مهلت پرداخت دیه

مهلت پرداخت دیه

مهلت پرداخت دیه


امروز با موضوع مهلت پرداخت دیه با شما هستیم.

بر اساس قانون دیات، جهت پرداخت دیه، مهلتی در نظر گرفته شده است. مهلت پرداخت دیه در جرایم عمدی، غیر عمدی، خطای محض با یکدیگر متفاوت است.

بررسی شرایط تقسیط دیه، نحوه قسط بندی دیه ضرب و جرح عمدی، دیه قتل غیر عمد و قتل عمد و خطای محض، احتساب مهلت پرداخت دیه و تحمل زندان بابت دیه و محکومیت های مالی، مورد پرسش کاربران صفحه های اجتماعی گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی مهر پارسیان، بهترین موسسه حقوقی ایران قرار گرفته است.

موسسه حقوقی و پژوهشی محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری در تهران، اقدام به درج رای محکومیت به پرداخت دیه در پرونده مشارکت در نزاع دسته جمعی جهت آشنایی عزیزان و دانشجو یان حقوق نموده است که در ادامه ملاحظه خواهید فرمود.

نمونه دادخواست مطالبه وجه

سوالات مرتبط با مهلت پرداخت دیه

  • مهلت پرداخت دیه توسط چه کسی تعیین می‌شود و مهلت پرداخت دیه در جرایم گوناگون چگونه محاسبه می‌شود؟
  • در صورت عدم پرداخت دیه در مهلت مقرر چه اقدامی توسط شاکی متصور است؟
  • آیا مهلت پرداخت دیه قابل تمدید است؟
  • بهترین وکیل حقوقی ایران و معتبرترین موسسه حقوقی در ایران کدام است و چگونه می توان از خدمات آن‌ها استفاده نمود؟
  • شرایط تقسیط دیه ضرب و جرح عمدی و یا دیه قتل عمد، غیر عمد و خطای محض چگونه است؟
  • آیا با پایان یافتن مهلت پرداخت دیه می توان دادخواست اعسار از پرداخت دیه را مطرح نمود؟

مهلت پرداخت دیه در قانون

دیه هر نوع جنایت عمدی اعم از ضرب و جرح و یا قتل عمدی باید ظرف یکسال از وقوع جنایت پرداخت شود.

این مهلت در جرایم غیر عمدی دو سال و مهلت پرداخت دیه در جرایم خطای محض، سه سال از وقوع جنایت به شرح زیر پرداخت می‌شود.

در خطای محض هر سال یک سوم دیه پرداخت می‌شود و ظرف سه سال باید پرداخت شود در غیر عمد نیز هر سال نصف دیه پرداخت می‌شود.

معیار پرداخت دیه به صورت قسطی نرخ دیه در زمان پرداخت است مگر اینکه طرفین به مبلغ قطعی توافق نمایند.

اگر توافقی بین طرفین مبنی بر پرداخت دیه به صورت قسطی باشد ولی تاریخی تعیین نشود، دیه باید ظرف یکسال پرداخت شود.

اما گاهی شخص پس از پایان مهلت پرداخت دیه دادخواست اعسار از پرداخت دیه و تقسیط دیه در ضرب و جرح عمدی یا سایر جرایم را طرح می کند که در صورت تحقق شرایط و اثبات اعسار از پرداخت دیه می‌تواند به صورت قسطی پرداخت کند.

اثبات سیادت

اما در صورت عدم پذیرش اعسار و تقسیط دیه، منجر به بازداشت بدهکار تا زمان پرداخت دیه و یا اثبات اعسار خواهد بود و در این موضوع تفاوتی بین جنایات عمدی و غیر عمددی وجود ندارد.

نمونه رای دادگاه درباره محکومیت به پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی

درباره اتهام آقایان ۱- اکبر الف فرزند امرالله ۵۲ ساله ۲- رمضان میم فرزند علی ۴۲ ساله ۳- حسین ف فرزند محمد ۴۲ ساله  ۴- محمد علی میم فرزند علی ۵۴ ساله ۵- احمد ش فرزند جواد  ۶- رضا الف فرزند علی ۲۸ ساله ۷- جابر م فرزند ابوطالب و… همگی دایر بر شرکت در نزاع دسته جمعی منجر به ایراد ضرب و جرح عمدی بدنی نسبت به یکدیگر.

موضوع گزارش مورخ ۱/۴/۸۳ کلانتری ۱۳ رودهن که وقوع نزاع دسته جمعی در اراضی چشمه ها که مورد نزاع طرفین بوده است را تایید نموده و شکایت متهمین فوق الذکر علیه یکدیگر و شکایت وکلای محترم که مضبوط در پرونده می‌باشد.

با توجه به گواهی های صادر شده از پزشکی محترم قانونی که عمده جراحات وارده بر طرفین را در اثر اصابت جسم سخت توصیف نموده است و در پرونده مضبوط است و همچنین اظهارات متهمین در جلسات دادگاه که موید وقوع نزاع بین طرفین می باشد.

لذا وکلای محترم متهمین و شکایت ردیف های ۷ الی ۱۵ در لوایح و صورتجلسات دادگاه مدعی شده اند:

که متهمین و شکات ردیف های ۱ الی ۶ به همراه عداه ای دیگر به قصد ایجاد آثار تصرف در املاک متعلق به موکلین آن‌ها با قهر و غلبه به مجلس عروسی آن‌ها وارد شده.

دادگاه انقلاب

عده ای دیگر به ملک محل وقوع نزاع اصلی مراجعه نموده در حال تقسیم اراضی و ایجاد آثار تصرف بوده اند که مبتنی بر دلیل نمی باشد و اظهارات آقای ابوطالب م در تفهیم اولیه خلاف این امر را اثبات می‌نماید.

مشارالیه در بیان توضیحات خود در برگ ۱۲ پرونده اظهار داشت که برادر زاده اش وی را که در مجلس عروسی دخترش در منزل خودش حضور داشته از اقدام به تقسیم زمین ها با خبر نموده و محل وقوع درگیری ۱۵۰۰ متر از محل جشن فاصله داشته است و با گچ مشغول تقسیم زمین ها بودند.

وی با عده ای به محل مراجعه نموده و پس از تذکر به آن‌ها به دلیل عدم توجه به موضوع به درگیری انجامید و کتک کاری و وقوع نزاع را در محلی غیر از محل جشن تایید نموده است وکیل محترم متهمین ردیف های ۱ تا ۶ نیز اظهار می دارد:

موکلین در املاک متعلق به خودشان که رای قطعی ان در شعبه ۱۳ تجدید نظر استان تهران صادر شده است، مشغول تقسیم اراضی موروثی بوده اند که مورد هجوم اهالی قرار گرفتند و محل وقوع ملک روستای ن می باشد.

لذا به نظر دادگاه طرح ورود به قهر و غلبه توسط متهمین ردیف های ۱ تا ۶ و تصرف عدوانی صادق نیست.

در این قسمت دادگاه با توجه به عدم احراز وقوع بزه توسط مشتکی عنهم به استناد اصل ۳۷ قانون اساسی رای برائت آن‌هارا صادر می‌نماید.

 درباره شرکت در نزاع دسته جمعی منجر به ایراد ضرب و جرح عمدی با توجه به دلایل مذکور و اعتراف متهمین دادگاه وقوع بزه از جانب متهمین ردیف های ۱ تا ۱۵ به استثنا متهم ردیف ۱۳ محرز و مسلم می داند.

درباره متهم ردیف ۱۳ با توجه به انکار مشارالیه و عدم احراز وقوع بزه توسط وی دادگاه به استناد اصل ۳۷ قانون رای برائت صادر و درباره سایر متهمین به استناد مواد ۶۱۵ و ۳۰۲ و ۴۴۲ و ۴۸۰ و ۴۸۴ قانون مجازات اسلامی هر یک از متهمین را به تحمل یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم می‌نماید.

وکیل در محمودیه

نیم درصد دیه کامل بابت حارصه کتف چپ. سه هزارم دیه کامل بابت کبودی زیر چشم راست و یک هزارم دیه کامل بابت کبودی کتف چپ در حق آقای اکبر الف و پرداخت سه درصد دیه کامل انسان بابت دو عدد جراحت حارصه آرنج چپ. نیم درصد دیه کامل انسان بابت جراحت دامیه فرق سر.

همچنین متهمین ردیف ۱ و ۶ محکوم به پرداخت دو درصد دیه کامل انسان بابت دامیه آهیانه چپ در حق آقای ن می‌باشند.

در خاتمه با توجه به اینکه متهمین فاقد سابقه کیفری می‌باشند و برای بار اول مرتکب جرم عمدی شده اند دادگاه با اختیار حاصله از ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی، قرار تعلیق اجرای مجازات حبس کلیه متهمین را به مدت پنج سال صادر و اعلام می‌نماید.

در صورت تکرار جرم مشابه و محکومیت قطعی، محکومیت فعلی نیز درباره آن‌ها اجرا شود. در غیر این صورت از سجل کیفری آن‌ها حذف شود.

مهلت پرداخت دیه ضرب و جرح عمدی یکسال از تاریخ ایراد ضرب و جرح می‌باشد.

 این رای حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم تجدید نظر استان تهران می‌باشد.

محمد رضا مهری دادرس شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی جزایی رودهن

بهترین وکیل کیفری تهران

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی ۹ و پنجشنبه‌ها ۱۵ الی ۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

شماره های همراه

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

اعاده دادرسی دیوان عدالت اداری

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *