شکایت از کارشناس رسمی دادگستری

شکایت از کارشناس رسمی دادگستری

شکایت از کارشناس رسمی دادگستری


امروز با موضوع شکایت از کارشناس رسمی دادگستری با شما هستیم.

در جریان دادرسی و رسیدگی به دادخواستهای واصل از طرفین دعوی، دادگاه در حوزه ان چیزی که طرفین به عنوان شرح دادخواست و خواسته ذکر کرده اند، رسیدگی می کند و نمی‌تواند بیشتر از موضوع خواسته را در رسیدگی خود دخالت دهد.

لذا در بسیاری از امور قراردادها و امور حقوقی، کیفری و ثبتی و غیره، طرفین در صورتی که ادعایی داشته باشند، باید به استناد مدارک، مستندات و ادله ی واصله، ادعا و حقانیت خود را در موضوع مطروحه اثبات نمایند.

در این میان دادگاه، هر امری را که لازم بداند، در جهت کشف حقیقت موضوع طرفین، در نظر می گیرد.

در بعضی از امور حقوقی که مستند طرفین مربوط به امری تخصصی و مجهول می باشد و دادگاه و طرفین دعوی در بررسی صحت و سقم موارد استنادی، ناتوان هستند، بررسی دقیق ان می‌تواند معیار تشخیص دادگاه در صحت ادعاهای هر یک از اصحاب دعوی باشد.

به همین جهت برای این امر دادگاه از اشخاصی به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در بررسی دقیق امور محوله، استفاده می کند.

کارشناسان رسمی دادگستری با توجه به تخصص خود در رشته های مختلف، می‌توانند اظهار نظر نمایند و مطابق با نظر آن‌ها در صورتی که رای مستند به نظر آن‌ها باشد، دادگاه رای صادر می کند.

اگر در این زمینه کارشناس رسمی دادگستری نسبت به موضوعی که به او محول شده، دچار تقصیر، تقلب و سوءنیت شود، می توان با شکایت از تخلفات کارشناس رسمی دادگستری تعقیب او را از مراجع صالح درخواست کرد.

مجازات قتل زن زناکار

گروه وکلای مهر، به همراه بهترین موسسه حقوقی در تهران، به شرایط و مراحل شکایت از تخلفات کارشناس رسمی دادگستری، وظایف کارشناسان رسمی دادگستری، تخلفات انتظامی کارشناس رسمی دادگستری و جرایم کارشناسان رسمی دادگستری پرداخته است.

سوالات مرتبط با شکایت از تخلفات کارشناس رسمی دادگستری

  • زمینه ی فعالیت کارشناسان رسمی دادگستری در چه موردی است؟
  • وظایف کارشناسان رسمی دادگستری چیست؟
  • تخلفات کارشناس رسمی دادگستری شامل چه مواردی می گردد؟
  • مراجع رسیدگی به شکایت از تخلفات کارشناس رسمی دادگستری کجاست؟
  • بهترین موسسه حقوقی تهران کدام است و وکیل متخصص شکایت از کارشناس رسمی دادگستری کیست؟

زمینه فعالیت کارشناسان رسمی دادگستری

کانون کارشناسان رسمی دادگستری به عنوان یک مجموعه و شخصیت حقوقی، متشکل از اعضایی از جمله مجامع عمومی، بازرسان و کارشناسان می‌باشد.

این کانون زیر نظر قوه‌ی قضاییه دارای کارشناسان متخصصی است که در زمینه ها و امور مختلف، دادگاه اظهار نظر تخصصی آن‌ها را در مورد موضوع دعوی لازم می داند و ان را به آن‌ها ارجاع می‌دهد تا در مورد موضوع اختلافی بین طرفین، با بررسی و دقت نظر و با توجه به تخصص خود در مورد پرونده، اظهار نظر نمایند.

حوزه های فعالیت کارشناسان رسمی دادگستری، با توجه به موضوعات گسترده ی پرونده‌های حقوقی بسیار وسیع می باشد و در مواردی که دادگاه با توجه به اظهارات طرفین، نیاز به تحصیل نظر متخصصین دارد، این امر را به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع می‌دهد.

اگرچه دادگاهها در امور حقوقی از تحصیل دلیل فارغ هستند؛ ولی در مواردی که لازم باشد و یا طرفین بخواهند بررسی موضوع را به کارشناس مورد نظر ارجاع دهند، دادگاه با توجه درخواست طرفین و یا خود راسا اقدام می کند و به عنوان دلیل بر اساس ان رای صادر می‌شود.

پلیس امنیت اقتصادی چیست؟

با توجه به اینکه کارشناس رسمی دادگستری، بر اساس تخصص خود اقدام به کارشناسی می کند، به همین خاطر طرفی که خواهان اثبات ادعای خود می باشد و به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می‌دهد، باید هزینه ی ان را پرداخت نماید.

اگر در موعد مقرر پرداخت ننماید، کارشناسی از عداد دلایل او خارج می گردد و اگر رای دادگاه فقط مستند به نظر کارشناس رسمی دادگستری باشد و هزینه کارشناسی توسط متقاضی پرداخت نگردد، قرار ابطال دادخواست صادر می‌شود.

جهت مشاوره حقوقی می توانید با بهترین وکیل حقوقی در ایران مشاوره نمایید.

تخلفات کارشناس رسمی دادگستری

کارشناسان رسمی دادگستری با توجه به اینکه فعالیت و تخصص آن‌ها و به گونه ای اظهار نظر آن‌ها در کشف واقعیت مورد اختلافی طرفین، موثر در رسیدگی دادگاه می باشد و نظر آن‌ها به عنوان دلیل استماع می گردد، از این رو باید بتوانند به نحو دقیق و معین رسیدگی های خود را انجام دهند و در موعد مقرر اعلام نمایند.

این امکان وجود دارد که کارشناس رسمی دادگستری با توجه به وظیفه ی خود، در انجام ان کوتاهی کند و مرتکب تقصیر، تخلف و جرایمی در رابطه با شغل و تخصص خود گردد که از این رو ممکن است تعقیب انتظامی و کیفری او را به موجب شکایت از تخلفات کارشناس رسمی دادگستری از مراجع صالح درخواست کرد.

عمده تخلفات و تقصیرات و جرایم کارشناسان رسمی دادگستری به شرح ذیل می باشد:

– عدم حضور در مراجع صالحه در وقت مقرر بدون عذر موجه

– توسل به معاذیری که خلاف بودن آن‌ها بعدا ثابت شود

شکایت از شهادت دروغ

– مسامحه و سهل‌انگاری در اظهارنظر، هرچند مؤثر در تصمیمات مراجع صلاحیتدار باشد یا نباشد

– تسلیم اسناد و مدارک به اشخاصی که قانوناً حق دريافت ان را ندارند و يا امتناع از تسليم آن‌ها به اشخاصی که حق دريافت دارند

– سوء رفتار و اعمال خلاف مقررات شغلی

– نقض قوانين و مقررات در اظهارنظر کارشناسی

– انجام کارشناسی و اظهارنظر با وجود جهات رد قانونی

– انجام کارشناسی و اظهارنظر در اموری که خارج از صلاحيت کارشناس است

– انجام کارشناسی و اظهارنظر برخلاف واقع و تبانی

– انجام کارشناسی و اظهارنظر با پروانه‌ای که اعتبار ان منقضی شده باشد

– افشاء اسرار و اسناد محرمانه

– اخذ رشوه برای انجام کارشناسی خلاف واقع و یا ارائه ی اطلاعات کذب به دادگاه

– اخذ وجه يا مال يا قبول خدمت مازاد بر تعرفه دستمزد و هزينه مقرر در قوانين يا دستورات مراجع صلاحيتدار

– انجام کارشناسی و اظهارنظر در زمان تعليق، محروميت از حقوق اجتماعی و يا اثبات عدم شرایط عمومی و لازم برای استخدام کارشناس رسمی دادگستری

مرجع رسیدگی به شکایت از تخلفات کارشناس رسمی دادگستری

با توجه به اهمیت بررسی و تخصص کارشناسان رسمی دادگستری در کشف حقیقت و تحصیل دلیل که حاکی از حقانیت یکی از طرفین در امر مطروحه می باشد، اگر تخلفی از کارشناسان رسمی دادگستری در رابطه با کارشان حادث گردد، مرجع صالحی به نام دادسرای انتظامی کارشناسان رسمی دادگستری، اقدام به رسیدگی شکایت از تخلفات کارشناس رسمی دادگستری می‌نماید.

دادسرای انتظامی هریک از کانونها مرجع تعقیب تخلفات انتظامی کارشناسان رسمی دادگستری متخلف حوزه ان کانون می‌باشد.

آزادی مشروط زندانیان

دادستان دادسرای رسیدگی به تخلفات انتظامی کارشناسان دادگستری، با توجه به مدارک و ادله ی موجود، اقدام به رسیدگی می‌نمایند.

در صورت احراز تخلف، کیفرخواست صادر می‌شود، در غیر این صورت قرار منع تعقیب صادر می کند.

قرار منع تعقیب قابل اعتراض در مدت سی روز از تاریخ ابلاغ از طرف شاکی یا رئیس هیأت مدیره هر کانون در دادگاه انتظامی می باشد و در صورتی که قرار منع تعقیب را موجه ندانست، حکم مقتضی صادر می‌نماید.

هرگاه دادسرای انتظامی، تخلف کارشناس مربوطه را از موارد کیفری در رابطه با جرم ارتکابی توسط کارشناس رسمی دادگستری دانست، پرونده را جهت رسیدگی به دادسرای کیفری صالح ارسال می‌دارد تا به جنبه کیفری امر مطروحه رسیدگی نماید و این امر مانع اعمال مجازات ناشی از تخلفات انتظامی کارشناس رسمی دادگستری نمی‌شود.

در صورتی که تخلف کارشناس رسمی دادگستری اثبات گردد و این تخلف در صحت نظر کارشناس موثر بوده و بر خلاف واقع کارشناسی انجام شود و در نتیجه مستند دادگاه برای صدور رای خود قرار گیرد.

در این صورت می‌تواند از موارد و دلایل برای اعتراض به رای دادگاه در دعوی اصلی به دلیل عدم رعایت اصول، موازین دادرسی و عدم اعتبار مستندات دادگاه در صدور رای(در صورتی که نظر خلاف واقع کارشناس رسمی دادگستری مستند دادگاه برای صدور رای در دعوی اصلی بوده باشد)در مراحل رسیدگی  تجدیدنظر خواهی، فرجام خواهی و اعاده ی دادرسی باشد.

بهترین وکیل حقوقی ایران

دفتر وکالت محمدرضا مهری، بهترین وکیل حقوقی ایران، و مدیر موسسه  حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، دارای سابقه ی قضاوت به همراه تیم تخصصی وکلای دادگستری تهران، اقدام به مشاوره و قبول وکالت شما عزیزان در زمینه و مسائل حقوقی و کیفری می‌نماید.

وکیل رشا و ارتشا

جهت تنظیم هرگونه متن حقوقی مانند تنظیم دادخواست حقوقی، تنظیم شکواییه کیفری، تنظیم لوایح حقوقی و قراردادهای خود، با بهترین موسسه حقوقی تهران تماس بگیرید.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

4/5 - (8 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *