ابطال عملیات اجرایی ثبت

ابطال عملیات اجرایی ثبت

ابطال عملیات اجرایی ثبت


امروز با موضوع ابطال عملیات اجرایی ثبت با شما هستیم.

اشخاص در صورتی که خود را خواهان و ذینفع در مسائل و امور حقوقی بدانند و اگر حق انان استیفا نگردد، از طریق مراجع حقوقی و صلاحیت دار برای احقاق حق خود اقدام می کنند. در نتیجه هرگاه حق خود را با توجه به ادله ی ابرازی که موجب اقناع شخص قاضی می‌شود، در جلسات رسیدگی ابراز نمایند، رای دادگاه موافق با شخص او صادر می گردد و پس از قطعیت ان، از طریق واحد اجرای احکام مدنی و ثبتی نسبت به مفاد سندی که بیانگر طلب و دین می باشد به اجرا می گذارند.

واحد اجرای ثبتی به عنوان یک نهاد و مرجع حقوقی و غیر دادگستری، مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا را بدون مراجعه به دادگاه اجرا می‌نماید و معادل مالی که در سند وجود دارد از اموال متعهد را توقیف می‌نماید. با این وجود پس از اقدام اداره ی ثبت در جهت صدور اجراییه و اجرای ان، این احتمال وجود دارد که حدوث اموری، موجب ابطال عملیات اجرایی ثبت گردد و به طور کلی عملیات اجرایی ثبت نسبت به سندی که اداره ی ثبت برای ان اجراییه صادر کرده است، منتفی گردد.

سوالات مرتبط با ابطال عملیات اجرایی ثبت

  • موارد عملیات اجرایی اداره اجرای ثبت چیست؟
  • ابطال عملیات اجرایی ثبت به چه نحوی است؟
  • اقدام تامینی در زمینه ی ابطال عملیات اجرایی ثبت چیست؟
  • مرجع رسیدگی به ابطال عملیات اجرایی ثبت کجاست؟ بهترین وکیل حقوقی کیست؟

موارد عملیات اجرایی ثبت

مراجع دادگستری و حقوقی به عنوان مرجع عمومی، در همه ی موارد صلاحیت ورود و رسیدگی به شکایات و دادخواستهای اشخاص را دارا می‌باشند، مگر در مواردی که قانون استثنا کرده باشد.یکی از این مواردی که دادگاهها و مراجع عمومی حقوقی صلاحیت رسیدگی و ورود را ندارند، اجرای مفاد اسناد لازم الاجرایی است که بین متعهد و طلبکار به جهت رابطه ی حقوقی، تنظیم می‌شود و می‌تواند مفاد ان را از واحد اجرای ثبت درخواست نماید و در نتیجه با توقیف مالی که موضوع مفاد سند بوده است، نسبت به وصول طلب بستانکار اقدام می کند.

بررسی تفکیک و افراز ملک

مواردی که به موجب آن عملیات اجرایی ثبت اجرا می گردد:

  • در صورتی که مفاد سند رسمی لازم الاجرا حاکی از انجام تعهد و انجام عملی از جمله ساخت و تعمیر بنا باشد و متعهد پس از ابلاغ، اقدام به انجام تعهد ننماید، اداره ثبت متعهد را به اجرای تعهد ملزم و اگر ایفا نکرد، هزینه‌هایی را که متعهد برای انجام تعهد کرده، با نظر کارشناس تعیین از معادل اموال متعهد توقیف می گردد.
  • همچنین در سند رسمی لازم الاجرا، بابت انجام تعهد، وجه الزامی تعیین شده باشد، اجراییه ثبت، اقدام به توقیف اموال متعهد می‌نماید.
  • صدور اجراییه نسبت به متعهد، به جهت تعهد مالیاتی، عوارض قانونی و قبوض اداری شهرداری و اداره ی مالیات.
  • صدور اجراییه نسبت به متعهد، به جهت تعهد مالیاتی، عوارض قانونی و قبوض اداری شهرداری و اداره ی مالیات.
  • توقیف سرقفلی، بابت طلب مدیون، از طریق اجرای ثبت.
  • اجراییه ی اداره ی ثبت نسبت به سند رسمی رهنی و یا سند با حق استرداد با توقیف مال مورد رهن و مزایده ی ان

ابطال عملیات اجرایی ثبت

عملیات اجرایی ثبت توسط اداره ی ثبت و واحد اجرایی ثبت، نسبت به اموال متعهد اجرا می گردد؛ ولی با این وجود در بعضی از موارد ممکن است که نسبت به عملیات اجراییه ی ثبتی، ابطال صورت بگیرد و از ادامه ی عملیات اجرایی ثبت، جلوگیری به عمل بیاید و اجراییه نسبت به مال موضوع سند، یا سبب ایجاد اجراییه منتفی گردد که شامل موارد ذیل می باشد:

هرگاه اجراییه ی واحد اجرای ثبت با توجه به مفاد سند موضوع اجرا، مالی باشد که شخص ثالثی نسبت به ان به موجب سند رسمی و یا حکم قطعی، دارای مالکیت باشد و این مالکیت مقدم بر حق طلبکار ایجاد شده باشد که در  این صورت عملیات اجرایی ثبت منتفی و منجر به ابطال عملیات اجرایی ثبت می گردد.

مطالبه هزینه های درمانی از بیمه

در صورتی که نسبت به سند موضوع اجراییه ی اداره ی ثبت، ادعای بی اعتباری و یا مجعولیت ان در دادگاه صالح در محل اداره ی ثبت، مطرح گردد و در نتیجه ادله ی صادره در رابطه با موضوع مطروحه محرز باشد و مجعولیت ان اثبات و قطعی گردد؛ در این صورت دادگاه رای به ابطال عملیات اجرایی ثبت صادر می‌نماید.

در صورتی که مال مورد نظر و قابل اجرا در سند لازم الاجرا، که قابل توقیف بوده، تلف گردد و از حیز انتفاع خارج گردد.

هرگاه در مورد اجراییه هایی که به جهت قبوض اداره ی مالیات و مطالبات کمیسیون 77 شهرداری توسط اداره ی ثبت صادر می‌شود، متعهد سندی را به دادگاه مبنی بر پرداخت بدهی خود ارائه دهد و صحت ان محرز گردد، دادگاه در نهایت حکم به ابطال عملیات اجرایی ثبت می‌دهد.

در صورتی که مال موضوع سند از مستثنیات دین بوده و این امر در دادگاه محرز گردد.رای دادگاه در این مورد ابطال عملیات اجرای ثبتی خواهد بود.

در صورتی که شخص به عملیات اجرایی ثبت اعتراض داشته باشد و با توجه به شکایت خود، رییس اداره ی ثبت و یا شورای عالی ثبت، رای به ابطال عملیات اجرایی ثبت صادر نماید.

اقدام تامینی در زمینه ابطال عملیات اجرایی ثبت

اگر شخصی نسبت به عملیات اجرایی ثبت و اجراییه ی ثبت، اعتراضی داشته باشد و ان را مغایر با حقوق خود بداند، می‌تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی محل واحد اجرای ثبتی، دادخواست خود مبنی بر ابطال عملیات اجرایی ثبت را به دادگاه تسلیم نماید و اگر تصمیم در این زمینه ضرورت و فوریت داشته و عملیات اجرایی ثبت در جریان باشد و تا صدور حکم و تصمیم دادگاه، موجب از بین رفتن موضوع اعتراض گردد، در این صورت دادگاه تا صدور رای در صورت موجه بودن ادله ی خواهان ابطال عملیات اجرایی ثبت، دستور توقیف عملیات اجرایی ثبت را صادر می‌نماید.

دفتر وکالت هفت حوض

مرجع رسیدگی به ابطال عملیات اجرایی ثبت

دادگاه حقوقی واقع در محل اجرای ثبت صلاحیت رسیدگی به موارد ابطال عملیات اجرایی ثبت را با توجه به ادله ی خواهان ابطال دارد. در این زمینه اگر شخصی هم نسبت به شکل عملیات اجرایی ثبت، اعتراض داشته باشد، رییس اداره ی ثبت و هیات نظارت صلاحیت دار و شورای عالی ثبت، می‌تواند رای به ابطال عملیات اجرایی ثبت را صادر نماید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با موضوعات مشابه با ابطال عملیات اجرایی ثبت می توانید، مقالات مرتبط با موضوع مورد نظر و موضوعات دیگر را از سایت موسسه ی حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مطالعه فرمایید.

وکیل متخصص در امور ثبتی و ابطال عملیات اجرایی ثبت

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88796143

021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

رزرو وقت مشاوره در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (30 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *