شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی به پلیس فتا

شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی به پلیس فتا

با افزایش دانش انسان و به وجود آمدن علم و فناوری و احاطه این علم بر زندگی روزمره انسان و امکان استفاده عموم از این فناوری ها و دسترسی آسان به اینترنت، مجرمانی که به شیوه های قدیمی و سنتی عملیات مجرمانه انجام می دادند، اقدام به استفاده از فضای اینترنت در جهت کلاهبرداری و دیگر جرایم رایانه‌ای نمودند.

در راستای پیشگیری و مبارزه با این جرایم، پلیس فتا یا پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران که یک واحد تخصصی نیروی انتظامی می باشد، تشکیل گردید که مسئولیت تامین نظم و امنیت و آسایش عمومی و فردی در فضای مجازی را برعهده دارد.

 در این مقاله به انتشار و توضیح مطالبی در مورد نحوه‌ی شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی به پلیس فتا که توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان منتشر می‌شود، می‌پردازیم که در این باره چند سوال مطرح می‌شود؛

 

سوالات مرتبط با وظایف پلیس فتا در مبارزه با کلاهبرداری رایانه‌ای

  • ۱) تاریخچه پیدایش پلیس فتا چیست؟
  • ۲) نحوه‌ی شکایت از جرایم و کلاهبرداری های اینترنتی در پلیس فتا چگونه است؟
  • ۳) آیا شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی در پلیس فتا ، فقط به شکل حضوری می باشد؟
  • ۴) بهترین وکیل جرایم سایبری در ایران و تهران کیست؟
  • جستجوی وکیل پایه یک دادگستری چگونه امکان‌پذیر است؟
  • ۵) بیشترین کلاهبرداری های اینترنتی که به پلیس فتا ارجاع می‌شوند کدامند؟
  • ۶)وظایف عمده‌ی پلیس فتا چیست؟

 تاریخچه پیدایش پلیس فتا

 توسعه‌ی روز افزون زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و افزایش کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت و سایر فناوری های اطلاعاتی، ارتباطی و مخابراتی نظیر خطوط تلفن های ثابت و همراه، شبکه های دیتای کشوری و محلی، ارتباطات ماهواره ای، از جمله‌ی دلایلی است که لزوم ایجاد و توسعه‌ی ساز و کاری برای برقراری امنیت در فضای تولید و تبادل اطلاعات جمهوری اسلامی ایران را توجیه می کند.

وکیل متخصص هيأت‌های انتظامی پزشكی

از سوی دیگر رشد قارچ گونه‌ی جرایم در حوزه‌ی فضای مجازی مانند کلاهبرداری های اینترنتی و برخی جرایم سازمان یافته‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاب می کند، پلیس تخصصی که توان و تخصص بازجویی و رسیدگی به جرایم سطح بالای فناوری را دارد، به وجود آید.

همین طور با توجه به تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی و لزوم تعیین ضابط قضایی برای این قانون، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات در بهمن ماه ۱۳۸۹ به دستور فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل گردید.

نحوه‌ی شکایت از جرایم اینترنتی به پلیس فتا

روند تشخیص و رسیدگی پرونده‌های جرایم اینترنتی به این نحو است که باید ابتدا به دادسرا مراجعه و پس از اخذ مشاوره قضایی نسبت به تنظیم شکواییه اقدام کرد.

سپس شکواییه را جهت اخذ دستور مقام قضایی به مسوول ارجاع دادسرا تحویل داد و پس از آن، پرونده تشکیل و رسیدگی به آن آغاز می‌شود. البته در این مرحله باید مدارک و مستندات نیز ضمیمه (همراه) شود. دادسرا نیز بر حسب حساسیت پرونده و بررسی بیشتر موضوع، ان را به پلیس فتا ارجاع می‌دهد.

پلیس فتا تحقیقات خود را در زمینه‌ی پرونده انجام داده و پرونده را جهت سیر مراحل قضایی به دادسرای ارجاع دهنده تحویل می‌دهد تا رسیدگی قضایی به پرونده انجام شود.

حال چنانچه از همان ابتدا شاکی به شخص یا اشخاصی مظنون (مشکوک) باشد، قاضی پرونده در همان ابتدا امر، آن‌ها را به دادگاه احضار می کند تا پاسخگوی اتهام باشند. اگر شاکی نداند که جرم توسط چه کسانی رخ داده است، بررسی های تخصصی پلیس فتا می‌تواند راه گشا باشد.

توهین به مقدسات مذهبی

نحوه‌ی شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی در پلیس فتا

 تصور عموم مردم آن است که شکایت در پلیس فتا تنها می‌بایست حضوری صورت پذیرد، در حالی که این گونه نیست و اگر جرمی در فضای مجازی اتفاق افتد، شاکی می‌تواند از طریق سایت اینترنتی پلیس فتای تولید و تبادل اطلاعات (فتا ) به نشانی زیر مراجعه و بر روی آیکون اطلاعات مردمی کلیک کند و شکایت و مشخصات خود را به ثبت رساند.

پس از وارد شدن به سایت، شخص می‌تواند در قسمت « مرکز فوریت های سایبری» کلیک کرده و با انتخاب گفت و گوی آنلاین به صورت مستقیم و ۲۴ ساعته با پلیس فتا، گفت و گو و مشکل را مطرح کند و یا  پس از ثبت اینترنتی شکایت در سایت پلیس فتا، در کمترین زمان با شاکی تماس گرفته شده و موضوع پیگیری خواهد شد.

اگر ارگان ها و مراکز دولتی شکایت داشته باشند می‌توانند با انتخاب گزینه‌ی « گزارش حملات و رخدادهای سایبری » شکایت را اعلام کنند تا راهنمایی لازم ارائه گردد.

رایج ترین موارد شکایت از کلاهبرداری‌ های اینترنتی به پلیس فتا

هتک حرمت و حیثیت، سوء استفاده از اطلاعات و تصاویر شخصی و انتشار بدون اجازه‌ی آن‌ها، تجاوز به حریم خصوصی و هک کردن سایت ها، از جرایم اینترنتی است که پلیس فتا به آن‌ها رسیدگی می‌نماید.

همچنین خالی کردن حساب های بانکی نیز از دیگر جرایمی است که مجرمین فضای مجازی با شگردهای مختلف رمز حساب های اینترنتی کاربران را به دست می آورند.

مواردی همچون، جعل و سرقت، کلاهبرداری، نشراکاذیب، دسترسی غیرمجاز (هک کردن)، تخریب و… نیز از جمله جرایم رایانه‌ای هستند که در مراجع قضایی قابل پیگیری است و موجب مجازات مجرم می‌گردد.

وکیل رفع تعهد ارزی

عده ای هم سایت هایی را به نام چهره ها و شخصیت های معروف، راه اندازی می‌نمایند. کاربران هم به خیال اینکه با همان چهره در حال ارتباط هستند به خواسته های آن‌ها تن می دهند و در دام می افتند.

فیشینگ هم یکی دیگر از روش های کلاهبرداری های اینترنتی است. در این روش، سایتی کاملا شبیه درگاه اینترنتی بانک‌های معتبر کشور طراحی می‌شود و شناسه و رمز عبور کاربران را هنگام خرید اینترنتی درخواست می کند.

سپس هکر یا همان کسی که این سایت تقلبی را ساخته با به دست آوردن اطلاعات اینترنتی اقدام به خالی کردن حساب آن‌ها می کند.

وظایف عمده‌‌ی پلیس فتا در مبارزه با جرایم سایبری

 به طور خلاصه مهمترین وظایف پلیس فتا در موارد زیر خلاصه می گردد:

۱) حمایت از مردم در فضای مجازی و اینترنتی در مقابله با تهاجم فرهنگی و اقتصادی و جنگ نرم

۲) مبارزه با جرایم اینترنتی از قبیل جعل اینترنتی، کلاهبرداری اینترنتی، سرقت از حساب بانکی و خرید و فروش غیر مجاز در فضای اینترنت و …

۳) جلوگیری از جاسوسی و خرابکاری اینترنتی در اشکال مختلف.

بهترین وکیل جرایم رایانه‌ای در تهران

چنانچه سوالات یا ابهامات دیگری در زمینه نحوه‌ی شکایت از کلاهبرداری های اینترنتی دارید و یا احتیاج به مشاوره‌ی حضوری با وکلای متخصص دارید، می توانید با موسسه‌ی حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه‌ی عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

گروه وکلای مهر با داشتن دو سایت تخصصی در حوزه حقوق خصوصی و بین‌الملل و همچنین سایت تخصصی حقوق خانواده تنها گروه وکلای ایران است که دارای نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره می باشد

انواع بیمه تامین اجتماعی

دپارتمان حقوق و جرایم سایبری گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *