شکایت از هکر

شکایت از هکر

شکایت از هکر


در مقاله شکایت از هکر به بررسی چگونگی وقوع این جرم و چگونگی طرح شکایت و رسیدگی به این جرم در مراجع قضایی خواهیم پرداخت.

با توسعه اینترنت، استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با اهداف مختلفی مانند تجارت، سرگرمی، نگهداری برخی تصاویر و … انجام می‌گیرد.

هک کردن یک اصطلاح تخصصی در حوزه علوم مربوط به کامپیوتر است که در این عمل شخصی به عنوان هکر، بدون رضایت صاحب حساب به صورت غیر مجاز به حساب آنها دسترسی پیدا می‌کند.

شکایت از هکر از جمله جرایم رایانه‌ای است که در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

در گروه وکلای کیفری موسسه حقوقی و بین‌المللی مهر پارسیان، تیم پژوهشی به بررسی شکایت از هکر پرداخته است و همچنین آماده ارائه هر گونه خدمات در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

جهت دریافت مشاوره یا پذیرش پرونده در خصوص شکایت از هکر می‌توانید از طریق شماره تماس‌های موسسه که در انتهای مقاله درج شده‌اند، با موسسه حقوقی مهرپارسیان در ارتباط باشید.

سوالات مهمی که در مقاله شکایت از هکر بررسی می‌شوند:

  1. جرایم رایانه‌ای چه مواردی هستند؟
  2. تحت چه عنوانی می‌توان از هکرها شکایت کرد؟
  3. چگونه می‌توان از هکرها شکایت کرد؟
  4. بهترین وکیل شکایت از هکر چه وکیلی است؟
مطالبه سهم الشرکه

جرایم رایانه‌ای

فصل آخر قانون مجازات اسلامی مربوط به جرایم رایانه‌ای می‌باشد. در این فصل از جرایمی همچون دسترسی غیر مجاز، شنود غیرمجاز، جاسوسی رایانه‌ای، جعل رایانه‌ای، سرقت و کلاهبرداری رایانه‌ای، هتک حیثیت و نشر اکاذیب در فضای مجازی و… نام برده است.

این جرایم در برخی موارد بسیار شبیه هم هستند و تشخیص هر عنوان مجرمانه امری تخصصی است که توسط وکیل متخصص جرایم رایانه‌ای انجام می‌گیرد.

در ادامه مقاله شکایت از هکر به بررسی برخی از این جرایم خواهیم پرداخت.

جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی در فضای مجازی

در فضای مجازی نیز جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، امکان تحقق و وقوع دارند. این امر را قانون‌گذار در ماده ۷۴۲ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی عنوان نموده است.

هرکس به وسیله سامانه‎های رایانه‎ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد، تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی در فضای مجازی مرتکب شده است و مجازات حبس و جزای نقدی در پی خواهد داشت.

بنابراین هرگاه هکری با ورود غیرمجاز به سامانه یا حساب کاربری شخص دیگری اقدام به موارد ذکر شده نماید، از موارد تعدد جرم بوده و علاوه بر شکایت از هکر تحت عنوان دسترسی غیر مجاز، تحت عنوان جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی نیز قابلیت پیگیری دارد.

تخریب و اخلال در سامانه‌های رایانه‌ای

هر کس به طور غیرمجاز با اعمالی از قبیل وارد کردن، انتقال دادن، پخش، حذف کردن، متوقف کردن، دستکاری یا تخریب داده‌ها یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری، سامانه‎های رایانه‌ای یا مخابراتی دیگری را از کار بیندازد یا کارکرد آنها را مختل کند جرم تخریب و اخلال در سامانه‌های رایانه‌ای به وقوع پیوسته است.

وکیل رفع تعهد ارزی

مجازات این جرم نیز حبس و جزای نقدی یا هر دو مورد می‌باشد.

تحت چه عنوانی می‌توان از هکر شکایت کرد

لازمه تحقق برخی جرایم رایانه‌ای مانند جاسوسی رایانه‌ای و … دسترسی غیرمجاز (هک) سیستم فرد مورد نظر می‌باشد.

اما نتیجه این رفتارها عناوین مجرمانه‌ خاصی است که قانون‌گذار پیش‌بینی نموده است و نمی‌توان از آنها تحت عنوان شکایت از هکر طرح دعوا نمود.

معنی هکر فردی است که مباشر یا فاعل یا انجام دهنده جرم هک است، برای هکر و عملی که انجام می‌دهد (هک) قانون‌گذار عنوان مجرمانه دسترسی غیر مجاز را پیش‌بینی نموده است.

هکرها به صورت‌های مختلفی مرتکب جرم هک می‌شوند، برخی به طور غیرمجاز به داده‎‌ها یا سامانه‎‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی می‌یابند و برخی به حساب شخصی افراد در شبکه‌های اجتماعی.

بنا بر نظر قانون‌گذار برای تحقق جرم دسترسی غیر مجاز (هک) و شکایت از هکر باید یکی از سه رفتار زیر محقق گردد و اثبات و تشخصی این رفتارها در حیطه تخصص وکیل می‌باشد، این رفتارها عبارتند از:

الف. دسترسی غیرمجاز به داده‎ هایی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است.
ب. دسترسی غیر مجاز به سامانه‎‌های رایانه‌‎ای که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده باشند.
ج. دسترسی غیر مجاز به سامانه‌های مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است.

چنانچه دسترسی‌های غیر مجاز موجب تحقق جرایمی همچون جعل، کلاهبرداری و سرقت رایانه‌ای نگردد، می‌توان از هکر تحت عنوان دسترسی غیرمجاز شکایت نمود و مجازات هکر نیز حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات خواهد بود.

مشاور حقوقی شرکت ها

رویه رسیدگی به جرایم رایانه‌ای

برای طرح شکایت از هکر می‌توان از طریق پلیس فتا اقدام نمود، به این صورت که می‌توان وارد سامانه پلیس فتا شوید و با درج اطلاعات خود در سامانه شکایت خود را ثبت نمایید.

همچنین می‌توان در صورتی که وکیل ندارید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکایت خود را تحت عنوان دسترسی غیر مجاز از هکر مطرح نمایید.

در هر دو صورت پرونده پس از ثبت به دادسرای جرایم رایانه‌ای انتقال می‌یابد، دادستان پرونده را جهت تحقیق در خصوص جرم ارتکابی به بازپرسی ارجاع (انتقال) می‌دهد.

بازپرس پرونده شکایت از هکر پس از انجام تحقیقات و بررسی اینکه جرم چگونه و توسط چه کسی اتفاق افتاده است، نظر خود را مبنی بر وقوع جرم یا عدم وقوع جرم به صورت مکتوب به دادستان اعلام می‌کنند.

دادستان چنانچه وقوع جرم هک کردن یا دسترسی غیرمجاز را محرز و مشخص بداند، دستور جلب و تعقیب متهم را صادر می‎‌نماید و پس از مشخص شدن مجرم (هکر) چنانچه جرم واقع شده باشد به موجب صدور کیفرخواست، از دادگاه خواستار کیفر و مجازات هکر یا مجرم خواهد شد و پرونده شکایت از هکر به دادگاه ارجاع (ارسال) می‌گردد.

 چنانچه پس از انجام تحقیقات، وقوع جرم توسط دادستان و بازپرس، محرز و مشخص نگردد، قرار منع یا موقوفی (توقف) تعقیبات صادر می‌گردد.

بهترین وکیل شکایت از هکر

اگر مرتکب جرم دسترسی غیرمجاز (هک) شده‌اید، یا سیستم و اطلاعات شما توسط هکر، هک شده است، توصیه می‌شود حتما از وکیل متخصص جرایم رایانه‌ای کمک بگیرید.

چنانچه وکیل بتواند دفاع صحیحی از شما نماید پرونده در مرحله تحقیقات و دادسرا مختومه می‌گردد.

مشاوره حقوقی با وکیل بانکی

در این صورت مجازات و سابقه محکومیت کیفری در سابقه شما ثبت نمی‌گردد.

همچنین اگر شاکی در پرونده‌های مربوط به هک و هکر نهادهای دولتی باشد، حضور وکیل امری الزامی به لحاظ تاثیر در روند پرونده می‌باشد.

به همین منظور، موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری، دکتر محمدرضا مهری، که دارای وکلای متخصص در حوزه شکایت از هکر و جرایم رایانه‌ای می‌باشد، برای دریافت مشاوره و پذیرش پرونده به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌گردد.

مجازات هکر چیست؟

با توجه به قانون جرایم رایانه‌ای مجازات هکر حبس، جزای نقدی یا هر دو می‌باشد.

جرم هک چیست؟

هک نوعی دسترسی غیرمجاز به داده‌های الکترونیکی در فضای مجازی می‌باشد.

 

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۲۶ امتیاز)

۶ دیدگاه

  • سلام و وقت بخیر.گوشی من هک شده .من کسی را که به هکر پول داده تا گوشی من را هک کند و خود شخص هکر را، میشناسم اما نمیدونم که چگونه این را اثبات کنم. از چه راهی می‌توانم اقدام کنم و اقدام به شکایت نمایم؟ ممنون میشم من را راهنمایی بفرمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      از طریق دادسرای جرایم رایانه‌ای شکایت نمایید و درخواست ارجاع به کارشناس دهید. اما این امر نیازمند مشاوره با وکیل متخصص در امور جرایم رایانه ای است که شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور جرایم رایانه ای با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱ تماس حاصل فرمایید.

  • سلام آقای دکتر روز بخیر
    ما یک شرکت داده پرداز هستیم که برای بعضی ارگانها برنامه می‌نویسیم و بعضا به یک سری اطلاعات شرکت ها دست رسی داریم. هفته گذشته متوجه شدیم شخصی از پرسنل که کارشون اصلا برنامه نوشتن نیست و نیازی به دست‌ رسی به اطلاعات ندارن با استفاده از منابع خودمون دست رسی بدون دلیلی پیدا کردن به اطلاعات یکی از شرکت های تجاری طرف قرارداد ما،  و خوشبختانه از این اطلاعات نتونست استفاده کنه چون بچه های حراست به سرعت متوجه شدن آیا امکان شکایت از این فرد وجود داره ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      مطابق قانون ((دسترسی غیر مجاز به سامانه‌های رایانه‌ای که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده باشند.)) هک محسوب می‌شود. چنانچه دسترسی‌های غیر مجاز موجب تحقق جرایمی همچون جعل، کلاهبرداری و سرقت رایانه‌ای نگردد، می‌توان از هکر تحت عنوان دسترسی غیرمجاز شکایت نمود و مجازات هکر نیز حبس یا جزای نقدی یا هر دو مجازات خواهد بود. شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو تایم مشاوره با آقای دکتر مهری با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱ تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *