نحوه محاسبه هزینه دادرسی مهریه

نحوه محاسبه هزینه دادرسی مهریه

نحوه محاسبه هزینه دادرسی مهریه


امروز با آموزش نحوه محاسبه هزینه دادرسی مهریه با شما هستیم.

مهریه به عنوان یک بدهی بر دوش مرد است و بر این اساس زن و مرد اغلب در زندگی زناشویی به عنوان نزدیکترین طلبکار و بدهکار مالی در کنار یکدیگر سالیان سال زندگی می‌نمایند.

در اکثر موارد با مطالبه مهریه از سوی زوجه در شرایط عادی، زندگی به کارزار جنگ تبدیل می‌شود و دیگر هیچ چیز شبیه قبل نخواهد شد، شاید الان قصد این را داری که مهریه را  به اجرا بگذاری و تمام فکراتو کردی ، می‌بینی این زندگی دیگه مثل قبل نمیشه، یعنی چیزی را نمیشه دیگه درست کرد.

از طرفی فکر این هستی که بعد از طلاق چه جوری از پس هزینه‌های زندگی بر بیای از سویی دیگر فکرت را به این متمرکز کردی که این سال‌ها عمرت را تلف کردی و حالا با جهیزیه‌ای مستهلک، دست خالی باید از این زندگی خارج بشی، و بهترین راه را مطالبه مهریه و طلاق دیدی، و حالا یک پرسش ذهنت را درگیر کرده و اون هم این هست که هزینه دادرسی مهریه یا پولی را که دادگاه یا ثبت بابت اجرا گذاشتن مهریه می‌خواد ازت بگیره چقدره و چجوری محاسبه می‌شه و اصلا مگر باید زن این مبلغ را بدهد؟

اعتراض به پیش قسط مهریه

با ما در این مقاله همراه باشید تا نحوه محاسبه هزینه دادرسی مهریه را برای شما تبیین نماییم.

نکات مهم نحوه محاسبه هزینه دادرسی مهریه

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

هزینه دادرسی مهریه چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه دادرسی مهریه تحت چه صورتی به عهده مرد قرار می‌گیرد؟

[/stextbox]

هزینه دادرسی مهریه غیر سکه بهار آزادی یا سکه بهار آزادی باشد چقدر است؟

اگر ارزش مهریه (صرفنظر از نوع آن) تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف است و شورای حل اختلاف بابت این دعوی دو و نیم درصد ارزش خواسته را وصول می‌نماید.

چنانچه مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد و در دادگاه بدوی خانواده مطرح شود هزینه دادرسی آن بالغ بر سه و نیم درصد ارزش خواسته است.

خاطر نشان می‌گردد به هرحال مطرح کردن دعاوی حقوقی نیاز به پرداخت هزینه دادرسی دارد که این هزینه به‌صورت ابطال تمبر دادرسی به دادخواست صورت می‌گیرد.

در مواردی که خواهان توانایی پرداخت این هزینه را ندارد می‌تواند با درخواست اعسار موقت از تادیه هزینه دادرسی دعوی خود را چه در مرحله بدوی یا واخواهی یا تجدیدنظر و…تقدیم مرجع قضایی کند برای اثبات عدم توانایی مالی خواهان(در اینجا زن) باید ادله خود را ابراز کند.

این هزینه ‌ها که گاها بسیار زیاد هم هست در دادگاه رسیدگی به اعسار از هزینه دادرسی با توجه به نبود ادله کافی رد می‌شوند در بعضی موارد هم تایید می‌شوند برای اطلاع بیشتر در این خصوص با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل نمایید.

البته هم اکنون قوه قضاییه این امکان را فراهم نموده تا اشخاص بتوانند هزینه دادرسی دعاوی خویش را به صورت آنلاین محاسبه نمایند . http://adliran.ir/Home/JSSCalculateCash

وکیل حرفه ای پرونده طلاق

هزینه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت چه میزان است؟

هزینه‌ای که بابت مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت اخذ می‌شود، نیم عشر دولتی است که معادل یک بیستم از کلا مبلغ مهریه می باشد.نیم عشر دولتی در پایان کار و در اصل از اموال مدیون (زوجه) دریافت می‌شود.

آیا دادگاه مرد را به پرداخت هزینه دادرسی مهریه به زن محکوم می‌نماید؟

دادگاه در صورت صدور حکم محکوم را به پرداخت اصل خواسته به انضمام هزینه دادرسی محکوم می‌نماید.

فلسفه هزینه دادرسی چیست؟

فلسفه هزینه دادرسی این است که بواسطه اخذ این هزینه تضمینی برای جلوگیری از طرح دعاوی واهی و الکی ایجاد می‌شود که هم وقت دادگستری بیهوده گرفته نشود و هم اشخاص و اصحاب دعوی را به زحمت نیفتند اما هر کجا که یک دعوای واقعی و قابل طرحی، به علت عدم توانایی شخص در پرداخت هزینه دادرسی قابلیت عنوان شدن را نداشته باشد،قانون گذار نهاد اعسار و معافیت از هزینه دادرسی در قوانین پیش بینی کرده است.

وکیل مهریه موسسه حقوقی مهر پارسیان

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث قوانین مالی یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه،  و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

آیا فرزند حاصل از عقد موقت از پدر ارث می برد؟

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر 

[/stextbox]

 

۴/۵ - (۲ امتیاز)

۳ دیدگاه

  • سلام وقت بخیر
    من برای پرونده طلاق و طلب مهریه ام به وکیلی وکالت دادم
    ودر قبال گرفتن تمام مهریه ام به ایشون سفته ۷۰ میلیونی دادم و این مورد رو در سفته قید کردم حالا وکیلم اعلام کردن سفته ای که بهشون دادم رو میخوان به اجرا بگذارن و از اموال همسرم که به نفع من توقیف شده، میخوان سفته رو نقد کنن آیا عمل ایشون قانونی ؟ و این مورد امکان پذیر ؟

      • ضمن سلام و عرض ادب،با احترام به عرض برسانم که اولاً دلیل اینکه خانم سفته هفتاد میلیون تومانی به جناب وکیل دادند،علتش چی بوده،والکی کسی هفتاد میلیون تومان سفته به شخص دیگری نخواهند داد،پس نتیجه گیری کنیم،فی مابین وکیل و موکل تعهدات ی مبنی بر به نتیجه رسوندن کار وجود داره ،وحتما حال کار پرونده مهریه ختم به خیر شده ،موکل از تعهدات خود پشیمان شدند وقصدانجام تعهد را ندارند و حالا وکیل هم اعلام نموده‌اند که از راه قانونی وبه اجرا گذاشتن سفته اقدام خواهندکرد،وازروزاول هم انجام تعهدات فی مابین بصورت توافقی بوده است،چراکه خانم بزرگوار بایستی جواب سوالش را از همون سوالی که مطرح نموده اند استخراج نماید*
        با تقدیم احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *