صلاحیت دیوان عدالت اداری

صلاحیت دیوان عدالت اداری

در تمامی کشورهای دنیا، با توجه به اینکه دولت و حاکمیت، بر اساس قوانین مصوب، حق صدور بخش نامه یا دستور العمل و تصویب آیین نامه هایی برای اجرای بهتر قوانین را دارند، نهادی نیز برای نظارت و رسیدگی به تخلفات احتمالی و یا صدور آرای خلاف قوانین و مقررات در نهادهای دولتی و حاکمیتی پیش‌بینی شده است. در بعضی موارد ممکن است تصمیم گیرندگان حکومتی و دولتی در صدور بخش نامه ها و آیین نامه ها و یا اتخاذ تصمیم های اداری، رعایت مصالح مردم و ذینفع را ننمایند. در کشور ایران صلاحیت دیوان عدالت اداری بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی در برابر تصمیمات دولت و حاکمیت، می‌باشد. یکی از بهترین موسسات حقوقی در ایران و تهران، با همکاری بهترین وکلای دادگستری در ایران و با تشکیل گروه وکلای مهر، تمامی مسائل حقوقی و قابل استفاده برای عموم را به صورت تحقیق جامع در وب سایت تخصصی حقوقی دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل متخصص دیوان عدالت اداری تحت عناوین بررسی حدود صلاحیت دیوان عدالت اداری، موارد عدم صلاحیت دیوان عدالت اداری، جایگاه قانونی دیوان عدالت اداری و نحوه رسیدگی در دیوان عدالت اداری، منتشر خواهد نمود.

سوالات قابل طرح درباره صلاحیت دیوان عدالت اداری

  • بر اساس صلاحیت دیوان عدالت اداری، مندرج در قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری، چه دعاوی قابل طرح در دیوان می باشد؟
  • آیا دعوی تصدیق ورود خسارت بدون درخواست احراز وقوع تخلف در دیوان عدالت اداری قابل طرح است؟
  • حدود صلاحیت دیوان عدالت اداری در بخش شعب دیوان و هیات عمومی دیوان چگونه قابل بررسی است؟
  • موارد عدم صلاحیت دیوان عدالت اداری و استثناهای رسیدگی در دیوان عدالت اداری کدامند؟
  • بهترین موسسه حقوقی تهران و بهترین وکیل دیوان عدالت اداری تهران چه ویژگی هایی دارند؟
  • نحوه رسیدگی در دیوان عدالت اداری به پرونده‌های مطالبه خسارت چگونه است؟
  • جایگاه دیوان عدالت اداری در روزهای حاکمیتی چگونه تعیین می‌شود؟
وکیل تجدیدنظر لواسان

سابقه تشکیل دیوان عدالت اداری

پس از انقلاب مشروطه، مرجع رسمی تظلیم خواهی مردم، با تشکیل نهاد دادگستری و عدلیه، به رسمیت شناخته شد و قانون راجع به دعاوی اشخاص علیه دولت در سال 1309 به تصویب مجلس شورای ملی رسید. ولی نظام حکومت که پادشاهی بود، مانع تحقق اراده داشتن نهادی مستقل علیه حکومت شد. بنابراین دعاوی علیه حاکمیت و نظام، همچنان در محاکم عمومی دادگستری قابل طرح بود. اما با تصویب قانون مسوولیت مدنی در سال 1339 و پیش‌بینی مسوولیت مدنی ماموران دولت و شهرداری ها بابت خسارت‌هایی که از عمل آن‌ها به مردم وارد می‌شود در ماده 1 این قانون، روح جدیدی در طرح دعاوی مردم علیه حکومت دمید. دادگاه های عمومی، بر اساس قانون مسوولیت مدنی، موظف به پذیرش دعاوی مردم علیه حکومت و صدور رای بر اساس قانون مسوولیت مدنی شدند. در زمان مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، موضوع تشکیل دیوان مستقلی از دولت، جهت رسیدگی به تظلم خواهی مردم از دولت و کارکنان ان، مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس اصل 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل دیوان عدالت اداری، زیر نظر رییس قوه قضاییه به تصویب رسید. تصویب اولین قانون دیوان عدالت اداری و آغاز به کار رسمی این نهاد، به سال 1360 بر می گردد. قانون آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و قانون تشکیلات دیوان عدالت اداری از سال 1360 تا کنون دستخوش تغییرات زیادی شده است، قانون جدید دیوان عدالت اداری در سال 1392 به تصویب رسید و بر اساس قانون جدید، صلاحیت دیوان عدالت اداری بر دو بخش تمرکز یافت.

مرجع رسیدگی به فرار مالیاتی

اول: شعب قضایی دیوان عدالت اداری: رسیدگی به شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به تصمیمات دولت، مامورین دولتی و طریق تصمیم گیری نهاد های عمومی و مراجع دولتی و شهرداری ها بر عهده شعب بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت اداری، قرار داده شد.

دوم: هیات عمومی دیوان عدالت اداری: رسیدگی به درخواست ابطال بخش نامه ها، آیین نامه ها و مقررات خلاف قانون صادر شده از دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی و صدور آرای وحدت رویه در صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری قرار دارد.

بررسی ماده 10 حدود صلاحیت دیوان عدالت اداری

طبق ماده 10 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری که در سال 1392 به تصویب رسید، حدود صلاحیت دیوان عدالت اداری در سه بخش تعریف شده است.

  • رسیدگی به شکایت های اشخاص حقیقی و حقوقی: تصمیم های اتخاذ شده در موضوعات مختلف که در تعارض به منافع اشخاص قرار گیرد و یا اقداماتی از سوی مراجع دولتی، نهاد های حاکمیتی و عمومی، شهرداری ها انجام شود که باعث تضمین حقوق اشخاص شود، ظرف مهلت مقرر قانونی، قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری می‌باشد. شکایت از اقدامات ماموران واحد های مذکور نیز در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری می‌باشد.
  • اعتراض به آرا و تصمیمات قطعی دولت و نهاد های دولتی: رسیدگی به تخلفات ساختمانی و عدم دریافت پروانه ساختمان در مراحل ساخت بناهای شهری و محدوده شهری در کمیسیون ماده صد قانون شهرداری ها، صدور آرای قطعی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری، کمیسیون های مالیاتی و حل اختلافات مالیاتی، رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما در شعب تشخیص و شعب تجدیدنظر، از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با قانون، قابل طرح شکایت در دیوان عدالت اداری می‌باشد. در واقع رسیدگی به اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی در این موارد در صلاحیت دیوان عدالت اداری می‌باشد.
  • رسیدگی به شکایت کارمند دولت از دولت: رسیدگی به شکایت مشمولان قانون خدمات کشوری و سایر کارکنان واحدها و موسسات اعم از لشکری و کشوری و قضات دادگستری، از جهت ادعای تضییع حقوق استخدامی آن‌ها، در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری قرار دارد. ذینفع یا وکیل وی می‌توانند با تقدیم مستندات، رسیدگی به شکایت را از دیوان عدالت اداری بخواهند.
ابطال قبض برق

جهت دریافت مشاوره حقوقی از بهترین وکیل حقوقی ایران و تهران و متخصص دعاوی دیوان عدالت اداری، با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

صلاحیت هیات عمومی دیوان عدالت اداری

وظیفه و صلاحیت مهم هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مستفاد از ماده 12 قانون تشکیلات دیوان، رسیدگی و صدور رای وحدت رویه می‌باشد. در مواردی که در صدور رای در شعب دیوان عدالت اداری، در یک موضوع متعدد و متعارض با یکدیگر باشند، هر کسی می‌تواند با تقدیم مستندات، ابطال ان را از دیوان عدالت اداری بخواهد. ابطال مقررات غیر قانونی در هیات عمومی دیوان عدالت اداری به رای گذاشته می‌شود و در صورتی که ابطال مقررات غیر شرعی مورد درخواست باشد، پس از استعلام نظر فقهای شورای نگهبان، تصمیم مقتضی بر اساس نظر شرعی فقهای شورای نگهبان اتخاذ خواهد شد. در طرح تقاضای ابطال مقررات دولتی، لزومی به ذینفع بودن متقاضی ابطال نیست. صلاحیت بعدی هیات عمومی دیوان عدالت اداری رسیدگی به شکایت و اعتراض های اشخاص حقیقی یا حقوقی، از آیین نامه ها و بخش نامه هایی است که باعث سو استفاده مراجع دولتی و حکومتی از اختیارات می‌شود. تخلف در اجرای قوانین و مقررات یا خودداری از انجام وظایف که موجب تضییع حق اشخاص می‌شود، صلاحیت اختصاصی هیات عمومی دیوان عدالت اداری می‌باشد.

ترکیب هیات عمومی دیوان عدالت اداری با حضور دو سوم قضات و مستشاران شعب دیوان عدالت اداری می باشد و تصمیمات به این نصاب، قانونی است.

نفی صلاحیت دیوان عدالت اداری

رسیدگی به تصمیم ها و آرای قضای قوه قضاییه، بررسی بخش نامه ها و تصمیمات و آیین نامه هایی که رییس قوه قضاییه صادر و مصوب می کند، مصوبات شورای نگهبان، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و شورای عالی امنیت ملی، از صلاحیت دیوان عدالت اداری خارج است. اعتراض به آرای کمیسیون های انضباطی و دانشجویی دانشگاهها، وزارت علوم، تحقیق و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی نیز قابل طرح در دیوان عدالت اداری نمی‌باشد. موضوع اخیر در جلسه 680 شورای مالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و در حکم قانون است.

دعاوی مربوط به پروانه ساختمان

نحوه رسیدگی در دیوان عدالت اداری

با توجه به تاسیس دفاتر استانی دیوان عدالت اداری در دادگستری کل هر استان، می توان شکایت ها را به دفاتر استانی تحویل داد و شماره ثبت دریافت نمود. مراجعه به دیوان عدالت اداری در تهران و تقدیم حضوری شکایات به دبیرخانه دیوان عدالت اداری نیز راه دیگری جهت طرح شکایت در دیوان عدالت اداری می‌باشد. امکان ارسال پستی شکایت پس از ابطال تمیز نیز وجود دارد. رسیدگی در دیوان عدالت اداری بدون حضور طرفین انجام می‌شودو در صورت لزوم به حضور موضوع درج می‌شود.

نشانی جدید دیوان عدالت اداری

تهران- بزرگراه ستاری- بلوار شهید مخبری- نبش خیابان ایران زمین- کد پستی 1445669998 و شماره تماس دیوان عدالت اداری در تهران 51201- 021 می‌باشد.

مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده صد در دیوان عدالت اداری

یکی از مو.ارد صلاحیت دیوان عدالت اداری، رسیدگی به دادخواست های اعتراض به رای کمیسیون های بدوی و تجدیدنظر کمیسیون ماده صد قانون شهرداری می‌باشد. مهلت اعتراض به رای کمیسیون ماده صد شهرداری، سه ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی کمیسیون ماده صد برای افراد مقیم ایران و شش ماه برای اشخاص مقیم خارج می‌باشد. در احتساب مواعد، بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، روز ابلاغ و اقدام محاسبه نمی‌شود و هر ماه 30 روز محاسبه می‌شود یعنی صرف نظر از 2 روز تاریخ ابلاغ و اقدام، متقاضی ساکن ایران 90 روز و متقاضی اعتراض به رای کمیسیون ماده صد شهرداری 180 روز فرصت اعتراض دارند. در صورتی که موضوع شکایت در صلاحیت دیوان عدالت اداری باشد، شعبه مرجوع الیه ابتدا به موضوع ابلاغ رسیدگی می کند، متقاضی می‌تواند در صورت داشتن عذر موجه و یا ادعای عدم ابلاغ و عدم اطلاع از رای با مستنداتی ادعای خود را ثابت نماید.

قرارداد رهن خودرو و نحوه تنظیم قرارداد رهن خودرو

بهترین وکیل حقوقی تهران

دفتر وکالت محمد رضا مهری بهترین وکیل حقوقی تهران، با همکاری مستمر وکلای عضو گروه وکلای مهر در تهران و تمامی شهرستآن‌ها، آمادگی ارائه مشاوره حقوقی درباره نحوه تنظیم دادخواست در دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی و مشاوره نحوه تنظیم دادخواست در سایر مراجع قضایی در تهران و شهرستآن‌ها می‌باشد. جهت اطلاع از موارد صلاحیت دیوان عدالت اداری و نحوه طرح دعوا در دیوان عدالت اداری در تهران و شهرستآن‌ها با کارشناسان ما تماس بگیرید. بهترین موسسه حقوقی تهران و ثبت شده توسط بهترین وکلای پایه یک دادگستری در ایران پاسخگوی نیاز حقوقی هم وطنان می‌باشد.

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *