]

آیا آلوده کردن محیط اپارتمان جرم است؟

قانون مجازات اسلامی در خصوص زباله ریزها تمهیداتی را در نظر گرفته است و طی ماده ۶۸۸  از این قانون،  زباله ریختن در معابر را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است. این ماده مقرر کرده که هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند، به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

حال سوال این است ریختن زباله جرم قابل گذشت یا غیر قابل گذشت؟

کثیف‌کاری، جرمی غیرقابل گذشت است  بر اساس مفاد ماده ۷۲۷ قانون مجازات اسلامی، زباله ریختن در معابر از جرایم غیرقابل گذشت است و حتی در اغلب موارد، اشخاص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی از این جرم متضرر می‌شوند.

بنابراین اعلام جرم صرفاً در صلاحیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست نیست، بلکه اعلام و شکایت از آن از سوی سایر اشخاص نیز ممکن است.

گذاشتن اشیا در مشاعات جرم است؟

 گذاشتن اشیا به صورت دایمی در مشاعات آپارتمان می‌تواند تحت شرایط از مصادیق جرم مزاحمت باشد اما قبل از طرح هرگونه شکایت می‌بایست شاکی فرد خاطی را از طریق ارسال اظهارنامه مطلع نماید و به او از این طریق هشدار دهد و سپس در صورت عدم ترتیب اثر نسبت به مورد از او شکایت نماید. البته باید ادله دال بر مزاحمت ارایه دهید و هر عملی نمی‌تواند مصادق مزاحمت باشد.

شکایت از پزشک به دلیل لیپوساکشن

در همسایگی ما پزشکی مطب خصوصی دارد و زباله های خود را که اکثرا عفونی است در سطل زباله پشت درب رها می‌نماید آیا عمل او جرم است؟

پیشنهاد می‌شود بدوا تذکر دهید و در صورت تکرار این مورد را به سازمان نظام پزشکی اطلاع دهید تا با این تخلف برخورد شود و چنانچه از این قبیل موارد به شما آسیبی برسد می‌توانید طرح شکایت کیفری و حقوقی نمایید اما جنبه اثباتی این مسئله کار دشواری است.

اما در خصوص بوی بد و متعفن این زباله‌ها می‌توانید شکایت کیفری مزاحمت طرح نمایید و واجب است بر اشخاص که نظافت داخل واحد خود را رعایت نمایند تا سلامتی اشخاص را به خطر نیندازند.

وکیل مشاوره قانون بهداشت  آپارتمان

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث اپارتمان نشینی یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

گروه وکلای مهر 

 

[/stextbox]

 

3/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام من امروز یادم رفته اشغال هام رو بردارم جلوی در آپارتمانم بوده و مدیر ساختمان با من تماس گرفتن که سما باید ۵۰۰هزار تومان جریمه پرداخت کنید آیا این جریمه قانونی است

    • سلام وقت بخیر
      اگر در صورتجلسه و مصوبات مجمع عمومی چنین ضمانت اجرایی (جریمه) در نظر گرفته شده باشد قانونی است در غیر اینصورت دریافت مبلغ مزبور از این بابت بلاوجه و غیرقانونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *