کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس

کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس

کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس


پدید آمدن محیط جدید متاورس موجب بروز جرایم جدید مانند کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس گردیده است.

ظهور هر پدیده‌ای علاوه بر مزایا و معایبی که دارد، ممکن است امکان سوء استفاده از آن را به منظور ورود ضرر و خسارت مالی و یا معنوی به دیگران فراهم نماید. در مقاله کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس، به بررسی تخصصی امکان تحقق جرم کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس، خواهیم پرداخت.

در گروه وکلای کیفری موسسه حقوقی مهرپارسیان، تیم پژوهشی به بررسی جرم کلاهبرداری از طریق زمین در متاورس پرداخته است و همچنین آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی در این زمینه به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

جهت تنظیم وقت و دریافت مشاوره از وکلای متخصص موسسه حقوقی مهر پارسیان، با شماره تماس‌های موسسه که در انتهای مقاله درج شده‌اند تماس برقرار نمایید.

سوالات مهمی که در مقاله کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس بررسی می‌شوند:

  1. متاورس چیست؟
  2. کلاهبرداری چیست؟
  3. مستندات قانونی کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس چیست؟
  4. شیوه‌های کلاهبرداری در متاورس چه می‌باشند؟
  5. بهترین وکیل کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس کیست؟

متاورس

اصطلاح متاورس از ترکیب دو واژه Meta به معنی فراتر، ماورا و Universe به معنی جهان به وجود آمده و به طور کلی معنی واژه متاورس، “فرا جهان”  (Metaverse)می‌باشد.

متاورس یک فضای مشترک مجازی و شبکه‌ای گسترده از جهان‌ها و شبیه سازی‌های سه بعدی پایدار است و از طریق هدست‌ها، عینک‌ها، گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها که به صورت آنی و لحظه به لحظه پردازش می‌شوند، در دسترس است.

هر فردی می‌تواند در هر زمان و مکانی بدون هیچگونه محدودیتی در متاورس حضور یابد. این مجموعه می‌تواند به صورت همزمان تعداد زیادی از افراد را به صورت مجازی در خود جای دهد، بدون آن که لازم باشد این افراد در یک مکان فیزیکی حضور داشته باشند.

وکیل سند رهنی بانک

کلاهبرداری

به موجب ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، چنانچه فردی از طریق ارتکاب هر نوع رفتار فیزیکی، مانند بهره گیری از هر نوع وسایل و یا انجام هر نوع عملیات متقلبانه‌ای، شخص یا اشخاص دیگری را اغفال نماید و به واسطه فریب دادن، اموال آنها را ببرد، مرتکب جرم کلاهبرداری شده است.

در جرم کلاهبرداری، زیان دیده مال خود را با رضایت اما در نتیجه‌ی فریب خوردن و اغفال شدن به کلاهبردار می‌دهد.

ارکان تشکیل دهنده جرم کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس

برای وقوع هر جرمی از جمله کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس، باید شرایطی وجود داشته باشد که به آنها ارکان تشکیل دهنده جرم می‌گویند.

وجود سه عنصر قانونی، مادی و معنوی برای تحقق و تشکیل هر جرمی لازم است، به نحوی که در صورت عدم وجود هر یک از عناصر پیش گفته، اساساً جرمی واقع نمی‌گردد.

رکن قانونی

مهمترین رکن برای تشخیص جرم بودن و یا نبودن یک رفتار، عنصر قانونی است. در واقع رفتار ارتکابی شخص متهم می‌بایست با قانونی که قبل از ارتکاب آن رفتار تصویب شده است، تطبیق داده شود.

تنها مرجعی که می‌تواند انجام کار و یا عدم انجام کاری را جرم محسوب نماید و برای آن مجازات تعیین نماید، مجلس شورای اسلامی است.

در مورد جرم کلاهبرداری، ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری و در خصوص جرم کلاهبرداری رایانه‌ای، ماده 741 قانون مجازات اسلامی (ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای)، به عنوان ارکان قانونی این جرایم می‌باشند.

رکن مادی

برای احراز این رکن باید رفتار مرتکب توسط وکیل متخصص مورد بررسی قرار گیرد. در احراز رکن مادی، رفتار ارتکابی، شرایط و اوضاع و احوال و نتیجه حاصله می بایست مدنظر قرار گیرند.

شرایط صدور برگ اجرایی مالیاتی

به طور مثال رکن مادی جرم کلاهبرداری سنتی عبارت است از رفتار فیزیکی، متقلبانه بودن وسایل یا عملیات مورد استفاده ی کلاهبردار، فریب خوردن زیان دیده و بردن مال متعلق به زیان دیده، به عنوان نتیجه حاصله می‌باشد.

در کلاهبرداری رایانه‌ای، قانون‌گذار علاوه بر بردن مال، تحصیل امتیاز مالی و یا حتی خدمات مالی را مشمول کلاهبرداری رایانه‌ای دانسته است.

رکن معنوی

با توجه به اینکه وقوع کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس ممکن است با شیوه های مختلفی واقع شود و حسب مورد مشمول کلاهبرداری سنتی و یا کلاهبرداری رایانه‌ای گردد، بنابراین در خصوص رکن معنوی، با توجه به اینکه کلاهبرداری سنتی است یا رایانه‌ای، می بایست قائل به تفکیک شد.

شیوه‌های کلاهبرداری در متاورس

همان‌گونه که بیان شد برای تحقق کلاهبرداری باید سه رکن وجود داشته باشد، که در خصوص کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس، با توجه به اینکه قانون نوشته شده‌ای در خصوص متاورس وجود ندارد، استنباط وکلا اینچنین است:

در صورتی که کلاهبرداری صرفاً در فضای مجازی انجام شود و یا اینکه شخص کلاهبردار از طریق توسل به ابزارهای رایانه‌ای و یا تبلیغات در فضای مجازی موجب اغفال زیان دیده شده و از این طریق اموال ایشان را ببرد، رکن قانونی جرم ارتکابی حسب مورد ماده 1 قانون تشدید مجازات ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری و یا ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای خواهد بود.

بنابراین، با توجه به اینکه رکن مادی جرم به چه نحوی و با استفاده از چه وسایلی در فضای مجازی برای اغفال و یا فروش زمین در متاورس انجام شده، موضوع از حیث نوع جرم و ادله اثبات متفاوت خواهد بود.

وکیل رفع تعهد ارزی

اما در هر صورت باید مانورهای متقلبانه که موجب اغفال و فریب افراد می‌گردد، انجام شود، به طور مثال اشخاصی که با تبلیغات گسترده در فضای مجازی یا دادن وعده‌های واهی به افراد می‌گویند که با پرداخت وجه به حساب بانکی و یا انتقال رمز ارز به کیف پول، برای آنان در متاورس زمین می‌خرند، اما پس از اینکه وجوه نقدی و یا رمز ارز به حساب آنها انتقال یافت، از دسترس خارج می‌شوند، حسب مورد اقدام آنها می‌تواند کلاهبرداری محسوب شود.

تبلیغات تجاری در فضای مجازی مبنی بر سرمایه‌گذاری در متاورس و خرید امتیاز بازی‌های متاورس، خرید زمین در متاورس، با قصد امیدوار نمودن مردم به امور واهی و غیر واقعی، که منتهی به بردن مال مردم شود، می‌تواند به عنوان مانور و توسل به عملیات متقلبانه مد نظر دادگاه قرار گیرد.

زمین متاورس

تکه‌ای از یک فضای دیجیتالی قابل‌ خرید است که صاحبان آنها می‌توانند از آن برای اهداف مختلف استفاده کنند، یا آن را تنها برای کسب سود در کوتاه مدت یا میان مدت بخرند.

مستندات قانونی کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس

پیشتر نیز گفته شد که به دلیل جدید بودن متاورس، در این مورد قانون نوشته شده‌ای در ایران وجود ندارد.

در مورد موضوعات کیفری، می‌بایست به قوانین جزایی مراجعه نمود و در امور حقوقی و مسئولیت مدنی نیز با توجه به قانون اساسی و ماده 3 قانون آیین دادرسی مدنی در صورتی که در خصوص مسئله‌ای حکم قانون نباشد، باید به فتاوی معتبر اسلامی و نظر فقها رجوع نمود.

نظر یکی از فقها در خصوص ماهیت خرید زمین در متاورس اینچنین است که در فقه و قانون ما اساساً چیزی قابلیت معامله کردن و خرید و فروش دارد که عین باشد، یعنی قابل رویت و اشاره کردن و ملموس باشد.

نمونه شکواییه صدور چک بلا محل

بنابراین چون در متاورس چیزی که به معنی عین در قانون ایران است وجود ندارد، لذا خرید در متاورس جایز نمی‌باشد.

در حوزه متاورس ممکن است علاوه بر کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس، سرقت، خیانت در امانت، تحصیل مال از طریق نامشروع، پولشوئی و… محقق شود که همگی به موجب قوانین مربوطه قابل پیگیری و رسیدگی می‌باشند.

بهترین وکیل کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس

طرح شکایت از کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی یا پلیس فتا باید اقدام نمود، دفاتر خدمات الکترونیک قضائی پس از ثبت، شکوائیه را به دادسرایی که به موجب قانون صلاحیت رسیدگی به این جرم را دارد، ارسال می‌کند. در تهران معمولاً این نوع پرونده ها به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارسال می شوند.

دادسرا پس از انجام تحقیقات مقدماتی و پیگیری و تعقیب متهم، با صدور قرار نهایی و کیفرخواست، پرونده را جهت ادامه رسیدگی و صدور حکم به دادگاه صالح ارسال می‌نماید.

در مورد اینکه تحت چه عنوان مجرمانه‌ای شکایت خود را ثبت نماییم و چه دلایل، مدارک و مستنداتی را برای احقاق حق خود در شکوائیه درج نماییم و به دادسرا ارائه نماییم، همگی اموری تخصصی هستند که نیازمند حضور وکیل در تمام مراحل رسیدگی می‌باشند.

به همین منظور، موسسه حقوقی مهرپارسیان، با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری، دکتر محمدرضا مهری، که دارای وکلای متخصص و متبحر در حوزه کلاهبرداری از طریق خرید زمین در متاورس می‌باشد، جهت دریافت مشاوره و پذیرش پرونده به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌گردد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (11 امتیاز)

6 دیدگاه

  • سلام در اثر تبلیغ های زیادی که در اینترنت برای سرمایه گذاری با متاورس دیدم. منم از طریق متاورس یه تیکه زمین خریدم و مبلغی رو واریز کردم به کیف پول شخص فروشنده. الان دیگه پاسخگو نیست و از دسترس خارجه. کلاهبرداری میشه؟ در تهران به این جرم کجا رسیدگی میشه و کجا شکایتمو ثبت کنم؟

    • سلام دوست عزیز
      بله، به عنوان کلاهبرداری محسوب می‌شود. شما می‌توانید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی یا پلیس فتا، شکایت خود را ثبت نمایید و پرونده‌های این نوع جرایم در تهران، معمولا به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارسال می‌گردند.

  • سلام وقت بخیر
    من میخوام تو متاورس فعالیت انجام بدم و قطعه زمینی خریداری کنم ایا این مورد قانونی ؟

    • سلام دوست عزیز
      در حال حاضر برای این موارد قانون گذاری مستقیم انجام نشده، ولیکن این قبیل معاملات انجام می‌شود و اگر مشکلی به وجود آید قوانین دیگر قابل تعمیم است. شما میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو تایم مشاوره با شماره 0912006761 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام. ممنون میشم به سوالم جواب بدید. قوانین حقوقی بین المللی مشخصی در ارتباط با متاورس وجود دارد؟یا خیر؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، هنوز قانون بینالمللی در این رابطه وضع نگردیده، اما اگر میخواهید اطلاعات بیشتر و تخصصیتری دریافت نمایید، و با وکیل متخصص در حوزه متاورس مشاوره داشته باشید، باشماره 09120067664 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *