قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران


امروز با بررسی موضوع قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با شما هستیم.

قانون فوق مشتمل بر یکصد و سی و هفت ماده و پنجاه و یک تبصره در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ نهم دی ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/10/1382 به تأیید شورای نگهبان رسیده است. و با تصویب مذکور ، قانون دادرسی وکیفر ارتش مصوب 4/10/1318و کلیه قوانین مغایر با این قانون ملغی گردیده است.

قانونگذار در این قانون  به ترتیب در فصل اول به تبیین مقررات عمومی و در فصل دوم به بیان جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی در فصل سوم  به توضیح  جرائم بر خلاف تکالیف نظامی و در فصل چهارم به بحث مهم فرار پرداخته است در ادامه و در فصل پنجم  قانونگذار در خصوص گزارش خلاف واقع سخن گفته و به ترتیب در فصل ششم به  تقلب و دسیسه در امور نظام وظیفه در فصل هفتم  به موضوع فروش و حیف و میل و رهن گذاشتن اشیای نظامی،فصل هشتم  به موضوع سرقت و در فصل نهم به موضوع آتش زدن و تخریب ،فصل دهم به موضوع سوءاستفاده و جعل و تزویر  فصل یازدهم به  ارتشا و اختلاس پرداخته است است.

فصل اخر و دوازدهم از این قانون را هم به موضوع ضمانت ارجرای استفاده غیرقانونی از البسه رسمی یا علامات و نشان‌ها و مدال‌های نظامی اختصاص داده است. در این مقاله به بیان برخی از موارد مهم قانونی در این زمینه می‌پردازیم

موسسه حقوقی مهرپارسیان در زمینه جرایم نیروهای مسلح می‌تواند بهترین خدمات مشاوره و وکالت را به شما ارایه دهد.در این خصوص می‌توانید با آقای وکیل نزادی متخصص در زمینه جرایم نیروهای مسلح مشاوره تخصصی داشته باشید.

شکایت از سردبیر روزنامه

نکات مهم قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

طبق قانون نیروهای مسلح محارب چه ویژگی‌ای دارد؟

طبق قانون چه اشخاصی جاسوس نظامی شناخته می‌شوند؟

اگر خدمت به پایان رسیده باشد و جرمی از شخص کشف چه تصمیمی در خصوص وی گرفته می‌شود؟

عدم ارایه گزارش تخلفات توسط مسوولان نظامی چه آثار در پی خواهد داشت؟

آیا رهایی از خدمت مانعی برای رسیدگی به جرایم زمان خدمت است؟

رهایی از خدمت مانع رسیدگی به جرائم زمان اشتغال نمی‌شود.

[/stextbox]

طبق قوانین نیروی مسلح تحت شرایطی شخص محارب محسوب می‌شود ؟

هر نظامی که به نحوی از انحا برای جدا کردن قسمتی از قلمرو حاکمیت جمهوری اسلامی ایران یا برای لطمه وارد کردن به تمامیت یا استقلال کشور ایران اقدام نماید، محارب محسوب می‌شود.

همچنین هرگاه تخلف و سرپیچی از تکالیف نظامی سبب تسلط دشمن بر اراضی یا مواضع یا افراد خودی شود جرم محسوب و مرتکب در حکم محارب است.

اگر گزارش خلاف شخص نظامی یا کتمان حقیقت موجب شکست جبهه یا تلفات جانی گردد در حکم محارب است.

موارد فوق به صورت تمثیل وار ارایه گردیده است.

طبق قانون مذکور چه اعمالی جاسوسی محسوب می‌شود وچه مجازاتی در انتظار این اشخاص است؟

اشخاص زیر جاسوس شناخته شده و به مجازات مقرر ذیل محکوم می‌شوند:

۱- هر نظامی که اسناد یا اطلاعات یا اشیا دارای ارزش اطلاعاتی را تحصیل کند و در اختیار دشمن قرار دهد و اقدام او برای عملیات نظامی یا نسبت به امنیت تأسیسات، استحکامات، پایگاه‌ها، کارخانجات انبارهای دائمی یا موقتی تسلیحاتی، توقفگاه‌های موقت، ساختمان‌های نظامی، کشتی‌ها یا هواپیماها یا وسایل نقلیه زمینی نظامی یا امنیت تأسیسات دفاعی کشور مضر باشد به مجازات محارب محکوم خواهد شد.

وکیل کیفری در خیابان باهنر

۲- هر نظامی که اسناد یا اطلاعاتی برای دشمن تحصیل کند و به هر دلیل موفق به تسلیم آن به دشمن نشود به حبس از سه تا پانزده سال محکوم می‌گردد.

۳- هر نظامی که اسرار نظامی یا سیاسی یا اقتصادی یا صنعتی یا کلیدهای رمز را به دشمنان داخلی یا خارجی تسلیم نماید یا آنان را از مفاد آن آگاه سازد، به مجازات محارب محکوم خواهد شد.

۴- هر نظامی که برای به دست آوردن اسناد یا اطلاعاتی به نفع دشمن به محل نگهداری اسناد یا اطلاعات داخل شود چنانچه به موجب قوانین دیگر مستوجب مجازات شدیدتری نباشد به حبس از دو تا ده سال محکوم می‌گردد.

۵- هر بیگانه‌ای که برای کسب اطلاعات به نفع دشمن به پایگاه‌ها، کارخانجات، انبارهای تسلیحاتی اردوگاه‌های نظامی یگان‌های نیروهای مسلح، توقفگاه‌های موقتی نظامی، ساختمان‌های دفاعی نظامی یا وسایط نقلیه زمینی، هوایی، دریایی یا در محل‌های نگهداری اسناد یا اطلاعات داخل شود به اعدام و در غیر این صورت به دو تا ده سال حبس محکوم می‌گردد.

گزارش خلاف واقع توسط شخص نظامی چه آثاری برای خاطی دارد؟

هر نظامی به مناسبت انجام وظیفه عمداً گزارشی بر خلاف حقیقت به فرماندهان یا دیگر مقامات مسئول تقدیم نماید یا حقایق را کتمان کند یا گزارشی با تغییر ماهیت یا به طور ناقص ارائه دهد به ترتیب زیر محکوم می‌شود:

۱- اگر گزارش خلاف یا کتمان حقیقت موجب شکست جبهه یا تلفات جانی گردد در حکم محارب است.

۲- اگر موضوع گزارش مربوط به امور جنگی یا مسائل امنیت داخلی یا خارجی باشد به حبس از سه الی هشت سال.

حق داشتن وکیل در دادسرا

عدم گزارش جرائم ارتکابی توسط مسئولین مربوط به مقامات صالحه مشمول این ماده می‌باشد.همچین چنانچه اعمال مذکور موجب خسارات مالی گردد علاوه بر مجازات فوق به جبران خسارات وارده نیز محکوم خواهد شد.

وکیل  جرایم نیروهای مسلح در تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث قوانین نیروهای مسلح یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه،  و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067665

گروه وکلای مهر 

[/stextbox]

 

 

امتیاز دهی به مقاله

2 دیدگاه

    • سلام بله. برابر ماده 63 مكرر قانون خدمت وظیفه عمومی، كسانی كه به نحوی مشمولین غایب را در موسسات دولتی و غیر دولتی از قبیل كارخانه‌ها، شركت‌ها، آموزشگاه‌ها، كارگاه‌ها، بنگاه‌ها، مغازه‌ها و تعمیرگاه‌ها، به‌كارگیری نمایند توسط نیروی انتظامی، وزارتخانه‌های «تعاون، كار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» شناسایی و به محاكم صالحه قضایی معرفی می‌شوند. مجازات این گونه افراد برای بار اول هزینه سالانه یك سرباز و برای بار دوم و بیشتر هزینه سالانه سه سرباز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *