قرارداد اعطای نمایندگی

قرارداد اعطای نمایندگی

قرارداد اعطای نمایندگی


با موضوع قرارداد اعطای نمایندگی همراه شما هستیم.

این نوع قرارداد، قرارداد ی بسیار کاربردی درحوزه تجارت و اقتصاد است که درگذشته تهیه کالا محدود به کالاها و خدماتی بود که در نزدیکی شهر و منطقه محل اقامت افراد تولید و ارائه می‌شد. اما امروزه با رشد و گسترش وسایل ارتباطی، بازارهای جهانی به هم نزدیک‌تر شدند و بسیاری از تولید کنندگان و خدمات دهندگان، محصولات و خدمات خود را در شهرهای دیگر و حتی کشورهای دیگر عرضه می‌کنند، در حقیقت نوعی گسترش کسب وکار است.

تعریف نماینده و نمایندگی در نمونه قرارداد اعطای نمایندگی

نماینده؛ شخصی است که متقاضی دریافت نمایندگی برند خاص، شرکت یا موسسه‌ای در شهر و محل اقامت خویش است، فعالیت او از نوع فعالیت نیابتی است، به این شکل که به نیابت از شرکت اصلی، اقدام به فروش محصولات و کالای تولیدی آن شرکت می‌کند.

نماینده می‌تواند علاوه بر کالا، درحوزه ارائه خدمات و آموزش و تبلیغات نیز نمایندگی و همکاری داشته باشد. نماینده باید شرایط اخذ نمایندگی را داشته باشد و تایید صلاحیت نماینده به‌عهده مرجع اصلی است.

بعد از تایید صلاحیت، قرارداد ی میان آن‌ها تنظیم می‌شود و به طوررسمی اقدام به فعالیت می‌کند و به عبارت دیگر؛ قرارداد اعطای نمایندگی همان قرارداد ی است که می‌تواند دراین زمینه مورد استفاده قرار بگیرد، اخذ نمایندگی، به معنی اجازه قانونی فعالیت در راستای فعالیت‌های مرجع اصلی در شهری جدا از پایگاه شرکت اصلی است.

انواع قرارداد اعطای نمایندگی

یکی از موضوع های اصلی که باعث تفاوت در قرارداد های نمایندگی می‌شود، موضوع انحصار است. موضوع انحصار، قرارداد اعطای نمایندگی را به دو دسته قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری و نمونه قرارداد اعطای نمایندگی غیرانحصاری تبدیل می‌کند و اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر به این دسته بندی اشاره کنیم، باید به موارد ذیل اشاره داشت؛

الف-نمونه قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری یک جانبه

درقرارداد اعطای نمایندگی به صورت انحصاری یک جانبه، مناطقی که برای فعالیت درنظر گرفته می‌شود، توسط مرجع اصلی انتخاب شده است. مرجع اصلی متعهد می‌شود که در آن منطقه به شخص دیگری نمایندگی فروش اعطا نکند.

قرارداد بانکی

ب- نمونه قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری دوجانبه

درنمونه قرارداد اعطای نمایندگی انحصاری به صورت دوجانبه علاوه بر شرایط فوق شرط دیگری نیز برای نماینده وجود دارد. در این قرارداد، نماینده متعهد می‌شود که کالاهای دیگر یا کالاهای مشابه را در آن نمایندگی به فروش نرساند و آن نمایندگی انحصاراً برای فروش محصولات و کالاهای مرجع اصلی مورد استفاده قرار بگیرد.

شرایط نماینده

برای تنظیم قرارداد اعطای نمایندگی نماینده بایستی ویژگی‌هایی داشته باشد؛
نماینده باید توانایی انجام کار مورد نظر را داشته باشد، اگر فروش کالا در نظر است، نماینده باید در زمینه فروش آن کالای خاص تجربه داشته باشد، یا اگر ارائه خدمات را درنظر داریم، نماینده باید توانایی ارائه آن خدمات را داشته باشد.
لازم است نماینده بایدها و نبایدهای کار فروش و سیاست‌های بازار مورد نظر را بشناسد و از نوسان های آن آگاه باشد تا بتواند به بهترین شکل ممکن عمل کند.

  • نماینده باید براساس دستورالعمل‌ها و درخواست کارفرما یا همان مرجع اصلی شرکت عمل کند.
  • به طورمعمول این اطلاعات در متن قرارداد نوشته می‌شود.
  • به محض امضای قرارداد عمل به آن برای طرفین الزامی و ضروری است.
  • برای اخذ نمایندگی باید شرایطی مانند میزان سرمایه نماینده، آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده، تعداد پرسنل فعال برای شروع کار، رزومه کاری، تحصیلات اشخاص و… مورد بررسی قرار بگیرد.

نکته های مهم در تنظیم قرارداد اعطای نمایندگی

عنوان قرارداد

قرارداد اعطای نمایندگی می تواند عناوین مختلفی داشته باشد ازجمله«قرارداد نمایندگی فروش»،«قرارداد نمایندگی توزیع»،«قرارداد نمایندگی تولید» و…
باتوجه به اهمیت اعطای نمایندگی برای کسب و کارها و تأثیرگسترده ای که نمایندگی می تواند بر رشد و توسعه تجارت و یا بر عکس، خسارات و یا حتی ورشکستگی آن داشته باشد، قرارداد اعطای نمایندگی و تعیین شرایط و مفاد آن به صورت تخصصی و کارشناسی اهمیت ویژه ای دارد و ازجمله مهم ترین نکته هایی که باید در تنظیم قرارداد اعطای نمایندگی مدنظر داشت، عبارت است از؛

اطلاعات و مشخصات طرفین

دراین بخش از قرارداد اطلاعات طرفین قرارداد یعنی نماینده و مرجع اصلی به دقت نوشته و ثبت می‌شود. برای طرف حقیقی قرارداد، باید اطلاعاتی مانند: نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کدپستی و شماره تماس در قرارداد نوشته شود و برای طرف حقوقی این قرارداد باید اطلاعاتی مانند: نام شرکت، شماره ثبت، کداقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد ثبت ‌شود.

انواع قراردادهای بانکی

موضوع نمایندگی

موضوع هر قرارداد اساسی ترین رکن قرارداد است که ماهیت و مفاد اصلی توافق را مشخص می سازد و در قرارداد های نمایندگی نیز تعیین کننده این است که به طورکلی مقصود اصلی طرفین در اعطای نمایندگی و درمقابل تعهد به نمایندگی درخصوص چه اموری بوده است، بنابراین، موضوع در این نوع از قرارداد ها می بایست مشخص کند که؛

  • منظور طرفین از نمایندگی چیست؟
  • نمایندگی در چه اموری داده شده است؟
  • اگر هرگونه قید و شرطی در موضوع نمایندگی یا در نماینده مورد نظر است و در اراده طرفین یا یکی از آن ها نسبت به انعقاد قرارداد، نقش اساسی و تعیین کننده دارد، ذکر شود.
  • مدت قرارداد اعطای نمایندگی

از مهم‌ترین نکاتی که در تنظیم این قرارداد باید به آن توجه نمود، تعیین مدت قرارداد است. مدت قرارداد باید به تاریخ دقیق و به صورت مکتوب در متن قرارداد نمایندگی نوشته و ثبت شود.

محدوده نمایندگی

محدوده نمایندگی یعنی همون تعیین محدوده جغرافیایی و یا موضوعی و صنعتی، قرارداد نمایندگی داخلی ممکن است محدود به یک یا چند شهر یا استان باشد و محدوده جغرافیایی نمایندگی خارجی یا بین المللی ممکن است در حوزه یک یا چند کشور یا منطقه یا حتی قاره تعیین شود. درهر حال تصریح به این موضوع و توافق درخصوص آن در قرارداد اعطای نمایندگی امری ضروری است.

انحصار یا عدم انحصار در نمایندگی

انحصار یا عدم انحصار در نمایندگی یکی از مهم ترین شروطی است که در قرارداد اعطای نمایندگی لازم است به آن تصریح گردد که می تواند به صورت یک جانبه یا دوجانبه باشد.

  • منظور از انحصار یک جانبه این است که فقط قرارداد نمایندگی برای یکی از طرفین شرط انحصار دارد و برای طرف دیگر حالت عدم انحصار برقرار است.
  • اما در انحصار یا عدم انحصار دوجانبه همان طور که از عنوان آن مشخص است، هر دو طرف در مقابل یکدیگر و به شرح فوق تعهد به انحصار یا عدم انحصار می نمایند.
قرارداد حق العمل کاری

شرایط و تعهدهای طرفین در قرارداد اعطای نمایندگی

رعایت تعهدات و شرایط مکتوب در هر قرارداد ی از الزامات و قوانین است. تعیین این شرایط و تعهدات به عهده طرفین قرارداد است.

شرایط فسخ قرارداد

اگر طرف دوم قرارداد، یعنی کسی که نمایندگی را اخذ کرده است، درانجام تعهدات و وظایفی که در متن قرارداد به آن اشاره شده است خطا کند یا کوتاهی داشته باشد، این امکان ایجاد می‌شود که طرف دیگر، قرارداد اعطای نمایندگی را فسخ کند. در این شرایط، طرف دوم باید خسارت بپردازد. این خسارت‌ها به دلیل عدم انجام تعهدات و وظایف قرارداد ی و در برابر طرف اول قرارداد است.

وثیقه‌ها و تضمین‌ها در متن نمونه قرارداد اعطای نمایندگی

وثیقه و تضمین‌ها برای تضمین قرارداد مورد استفاده قرار می‌گیرند، این وثیقه‌ها برای ضمانت پیش پرداخت محصولات موضوع قرارداد و حسن انجام کار قرارداد به شرکت داده می‌شود. این حق برای طرفین قرارداد وجود دارد که بتوانند نوع وثیقه و ضمانت خود را تغییر دهند. این وثیقه‌ها تا پایان مدت قرارداد نزد شرکت مرجع که به شما نمایندگی داده است، محفوظ باقی می‌ماند. شرکت مرجع هم متعهد می‌شود که فقط برای ضمانت و تضمین از آن‌ها استفاده نماید.

شرایط فسخ قرارداد در متن نمونه قرارداد اعطای نمایندگی

اگر طرف دوم قرارداد، یعنی کسی که نمایندگی فروش را اخذ کرده است، در انجام تعهدات و وظایفی که در متن قرارداد به آن اشاره شده است خطا کند یا کوتاهی داشته باشد، این امکان ایجاد می‌شود که مرجع اصلی، قرارداد اعطای نمایندگی را فسخ کند. در این شرایط، طرف دوم باید خسارت بپردازد. این خسارت‌ها به دلیل عدم انجام تعهدات و وظایف قرارداد ی و دربرابر طرف اول قرارداد است.

حسن نیت و رفتار عادلانه در نمونه قرارداد اعطای نمایندگی

طرفین قرارداد باید متعهد شوند که برای فعالیت ذکر شده در نمونه قرارداد اعطای نمایندگی، مبنای رفتار و کارشان براساس حسن نیت و رفتار عادلانه باشد. اگر غیر از این باشد، هریک از طرفین می‌توانند از شخص خاطی جبران خسارت خود را مطالبه کنند.

قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان

شرایط نمایندگی

شرایط نمایندگی شامل هر شرط و موضوعی است که برای هر کدام از طرفین باتوجه به نیازهای کار و موضوع قرارداد اهمیت دارد و باید در متن قرارداد نسبت به آن تصریح و توافق شود؛ ازجمله میزان حق الزحمه یا کمیسیون نماینده و نحوه پرداخت آن، نحوه اقدامات نماینده، امکانات نماینده، حداقل های مورد نظر اعطاکننده نمایندگی و تعیین ضمانت اجرای آن، اختیارات و تعهدات نماینده، شرایط فسخ قرارداد و…

مرجع حل اختلاف

درهر قرارداد ی احتمال بروز اختلاف وجود دارد. یکی از بخش‌های مهمی که می‌تواند در تنظیم قرارداد و بعد از آن درصورت بروز اختلاف بسیار کمک کننده باشد، انتخاب مرجع حل اختلاف است. این مرجع باید باتوافق طرفین مشخص شود و در متن نمونه قرارداد اعطای نمایندگی به صورت واضح معرفی شود. طرفین درصورت بروز مشکل به این مرجع مراجعه می‌کنند. این مرجع ضمن رسیدگی اقدام به صدور رای می نماید. رای و حکم مرجع حل اختلاف از نظر قانونی معتبر است و باید اجرا شود.

تعداد نسخ نمونه قرارداد اعطای نمایندگی

تعداد نسخه‌هایی که از یک قرارداد تهیه می‌شوند، بسیار مهم هستند. به طور معمول، پیشنهاد می‌کنند که این قرارداد در سه نسخه متحدالشکل تهیه و تنظیم شوند. یک نسخه از این قرارداد در اختیار نماینده و یک نسخه در اختیار واحد مرکزی قرار می‌گیرد. نسخه سوم قرارداد نیز با توافق طرفین نزد یکی از طرفین خواهدبود تا در روز اختلاف، آن نسخه را به دادگاه یا دیگر مراجع حل اختلاف ارائه دهد.

همانطورکه ملاحظه نمودید، تنظیم قرارداد پیچیدگی های زیادی دارد. با بهره‌گیری از وکلای باتجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهرپارسیان می توانید، دراین خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی(پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهرپارسیان، درحوزه قرارداد ها، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهدشد و از این بابت خیالتان راحت خواهدبود.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل قرارداد اعطای نمایندگی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *