شکایت رابطه نامشروع در شرکت ها

شکایت رابطه نامشروع در شرکت ها

شکایت رابطه نامشروع در شرکت ها


با موضوع شکایت رابطه نامشروع در شرکت ها همراهتان هستیم.

استفاده ابزاری از زنان در محیط های کار که یکی از مصادیق بارز خشونت علیه زنان است که در یکی دو دو دهه اخیر در راستای افزایش حضور زنان در محیط های کاری در جامعه ما ظهور پیدا کرده است.

برخی از شرکتهای خصوصی که تعدادشان کم هم نیست بجای استخدام کارمند، قصد دارند برده جنسی استخدام کنند. اتفاق تاسف باری که هر روز بیشتر از روز گذشته در محیط های کاری گسترده می شود.

جرایم مالی کارمندان دولت

اذیت‌های جنسی در بیشتر جوامع مردسالار افشا شده و همه فهمیدند که هیچ فضایی از مدرسه گرفته تا محل کار و باشگاه‌های ورزشی، در برابر بهره‌کشی‌های جنسی ایمن نیستند و نسل‌هاست که عده‌ زیادی بی‌دفاع و وحشت‌زده در این محیط‌ها به زندگی ادامه داده‌اند.

در نسل‌های گذشته زنان در سکوت خود، آزارهای جنسی را تحمل کرده‌اند. آنها به ندرت درباره این موارد با کسی حرف می‌زدند یا گزارش می‌دادند چون می‌‌ترسیدند شغل یا فرصت پیشرفت حرفه‌ای خود را از دست بدهند.

طلاق به درخواست زن

بر اساس آمارهای جهانی یک سوم زنان شاغل تجربیات ناخواسته‌ای از آزارها یا زورگویی‌های جنسی در محل کار دارند اما کمتر از ۱۰ درصد آن‌ها رسما شکایت کرده‌اند.
اما وقتی زنان با اگاهی نسبت به حقوق خویش با دریافت مشاوره از وکیل متخصص بتوانند برای گزارش دادن آزارهای جنسی پا پیش بگذارند، جریان عوض می شود و افراد می توانند باور کنند که در چنین شرایطی، وکیلی برای حمایت از آن‌ها وجود دارد.

وکیل حقوق بانکی غرب تهران

در این مقاله به دنبال آن هستیم تا توسط وکیل دادگاه ارشاد توصیه‌هایی حقوقی را علی الخصوص به کارفرمایان که بیزینس آن‌ها به علت رفتارهای کارمندان می‌تواند تحت شعاع قرار بگیرید ارایه نماییم تا بتوانند از این طریق محیط کاری خود را در برابر تعرضات جنسی ایمن سازند.

نکات مهم شکایت رابطه نامشروع در شرکت ها

  • چگونه مشخص کنید تماس جنسی در محل کار توافقی بوده یا نه
  • شواهد و مدارک ماجرا را چگونه ارزیابی کنید
  • چگونه معلوم و محرز کنید که محیط کار، ناامن است یا نه
  • ارائه توصیه‌ها و راهکارهای پیشگیرانه و اصلاحی جهت ایجاد یک فضای کار غیرجنسی

آیا شرکت شما در برابر آزارهای جنسی ایمن است؟

شرکت‌هایی که خود را در برابر آزارهای جنسی ایمن می‌دانند خود را در معرض یک فاجعه‌ بالقوه (ذاتی) قرار می‌دهند.
مجاز دانستن یا نادیده گرفتن آزار جنسی فقط موجب سوءاستفاده‌های جنسی بیشتر می‌شود.

عدم شناسایی و برطرف نکردن رفتارهای نامناسب، دعوت و مجوزی است برای مشکلات اخلاقی، از دست دادن مشتریان و هزینه‌های مالی و البته آبروریزی اجتماعی. پیامدها رفتارهای نامناسب می‌تواند در راستای اهداف یک سازمان و منطبق با سیاست‌های آن باشد.
خوشبختانه مدیریت سازمان می‌تواند اقداماتی انجام دهد تا یک فضای کار خلاق و کارآمد و به دور از هر گونه آزار و اذیت جنسی فراهم کند.
شکایت رابطه نامشروع در شرکت ها

آزار جنسی در محل کار شامل چه مواردی است؟

۱. اظهار نظری توهین‌آمیز که ماهیت جنسی دارد و بیشتر اوقات اتفاق می‌افتد نشانه‌هایی که مشخص می‌کند آن اظهار نظر به اندازه کافی پرتکرار بوده ‌است که باعث ایجاد محیط کاری خصومت‌آمیز شود، شامل موارد زیر می‌شود:
همان اظهار نظر در موقعیت‌های مختلف تکرار شود.

کارمند هر روز لطیفه یا نظرات دیگری را بشنود.
کارمند از اینکه وارد اداره شود و دوباره آن حرف‌ها را بشنود، نگران باشد.
به ‌طور قطع، واقعیت‌های هر کدام از این شرایط متفاوت است ولی اگر بخواهیم به ‌طور کلی صحبت کنیم، این مدل رفتارها به ‌عنوان آزار جنسی غیرقانونی محسوب می‌شود.

مزاحمت برای بانوان

۲. زمانی که بدن یک بار لمس شود و کاملا مشخص باشد
اگر لمس بدن فقط یک بار اتفاق افتاد نیازمند اقدامات قانونی است. بنابراین، حتی اگر یک بار رفتاری بسیار نامناسب اتفاق بیفتد، به‌ عنوان آزار جنسی غیرقانونی به ‌حساب می‌آید.

۳. زمانی که بدن به‌ طور ناخوشایندی لمس شود ولی جنسی نباشد
اگر بخواهیم برای این شرایط مثالی بیاوریم مثل زمانی است که فردی در محیطی نادرست دستش را پشت کمر کارمندی قرار دهد و باعث شود آن کارمند احساس ناراحتی کند.

مجازات کشیدن مو

وکیل جرایم رایانه‌ای شریعتی

معمولا این رفتار را به‌ عنوان عملی با شدت کمتر در نظر می‌گیرند و یک بار اتفاق افتادن آن منجر به ایجاد محیط کاری خصومت‌آمیز نمی‌شود.
البته کارمند می‌تواند به همکاری که این حرکت را انجام داده ‌است، بگوید که با این کار احساس ناخوشایندی دارد. اگر این رفتار حتی بعد از اینکه کارمندی ناراحتی خود را ابراز کرد، باز هم اتفاق افتاد، تکرار آن به اندازه‌ای خواهد بود که محیطی خصومت‌آمیز را ایجاد کند و همچنین نیازمند اجرای قانون است.

کارفرمایان گرامی موارد زیر را انجام دهید:

  • به‌ طور رسمی بیان کنید که آزار جنسی اصلا پذیرفته نیست
  • مطمئن شوید که در دفتر قوانین کارمندان، زبان مشخصی از آزار جنسی را توضیح دادید و قوانین مرتبط با آن را بیان کنید
  • کارمندان را تشویق کنید (ولی مجبور نکنید) که خیلی مستقیم به فرد آزاردهنده اطلاع دهند که رفتارش نامناسب است و باید آن را متوقف کند

توضیح دهید که همه سرپرستان در شرایط زیر مسئول هستند:

  • هر کاری که می‌توانند انجام دهند تا جلوی اتفاق ‌افتادن آزار جنسی را بگیرند
  • زمانی که کارمندان از فردی شکایت می‌کنند خیلی سریع اقدام کنند
  • نوشتن این انتظارات در دفتر قوانین نشان می‌دهد که آزار جنسی در این محیط اصلا پذیرفته نیست. همچنین برای همه بخش‌ها واضح است که اگر چنین اتفاقی رخ داد، شکایات و مراحل تحقیقات را ثبت می‌کنید تا هم کارمندان و هم سرپرستان را راهنمایی کنید

آموزش‌هایی برای پیشگیری از آزار جنسی فراهم کنید

هوشمندانه عمل کنید و از هرگونه قانونی که آموزش پیشگیری آزار جنسی در استان محل زندگی‌تان را مدیریت می‌کند، آگاه باشید و به‌ عنوان مبانی اولیه با آن‌ها موافقت کنید. برای مثال، کارفرماهای ایالت کالیفرنیا باید حداقل دو ساعت آموزش پیشگیری آزار جنسی را برای سرپرستان و حداقل یک ساعت برای همه کارمندان فراهم کنند.
اگر حتی این مقررات مربوط به شرکت شما نباشد، عاقلانه است که برای پیشگیری از آزار جنسی در محل کار، آموزش و حمایتی را فراتر از حد انتظار ارائه دهید.

برنامه‌های کامل آموزشی در مورد پیشگیری از آزار جنسی این اطمینان را ایجاد می‌کند که همه نیروهای کاری کاملا متوجه شدند که چه مواردی شامل آزار جنسی می‌شود و چگونه باید شکایت‌هایشان را ارائه کنند. آموزش‌های فرصت‌های شغلی برابر برای سرپرستان بسیار مهم است، چرا که آن‌ها معمولا شکایت‌ها را دریافت و بررسی می‌کنند.

از تغییرات در قوانین آگاه باشید

با گذشتن از رسیدگی به انتظارات فعلی کارفرمایان، بسیار مهم است که مکانیزمی داشته‌ باشید که شما را از هرگونه تغییرات در قوانین آزار جنسی مطلع سازد. ممکن است این اطلاع‌رسانی از طریق منابع انسانی درون سازمان، کارمندان یا از طریق خدمات مشاوره منابع انسانی خارج از سازمان باشد.

وکیل پایه یک در نوشهر

آزار جنسی در حال حاضر در دنیا موضوع بسیار مهمی است. به ‌خاطر اینکه جنبش‌های (من هم) و (دیگر بس است) ادامه پیدا کرده، احتمال آن زیاد است که در آینده افراد مختلف به ‌صورت آنلاین یا در مکالمه‌ها در مورد آزار جنسی که در محل کار شاهد آن بوده‌اند یا شخصا آن را تجربه کرده‌اند، صحبت کنند.

وکیل رابطه نامشروع

به‌ دنبال این صحبت‌ها، عموم مردم از کسب‌و‌کارها، صاحبان کسب‌و‌کار و رهبران شرکت‌ها بیشتر انتظار دارند تا به آزار جنسی در محل کار پایان دهند.
یک خط مشی رسمی ضد آزار جنسی در پیش گرفته و آن را به همه اعلام کنید.
این خط مشی باید به وضوح اعلام کند که آزار جنسی از هر نوعی تحمل نخواهد شد، و شامل حال هر سن و شرایطی می‌شود.

یک لیست غیرانحصاری از رفتارهایی که در محل کار، نامناسب و ممنوع هستند:

  • ایما و اشاره‌های جنسی یا نشان دادن هر چیزی که دلالت بر امور جنسی داشته باشد مثلا تصویر، پوستر و…
  • لقب دادن‌ها و اظهارنظرهای اهانت آمیز، یا جُک‌ها و شوخی‌های جنسی
  • استفاده از کلمات جنسی یا متلک‌پرانی
  • هر نوع تماس بدنی اجباری

شکایت از آزار جنسی در معابر و اماکن عمومی

در محیط‌های بسته معمولا با زنان به عنوان گروگان‌های جنسی رفتار شده و مردان از اینکه رفتارهای نامناسب همکاران خود را گوشزد کنند یا گزارش دهند منع می‌شوند.
سیاستی که وضع شود اما اجرا نشود می‌تواند به اندازه‌ نداشتن سیاست و خط مشی، بد و خطرناک باشد.

آزار و اذیت‌های جنسی معمولا در شرکت‌های کوچک‌تر و خلوت‌تر روی می‌دهند که افراد مسئول و رتبه‌های بالای آن پاسخگوی هیچ‌کس نیستند.
اما در شرکت‌ها و فضاهای بزرگ‌تر، سیاست‌های پیچیده‌تری وجود دارد و مدیران بابت رفتارهای زیردستان باید پاسخگو باشند.

جزئیات پروسه‌ پیگیری شکایت و دادرسی ارائه شود

دوره‌ آموزشی باید از زمان استخدام یک کارمند شروع شده و طی دوره‌هایی، مجددا برگزار شده و به‌روز شود. تمام مراحل آموزشی طبق اطلاعات مربوط به ساعت، تاریخ، افراد شرکت‌کننده و آموزش‌دهنده‌ها ثبت شود تا شاهدی مستند و قانونی برای هدف شرکت و تلاش آن در جهت فراهم نمودن فضایی به دور از آزارهای جنسی برای کار باشد.

هر گونه رابطه‌ عاطفی خارج از چارچوب کاری میان کارمندان باید کاملا معلوم شود

بعضی از شرکت‌ها قوانین سفت‌ و ‌سختی در این مورد دارند و روابط عاطفی میان کارمندان، فروشنده‌ها و مشتریان را ممنوع می‌کنند تا احتمال آزارهای جنسی را کاهش دهند. برخی دیگر از شرکت‌ها نیز این قانون را گذاشته‌اند که کارمندان باید رابطه‌ عاطفی خود را به شرکت اطلاع داده و یک «قرارداد رابطه» امضا کنند که اعلام می‌کند این رابطه با توافق طرفین بوده و تائید می‌کنند که هر کدام از طرفین، متن قرارداد را خوانده‌اند و تابع سیاست‌های شرکت هستند.

وکیل متخصص ملکی

برای اعلام شکایت، راه‌های متعددی بگذارید

اگر سیاست ضد آزار جنسی سازمان شما، اعلام شکایت را فقط محدود به مدیر و رئیس کرده است پس ارزشی ندارد زیرا ممکن است خود مدیر یا مسئول رده بالا، فرد مزاحم باشد. شرکت‌ها باید دو فرد جداگانه یا بیشتر را برای تماس جهت اعلام شکایت در نظر بگیرند، مثلا مسئول منابع انسانی و یک مشاور حقوقی داخل یا خارج سازمان

از فرد شاکی حمایت کنید

بعد از دریافت شکایت بابت آزار جنسی، کارفرما باید اقدامات فوری را جهت متوقف کردن رفتار مورد شکایت انجام دهد و حقوق هر دو طرف را نیز حفظ کرده و بررسی‌ها را شروع کند.
از آنجایی که هر رفتار و سخنی از جانب عوامل تحقیقات و شاهدها، بخشی از پرونده‌ دادخواهی است، مستندسازی تمام اطلاعات و مراحل از کار ضرورت دارد.

جدا کردن فرد شاکی از متهم برای اجتناب از انتقام یا تهدید بسیار مهم است، مثلا از طریق انتقال، تغییر برنامه‌ کاری و یا مرخصی دادن. شما به عنوان یک کارفرما باید پیش از هر اقدامی جایگاه قانونی خود را بدانید تا اقدامی از شما باعث نشود مشکل، پیچیده‌تر شده و از کنترل خارج شود.

بی‌طرفانه شکایت را بررسی کنید

بیشتر شرکت‌ها برای پیگیری و رسیدگی شکایت از آزار جنسی، مدیر منابع انسانی یا مشاور حقوقی خود را مسئول می‌کنند. این فرد یا افرادی که قرار است پیگیر پرونده باشند باید با احترام و بی‌طرفانه قضاوت کنند و ذی‌نفع نباشند تا بتوانند نتیجه‌ای معتبر ارائه دهند. افراد پیگیر باید:

  • به قانون کار و استخدام آگاه باشند
  • بتوانند شکایت را بدون قضاوت رسیدگی کنند
  • مهارت‌های ارتباطی میان‌فردی و روحیه‌ لازم برای برقرار کردن رابطه‌ دوستانه و مسالمت‌آمیز با هر دو طرف را داشته باشند
  • مهارت‌های لازم جهت اجرا و انجام بررسی‌ها را داشته باشند، مانند شناسایی مسئله، سبک و سنگین کردن شواهد و مدارک، پرس‌و‌جو کردن از طرفین و چگونگی ثبت و مستندسازی اطلاعات و روند مراحل

رفتار منطقی و مناسب داشته باشید

بعد از کامل شدن و اتمام رسیدگی‌ها، کارفرما مسئول تعیین و اجرای اقدامات اصلاحی بر اساس توصیه‌های افراد پیگیر پرونده است. یک نتیجه‌گیری مناسب از پرونده باید شدت و میزان آزار و اذیت، هر گونه آسیب وارده به بازمانده خشونت، سوابق طرفین از جهت ادعای مطرح شده و آسیب‌پذیری قانونی سازمان را معلوم کند.
شکایت رابطه نامشروع در شرکت ها

وکیل برای اجرای احکام

مراحل، یافته‌ها و نتایج را با جزئیات کامل ثبت کنید

هر شکایت، بررسی و نتیجه‌ای می‌تواند موضوعی برای دادخواهی بعدی بشود پس تمام اطلاعات و تاریخ‌ها و هر چه را که مربوط به پرونده است با دقت ثبت کنید. با این راهکارها می‌توانید شرکت و سازمان خود را تبدیل به یک محیط امن و کارآمد و دوستانه کنید و جلوی هر گونه تعدی و آزار را بگیرید.

مجازات آزار جنسی در محل کار

قانونگذار در این خصوص تا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری تعیین کرده است و در مواردی نیز مجازات حبس برای خاطیان در نظر گرفته است.

تجاوز در محل کار چه مجازاتی دارد؟

در این مورد اگر به عنف و اکراه باشد مجازات اعدام برای متجاوز در نظر گرفته می شود.

اگر به زور از کارمندان بخواهند که بدون حجاب باشند و پوشش اسلامی را رعایت نکنند چه مجازاتی دارد؟

می تواند از مصادیق تشویق به فساد باشد و اگر با اجبار باشد امکان دارد از مصادیق افساد فی الارض تلقی شود.

شکایت رابطه نامشروع در شرکت ها

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۷۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *