فروش مواد مخدر در فضای مجازی

فروش مواد مخدر در فضای مجازی

توزیع و فروش مواد مخدر از طریق فضای مجازی با سرعت در حال گسترش است. با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی و دسترسی آسان افراد به فضای مجازی هرگونه فعالیت مربوط به قاچاق مواد مخدر، اعم از خرید، فروش، پخش، توزیع، یافتن واسطه ها و مصرف کنندگان از طریق شبکه های مجازی انجام می‌شود و از ویژگی های ان حذف و کمتر نمودن واسطه ها و توزیع کنندگان و گسترش دامنه فعالیت قاچاقچیان تا سطح بین‌المللی، اقدامات پلیس در خصوص کشف فروشندگان و خریداران مواد مخدر می‌باشد.

سایت های فروش در فضای مجازی فعالیت دارند و مدتهاست از این طریق مشتری جذب می کنند و تبلیغات مواد مخدر در شبکه های مجازی موجب شده بسیاری از جوانان به استفاده از مواد مخدر و قرص هایی رو بیاورند که نمی دانند چیست و گاهی از روی حس کنجکاوی اقدام به مصرف آن‌ها می کنند. نظر به تاثیرات مخرب مواد مخدر در جامعه، به بررسی جرم فروش مواد مخدر در فضای مجازی می‌پردازیم.

سوالاتی که درباره فروش مواد مخدر در فضای مجازی قابل طرح است:

  • منظور از مواد مخدر چیست؟
  • آیا فروش مواد مخدر در فضای مجازی جرم است؟ مجازات خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی چیست؟
  • مرجع رسیدگی به این جرم کجاست؟

تعریف مواد مخدر و روانگردان

مواد مخدری که موضوع قوانین داخلی یا مقررات بین‌الملل است معمولا مواد شیمیایی هستند اما در مقابل این مواد گیاهانی نیز وجود دارد که ریشه یا گل یا برگ آن‌ها اثر مواد مخدر را دارد. مواد مخدر شکل های متفاوتی دارد و هر روز بر تنوع آن‌ها افزوده می‌شود. اکثر مواد مخدر مورد شناسایی قرار گرفته شده در قوانین بیان شده اند.

بهترین وکیل جرایم اقتصادی تهران

موارد مذکور در مصو به ۲/۵/۱۳۳۸، تبصره ماده ۱۵ ق ا ق م م م مصوب ۷۶، مواد مخدر مورد نظر این قانون را چنین تعریف کرده است. منظور از مواد مخدر در این قانون، کلیه مواردی است که در تصویب نامه راجع به فهرست مواد مخدر مصوب ۱۳۳۸ و اصطلاحات بندی ان امضا یا توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مواد مخدر شناخته و اعلام می گردد.

اداره حقوقی قوه قضاییه در مورد معجون، شربت و دو محلولی که از تریاک به دست می‌آید چنین اظهار نمود کرده است، هرگونه اقدام در رابطه با مواد مخدر موضوع آیین نامه فهرست مواد مخدر مصوب ۱۳۳۸ جرم تلقی و قابل تعقیب شناخته شده است. در ماده ۵ آیین نامه فهرست مواد مخدر، شربت یا هر محلول آبی یا الکلی که یکی از مواد را داشته باشد با هر درجه و اندازه مرفین، مواد مخدر محسوب است. بنابراین نگهداری محلول تریاک و سوخته و تهیه و توزیع و فروش ان جرم محسوب می‌شود.

همچنین موارد مذکور در مادتین ۴ و ۸ ق ا ق م م که عبارتند از: بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره، سوخته، تفالخ تریاک (ماده ۴) و هروئین و مرفین، کوکائین، مشتقات شیمیایی آن‌ها (ماده ۵) موارد مواد مخدر می‌باشد.

در ماده ۴ ق ا ق م م م مصوب سال ۷۶ واژه شیره به صورت مطلق به کار رفته است، یا فهرست مواد مخدر مصوب ۱۳۳۸ عبارت شیره مطبوخ به کار برده شده است. اداره حقوقی قوه قضاییه در نظریه ی مشورتی ۷/۲۷۰۸-۱۳۶۹/۸/۱۵ در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است با عنایت به مواد ۴ و ۵ مصو به مجمع تشخیص مصلحت نظام مساله نگهداری تریاک و شیره سوخته مواد و بر ان مجازات تعیین شده است. شیره اگر به طور مستقل استعمال شود به همان شیره مطبوخ منصرف است.

وکیل با تجربه دادسرای جنایی تهران

همچنین اداره حقوقی قوه قضاییه در معرفی گراس و احکام ان چنین بیان کرده است: گراس اصطلاح متعارف برگ شادانه است که مطابق ماده ۳ مصو به مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب ۳/۸/۶۷ نگهداری یا حمل ان جرم است و موارد مذکور در ماده ۴ الحاقیه قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر مصوب ۷۶ این مواد شامل موادیست که برای تبدیل مواد مخدر به کار میرود و منحصر به مواد صنعتی و شیمایی هستند. در موارد مذکور ۱ و ۲ ضمیمه به ماده ۱۲ کنوانسیون ۱۹۹۸ عبارتند از افورین، ارگومترین، اسید لیزرژیک و اینورید استیک واستون، اسید انترانیلیک، اسید فنیل استیک، پیپریدین و نمک های آن‌ها درگاه امکان وجود آن‌ها باشد.

عنصر قانونی جرم فروش مواد مخدر در فضای مجازی

فروش مواد مخدر در فضای مجازی جرم می باشد ولی ظاهرا قانون ماهوی خاص در این خصوص نداریم و جرایم مواد مخدر در هر فرضی (فضای مجازی) شامل قانون مبارزه با مواد مخدر می‌شوند و فروش مواد مخدر در قانون مبارزه با مواد مخدر توسط قانون گذاری جرم انگاری گردیده است.

عنصر مادی فروش مواد مخدر در اینترنت

رفتار های فیزیکی جرایم مواد مخدر که در ماده ۴ و ۵ و ۸ قانون اصلاحی مبارزه با مواد مخدر پیش‌بینی شده اند عبارتند از صادر کردن، ارسال کردن، تولید، ساخت، توزیع، فروش، در معرض فروش قرار دادن، خریدن، نگهداری، حمل کردن، استعمال مواد مخدر. عنصر مادی جرم فروش مواد مخدر، فروش مواد مذکور می باشد که واژه فروش در اینجا به معنی بیع در مفهوم خاص ان نیست بلکه شامل مطلق انتقال مالکیت می‌شود؛ یعنی منظور قانون‌گذار این است که به دیگری تملیک شود هرچند از نظر حقوقی عنوان دیگری همچون صلح و معاوضه یا هبه داشته باشد. نکته دیگر این است که هرگاه شخصی مواد مخدر را به وکیل یا نماینده خود بدهد تا بفروشد اداره حقوقی قوه قضاییه از نظریه مشورتی ۷/۴۰۶۲- ۴۷/۸/۶ عمل فروش تریاک متعلق به غیر را مشارکت در فروش دانسته و همچنین اگر شخصی ماده مخدر متعلق به دیگری را بدون اجازه به وی بفروشد از نظر حقوق جزا مرتکب جرم فروش مواد مخدر گردیده است.

شیوه­ های حل و فصل غیرقضایی

عنصر معنوی جرایم مواد مخدر

 از جرایم عمدی هستند. بنابراین نیازمند رکن معنوی این جرایم می باشد و رکن معنوی در این جرایم از علم ارتکاب جرم و اداره ارتکاب رفتار نیز یکی تشکیل می‌شود؛ یعنی اینکه مرتکب بداند ماده ای را که به فروش می رساند، ماده مخدر است و مجازات جرم فروش مواد مخدر در ماده ۴ و ماده ۸ قانون اصلاح قانونی مبارزه با مواد مخدر ذکر گردیده است و طبق تبصره ۲ ماده ۸ ق م م م چنانچه متهم از کارکنان دولت یا شرکت های دولتی و شرکت ها و موسسات وابسته به دولت باشد علاوه بر مجازات های مذکور در این ماده به انفصال دائم از خدمات دولتی نیز محکوم خواهد شد.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم فروش مواد مخدر در فضای مجازی

طبق ماده ۳۰۲  قانون آیین دادرسی کیفری تمام جرایم مربوط به مواد مخدر و روانگردان و پیش سازهای آن‌ها در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی می‌باشد.

بهترین وکیل جرایم مواد مخدر در ایران

نظر به اینکه جرایم مربوط به فروش مواد مخدر و آثار بسیار مخربی که برای اجتماع دارد، مشاوره حقوقی می‌تواند در روند حقوقی پرونده تاثیر گذار باشد. بنابراین بهتر است از یک مشاور حقوقی کمک بگیرید. در صورت بروز مشکل در زمینه جرایم مواد مخدر می توانید از تجربه و تخصص گروه وکلای مهر با مدیریت محمدرضا مهری بهره مند شوید.

دپارتمان جرایم سایبری و حقوق فضای مجازی گروه وکلای مهر

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *