مزاحمت برای بانوان

مزاحمت برای بانوان

مزاحمت برای بانوان، در همه جوامع با کیفر روبروست. اصولا مزاحمت برای بانوان و اطفال به واسطه ضعف جسمانی این دو گروه از افراد جامعه، مورد تقبیح اخلاقی و جرم انگاری در همه کشورهای دنیا شده است. در شرع مقدس اسلام نیز مزاحمت برای نوامیس و اطفال، مورد نکوهش قرار گرفته است. در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه‌ای و همچنین جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، انواع مزاحمت برای بانوان که شامل مزاحمت فیزیکی برای بانوان، مزاحمت تلفنی برای بانوان، مزاحمت تلگرامی و مزاحمت در فضاهای مجازی برای بانوان، آزار جنسی بانوان در محیط کار توسط کارفرما، آزار جنسی برای بانوان در محیط سینما و تلویزیون توسط تهیه کننده ها و کارگردان ها، مورد تحلیل و بررسی توسط حقوقدانان قرار گرفته است. گروه وکلای مهر با همکاری دپارتمان حقوق کیفری موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان اقدام به بررسی تحلیلی جرم مزاحمت برای نوامیس و اطفال و تاریخچه قانون‌گذاری جرم مزاحمت برای بانوان نموده است که توسط دفتر حقوقی محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی خانواده منتشر می‌شود.

سوالات قابل طرح درباره مزاحمت برای بانوان و جرم مزاحمت برای نوامیس و اطفال

  • مزاحمت خیابانی برای بانوان و کودکان به چه صوورت تحقق می یابد؟ مزاحمت پیامکی برای بانوان و مزاحمت تلفنی برای بانوان چیست و چه مجازاتی در پی دارد؟
  • انتشار عکس های خصوص بانوان از مصادیق مزاحمت تلگرامی برای بانوان و یا مزاحمت برای بانوان در فضای مجازی محسوب می‌شود؟
  • آزار جنسی در محیط کار سینما و تلویزیون و سایر محیط های کاری برای بانوان چگونه محقق می‌شود؟ مزاحمت برای بانوان در محیط کار چیست؟ مزاحمت برای کودکان و اطفال و آزار جنسی اطفال به چه صورت است؟
  • مشاوره حقوقی درباره آزار جنسی و مزاحمت برای بانوان چگونه امکان‌پذیر است؟
وکالت تخصصی پرونده فروش مال غیر

بررسی جرم مزاحمت برای بانوان و اطفال

بر اساس قانون مجازات اسلامی، با وجود شرایطی که ذکر خواهد شد، تعرض به بانوان و کودکان، فراهم آوردن موجبات توهین و هتک حیثیت بانوان و کودکان، ایجاد مزاحمت برای بانوان و کودکان، در معابر و اماکن عمومی، تحت ماده قانونی خاص به عنوان هتک حیثیت اشخاص قابل مجازات بوده و مرتکب، به مجازات حبس از دو تا شش ماه و تحمل شلاق تعزیری تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد شد. جهت تحقق جرم مزاحمت برای بانوان و اطفال، وجود شرایط زیر الزامی است:

  • مرتکب در معابری که تردد در همه ساعات شبانه روز برای عموم آزاد است، مرتکب جرم مزاحمت برای بانوان و کودکان شود. بنابراین مزاحمت برای افراد مذکر و کسانی که مشمول تعریف مونث و کودک نمی‌شوند از شمول این عنوان مجرمانه خارج است.
  • مرتکب در اماکن عمومی مانند اداره های دولتی، شرکت های خصوصی، هتل ها و امثال این گونه اماکن که بر اساس قانون اماکن عمومی تعریف شده است، اقدام به مزاحمت برای بانوان، تعرض به حیثیت اشخاص و انجام اعمال توهین آمیز اقدام نماید. مزاحمت و تعرض در اماکن خصوصی مشمول حکم این ماده نمی‌شود و با ماده قانونی دیگری قابل مجازات است.
  • مزاحمت برای بانوان و اطفال به صورت فیزیکی و انجام اعمال توهین آمیز انجام شود مانند تعقیب و دست درازی به بانوان و کودکان و ادامه تعقیب با توجه به اعتراض مجنی علیه از مصادیق مزاحمت برای بانوان و کودکان است. احراز توهین و مزاحمت و اعمالی که موجب مزاحمت برای نوامیس و اطفال شده است، بنا به تعریف عرف و قاضی رسیدگی کننده می‌باشد.
  • جرم مزاحمت برای بانوان و کودکان از جمله جرایمی است که جنبه عمومی دارد و با اعلام گذشت شاکی خصوصی، مرتکب از مجازات معاف نمی‌شود. هر چند اعلام گذشت شاکی خصوصی موجب تخفیف در مجازات و یا تعلیق اجرای مجازات تحت شرایطی خواهد بود.
وکیل مالیاتی ونک

جرم مزاحمت تلفنی برای بانوان و مزاحمت پیامکی برای بانوان

بر اساس قانون، هر کس به وسیله تلفن و سایر دستگاههای مخابراتی، برای اشخاص و به ویژه بانوان ایجاد مزاحمت نماید، علاوه بر مجازات های دولتی که شرکت مخابرات اعمال خواهد نمود، به حبس از یک تا شش ماه، محکوم خواهد شد. جرم مزاحمت تلفنی برای بانوان، غیر قابل گذشت است و اعلام گذشت شاکی خصوصی فقط موجب تخفیف در مجازات خواهد بود. نکته قابل بحث درباره مزاحمت پیامکی برای بانوان، عبارات و الفاظ موجود در پیامک ارسالی می‌باشد. اگر پیامک مزاحم متضمن قذف و یا تهدید به قتل و یا هر تهدیدی باشد، علاوه بر محکومیت به مجازات مزاحمت پیامکی برای بانوان، به مجازات جرم دیگر هم محکوم خواهد شد.

جرم مزاحمت برای بانوان در فضای مجازی

رسیدگی به جرم مزاحمت برای بانوان در فضای مجازی در شهرستآن‌هایی که دادسرای جرایم رایانه‌ای در آن‌ها شروع به کار نموده است، در این دادسراها قابل طرح است. در سایر شهرها موضوع مزاحمت برای بانوان در فضای مجازی، انتشار عکس های خصوصی بانوان در فضای مجازی، تهدید در فضای مجازی و سایر جرایمی که از طریق فضای مجازی اتفاق می افتد، از طریق دادسرای عمومی قابل طرح است. در تهران دادسرای جرایم رایانه‌ای تهران، به صورت تخصصی به موضوع مزاحمت برای بانوان از طریق فضای مجازی رسیدگی می‌نماید.

مزاحمت برای بانوان در محیط کار

اخیرا تعدادی از بازیگران سینما درباره آزار جنسی فردی در سینما و تلویزیون ایران، اظهاراتی داشتند که باعث وصول پرسش هایی در این باره شده است. اما به صورت کلی هر خانمی به دلیل زیر دست بودن از طرف مدیر مربوطه مورد آزار جنسی و یا از روی اکراه تن به رابطه جنسی داده باشد، علاوه بر طرح شکایت کیفری و مطالبه خسارت مادی بر اساس قانون مسوولیت مدنی می‌تواند خسارت معنوی از کارفرما نیز مطالبه نماید. این موضوع در قانون مسوولیت مدنی به صراحت قید شده است کما اینکه برقراری رابطه نامشروع و هر گونه آزار جنسی بانوان در محیط کار، می‌تواند موجب محکومیت کیفری مرتکب شود.

وکیل دادسرای کارکنان دولت

مشاوره حقوقی درباره مزاحمت برای بانوان

برای طرح هرگونه پرونده در محاکم دادگستری و دادسرای عمومی و انقلاب، اطلاع از جزییات موضوع و شرایط طرح شکایت مزاحمت برای بانوان و کودکان و یا شکایت مورد  آزار جنسی قرار گرفتن بانوان و کودکان، بهترین اقدام مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امور کیفری می‌باشد. موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره گیری از توان متخصصین حقوق کیفری و اساتید دانشگاه در رشته حقوق، امکان برخورداری هم وطنان عزیز در موضوع خدمات حقوقی در سراسر کشور را دارد. گروه وکلای مهر امکان استخدام وکیل برای ایرانیان مقیم خارج از کشور و ایرانیانی که نیز به خدمات وکیل در خارج از کشور را دارند با عقد قرارداد با وکلای سایر کشورها فراهم نموده است.

۵/۵ - (۲۹ امتیاز)

۵ دیدگاه

  • سلام
    مزاحمت برای نوامیس و یا مزاحمت از طریق پیامک و اس ام اس یا مزاحمت برای بانوان و نوامیس در فضای مجازی چه حکم و مجازاتی داره؟

    • بر اساس ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ ‌هرگاه کسی به وسیله تلفن با دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند ، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهد شد . لذا طبق ماده ۶۴۱ قانون فوق‌الذکر مزاحمت با تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر را جرم تلقی کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است و علاوه بر آن ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات ایران مصوب ۱۳۶۶ نیز موید این مطلب است .

      این ماده واحده مقرر می‌دارد : « هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل نماید برای بار اول پس از کشف ، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود ، برای بار دوم ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود و برای بار سوم ، شرکت ، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن نموده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد نمود . »

      همان‌طور که در این ماده آمده است « هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی ، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن‌ را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند ، به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت او شود ، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد . » همچنین طبق تبصره این ماده چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد ، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد .
      همچنین با استناد به ماده ۱۷ قانون تاسیس شرکت مخابرات تاکید می‌کند که ارتکاب به انتشار یا در دسترس قرار دادن صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی چنانچه بدون رضایت باشد و به نحوی منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت شود ، مرتکب به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد

      در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با دفتر وکالت محمدرضا مهری با شماره زیر تماس بگیرید.

      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

  • سلام وقتتون بخیر چند وقتی است یک آقایی هرروز وقتی سرکار میرم تعقیبم میکنه و تو کوچه و خیابون مزاحمم میشه واقعا باعث ترس و وحشتم شده و بخاطر آبروم نگرانم می‌خواستم بدونم راهی هست پیگیری کنم و شکایت کنم راحت بشم واقعا میترسم؟

    • سلام بله قابل شکایت است، جرم مزاحمت از جرائم مربوط به هتک حرمت اشخاص محسوب می‌شود و قانون گذار برای کاهش وقوع این جرم در جامعه، به شدت با فرد مزاحم برخورد می‌کند.
      و مطابق ماده ۶۱۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی: هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض، مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شوون و حیثیت به آنان توهین نماید به حبس از دو تا شش ماه و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
      مطابق ماده فوق مزاحمت برای بانوان موجب خدشه و خلل در حق آزادی و اجتماعی بانوان می‌شود و قابل مجازات می‌باشد.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *